BMW F650 było odpowiedzią firmy na lekki, wszechstronny motocykl typu enduro. BMW długo nie zagospodarowywało tego segmentu rynku motocyklowego. BMW F650 to wynik współpracy trzech firm – włoskiej Aprilii, Austrackiego Rotaxa i oczywiście BMW.
Silniki do motocykla dostarczył Rotax, warto wspomnieć że występowały one w wersji cztero jak i pięciozaworowej. Ta druga opcja nie zyskała dobrej opinii wśród użytkowników, głównie za sprawą kłopotliwej obsługi i niskiej bezawaryjności.
W odróżnieniu od większości modeli firmy, motocykl wyposażono w jednocylindrowy silnik oraz przeniesienie napędu za pomocą łańcucha. Obniżono w ten sposób koszty, które w przypadku napędu wałem Kardana są znacznie większe.
BMW F650 osiąga 48 KM przy 6500 i 57 Nm momentu obrotowego przy 5200 obr/min, co jest wynikiem akceptowalnym, ale nie powalającym. Pozwala to na spokojną, turystyczną jazdę z bagażem, ale o większym szaleństwie należy zapomnieć. Prędkość maksymalna to 166 km/h, choć przelotową lepiej utrzymywać na poziomie 120. Silnik zadowala się niewielką ilością paliwa – spalanie oscyluje w granicach 5l/100km. Zawieszenie jak przystało na motocykl typu enduro dobrze wybiera nierówności i nadaje się do jazdy w niezbyt ciężkim terenie.
BMW F650 produkowane jest od 1993 roku, w 2000 otrzymało wtrysk paliwa. Następcą tego modelu jest F650 GS