2T czy 4T jaki silnik skutera/motocykla wybrać?

Zalety silnika 2T i 4T. Który silnik jest lepszy?

Każdy ma swoje predyspozycje. Jedni cenią sobie sportowe osiągi, inni komfort i ekonomiczną jazdę. Sprawdź jaka jednostka, dwu, czy czterosuwowa (2T czy 4T) jest dla Ciebie odpowiedniejsza.

Czym jest silnik dwusuwowy i jak on działa.

Najprościej można poznać silnik 2T po tym, że olej dozowany jest bezpośrednio do paliwa, albo przez mieszalnik, albo wprost do baku. Dwusuwy również wydają specyficzny dźwięk, oraz odprowadzają zabarwione na szaro charakterystyczne spaliny. Pełen cykl spalania to: pobieranie mieszanki, sprężanie jej, zapłon, wydech.

2T czy 4T, który silnik będzie lepszy?

W jakim celu stosuje się takie silniki? Ich głównym atutem są rozmiary, niezwykle małe, oraz moc jaką można z tak niewielkiej jednostki osiągnąć. Kolejnym walorem jest prosta budowa oraz niskie koszty produkcji.
2T dla kogo? Dla każdego, komu zależy na osiągach. Dwusuwy łatwo tuningować, np. poprzez montaż sportowego wydechu. 50 ccm pojemności takiej jednostki daje średnio 4-5 KM (koni mechanicznych).
Silnik dwusuwowy 2T: wady:
1. Wysokie spalanie. Motorowerowe silniki wykazują apetyt w granicach 3-4.5 litrów na 100 km trasy w mieście.
2. Mieszanka paliwo + olej. Niezbędne jest dolewanie oleju do paliwa - bezpośrednio (bak) lub pośrednio (zbiornik i automatyczny mieszalnik).
3. Spaliny.
2T wydala wiele spalin. Dla niektórych ich zapach może wydawać się przykry.
4. Dźwięk.
Dwusuwy są zazwyczaj dużo głośniejsze od silników 4T.
5. Ekologia. Duża ilość spalin, w tym powstałych na skutek spalania oleju są szkodliwe.
6. Komfort. Zdecydowanie niski za sprawą głośnej pracy i ew. wibracji.

Silnik dwusuwowy 2T. Jak to działa? Dlaczego ma więcej mocy?

Silnik dwusuwowy 2T, zalety:
1.Względnie duża moc. Dzięki temu zyskujemy na przyśpieszeniu i prędkości maksymalnej. Te czynniki niekiedy są w stanie przyćmić wszystkie złe strony silników dwusuwowych
2. Niewielkie rozmiary. Skuter dzięki temu jest lżejszy, w konstrukcji pozostałe miejsce można wykorzystać np. na większy bagażnik.
3. Prosta eksploatacja i konserwacja. Tańsze przeglądy, mniej potencjalnych awarii to zasługa prostej budowy tej jednostki.

REKLAMA

SCORPION EXO 520 AIR

Zobacz co oferuje najlepszy kask motocyklowy w segmencie.

Silnik czterosuwowy. Zasada działania

Najprościej można po poznać po cichej pracy, małej ilości spalin i wlewie oleju. Zasada jego pracy jest taka sama jak w samochodach i jest to dokładnie taka sama jednostka, tyle, że zminiaturyzowana do pewnego stopnia. Jeden cykl spalania silnika 4T to: pobranie mieszanki paliwowo-powietrznej poprzez otwarty zawór, sprężanie, zapłon, praca, wydalenie spalin.


W jakim celu stosuje się takie silniki? Głównie w celu polepszenia komfortu i obniżenia spalania. 4T to również bardziej ekologiczna jednostka.
4T dla kogo? Dla ludzi nie lubiących specyfiki silników dwusuwowych. Dla ceniących komfort użytkowania, z mniejszym naciskiem na tuning i osiągi.
4T: wady:
1. Niska moc. W przypadku pojemności do 50 ccm przeciętna ilość koni mechanicznych to 3 do 4.
2. Konieczność wymiany oleju co określony czas. Przez co wzrasta cena przeglądów serwisowych.
3. Skomplikowana obsługa. W razie awarii koszty napraw są dużo wyższe. W takiej jednostce pracuje o wiele więcej podzespołów, niż w przypadku dwusuwów.
4. Utrudniona możliwość tuningu.

Zalety silnika czterosuwowego?

Silnik czterosuwowy 4T: zalety:
1.Ekonomia.
Średnie spalanie jest nawet dwa razy mniejsze, niż w silnikach 2T. Przeciętny apetyt skutera na paliwo to 2 - 2.5 L/100 km. Wynika z tego, że ten dystans można pokonać za około 10 PLN.
2. Ekologia. Spaliny generowane przez czterosuw są czystsze.
3. Komfort. Silniki tego typu są cichsze, nie mamy do czynienia z widzialnymi spalinami i charakterystycznym zapachem. Wibracje zazwyczaj są na niższym poziomie.

Czy teraz, po przeczytaniu tej publikacji jesteś bliższy podjęcia decyzji? Jednoślad.pl ma nadzieję, że tak. Pamiętać należy jednak o tym, że dla jednych wady danej jednostki mogą być atutami i odwrotnie. Sami wybierzmy to, co uznamy za bliższe naszym ideałom. Skuter to w końcu pojazd dzięki któremu mamy poczuć wolność, a czym on będzie napędzany to już wyłącznie nasz wybór.

Inne publikacje na ten temat:

Inne publikacje na ten temat:

27 opinii

  1. Domyślam się że artykuł pisany z własnego doświadczenia – jasno i wyraźnie(mnie się podoba).Z jednym natomiast nie mogę się zgodzić. Jest możliwość tuningu silnika 4T w skuterze.Ale to już od właściciela pojazdu zależy czy warto i jaki ma sens.Każdy tuning silnika jest kosztowny czy to 2T czy 4T.Mam tu na myśli markowe części.Tak na zakończenie skuter ma być wygodny niekoniecznie szybki.

  2. Tak Leszku, ale do tego dochodzi jeszcze wymiana wario i sprzęgła, bo wątpie żeby seria sobie poradziła z większym cylkiem.Ale kupując świadomie skuter z silnikiem 4T nastawiając się na takie kosztowne zmiany to dla mnie nie ma sensu.Chyba że ktoś ma pieniążków ponad stan.

  3. Właśnie nie wiem jak rozumieć kwestie „braku sensu tuningu 4T”, o której to wspomniał autor publikacji.
    Najprostrzym tuningiem jest w 4t modyuł CDI – w przypadku np. Kymco Agility czy New Dink – praktycznie jest on darmowy, bo polega na przecięciu kabelka w module, oraz zdjęciu blokady na wariatorze (w Kymco jest to robione w standardzie – dzięki temu przy samym zdjęciu blokady na wario lecimy w ND 65 km/h).

    Tym sposobem (cdi + wariator) już uzyskujemy prędkość vmax ok 70 do 75 km/h przy np NewDinku, a w przypadku Agility da nam to vmax 80 km/h.

    Podsumowując tylko te 2 zmiany – za darmo (lub raptrem za 100 do 260 zł o ile wolimy CDI wymienić i nie kombinować z oryginanym) mamy tuning pozwalający „jechać” z prędkością 75- do 80 km/h.

    Cylinder – tu kwestia „tylko”, albo jak kto woli „aż” zwiększenia mocy naszego skuterka – o ile w przypadku innych jednostek może jest to niekonieczne, o tyle akurat w ciężkim New Dionku (czy odpowiedniku maxiskuterów) jest to przydatne, bo po prostyu taki New dink sporo waży… nawet przy braku wymiany wariatora, sprzęgła, da nam to [po prostu moc – koszt w miare firmowego cylka to ok 250 do 600 zł (nie licze badziewia po 100 i 150 zł – liczyłem w cenie minimalnej Naraku – ja akurat „dałem się nabrać na renomę Polini” co mnie kosztowało łacznie 1000 zł i to niepotrzebnie w przypadku cylindra… ceny Naraku wydają się ok, jakość także już jest wystarczająca, a w zależności od pojemności wydamy max do 600 zł – chociaż lepiej wymienić taniej na 7x czy 80 cm, niż na 90 co przedroży nam tuning niepotrzebnie).

    Wymiana wwariatora, sprzęgła, paska na kelwarowy – owszem daje to takze pare km, jednak nawet bez takiej wymiany (podsumujmy może CDI gratis po własnej przeróbce, lub góra 260 zł za CDI Naraku, cylinder za 250 do 450 zł, czyli łacznie od 250 do 700 zł stosując markowe częsci) mamy moto zarówno mocny, jak i jeżdzący z vmax 75 – 80 km/h, przy zachowaniu spalania 2,3 l/100 km.

    Dla mnie akurat cena rozsądna jak i prędkość wystarczająca… zwłszcza biorąc pod uwagę, że 2T przy takim już tuningu potrafią łykać od 3,5 do 5 l/100 km.

  4. aha jeszcze może zakończe , bo zapomniałem dodać o tym wariatorze i sprzęgle – po kosztownej wymianie (włacznie z tymi powyżej z zastosowaniem takich marek jak Polini, itp) NewDink idzie góra do 80km/h (znam jeden przypadek udokumentowany 85km/h), Agility portafi jeździć ok 90 do 95 km/h – był jednak to dosyć drogi tuning, jednak nie odbiegający koszem od tuningu 2T (a nawet tańszy, bo w 2T dochodzi wydech za 450 czy 600 zł, gdzie w 4T to się mija z sensem).

    Tańszym kosdztem (do 1000 – 1500 zł, co mozńa zrobić i tak później „przy okazji”, jak już np będziemy mieli 20 tyś km i tak będzie zalecana wymiana „wnętrzności”) możemy sobie zrobić inne rzeczy, ale akurat CDI i cylek to nie jest taki koszt, a ta wymiana naprawdę dużo daje.

    Ja wiem że osiągi vmax nie są po takowej porównywalne do 2T, ale jak przeliczymy kwestie „szybkość kosztem spalania” to w rozrachubnku ekonomicznym jednak przeważa 4T.

    Podsumowując krótko – w 4T da się osiągnąć vmax 75 do 80 km bardzo niskim kosztem (i wyeliminować wadę, a więc mało mocy i słabe przyśpieszenie).

    2T natomiast prawdziwy tuning jest bardzo drogi, dużo droższy niż 4T (jak ktoś chce mieć super maszynę to standardem jest „wkładanie w moto” od 1500 do 3000 zł w taki tuning), osiągnąć można prędkość ponad 100 km/h, ale kosztem ogromnego spalania.

    Tak więc „jak kto woli” – albo poszaleć (2T), albo ekonomicznie jeździć, przy drobnym i tanim tuningu mając w miarę ok moc silnika i „awaryjnie zapas prędkości” – bo sądze że te vmax 75 spokojnie na skuter „awaryjnie” wystarczy.

  5. Raf, dzięki za tak rozbudowaną wypowiedź, w pełni racja. Tyle, że ja mowiłem o tuningu samej jednostki, a nie skutera:) CDI to nie silnik, tak samo jak wariator:)

  6. ko – ale ogólnie jakiś „mit jest” wśród posiadaczy 2T, że $T to po prostu „skuterki nie mające zarówno mocy jak i prędkości”, a akurat o ile faktycznie ograniczymy się do opisu „tuningu silnika” to w 4T to nie daje nic poza mocą (w odróznieniu od 2T).

    Jednakże i z 2giej strony właśnie „głupie CDI” daje na tyle wystarczająco (w tym cylek) aby spokojnie być zadowolonym z 4T – dlatego o tym wspomniałem (jak i też dlatego aby „obalić” teorie drogiego tuningu 4T, o jakiej wspomniał pyjan).

  7. aha jeszcze odnośnie wypowiedzu pyjana „Tak Leszku, ale do tego dochodzi jeszcze wymiana wario i sprzęgła, bo wątpie żeby seria sobie poradziła z większym cylkiem” – to zależy z jakim 4T mamy styczność – osobiście nie mam doświadczenia z chinolami (w takowym razej bym wymienił), ale kymco akurat sobie radzą nawet z 80cc spokojniena standardzie po tuningu (po prostu materiały są jakościowo ok) – dalszy tuning wario, itp (już kosztowniejszy bardziej) daje nam raptem tylko 10 km/h więcej – więc kwestia „czy jest sens” na starcie to robić.

  8. Ja tez miałem taki dylemat wybierając Kymco. Syn chciał dwusuw dla lepszych osiągów a ja wolałem czterosuw. I kupiłem czterosuwa.
    Jak na razie jestem zadowolony. Ale faktycznie przeglądy są drogie.
    Pozdrawiam Vojtek

  9. Ja to podliczałem… koszty paliwa do 2T są większe o 60% od 4T. Zapłacisz mniej za przegląd o 50 zł, a na stacji wydasz znacznie więcej.

  10. cześć chłopaki. jestem posiadaczem Piaggio nrg mc3 wyposarzonego w 2t silnik chłodzony cieczą prędkość max 105-110km/h moc 7km spalanie na poziomie 4 l. mój kumpel ma 4t kymco prędkoś max 90 też 7 km i spalanie 2,5 l mniej pali ale za nic nie oddał bym dźwięku silnika 2t. czujesz i słyszysz że jedziesz

  11. Kiedyś robili Syrenki, Trabanty I Wartburgi 2T, skoro to taka dobra technologia czemu nie ulepszali takich silników i nie przetrwały do dziś? Z motocyklami i skuterami jest to samo, czas świetności silnika 2T mamy już za sobą..tylko patrzeć jak powstaną skuterowe hybrydy, a może Diesle? 😉 Royal Enfield ma już swój motorek z silnikiem Diesla który charakteryzuje się niskim spalaniem ok. 1,5l.ON/100km. to by było coś w skuterze! a nie zachwycanie się pierdzącym dwusuwem żłopiącym galon/100km.

  12. Witajcie,
    Zaczynałem od skutera 50tki 2T, potem miałem motorek 125 4T.
    Raf, jak mierzyłeś prędkość max Agility? Bo chyba nie GPS’em.
    Niestety nie wierzę, że realny vmax seryjnej, odblokowanej 50tki 4T to ~80kmh.
    Mój motorek 125 4T osiągał realne vmax ~100kmh.
    Mój skuter, po tuningu (tłumik, vario, sprzęgło) osiągał na granicy swoich możliwości vmax <90kmh.
    Znajomy miał 50tkę 4T (taki motorek Sachs) i klął na 50kmh po odblokowaniu. W końcu zmienił cylek na 70ccm i nadal był niezadowolony ~60kmh.
    Dla mnie jedynym wytłumaczeniem takich osiągów Agility 50 jest..odczyt prędkości ze skuterowego licznika. Jeśli tak, to się zgodzę, na liczniku moja Aprilia SR50 LC przekraczała swobodnie 120kmh.
    Najtańszy sposób na w miarę realny odczyt prędkości to licznik rowerowy, zestrojony z GPS'm.
    Pozdrawiam.

  13. Ja posiadam 4T 125 cc i Jestem zadowolony ze mi mało pali bo bierzemy skuter poto by jezdzić po mieście a nie na tor wyścigowy,Dojazd pracy,szkoły za niewielkie pieniondze.

  14. nie uogólniaj tak. To akurat ty (w sensie że część z nas tak) masz takie potrzeby/oczekiwania – a inni oczekują czegoś innego od skutera. Dlatego powstał burgman 650 czy yamaha t-max 5×0. Inaczej palą, inaczej kosztują i inne mają walory. I mają rzesze zwolenników.

  15. Nie polecam silnika 2t do skutera router pluss 50 ponieważ są bardzo duże spadki w mocy. Mój 13 letni syn nie mógł ruszyć nim ponieważ przy dodawaniu gazu skuter zgasł.NIEPOLECAM!!!!!!!!!!!!!!

  16. ja kupiłem za 250 na ,_allegr—-….. wał cylinder glowice z zaworami uszczelki itp modół cewki do zaplonu itd pierscienie cały komplet jezdze juz 2 rok jest ok mam osiogi 75-90 km /h zalezy od rolek i jak miałem sportowe sprzegło —rolki +sprzegło wydałem ze 70zł z wariatorem skuter 4t moto-ventus modo2 2008 rok smiga do dzis

  17. 2T do piły do drewna, 4T do motocykli, Diesel tylko do autobusów, ciężarówek i traktorów. Dziękuję 🙂 Ale to jest tylko moje zdanie więc nie każdy musi się zgadzać

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button