Aktualnie czytasz:
2T czy 4T jaki silnik skutera/motocykla wybrać?
27

Każdy ma swoje predyspozycje. Jedni cenią sobie sportowe osiągi, inni komfort i ekonomiczną jazdę. Sprawdź jaka jednostka, dwu, czy czterosuwowa jest dla Ciebie odpowiedniejsza.

 

Czym jest silnik dwusuwowy i jak on działa. Najprościej można poznać silnik 2T po tym, że olej dozowany jest bezpośrednio do paliwa, albo przez mieszalnik, albo wprost do baku. Dwusuwy również wydają specyficzny dźwięk, oraz odprowadzają zabarwione na szaro charakterystyczne spaliny. Pełen cykl spalania to: pobieranie mieszanki, sprężanie jej, zapłon, wydech.
W jakim celu stosuje się takie silniki? Ich głównym atutem są rozmiary, niezwykle małe, oraz moc jaką można z tak niewielkiej jednostki osiągnąć. Kolejnym walorem jest prosta budowa oraz niskie koszty produkcji.
2T dla kogo? Dla każdego, komu zależy na osiągach. Dwusuwy łatwo tuningować, np. poprzez montaż sportowego wydechu. 50 ccm pojemności takiej jednostki daje średnio 4-5 KM (koni mechanicznych).
2T: wady: 1. Wysokie spalanie. Motorowerowe silniki wykazują apetyt w granicach 3-4.5 litrów na 100 km trasy w mieście. 2. Mieszanka paliwo + olej. Niezbędne jest dolewanie oleju do paliwa – bezpośrednio (bak) lub pośrednio (zbiornik i automatyczny mieszalnik). 3. Spaliny. 2T wydala wiele spalin. Dla niektórych ich zapach może wydawać się przykry. 4. Dźwięk. Dwusuwy są zazwyczaj dużo głośniejsze od silników 4T. 5. Ekologia. Duża ilość spalin, w tym powstałych na skutek spalania oleju są szkodliwe. 6. Komfort. Zdecydowanie niski za sprawą głośnej pracy i ew. wibracji.
2T: zalety: 1.Względnie duża moc. Dzięki temu zyskujemy na przyśpieszeniu i prędkości maksymalnej. Te czynniki niekiedy są w stanie przyćmić wszystkie złe strony silników dwusuwowych 2. Niewielkie rozmiary. Skuter dzięki temu jest lżejszy, w konstrukcji pozostałe miejsce można wykorzystać np. na większy bagażnik. 3. Prosta eksploatacja i konserwacja. Tańsze przeglądy, mniej potencjalnych awarii to zasługa prostej budowy tej jednostki.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka RSX 125

Nowy RSX to 10.6 KM, agresywnie brzmiący wydech i dwa hamulce tarczowe. Do tego sportowy design, niezawodny silnik zasilany wtryskiem i dwa hamulce tarczowe. Nowy RSX jest świetnym sposobem na wkroczenie do świata prawdziwego motocyklizmu.

 

Silnik czterosuwowy. Zasada działania. Najprościej można po poznać po cichej pracy, małej ilości spalin i wlewie oleju. Zasada jego pracy jest taka sama jak w samochodach i jest to dokładnie taka sama jednostka, tyle, że zminiaturyzowana do pewnego stopnia. Jeden cykl spalania silnika 4T to: pobranie mieszanki paliwowo-powietrznej poprzez otwarty zawór, sprężanie, zapłon, praca, wydalenie spalin.
W jakim celu stosuje się takie silniki? Głównie w celu polepszenia komfortu i obniżenia spalania. 4T to również bardziej ekologiczna jednostka.
4T dla kogo? Dla ludzi nie lubiących specyfiki silników dwusuwowych. Dla ceniących komfort użytkowania, z mniejszym naciskiem na tuning i osiągi.
4T: wady: 1. Niska moc.W przypadku pojemności do 50 ccm przeciętna ilość koni mechanicznych to 3 do 4. 2. Konieczność wymiany oleju co określony czas. Przez co wzrasta cena przeglądów serwisowych. 3. Skomplikowana obsługa. W razie awarii koszty napraw są dużo wyższe. W takiej jednostce pracuje o wiele więcej podzespołów, niż w przypadku dwusuwów. 4. Brak możliwości tuningu.
4T: zalety: 1.Ekonomia. Średnie spalanie jest nawet dwa razy mniejsze, niż w silnikach 2T. Przeciętny apetyt skutera na paliwo to 2 – 2.5 L/100 km. Wynika z tego, że ten dystans można pokonać za około 10 PLN. 2. Ekologia. Spaliny generowane przez czterosuw są czystsze. 3. Komfort. Silniki tego typu są cichsze, nie mamy do czynienia z widzialnymi spalinami i charakterystycznym zapachem. Wibracje zazwyczaj są na niższym poziomie.

Czy teraz, po przeczytaniu tej publikacji jesteś bliższy podjęcia decyzji? Skuterowo.com ma nadzieję, że tak. Pamiętać należy jednak o tym, że dla jednych wady danej jednostki mogą być atutami i odwrotnie. Sami wybierzmy to, co uznamy za bliższe naszym ideałom. Skuter to w końcu pojazd dzięki któremu mamy poczuć wolność, a czym on będzie napędzany to już wyłącznie nasz wybór.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
68%
Interesujące
24%
heh...
2%
Że co?
1%
Grrrr!
0%
Smutne
4%
27 Komentarze
1 2 3
  • Zdjęcie profilowe max650
    28 grudnia 2011 at 11:32

    Witajcie,
    Zaczynałem od skutera 50tki 2T, potem miałem motorek 125 4T.
    Raf, jak mierzyłeś prędkość max Agility? Bo chyba nie GPS’em.
    Niestety nie wierzę, że realny vmax seryjnej, odblokowanej 50tki 4T to ~80kmh.
    Mój motorek 125 4T osiągał realne vmax ~100kmh.
    Mój skuter, po tuningu (tłumik, vario, sprzęgło) osiągał na granicy swoich możliwości vmax <90kmh.
    Znajomy miał 50tkę 4T (taki motorek Sachs) i klął na 50kmh po odblokowaniu. W końcu zmienił cylek na 70ccm i nadal był niezadowolony ~60kmh.
    Dla mnie jedynym wytłumaczeniem takich osiągów Agility 50 jest..odczyt prędkości ze skuterowego licznika. Jeśli tak, to się zgodzę, na liczniku moja Aprilia SR50 LC przekraczała swobodnie 120kmh.
    Najtańszy sposób na w miarę realny odczyt prędkości to licznik rowerowy, zestrojony z GPS'm.
    Pozdrawiam.

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    10 sierpnia 2012 at 22:47

    Właśnie są ludzie, którzy się tym pierdzącym dwusuwem zachwycają (ja). Brymbymbymbym i życie jest piękniejsze!

  • Zdjęcie profilowe Iso29
    24 listopada 2015 at 19:36

    Ja posiadam 4T 125 cc i Jestem zadowolony ze mi mało pali bo bierzemy skuter poto by jezdzić po mieście a nie na tor wyścigowy,Dojazd pracy,szkoły za niewielkie pieniondze.

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    25 listopada 2015 at 02:25

    nie uogólniaj tak. To akurat ty (w sensie że część z nas tak) masz takie potrzeby/oczekiwania – a inni oczekują czegoś innego od skutera. Dlatego powstał burgman 650 czy yamaha t-max 5×0. Inaczej palą, inaczej kosztują i inne mają walory. I mają rzesze zwolenników.

  • marcin212
    5 stycznia 2016 at 16:16

    Nie polecam silnika 2t do skutera router pluss 50 ponieważ są bardzo duże spadki w mocy. Mój 13 letni syn nie mógł ruszyć nim ponieważ przy dodawaniu gazu skuter zgasł.NIEPOLECAM!!!!!!!!!!!!!!

  • 10 czerwca 2017 at 22:03

    ja kupiłem za 250 na ,_allegr—-….. wał cylinder glowice z zaworami uszczelki itp modół cewki do zaplonu itd pierscienie cały komplet jezdze juz 2 rok jest ok mam osiogi 75-90 km /h zalezy od rolek i jak miałem sportowe sprzegło —rolki +sprzegło wydałem ze 70zł z wariatorem skuter 4t moto-ventus modo2 2008 rok smiga do dzis

  • Marcin
    31 marca 2018 at 16:02

    2T do piły do drewna, 4T do motocykli, Diesel tylko do autobusów, ciężarówek i traktorów. Dziękuję 🙂 Ale to jest tylko moje zdanie więc nie każdy musi się zgadzać