Fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały prawie milion wykroczeń!

Urządzenia należące do systemu CANARD mają co robić

W skrócie
  • Urządzenia należące do sieci CANARD zarejestrowały prawie milion wykroczeń!
  • W skład wchodzą fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości, a także urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle
  • Liczba wykroczeń w 2023 roku spadła nieznacznie względem 2022 roku

Na polskich drogach z każdym kolejnym rokiem ma być bezpieczniej, a kierowców kontrolują nie tylko funkcjonariusze policji, ale przede wszystkim wykroczenia rejestrują urządzenia wchodzące w skład systemu CANARD. W 2023 roku liczba wszystkich przestępstw na drogach nieco spadła względem 2022 roku, jednakże nadal fotoradary, OPP i rejestratory przejazdu na czerwonym świetle nie mogą narzekać na brak pracy.

Od kilku lata stare fotoradary systematycznie są wymieniane na zupełnie nowe urządzenia, które są w stanie kontrolować pojazdy poruszające się na kilku pasach w dwóch różnych kierunkach. Dodatkowo system CANARD zasilony został odcinkowymi pomiarami prędkości, a także najnowszą aparaturą do rejestrowania przejazdów na czerwonym świetle oraz fotopułapkami, które wychwytują kierowców wjeżdżających na przejazd kolejowy przy zapalonej sygnalizacji świetlnej. Wszystkie te urządzenia każdego dnia rejestrują wykroczenia popełniane przez kierowców, a publikowane coroczne statystyki pokazują, że nawet rozbudowa sieci CANARD, a także coraz to surowsze mandaty nie sprawiły, że zmotoryzowani znacznie zwolnili.

Wydawać by się mogło, że kierowcy znacznie zwolnią, gdyż najnowsza zmiana w przepisach i taryfikatorze odbiła się ogromnym echem wśród zmotoryzowanych, którzy jednoznacznie twierdzili, że mandaty karne oraz chwilowo zmieniony system punktów karnych jest zbyt drastyczny. Liczba zarejestrowanych wykroczeń w porównaniu do przedniego roku pokazuje jednak, że nawet tak spora nowelizacja nie do końca przyniosła oczekiwany skutek.

Najważniejsze informacje:

  1. Wszystkie urządzenia należące do systemu CANARD zarejestrowały 985 816 wykroczeń. W ubiegłym roku liczba ta wynosiła 1 007 167.
  2. Wykroczenia te zostały zarejestrowane przez fotoradary stacjonarne oraz mobilne, odcinkowe pomiary prędkości oraz urządzenia służące do rejestrowania przejazdów na czerwonym świetle.
  3. Czy spadek liczby zarejestrowanych wykroczeń nie powinien być bardziej widoczny przy tak sporej nowelizacji przepisów, taryfikatora i rosnącej liczbie urządzeń monitorujących wykroczenia?

Przeczytaj również:

Ograniczenia prędkości w Polsce w 2024 roku [PRZEPISY, MANDATY, PUNKTY KARNE]

Opublikowane statystyki za 2023 rok dotyczą wszystkich urządzeń pomiarowych, które zaliczane są do systemu CANARD i należą do nich tradycyjne i mobilne fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości i rejestratory przejazdów na czerwonym świetle. Łącznie zarejestrowały one w ubiegłym roku 985 816 wykroczeń, a w 2022 roku było ich 1 007 167. Tak drastyczne zmiany powinny raczej znacznie bardziej zostać uwidocznione w tych liczbach.

W przedstawionych danych możemy jednak dopatrzeć się kilku pozytywnych akcentów, które przede wszystkim dotyczą spadku zarejestrowanych wykroczeń przez fotoradary stacjonarne oraz mobilne. Pierwsze z nich zarejestrowały nieco ponad 600 000 wykroczeń względem około 750 000 w 2022 roku, notomiast drugie 18 000 w porównaniu do 34 500 w roku poprzedzającym. Różnica jest zatem całkiem pokaźna i pokazuje, że w tych przypadkach kierowcy jednak znacznie zwolnili.

Zdecydowanie najlepszym batem na kierowców są jednak odcinkowe pomiary prędkości, które na każdym kroku udowadniają, że nie tylko są w stanie na znacznie dłuższym odcinku drogi wpłynąć na prędkość osiąganą przez kierowców, ale również bezpośrednio na bezpieczeństwo w miejscach, w którym są montowane. W przypadku tych urządzeń liczba zarejestrowanych przekroczeń prędkości wzrosła dwukrotnie – w 2022 roku OPP odnotowały niespełna 160 000 wykroczeń, a w ubiegłym roku było ich nieco ponad 320 000. Warto dodać, że wynik ten należy tylko do kierowców pojazdów samochodów, gdyż system nie jest w stanie zarejestrować motocykli, ponieważ odczyt odbywa się jedynie na podstawie przedniej tablicy rejestracyjnej.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Lista odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce w 2024 roku:

  • Mazowieckie: Otrębusy – Kanie-Otrębusy; droga 719
  • Mazowieckie: Białobrzegi – obwodnica miasta Białobrzegi; S7
  • Mazowieckie: Drwalew – Chynów: obwodnica miast Drwalew i Chynów; droga 50
  • Mazowieckie: Mszczonów: obwodnica miasta Mszczonów; droga 50
  • Mazowieckie: Wyszków: obwodnica miasta Wyszków; S8
  • Kujawko-pomorskie/łódzkie: Siemionki – okolice MOP Strzelce
  • Łódzkie: Łódź – ul Chocianowicka – Łaskowice; droga 1120E
  • Łódzkie: Bychlew – Bychlew – Jadwin; droga 485
  • Łódzkie: Biała Pierwsza – Biała Pierwsza 42- Biała Rządowa; droga 74
  • Łódzkie: Mokra Prawa – Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A; droga 70
  • Podkarpackie: Rzeszów-Nosówka: ul. Dębicka; droga 1391
  • Podkarpackie: Dukla: Trakt Węgierski; droga 19
  • Podkarpackie: Nowa Dęba: ul. ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 6; droga 9
  • Podkarpackie: Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka; droga 835
  • Podkarpackie: Lutcza: Lutcza 491 – Lutcza 782; droga 19
  • Podkarpackie: Podgrodzie: Podgrodzie 89-142; droga 94
  • Dolnośląskie: Kostomłoty – Kąty Wrocławskie; A4
  • Dolnośląskie: Wrocław: al. Jana III Sobieskiego; droga 105392D
  • Dolnośląskie: Bierzów – Przylesie; droga 403
  • Zachodniopomorskie: Łubianka – Brynka; droga 151
  • Lubuskie: Białcz: słupki pikietażowe 21+000 do 24+150; droga 132
  • Opolskie: Kietlice – Klisino: droga 416
  • Śląskie: Jankowice/Świerklany; droga 929
  • Śląskie: Katowice – Nikodema i Józefa Renców; droga 902
  • Śląskie: Suszec/Kobielice; droga 935
  • Śląskie: Zabrze – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
  • Śląskie: Gliwice – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
  • Ślaskie: Mikołów – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
  • Śląskie: Mikółów – ul. Gliwicka; droga 44
  • Wielkopolskie: Tarnów Podgórne – Poznań Ławica; S11
  • Wielkopolskie: Konin: MOP Leonia/Kuny – PPO Żdżary; A2
  • Lubelskie: Hrubieszów; droga 844
  • Lubelskie: Gołąb: słupki pikietażowe 107 km 900 m do 111 km 600 m
  • Kujawsko-pomorskie: Rogoźno Zamek – Kłódka; droga 16
  • Kujawsko-pomorskie: Rycerzowo: od 70 km do 63 km; droga 251
  • Kujawsko-pomorskie: węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek; A1
  • Pomorskie: Borcz – Babi Dół; droga 21
  • Pomorskie: Borowo: ul. Gdańska 2 – Turystyczna 1; droga 211
  • Podlaskie: Baciuty – Łupianka Stara; droga 678

W każdym kolejnym roku liczba wykroczeń ma spadać, a pomóc w tym mają również najnowszy typ fotoradarów Mesta Fusion, które powoli pojawiają się już przy drogach. Urządzenia te są w stanie rejestrować osiem pasów ruchu jednocześnie oraz 32 pojazdy, wychwytując nie tylko przekroczenia prędkości, ale także przejazd na czerwonym świetle, wyprzedzanie w niewłaściwym miejscu czy nieutrzymywanie poprawnej odległości od poprzedzającego pojazdu. Docelowo służbę w systemie CANARD pełnić będzie aż 247 radarów Mesta Fusion, a obecnie jest ich 100.

Źródło: www.autokult.pl

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button