Quad 50 ccm to nie motorower. Jest wyrok Sądu Administracyjnego

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach orzekł, że rejestrowanie quadów na motorowery jest niezgodne z prawem. 

Rzeczpospolita opublikowała szczegółowy artykuł dotyczący wyroku WSA w Gliwicach ws. rejestracji quada jako motorower.

Skarżący się w sądzie właściciel quada miał problem z zarejestrowaniem pojazdu. Kupił używany sprzęt, który był wcześniej zarejestrowany jako motorower. W trakcie przerejestrowywania pojazdu okazało się, że nie spełnia on wymogów prawnych by być motorower. Właściciel quada swoją decyzję odwołał do starosty, a finalnie wylądował w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym.

WSA orzekł, że: „Nie można tolerować fikcji prawnej, służącej jedynie omijaniu przepisów o konieczności posiadania uprawnień do kierowania pojazdami określonej kategorii”. 

Według prawa (na postawie ustawy z 2013 roku) motorower to pojazd dwu- lub trzykołowy o pojemności do 50 ccm, legitymujący się mocą nie większą niż 4 kW i osiągający prędkość nie większą niż 45 km/h. 

Nie wiemy jaki pojazd chciał zarejestrować w/w właściciel quada. Nie zdziwiłoby nas jeśli chodziłoby o Grizzly 700. Ale, jeśli czterokołowy quad to nie motorower, to wyrok byłby sporym zagrożeniem dla quadów, które realnie posiadają pojemność 50 ccm i spełniają ramy „motoroweru”.

W takim razie także, co z mikrosamochodami?

Źródło: RP.pl

[trending]

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. “W takim razie także, co z mikrosamochodami?”

    Mikrosamochody już od 2011 roku nie są uznawane za motorowery. prosze zapoznać się z przepisami zanim coś takiego się palnie .

  2. – “nie spełnia on wymogów prawnych by być motorower”

    Skorygujcie ostatnie słowo, to ma być narzędnik a nie mianownik. ;)

    – “Ale, jeśli czterokołowy quad to nie motorower, to wyrok byłby sporym zagrożeniem dla quadów, które realnie posiadają pojemność 50 ccm i spełniają ramy „motoroweru”.”

    Generalnie ustawodawca rozwiązał ten problem, wprowadzając w 2013 r. kategorię “czterokołowca lekkiego”. Problem polega na tym, że przed zmianą przepisów był zamęt prawny i pojazdy rejestrowano pod różnymi kategoriami (są przypadku quadów – ciągników). Wyrok WSA jest istotny, ale jeśli quad ten zarejestrowano jako motorower przed zmianą przepisów w 2013 r., to na miejscu właściciela rozważyłbym skargę do NSA, powołując się na zasadę “prawo nie działa wstecz”.

  3. Mikrocary rejestrowane są jako czterokołowce lekkie i wbrew temu co oświadczają handlarze wymagają PJ (chociaż niekoniecznie kat.B)

  4. W takim razie jeśli wyjadę rowerem na czterech kółkach, to muszę też mieć odpowiednie uprawnienia? Bo przecież też się nie mieści w definicji ” ROWER”. To jakaś paranoja! Same quady owszem, są dziwnymi pojazdami, i w wielu przypadkach należało by się pochylić nad bezpieczeństwem ich użytkowania – np. prawne ograniczenie prędkości do 30km/h. Ale w wielu przypadkach się sprawdzają – np. tereny górzyste, gdzie jednośladem trzeba się nieźle nagimnastykować, a quad umożliwi w miarę komfortowy transport nawet zimą! Jeśli kierowca będzie mądry nic się nie stanie. A jak będzie głupi to zarówno motorowerem, jak i quadem zrobi sobie krzywdę! Podsumowując – w chwili obecnej quady poruszają się na granicy prawa!… w razie jakiegokolwiek zdarzenia brak rejestracji uniemożliwia identyfikację pojazdu, o obowiązkowym ubezpieczeniu nawet nie wspominam!!!
    Już wiem! odkręcę w quadzie jedno koło i będzie zgodnie PRAWEM :)))))))))))

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button