Prawo jazdy 2021: jakie zmiany czekają na kierowców? Za co będzie odbierane? Nachodzą nowe przepisy

Jakiś czas temu w mediach pojawiły się informacje, że w 2021 pojawią się nowe przepisy w prawie drogowym. Według założenia mają one obligować funkcjonariuszy policji do zatrzymywania prawa jazdy w przypadku, w którym kierowca przekroczy dozwoloną prędkość o 100%. Za co jeszcze stracimy dokument prawa jazdy w 2021?

Jeśli plotki te znalazłyby potwierdzenie w rzeczywistości i faktycznie rząd opracowałby taki pakiet zmian, to moglibyśmy z jednej strony spodziewać się większego respektowania przepisów dot. prędkości w miejscach, w których kierowcy mogą poruszać się z prędkością do 30 km/h- w takich przypadkach w razie kontroli prędkości, funkcjonariusz mógłby odebrać prawo jazdy już za poruszanie się z prędkością 61 km/h.

Obecnie kierowca straci na trzy miesiące prawo jazdy, gdy w terenie zabudowanym, przy ograniczeniu do 30 km/h, poruszać się będzie z prędkością ponad 80 km/h. Wprowadzenie limitu “+100 proc.” oznaczałoby, że prawo jazdy stracimy jadąc z prędkością 61 km/h…

-czytamy na stronie wiadomosci.com.

PRZEGLĄDY TECHNICZNE W SKP: KOLEJNE ZMIANY. DLA KOGO I CZY NA LEPSZE?

Taki ruch mogłoby wpłynąć pozytywnie na bezpieczeństwo pieszych, o którym sporo dyskutowaliśmy w momencie, w którym rząd pracował nad przepisami dotyczącymi “bezwzględnego” pierwszeństwa dla pieszych przed przejściem dla pieszych oraz resztą zmian w prawie, o których przeczytasz tutaj!

Nowe przepisy miały wejść w życie 1 lipca 2020 roku. Tak się nie stało, czy zmiany w prawie uda się wprowadzić w roku 2021?

Nowe przepisy w ruchu drogowym. Czekają nas zmiany w 2021?

Z drugiej strony wprowadzenie zasady “100%”, mogłoby doprowadzić do pewnych dewiacji drogowych i totalnych patologii. Wprowadzają taką aktualizację prawa moglibyśmy się spodziewać, że w 2021 roku poza terenem zabudowanym prawa jazdy byłyby zabierane kierowcom, za jazdę z prędkością 181 km/h. Jednakże najbardziej absurdalna wydaje się prędkość “graniczna” dla dróg ekspresowych i autostrad. W tych miejscach prawo jazdy zabierano by za poruszanie się z prędkością 240 km/h, a na autostradach… 280 km/h. Dlatego przepis, o którym rozpisują się mediach nie ma najmniejszej racji bytu w tej formie i prawie na pewno możemy go zamknąć w szufladzie z popisem legendy.

Dużo bardziej realistyczną zmianą jest wdrożenie przepisów, które zostały opracowane w roku 2020, a co do których wiele osób miało pewne zastrzeżenia. Przedmiotem zmian było zniesienie limitu prędkości do 60 km/h w terenie zabudowanym w godz. 23.00-5.00. Po zmianach przez 24 godziny na dobę miałoby obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h. Kolejną nowością miała być regulacja, dzięki której funkcjonariusz policji odbierze kierowcy prawo jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h w terenie niezabudowanym. Trzecim, najbardziej kontrowersyjnym punktem miało być wprowadzenie bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych na przejściu i przed przejściem dla pieszych. Modyfikacje prawa drogowego miały być powołane do życia 1 lipca 2020 roku. Spora ilość zastrzeżeń sprawiła jednak, że prace legislacyjne zostały wstrzymane. Wielce prawdopodobne, że rząd wróci prac nad nowymi przepisami już w 2021 roku.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Prawo jazdy kat A2 w 2021. Nowe przepisy, więcej motocykli!

Jedną z najciekawszych nowości dotyczących egzaminów prawa jazdy jest ta wprowadzona dla kategorii A2. Rząd opracował nowelizację zmian, dzięki której pula motocykli, a której będzie można przeprowadzać egzaminy na prawo jazdy kategorii A2, znacząco się zwiększy.

Do 1 listopada 2020 roku obowiązywało prawo, które precyzowało minimalną pojemność silnika w motocyklu egzaminacyjnym,a która wynosiła 395 cm3.

 “(…) motocykl dwukołowy w zakresie prawa jazdy kategorii A2 powinien być wyposażony w: silnik spalinowy o mocy wynoszącej co najmniej 20 kW i nieprzekraczającej 35 kW, pojemności skokowej co najmniej 395 cm3 i posiadać stosunek mocy do masy własnej nieprzekraczający 0,2 kW/kg”.

W praktyce, to obostrzenie poważnie ograniczało możliwości ośrodków w wyborze motocykli egzaminacyjnych. Musimy pamiętać, że nierzadko motocykle mniejszych pojemności mogą dysponować mocą maksymalną wyższą niż dotychczasowe motocykle egzaminacyjne. Wdrożenie zmian w życie sprawiło, że minimalna pojemność jednośladu wynosi 245 cm3 – reszta pozostała bez zmian.

ZMIANY W EGZAMINACH NA PRAWO JAZDY JESZCZE W TYM ROKU? JEST NOWY PROJEKT

Chociaż ta zmiana w prawie została wprowadzona 1 listopada tego roku, to przede wszystkim dotyczy kursantów, którzy do egzaminu podejdą w roku 2021. Przede wszystkim dlatego, że zarówno ośrodki WORD jak i szkoły nauki jazdy, zmieniają pojazdy właśnie na przełomie starego i nowego roku, a przede wszystkim przed nadejściem nowego sezonu motocyklowego.

 

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button