BMW S 1000 R 2021: Oto nowy motocyklowy roadster z dynamitem!

BMW S 1000 R dało się poznać jako bezkompromisowy i kipiący naked. Teraz, bazując na najnowszej wersji flagowego sporta S 1000 RR ma być jeszcze lepszą odsłoną samego siebie. Co zatem drzemie pod skąpym jak bikini nadwoziem?

Jakie jest nowe BMW S 1000 R? Już sam wygląd zapowiada, że nie może być nudno, ale dopiero w połączeniu z supersportowym charakterem napędu powstaje obraz całości. W tym wypadku określenie Dynamic Roadster, jakiego używa producent wydaje się być nadal niedomówieniem. Naszym zdaniem bardziej pasuje tu nazwa Dynamit Roadster!

165 KM przy 11.000 obr./min, w połączeniu z momentem aż 114 Nm przy 9250, to liczby, które nawet na sucho muszą robić wrażenie. Jeśli połączymy to z masą na poziomie 199 kg i wartością co najamniej 80 Nm od 3000 obrotów, to wynik tej układanki może być tylko jeden: Dynamit i to bez opakowania!

Co prawda w porównaniu do S 1000 RR nie mamy tu ponad 200 KM, ale za to moment obrotowy jest sporo wyższy, a użytkowy zakres obrotów wypada znacznie bardziej optymalnie. Te 165 koników po prostu karmionych jest wysokoenergetyczną paszą. Zaczerpnięty z supersporta piec waży aż o 5 kg mniej (jak oni to zrobili?), posiada specjalnie zestrojone przełożenia i może być wyposażony w kontrolę momentu hamującego silnika (MSR) – wśród opcji wyposażenia dodatkowego.  Sterowany elektronicznie układ MSR zapobiega także blokowaniu tylnego koła na skutek gwałtownego ujęcia gazu lub redukcji biegu.

Co jeszcze czeka na nas w nowym S 1000 R? Na przykład zupełnie nowe, lżejsze zawieszenie bazujące na S 1000 RR z Flex Frame, kinematyką Full Floater Pro, wahaczem oraz zoptymalizowaną ergonomią. Wiemy także, że wsród wypsażenia standardowego znajdzie się teraz system ABS Pro, dynamiczna kontrola trakcji, m.in. pełne oświetlenie LED.

Jeśli tak jak twierdzi producent, niezwykle liniowa charakterystyka momentu obrotowego dała jeszcze szerszy, pełniejszy i sprzyjający płynnej jeździe zakres obrotów, to mając w pamięci poprzednią wersje tego motocykla, już teraz ściągamy czapki z głów. Co ważne, zwłaszcza dla osób lubiących wyskoczyć w trasę, biegi 4, 5 oraz 6 mają teraz dłuższe przełożenia.

„W nowym S 1000 R staraliśmy się zachować zalety jego poprzednika i rozwinąć potencjał, jaki znamy z prasy i opinii klientów. Nasz zespół doskonale wykorzystał również zalety nowej konstrukcji”. Ralf Mölleken, menedżer projektu

Rama i wahacz bazują na S 1000 RR i są teraz znacznie lżejsze niż w poprzednim modelu. Jednocześnie w tzw. ramie Flex Frame silnik pełni funkcję nośną w znacznie większym zakresie niż dotychczas. Zaletą nowej ramy jest także bardzo wąska konstrukcja. Zmniejsza to znacznie szerokość motocykla w obszarze kolan, oferując tym samym jeszcze bardziej zrelaksowaną pozycję jazdy i jeszcze większą swobodę ruchu. Ergonomiczne modyfikacje umożliwiają teraz regulację zacisku kierownicy. Standardowo dostępne są dwie pozycje: 0 mm oraz +10 mm do przodu. Opcjonalnie oferowane są również kierownice wyższe o 10 mm, które można również ustawiać w pozycji 0 mm lub +10 mm w kierunku jazdy.


Wahacz został przejęty z S 1000 RR, a kolumna resorująca z kinematyką Full Floater Pro znajduje się teraz znacznie dalej od osi obrotu wahacza i silnika. Zapobiega to niepożądanemu nagrzewaniu od silnika i zapewnia jeszcze stabilniejsze właściwości w różnych temperaturach i jeszcze bardziej stałe tłumienie. W połączeniu z wahaczem zaczerpniętym z wyścigów daje to większą przyczepność i oszczędza oponę.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Trzy tryby jazdy, układ dynamicznej kontroli trakcji (DTC) i ABS Pro w standardzie. Wyposażenie dodatkowe „Tryby jazdy Pro” z ustawieniem „Dynamic Pro”, dynamiczna kontrola hamulców (DBC), kontrola momentu hamującego silnika (MSR), „Engine Brake” i „Power Wheelie”.

Nowy S 1000 R jest standardowo wyposażony w dynamiczną kontrolę trakcji DTC, ABS Pro o zoptymalizowanym działaniu w przechylach oraz trzy tryby jazdy „Rain”, „Road” i „Dynamic”. W ramach wyposażenia dodatkowego „Tryby jazdy Pro” dostępny jest również w pełni konfigurowalny tryb „Dynamic Pro” ze szczególnie rozbudowanymi opcjami regulacji. „Tryby jazdy Pro” w nowym S 1000 R oferują również funkcję „Engine Brake” z funkcją kontroli momentu hamującego silnika (MSR) i funkcją „Power Wheelie”. W ramach wyposażenia dodatkowego „Tryby jazdy Pro” wspiera kierowcę przy nagłym hamowaniu również dynamiczna kontrola hamulców DBC (Dynamic Brake Control).

Wielofunkcyjny zestaw wskaźników z wyświetlaczem TFT o przekątnej 6,5 cala ma zapewniać wysoką czytelność i maksymalną różnorodność informacji.

Zestaw wskaźników nowego S 1000 R również został przejęty z S 1000 RR. Oprócz szerszego zakresu funkcji i informacji szczególny nacisk położono na najlepszą czytelność. Dzięki dużym wymiarom wyświetlacz jest łatwo czytelny i optymalnie wyświetla wszystkie informacje – nawet w trudnych warunkach oświetlenia. Oferuje indywidualne wskazania do różnych zastosowań. Na przykład ekran Pure Ride dostarcza wszystkich informacji niezbędnych do zwykłej jazdy na drodze, a ekran Core wyświetla wskazania pochyleń, hamowania i kontroli trakcji. W wyposażeniu standardowym jest moduł Bluetooth do połączenia smartfona dla wygodnej nawigacji aplikacją. Obsługa wyświetlacza TFT odbywa się z kierownicy za pomocą multikontrolera. W połączeniu z opcjonalnym pakietem M dostępny jest trzeci ekran Core ze wskazaniem paskowym i laptimerem.

Nowa, jeszcze bardziej dynamiczna stylistyka w atrakcyjnym kolorze podstawowym i dwóch ekskluzywnych wariantach.

Również w najnowszej edycji S 1000 R wyraźnie nawiązuje wyglądem do swojego supersportowego odpowiednika, S 1000 RR, ale jego charakter ma być jeszcze bardziej wyrazisty. Wyraźniejsza, bardziej dynamiczna sylwetka sprawia, że S 1000 R prezentuje się po prostu dziko. Sportowy i dynamiczny charakter nowego S 1000 R widać również w koncepcji kolorystycznej. Oprócz podstawowego koloru niemetalizowanego Racing Red opcjonalnie oferowany jest wariant Style Sport oraz pakiet M z dodatkowymi elementami wyposażenia.

Najważniejsze cechy nowego BMW S 1000 R:

  • O 5 kg lżejszy, nowo opracowany czterocylindrowy silnik rzędowy oparty na S 1000 RR z innymi przełożeniami biegów 4-6.
  • Redukcja masy o 6,5 kg do 199 kg masy własnej i 202 kg z pakietem komfortu i dynamiki. Pakiet M dodatkowo obniża masę pojazdu o 4,8 kg (2 kg z kutymi obręczami kół, 3,7 kg z karbonowymi obręczami kół).
  • Solidna moc i moment obrotowy: 121 kW (165 KM) przy 11 000 obr/min i 114 Nm przy 9250 obr/min.
  • Co najmniej 90 Nm momentu obrotowego w zakresie od 5500 do 12 000 obr/min. Ponad 80 Nm już od 3000 obr/min.
  • Liniowa charakterystyka momentu obrotowego: jeszcze lepsze właściwości jezdne w całym zakresie obrotów.
  • Odpowiednio dopasowane zawieszenie z ramą „Flex Frame” z większą rolą silnika jako elementu nośnego.
  • Znacznie lepsza ergonomia dzięki mniejszej szerokości w obszarze kolan za sprawą „Flex Frame”.
  • Wahacz z kinematyką Full Floater Pro i nową kolumną resorującą zapewniający jeszcze precyzyjniejszą reakcję i zoptymalizowane prowadzenie tylnego koła.
  • Nowy, lżejszy układ wydechowy zgodny z EU5.
  • Nowa 6-kierunkowa skrzynka czujnikowa do precyzyjnego określania pochyleń i funkcji Anti Wheelie.
  • ABS Pro w wyposażeniu standardowym zapewniający jeszcze większe bezpieczeństwo podczas hamowania, nawet w pochylonej pozycji. Tryb hamowania podczas deszczu z płaskim przyrostem ciśnienia hamowania. ABS Pro w wyposażeniu standardowym zapewniający jeszcze bezpieczniejsze hamowanie na zakrętach.
  • Sprawdzona w World Superbike Championship Series dynamiczna kontrola trakcji (DTC) w wyposażeniu standardowym zapewniająca jeszcze większą stabilność podczas przyspieszania.
  • Trzy tryby jazdy „Rain”, „Road” i „Dynamic” w wyposażeniu standardowym.
  • Funkcja DTC Wheelie w wyposażeniu standardowym.
  • Tryby jazdy Pro z dodatkowym ustawieniem „Dynamic Pro” z regulowaną kontrolą Wheelie, kontrola momentu hamującego silnika (MSR), a także Launch Control, Pitlane Limiter i kontrola ruszania pod górę Pro jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
  • Kontrola ruszania pod górę w wyposażeniu standardowym.
  • Asystent zmiany biegów Pro, zapewniający płynne przełączanie biegów bez sprzęgła jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
  • Nowy zestaw wskaźników z doskonale czytelnym wyświetlaczem TFT o przekątnej 6,5 cala, w tym dodatkowe ekrany sportowe, nawigacja strzałkami i funkcje łączności.
  • Nowy reflektor diodowy i oświetlenie diodowe w wyposażeniu standardowym.
  • Adaptacyjne światło zakrętowe i światło dzienne w reflektorze Headlight Pro jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
  • Całkowicie przeprojektowane elementy karoserii w jeszcze bardziej dynamicznej stylistyce.
  • Na początku sprzedaży atrakcyjny kolor podstawowy i dwa warianty stylistyczne.
  • Szersza oferta oryginalnych akcesoriów BMW Motorrad i wyposażenia dodatkowego, w tym pakiet M, pakiet karbonowy i pakiet frezowanych części jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.
  • Silnik
  • Konstrukcja Chłodzony olejem/wodą, czterocylindrowy rzędowy silnik czterosuwowy, cztery zawory na cylinder
  • Średnica cylindra x skok tłoka 80 mm x 49,7 mm
  • Pojemność skokowa 999 cm3
  • Moc znamionowa 121 kW (165 KM) przy 11 000 obr./min
  • Maks. moment obrotowy 114 Nm przy 9250 obr./min
  • Współczynnik kompresji 12,5 : 1
  • Wzbogacenie paliwa Elektroniczny układ wtryskowy kolektora dolotowego / cyfrowe zarządzanie silnikiem: BMS-O z elektroniczną manetką
  • Oczyszczanie spalin Regulowany katalizator 3-drożny
  • Parametry jazdy / zużycie paliwa
  • Prędkość maksymalna Powyżej 200 km/h
  • Zużycie na 100 km według WMTC 6,2 l
  • Emisja CO2 wg WMTC 144 g/km
  • Rodzaj paliwa Super Plus bezołowiowa (maks. 5% etanolu, E5) / RON 98 / 93 AKI
  • Instalacja elektryczna
  • Alternator Alternator z magnesami trwałymi 450 W (moc nominalna)
  • Akumulator 12 V / 8 Ah, bezobsługowy
  • Przeniesienie napędu
  • Sprzęgło Sprzęgło wielopłytkowe w kąpieli olejowej (Anti-Hopping) z funkcją samowzmacniania
  • Skrzynia biegów Sześciobiegowa skrzynka przekładniowa kłowa, zintegrowana w korpusie silnika
  • Napęd wtórny Łańcuch 525, 17/45
  • Kontrola trakcji DTC
  • Zawieszenie/hamulce
  • Rama Rama z połączeniem aluminiowym, silnik współnośny
  • Prowadnica koła przedniego / elementy sprężynowe Widelec teleskopowy upside-down o średnicy 45 mm, ze wstępnym naprężeniem sprężyny i z regulowanym odbiciem i ściskaniem
  • Prowadnica koła tylnego / elementy sprężynowe Aluminiowe podciągowe ramię wahadłowe, Full Floater Pro, centralny amortyzator teleskopowy, regulowane tłumienie odbicia i ściskania, regulowane naprężenie sprężyny
  • Skok sprężyny przód/tył 120 mm / 117 mm
  • Rozstaw osi 1450 mm
  • Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 96 mm
  • Kąt głowicy skrętnej 65,8°
  • Koła Odlew aluminiowy
  • Rozmiar obręczy, przód 3,50 x 17"
  • Rim, Rozmiar obręczy, tył 6,00 x 17"
  • Opona, przód 120/70 ZR 17
  • Opona, tył (z obręczami M) 190/55 ZR 17 (200/55 ZR 17)
  • Hamulec przedni Podwójny hamulec tarczowy o średnicy 320 mm, czterotłoczkowy zacisk stały
  • Hamulec tylny Pojedynczy hamulec tarczowy o średnicy 220 mm, jednotłoczkowy zacisk ślizgowy
  • ABS BMW Motorrad Integral ABS, częściowo zintegrowany
  • Wymiary/masy
  • Wysokość siedziska 830 mm (opcja wyposażenia siedzenie kierowcy niskie: 810 mm, opcja wyposażenia siedzenie kierowcy wysokie: 850 mm)
  • Długość łuku krokowego seryjna 1835 mm (opcja wyposażenia siedzenie kierowcy niskie: 1815 mm, opcja wyposażenia siedzenie kierowcy wysokie: 1858 mm)
  • Pojemność użytkowa zbiornika 16,5 l
  • w tym rezerwa ok. 4 l
  • Długość 2090 mm
  • Wysokość (bez lusterka) 1115 mm
  • Szerokość 812 mm
  • Masa własna pojazdu przygotowanego do jazdy, z pełnym bakiem 199 kg (z pakietem M i obręczami karbonowymi M: 194 kg) 1)
  • Dopuszczalna masa całkowita 407 kg
  • Obciążenie dopuszczalne (w wersji seryjnej) 208 kg
  • 1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 168/2013 z masą płynów, standardowym wyposażeniem oraz paliwem zatankowanym do co najmniej 90% pojemności użytkowej zbiornika.

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button