Aktualnie czytasz:
Wiatr i jazda jedno艣ladem: Zgroza dla skutera i motocykla

Porywiste wiatry mog膮 by膰 bardzo niebezpieczne dla skutera czy motoroweru. Zw艂aszcza, je偶eli pojazd jest trzymany pod chmurk膮 lub na parkingu zadaszonym, lecz pozbawionym pe艂nych 艣cian. Co mo偶e wynikn膮膰 z po艂膮czenia silnego wiatru i stoj膮cego sobie beztrosko skutera?

Przede wszystkim szkody materialne. W marcu i kwietniu cz臋sto mieli艣my do czynienia z silnymi podmuchami wiatru, zar贸wno podczas dnia jak i w porze nocnej. Dla niezabezpieczonego odpowiednio skutera stoj膮cego na dworze wiatr mo偶e si臋 okaza膰 prawdziw膮 mord臋go. Mieli艣my okazj臋 przekona膰 si臋 na w艂asnej sk贸rze co mo偶e si臋 sta膰, je艣li zawczasu nie pomy艣limy o tym, co mo偶e si臋 sta膰.

Jeden z motorower贸w testowanych niegdy艣 przez Skuterowo.com trzymali艣my na parkingu pod chmurk膮. Dodatkowo, aby zabezpieczy膰 jedno艣lad przed warunkami atmosferycznymi takimi jak deszcz czy s艂o艅ce nakryli艣my go plandek膮. Pewnego wietrznego dnia, gdy nikt by si臋 tego nie spodziewa艂, silny podmuch podni贸s艂 pojazd z podp贸rki bocznej na tyle, aby spr臋偶yna zd膮偶y艂a z艂o偶y膰 n贸偶k臋, a sam motorower wywr贸ci艂 si臋 na bok. Na skutek wywrotki zdar艂a si臋 ko艅c贸wka d藕wigni sprz臋g艂a, zdar艂a lewa r膮czka kierownicy, a uderzaj膮ce o ziemi臋 lusterko przesun臋艂o przykr臋cony do niego zestaw prze艂膮cznik贸w zdzieraj膮c lakier z kierownicy. Ponadto na przednim b艂otniku powsta艂 odprysk lakieru w miejscu, kt贸re zaliczy艂o bliskie spotkanie z gleb膮. Na szcz臋艣cie nic nie wymaga艂o naprawy, jedynie zestaw prze艂膮cznik贸w wymaga艂 odkr臋cenia i ponownego przykr臋cenia. Mimo wszystko tego incydentu mo偶na by艂o w 艂atwo spos贸b unikn膮膰. Jak?

Przede wszystkim w wietrzn膮 pogod臋 zrezygnujmy z nakrywania pojazdu pokrowcem czy plandek膮, gdy偶 w ten spos贸b zwi臋kszamy powierzchni臋 boczn膮, kt贸ra zaczyna dzia艂a膰 jak 偶agiel. Im wi臋kszy 偶agiel tym wi臋cej wiatru z艂apie i tym wi臋cej energii przejmie, a wi臋ksza si艂a napieraj膮ca na motorower to wi臋ksza mo偶liwo艣膰 podniesienia go z n贸偶ki i wywrotki. Lepiej, aby pojazd troch臋 zmokn膮艂 lub wygrza艂 si臋 na s艂o艅cu, ni偶 ma zaliczy膰 gleb臋.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Kolejn膮 kwesti膮 jest miejsce w kt贸rym stawiamy nasz pojazd - je艣li tylko mamy mo偶liwo艣膰 postawmy go przy jakim艣 elemencie krajobrazu, kt贸ry b臋dzie ogranicza艂 wp艂yw wiatru na przedmiot, np. 聽przy p艂ocie czy 艣cianie budynku. Je偶eli nie mamy takiej mo偶liwo艣ci wybierzmy jakikolwiek sta艂y element otoczenia, stawiaj膮c skuter na n贸偶ce tak, aby by艂 pochylony w kierunku wybranej przeszkody. Dzi臋ki temu w razie poniesienia przez wiatr pojazd upadnie nie upadnie na pod艂o偶e z ca艂膮 energi膮, a jedynie oprze si臋 na np. drzewie - straty b臋d膮 o wiele mniejsze.

Boczna podpora powinna by膰 traktowana jako tymczasowa.

Boczna podpora powinna by膰 traktowana jako tymczasowa.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Ostatni wa偶ny czynnik - to na czym stawiamy motorower. Je偶eli nasz model wyposa偶ony jest tylko w stopk臋 boczn膮 to nie mamy wyboru jak go ustawi膰. Je艣li natomiast skuter wyposa偶ony jest tak偶e w podstawk臋 centraln膮, to powinni艣my skorzysta膰 w艂a艣nie z niej. Podstawki te zapewniaj膮 o wiele wi臋ksz膮 stabilno艣膰 pojazdu podczas postoju, co oznacza, 偶e o wiele lepiej sprawdz膮 si臋 tak偶e podczas silnego wiatru. Pami臋tajmy jednak, 偶e aby n贸偶ka boczna czy podstawka centralna zda艂y egzamin, musimy je roz艂o偶y膰 na twardej nawierzchni tj. na betonie, asfalcie, utwardzonej glinie. Pojazd postawiony na mi臋kkim pod艂o偶u nawet bez pomocy wiatru przewr贸ci si臋, zw艂aszcza gdy wybierzemy n贸偶k臋 boczn膮, kt贸ra ma mniejsz膮 powierzchni臋 styku ni偶 podstawka centralna. Dlatego je偶eli naprawd臋 nie mamy wyboru i musimy postawi膰 skuter na mi臋kkim pod艂o偶u to zr贸bmy to na stopce centralnej.

Wystarczy czasami troch臋 pomy艣le膰, aby uchroni膰 sw贸j sprz臋t od niepotrzebnych uszkodze艅.

Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%
7 Komentarze
  • Zdj臋cie profilowe Pietro
    3 maja 2012 at 20:10

    Wasz motorower sta艂 na betonie, a mimo to wiatr poprzez plandek臋 wywr贸ci艂 go..czyli sta艂 na bocznej n贸偶ce, a to b艂膮d bo boczn膮 n贸偶k臋 stosuje si臋 na nier贸wnym terenie, tam gdzie nie ma mo偶liwo艣ci postawi膰 na centralnej 馃槈

  • Zdj臋cie profilowe barteklodz
    3 maja 2012 at 21:18

    dok艂adnie tak jak piszesz
    na grz膮skim terenie w zasadzie tylko boczna podp贸rka ratuje sytuacj臋, kawa艂ek kamyczka i skuter stoi jak wryty, chyba 偶e to jaka艣 lekka popierd贸艂ka to byle podmuch wiatru mo偶e go przewr贸ci膰 niewa偶ne jak stoi.

  • Zdj臋cie profilowe MichalWujak
    3 maja 2012 at 23:18

    Opisana sytuacja dotyczy艂a enduro Rieju RRX, wyposa偶onego jedynie w stopk臋 boczn膮. Do najl偶ejszych on nie nale偶y, bo wa偶y 94kg (dla por贸wnania klony Colibra wa偶膮 ok. 80kg).

  • Zdj臋cie profilowe barteklodz
    3 maja 2012 at 23:29

    czyli si臋 nie pomyli艂em 馃檪
    wysokie i lekkie wi臋c nie ma co si臋 dziwi膰

  • Zdj臋cie profilowe
    Raven
    5 maja 2012 at 13:31

    M贸j skuter (DT300) nie potrzebowa艂 wiatru. W 艣rod臋 jaki艣 $%^&*&^%$ dowcipni艣 po艂o偶y艂 go bokiem na betonie (nie wiem czy dla 偶artu, czy pr贸bowa艂 siada膰 i nie utrzyma艂 skuta). Na szcz臋艣cie nic wi臋kszego opr贸cz paru otar膰 si臋 nie sta艂o, ale wtedy ma艂o mnie „diabli nie wzi臋li”

  • Zdj臋cie profilowe nanook
    5 czerwca 2012 at 20:01

    M贸j Piaggio Fly te偶 zaliczy艂 flight. Sta艂 normalnie na betonie, przykryty pokrowcem i pierdykn膮艂 od wiatru. Nic si臋 nie sta艂o poza zarysowanymi plastikami. Mieszkam na osiedlu, wi臋c wiatr hula mi臋dzy blokami. Wyczai艂em 偶e niemal zawsze wieje z tych samych kierunk贸w i teraz stawiam skuter pod innym k膮tem. Od roku nigdy wi臋cej nie oderwa艂 si臋 od ziemi, cho膰 ma膰 natura usi艂owa艂a… 馃槈

  • Zdj臋cie profilowe FauxNews
    17 marca 2013 at 21:55

    Z ca艂ego artyju艂u nie wiedzie膰 czemu, zapami臋ta艂em tylko wyraz „mord臋go”.

Podziel si臋 opini膮

lub