Motocykl fatalnie się prowadzi po zimowej przerwie – co zrobić?

Słoneczko za oknem, temperatura rośnie i w końcu wsiadamy na motocykl - ten jednak prowadzi się fatalnie

W skrócie
  • Opony motocyklowe są kluczem do prawidłowego prowadzenia się motocykla
  • Kontrola ciśnienia w oponach powinna odbywać się przed każdą jazdą
  • Jakie są graniczne wartości bieżnika w oponach motocyklowych?

Przygotowanie motocykla do długiego zimowania to proces, który doskonale powinien znać każdy motocyklista. Ograniczenie się jedynie do powierzchownego mycia, a następnie zaparkowania w najdalszym zakamarku garażu to idealny wstęp do problemów, które pojawią się nie tylko wraz z pierwszym odpaleniem silnika wiosną, ale również pierwszą przejażdżką. O tej czynności nie możesz zapomnieć rozpoczynając kolejny sezon.

Samo przygotowanie motocykla do długiego postoju to oczywiście temat na zupełnie inną porę roku, ale jest wyjątkowo ważny, aby wasz jednoślad bez żadnych problemów odpalił nawet po kilkumiesięcznej przerwie. Zaniechanie tych czynności może sprawić, że nie tylko pojawi się problem z rozruchem, ale również z samym prowadzeniem. Przecież jesienią jeszcze wszystko było dobrze, a teraz ni stąd, ni zowąd pojawiły się spore kłopoty. Motocykl ściąga, fatalnie skręca i łamie się w szczycie zakrętu, a dodatkowo prowadzi się jak wóz drabiniasty.

W takim przypadku warto jest zachować spokój i chwilowo wstrzymać się od umówienia wizyty w autoryzowanym serwisie. Przygotowanie motocykla do sezonu nie tylko powinno ograniczyć się do ładowania akumulatora na pierwszy rozruch, ale koniecznie powinniśmy przyjrzeć się jeszcze jednemu elementowi.

Najważniejsze informacje:

  1. Ciśnienie – kontrolę ciśnienia w oponach powinniśmy wykonywać przed każdą jazdą. Schemat kontroli jest wyjątkowo prosty i nie wymaga posiadania specjalistycznych narzędzi.
  2. Jakie są odpowiednie wartości ciśnienia w oponach motocyklowych? Odpowiedź znajdziesz na stronie producenta opon lub na dedykowanej naklejce umieszczonej na motocyklu.
  3. Jak sprawdzić ciśnienie w oponach motocyklowych?

Wszystko o oponach motocyklowych znajdziesz poniżej:

Opony motocyklowe: Czy wiesz o nich wszystko?

Ogumienie – to jedyny element, który styka się w nawierzchnią i gwarantuje nam przyczepność. Ich odpowiedni stan, ciśnienie i typ ma sprawić, że nasz motocykl będzie pewnie się prowadził, a nawet mocne odkręcenie manetki nie sprawi, że zerwana zostanie przyczepność. Podstawowym parametrem, na którym powinniśmy się skupić praktycznie przed każdym wyjazdem, a już koniecznie po długiej przerwie, jest sprawdzenie odpowiedniego ciśnienia w obydwóch oponach. To główny czynnik, który wpływa nie tylko bezpośrednio na poprawne zużywanie, ale przede wszystkim bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Niepoprawne ciśnienie w oponach

Niepoprawne wartości ciśnienia w oponach sprawiają, że prowadzenie motocykla diametralnie się zmienia. Nawet zupełnie nowy jednoślad wyciągnięty z pudełka będzie jechał niczym najgorszy powypadkowy gruz z zachwianą geometrią ramy. Trzymanie się wartości określonych przez producenta sprawi, że żywotność waszych opon zdecydowanie się wydłuży, a komplet wystarczy wam na znacznie większą liczbę kilometrów, ale przede wszystkim zagwarantuje wam odpowiednie prowadzenie i zachowanie samego motocykla w czasie jazdy. Warto jest zatem stosunkowo często przy pomocy ciśnieniomierza kontrolować wartości i zadbać przede wszystkim o swoje bezpieczeństwo i komfort. Przy nieodpowiednim ciśnieniu motocykl będzie miał tendencję do ściągania w którąś ze stron, a jazda po zakrętach będzie prawdziwą katorgą. Jednoślad będzie miał skłonność do łamania się w kierunku pochylenia w sposób niekontrolowany, a kierowca zmuszony będzie do szybkiego kontrowania. Jazda z wyższą prędkością nie będzie należeć do najprzyjemniejszych. Nieodpowiednie ciśnienie powoduje również niebezpieczne zjawisko, które nazywane jest shimmy, czyli naprzemienne drgania i trzepotania kierownicy w prawo i w lewo.

Jakie jest poprawne ciśnienie w oponach motocyklowych?

Jednoznaczne określenie prawidłowego ciśnienia dla wszystkich motocykli jest niemożliwe, gdyż wartości uzależnione są zarówno od typu samego jednośladu, jak i modelu opon. Zupełnie inne ciśnienie przewidziane jest do dużych chopperów, a znacznie inne wartości zalecane są do sportowych modeli. Można jednak przyjąć, że w przypadku dużych motocykli użytkowanych w codziennych warunkach drogowych odpowiednie ciśnienie dla przedniej opony wynosi między 2,2, a 2,5 bara, natomiast dla tylnej 2,3, a 2,9 bara. Aby jednak odpowiednio je dobrać i korzystać ze wszystkich założeń, przyczepności i dobrodziejstw, które przewidział producent należy zapoznać się z wartościami, które z pewnością znajdziecie na stronie internetowej danej marki. Warto wiedzieć, że na każdym z motocykli znajduje się również specjalna naklejka, na której znajdziecie wszystkie niezbędne informacje dotyczące prawidłowego ciśnienia z uwzględnieniem jazdy solo lub z pasażerem. Zazwyczaj znajdziecie ją na wahaczu.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Nawet laik bez absolutnie żadnych problemów poradzi sobie ze skontrolowaniem poziomu ciśnienia w oponach motocyklowych. Niezbędny jest do tego oczywiście ciśnieniomierz, a taki znajdziecie na każdej stacji benzynowej. Tamtejsze kompresory mają zarówno funkcję pompowania, jak i upuszczania powietrza, ale także mierzą ciśnienie w danym momencie. Wynik przedstawiony będzie w barach, ale możecie spotkać się także z zupełnie innymi jednostkami. Przelicznik prezentuje się następująco:

Jednostka Liczba Liczba w przeliczeniu na bary
Atmosfery techniczne 1 at 1,02 bara
PSI (funty na cal kwadratowy) 14,5 PSI 1 bar
Kilopascale 100 kPa 1 bar

Warto jest również swój garaż wyposażyć w sprawdzony ciśnieniomierz, dzięki któremu w każdym momencie będziecie mogli kontrolować ciśnienie w oponach motocyklowych. Wykonanie pomiaru jest wyjątkowo proste – w przypadku wizyty na stacji benzynowej wystarczy odkręcić wentylek, a następnie podłączyć przewód kompresora i poczekać na informacje, które wyświetlą się na panelu. Następnie wystarczy ustawić odpowiednią wartość zalecaną przez producenta i poczekać, aż poziom ciśnienia zostanie uzupełniony. Poprawny poziom zasygnalizowany zostanie dźwiękiem. Pamiętacie, że pomiaru należy dokonywać w momencie, gdy opona nie jest nagrzana po długiej jeździe.

Przepisy, a ogumienie w motocyklu

Zgodnie z europejskimi przepisami w przypadku opon motocyklowych minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, natomiast w przypadku skuterów 1 mm. To są granicznie i minimalne wartości. Po ich osiągnięciu konieczna jest wymiana, jednakże tak niewielka ilośc bieżnika powinna być sygnałem, aby wymienić je zdecydowanie przed zrównaniem się znacznik TWI z wierzchnią warstwą. Warto wiedzieć, że sam index TWI nie zawsze będzie rzetelnym wyznacznikiem, gdyż wiele czynników, a w tym chociażby nieprawidłowe ciśnienie ogumienia, problemy z układem hamulcowym lub geometrią motocykla mogą prowadzić do nierównomiernego zużycia opony. Warto jest zatem grubość bieżnika kontrolować w kilku miejscach i dokładnie przyjrzeć się czy nie pojawiły się żadne niepokojące zgrubienia, przecięcia lub wybrzuszenia. Każdy natychmiast dyskwalifikuje oponę do wymiany.

Szczególnie zachęcamy was do znacznie częstszego kontrolowania stanu ogumienia w waszych motocyklach, aby znacznie poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy. Utrzymywanie prawidłowych wartości znacznie wydłuży żywotność waszych opon i sprawi, że jednoślad będzie prawidłowo się prowadził gwarantując wam maksimum dostępnej przyczepności.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button