Aktualnie czytasz:
Czy zimno zmniejsza przyczepność opon motocyklowych?
5

Nie, nie chodzi tutaj o śnieg, szron czy lód. Kwestią dzisiejszych rozważań Skuterowo.com jest stricte temperatura nawierzchni i jadących po nich opon.

Pewnie każdy słyszał o tym, że sportowcy zwracają szczególną uwagę na temperaturę ogumienia. Dlaczego? Ponieważ guma posiada swoje właściwości dostępne tylko w wąskim przedziale cieplnym. Czy to dla nas, zwykłych kierowców skuterów to ma jakieś znaczenie?

Na pewno nie do takiego stopnia, aby codziennie przed wyruszeniem do pracy stać z suszarką nad ogumieniem. Jednak trzeba mieć świadomość, że gdy temperatura spada do pięciu stopni powyżej zera to guma zachowuje się już nieco inaczej.

 
Czytaj
REKLAMA

MOTOCYKLE SUZUKI Z PAKIETEM TRAVEL PACK

Travel Pack to specjalna edycja popularnych i wszechstronnych motocykli Suzuki z wyposażeniem, które poprawi komfort Twojego podróżowania. Zwinny GSX-S1000F, niezawodny V-Strom 1000 XT i uniwersalny V-Strom 650 XT – teraz w wersji specjalnej z wyposażeniem w cenie.

Pewna grupa miłośników Suzuki Burgman we Włoszech postanowiła wybrać się w wysokie Alpy. Wszystkie pojazdy posiadały silniki 650 ccm, wszyscy jechali z taką samą prędkością po wąskich i bardzo krętych drogach. Wraz z każdym kolejnym kilometrem skuterowej przejażdżki robiło się też coraz chłodniej. Na pewnym etapie cała karawana się zatrzymała. Aby odpocząć  i coś zjeść. Po tym jak ruszyli w dalszą drogę ku szczytom Alp doszło do niemiłego incydentu. Jeden z uczestników wyprawy na drugim zakręcie doprowadził do uślizgu tylnego koła przez co złamał sobie lusterko, boczne owiewki i kombinezon. Wszyscy dziwili się dlaczego tak się stało. Przecież wszyscy jechaliśmy z taką samą prędkością jak ostatnio, a zakręty są cały czas tak samo kręte.

Odpowiedź na to pytanie znajduje się w kwestii zimnego ogumienia dodatkowo nastawionego na działanie niskiej temperatury. Przystanek, który zrobili miłośnicy Suzuki Burgman 650 spowodował gwałtowną utratę temperatury przez opony.

 
Czytaj
REKLAMA

Kominiarka motocyklowa teraz za 10,59 PLN z tanią i szybką wysyłką

Zadbaj o swoje zdrowie na motocyklu. Kominiarka pod kask to ochrona Twoich górnych dróg oddechowych i komfort termiczny w chłodne dni. Wysyłka w 24h. Paczkomat 12,50 PLN i darmowy zwrot do 14 dni.

Latem nasze opony w mieście osiągają 30-40 stopni. Taką temperaturę da się odczuć - kładąc rękę na ogumieniu wyraźnie czuć ciepło.

Letnie opony w które wyposażane są nasze skutery pracują optymalnie posiadając temperaturę w okolicach 30-40 stopni. To znaczy, że w tych warunkach są optymalnie miękkie i łatwo „przysysają się” do nawierzchni. Osiągnięcie takiej wcale nie jest trudne. Wystarczy przejechać około 5 km z prędkością 45 km/h po asfalcie nie chłodniejszym, niż 20 stopni Celsjusza. Oczywiście im większa prędkość tym temperatura wyższa i szybciej jest osiągalna.

Jakie to ma znaczenie. Trzeba pamiętać o tym, że pierwsze kilometry oznaczają zawsze zminimalizowane parametry opon. Ich przyczepność z początku zawsze będzie mniejsza, przez co ryzyko poślizgu większe.

Odrębną kwestią jest jazda późną jesienią, kiedy to w mieście rozgrzanie ogumienia jest praktycznie niemożliwe. Doświadczeni skuterowcy zwracają wówczas uwagę na to, że pojazd nieco inaczej się prowadzi w zakrętach, kiedy guma jest zimna i twarda. Da się to zauważyć i w przypadku opon markowych, jak również takich na których widnieją tylko chińskie znaczki. Każda guma, bez względu na kraj pochodzenia w niskich temperaturach sprawdza się niego gorzej.

Już zmieniać opony na zimowe? De facto to byłoby najlepsze rozwiązanie, zwłaszcza w mieście. Jedną z podstawowych różnic w ogumieniu zimowym jest właśnie twardość gumy. Zimówki przez to są wykonane z o wiele bardziej miękkiej mieszanki. Racja, zmiana w skuterze opon na zimowe, mimo, że nie jeździmy w śniegu może się wydawać przesadą. Wyjścia są dwa. Jazda na letnich ze świadomością gorszej przyczepności w zimne dni. Albo zakup nie tak twardych zimówek. Jakie rozwiązanie wybierasz?

Fot. Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
100%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
  • Zdjęcie profilowe IncaStreet
    3 listopada 2010 at 08:41

    Posiadam chińskie opony w skuterze.Jadąc do szkoły skręcałem w prawą stronę i było gdzieś tak 5-7 stopni był szron i jechałem gdzieś 15/km/h i mi przednie koło w poślizg wpadło. No i gleba była ale skuter lekko się przytarł i lusterko się przekręciło.

  • Zdjęcie profilowe
    hiroshima
    3 listopada 2010 at 19:10

    Warto pamiętać, że rozgrzana guma łatwiej wgryza się w mikropory asfaltu, jednak nie wszystkie opony są na to szczególnie podatne. Np. Dunlopy TT 91GP zdecydowanie lepiej trzymają się asfaltu, co jest okupione szybszym zużywaniem się opon. Standardowe opony Kenda i Duro mają dosyć twardą gumę, która jednak wydaje się wystarczająca do mocy ok. 4KM i średnich (do 30 stopni) złożeń. Najgorzej skuterowe gumy zachowują się w temperaturze ledwo powyżej zera na mokrej nawierzchni. Ruszanie pod wzniesienie może skutkować spontanicznym odjazdem tyłu w bok. Dlatego też jeżeli ktoś decyduje się na jazdę skuterem w zimę powinien rozważyć zakup opon zimowych, które są wykonane z bardziej miękkiej gumy, która nie potrzebuje rozgrzewania do wgryzania się w podłoże. Nie wiem jak w skuterach, ale w samochodach zimowe gumy pogarszają prowadzenie na suchym i są głośniejsze niż opony letnie. IMO lepiej kupić dobre letnie gumy a zimą nie jeździć ;).

  • Zdjęcie profilowe maras95
    24 marca 2013 at 13:11

    jeżeli jeździsz zimą warto kupić zimówkę a osobiście posiadam letnie opony duro i poniżej 10stopni lub mokrej nawierzchni z przyczepnością mogę sie pożegnać, ale nawet na suchej nawierzchni nie można się zbytnio pochylać tak jak mówił Anonim średnio 30 stopni pochylenia ale przy suchej, czystej, równej i rozgrzanej nawierzchni

  • Zdjęcie profilowe Mario1
    24 marca 2013 at 13:42

    jak ktoś jeździ zimą to warto zainwestować w zimowe oponki , ja kupiłem takie http://allegro.pl/hit-opona-zimowa-do-skutera-120-70-12-58s-tl-i3054098411.html i powiem że nie narzekam

  • Zdjęcie profilowe Mario1
    24 marca 2013 at 13:58

    ja osobiście jeżdżę autkiem ale żonie musiałem kupić bo mi płakała że zima że musi mieć zimówki – a niech ma zwłaszcza że non stop jeździ ,
    ale najlepszy był ubaw jak pojechałem do wulko by je wymienił – facio myślał że żartuję i ze 3 razy się pytał co robimy a ja mu na to że wymiana opon na zimowe w skuterku – facet zdębiał i dopiero jak za uwarzył że z bagażnika wyciągam małe oponki i demontuje skuterka to wtedy uwierzył ( dodam że ja jechałem autkiem a żonka skutem po świeżo nawalonym śniegu.