Używane motocykle dla 16-latków z prawem jazdy A1. Nasze TOP 5 [OPIS, RANKING, DANE TECHNICZNE, CENA]

Stodwudziestkipiątki dla młodych!

W skrócie
  • Stodwudziestkipiątki dla każdego!
  • Sporty, choppery, cruisery, turystyki i enduro - każdy znajdzie coś dla siebie
  • Nasze top 5 motocykli z silnikiem o pojemności 125 cm3 dla posiadaczy kategorii A1 lub B

Prawo jazdy kategorii A1 to niejako wstęp najmłodszych adeptów dwóch kółek w świat motocykli. Zdanie egzaminu państwowego upoważnia do prowadzenia jednośladów o pojemności silnika wynoszącej 125 cm3 i o mocy nieprzekraczającej 11 kW. Wbrew pozorom jest to bardzo zróżnicowany segment, w którym każdy znajdzie coś dla siebie.

W segmencie motocykli o pojemności 125 cm3 znajdziemy przedstawicieli każdej kategorii, a taka różnorodność na rynku zdecydowanie cieszy, gdyż każda osoba, która właśnie staje na początku swojej drogi znajdzie niemalże skrojoną na miarę maszynę. Producenci także zdają sobie sprawę, że lwia część rynku to młodzi motocykliści, ale również Ci, którzy dzięki stażowi prawa jazdy kategorii B przez 3 lata mogą legalnie kierować motocyklem o pojemności silnika wynoszącej 125 cm3 i o mocy nieprzekraczającej 11 kW. Wobec tego wielu zmotoryzowanych decyduje się na zakup takiego jednośladu nie tylko ze względu na pasję, ale także jako zastępczy środek transportu dla samochodu, dzięki któremu zaoszczędzimy sporo czasu i paliwa podczas przemieszczania się zatłoczonymi arteriami.

Rynek przepełniony jest motocyklami nowymi, które na przestrzeni kilku ostatnich lat zadebiutowały, ale także maszynami, które powstały w latach 90. i 00. To właśnie one wychowały całe rzesze motocyklistów, a ich wbrew pozorom prosta i bezawaryjna konstrukcja sprawiła, że cieszą się one ogromnym zainteresowaniem nawet dziś.

Najważniejsze informacje:

  1. Te modele są najlepsze w segmencie używanych motocykli o pojemności 125 cm3.
  2. Pewne, sprawdzone, proste i bezawaryjne – to najważniejsze wyznaczniki do zakupu swojego pierwszego motocykla.
  3. Wszystkie z nich powstały na przełomie lat 2000, ale nadal cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
  4. Każdy znajdzie coś dla siebie – przegląd motocykli 125, które są niezwykle popularne na polskich drogach.

Honda NSR 125

Honda już od samego początku swojej obecności na rynku pokazała, że potrafi robić niezwykle udane motocykle o wysokiej kulturze pracy, które charakteryzują się bezawaryjnością i tanią eksploatacją. Ta udana receptura nie tylko została zastosowana w przypadku największych i topowych modeli, ale również tych mniejszych, które są równie ważne w gamie. Idealnym motocyklem sportowym do rozpoczęcia swojej przygody z jednośladami z pewnością jest NSR 125 JC22, która produkowany jest od 1993 roku.

Motocykl ten osiągnął ogromny sukces za sprawą niezwykle udanej jednostki napędowej. Dwusuwowy silnik o pojemności 125 cm3 był swego rodzaju kompromisem pomiędzy mocą, a żywotnością i bezawaryjnością, który udało się osiągnąć inżynierom. Pomimo tego, że dolny zakres obrotów jest nieco ospały jednakże fantastycznie wynagradzał to rezonans i gwałtowny atak mocy po przekroczeniu 7000 obr./min. Silnik ten chłodzony był cieczą, ale warto wspomnieć, że posiadał również układ dolotowy wyposażony w zawór membranowy oraz układ wydechowy z zaworem wydechowym RC-Valve, który odpowiedzialny był za zmianę czasu otwarcia okna wydechowego. Jednostka współpracowała z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach.

Sama pozycja również jest dosyć sportowa – duży kąt ugięcia kolan, wysoko umiejscowione podnóżki i niska kierownica wymuszały już na kierowcy spore pochylenie. NSR 125 to motocykl bardzo dobrze przemyślany i świetnie skonstruowany. Prowadzi się bardzo pewnie i wybacza sporo błędów początkującym kierowcom. Wśród użytkowników tego modelu bardzo często podkreślana jest jego bezawaryjność oraz przede wszystkim fantastyczne połączenie sportowych osiągów z codziennym użytkowaniem.

Obecnie ceny egzemplarzy są bardzo różne i w dużej mierze zależą przede wszystkim od stanu technicznego. Możemy jednak określić, że za najtańsze egzemplarze trzeba zapłacić około 3500 złotych do nawet 8000 złotych.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Honda NSR 125 – pełny test motocykla:

Honda NSR 125 JC22 (1993-2003) – mniej znaczy więcej [CENA, OPINIE, OPIS, DANE TECHNICZNE, GALERIA ZDJĘĆ]

Yamaha YZF-R 125

Każdy, kto od małego interesował się motocyklami i urodził się w końcówce lat 90. z pewnością marzył o tym modelu, a wszystko za sprawą absolutnie genialnego wyglądu. Yamaha potrafi tworzyć agresywne, nowoczesne i sporty spod znaku trzech kamertonów. Producent ten również przykłada sporą uwagę podczas tworzenia mniejszych modeli, dlatego tak dobrze sprzedaje się model YZF-R 125.

Najmniejszy motocykl z rodziny oznaczonej literą R napędza jednocylindrowy silnik o pojemności 124 cm3 i generuje moc 15 KM. W tej klasie motocykli jest to najwyższa możliwa wartość, co w połączeniu z niewielką masą 140 kilogramów oferuje naprawdę sporo frajdy z jazdy. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to czterosuwowa jednostka, która jest znacznie mniej żwawa od dwusuwowej konkurencji, ale zadowala się znacznie mniejszą ilością paliwa. Dodatkowo nie wymaga tak częstych remontów. Spalanie motocykla oscyluje w okolicach 3 litrów 100km, co przy prawie 14 litrowym oznacza zasięg przekraczający 400 km.

Trzeba przyznać, że pod względem wizualnym ten motocykl prezentuje się przepięknie, a swoimi gabarytami przypomina znacznie większe modele. Niewielką pojemność zdradza jednak pojedyncza tarcza hamulcowa z przodu oraz niewielki rozmiar opon. Pozycja za kierownicą jest również o charakterze sportowym, jednakże nie jest ona przesadnie męcząca. Motocykl dobrze się zestarzał i mimo upływu lat nadal wygląda dobrze i przede wszystkim sportowo, dlatego na polskich drogach możemy zobaczyć tak wiele tych modeli. Ceny egzemplarzy z pierwszy lat produkcji rozpoczynają się od 7000 złotych.

Honda Varadero 125

Segment stodwudziestekpiątek to nie tylko motocykle sportowe dla młodych i gniewnych, ale również znajdziemy w nim przedstawicieli pełnoprawnej turystyki. Honda Varadero 125 (XL125V) to zdecydowanie jeden z najchętniej kupowanych motorków w tym segmencie, a wszystko za sprawą sporych gabarytów, jednostki napędowej w układzie V i typowo turystycznego przeznaczenia. Varadero 125 produkowano w latach 2001-2016. Motocykl w tym czasie był modernizowany przez producenta i przeszedł sporo zmian.

Nie zmienia to jednak faktu, że małe Wiaderko do granic możliwości swoim wyglądem, a także dzielnością podróżniczą przypomina swojego litrowego brata. Duża owiewka w połączeniu z akcesoryjną szybą i deflektorem świetnie chroni przed wiatrem, a same gabaryty motocykla są na tyle duże, że będzie on idealnie pasował również dla wyższych kierowców o wzroście ponad 190 cm. Największym plusem tego modelu jest jednak jego typowo podróżnica charakterystyka, która rozpoczyna się już od samej dwucylindrowej jednostki napędowej SOHC w układzie V (o rozchyleniu cylindrów 90°), a na pozycji, ergonomii i na możliwościach załadunkowych kończąc. Sam producent już przewidział możliwość montażu dodatkowych kufrów, a na rynku pojawiło się już mnóstwo dodatkowych akcesoriów, dzięki którym można maksymalnie go doposażyć.

Na osobny akapit zasługuje przede wszystkim silnik – bezawaryjny, mocny w dolnym zakresie obrotów i zadowalający się niewielką ilością paliwa. Pochodzi on bezpośrednio z modelu Shadow 125 i współpracuje z 5-stopniową skrzynią biegów, a napęd końcowy przekazywany jest za pomocą klasycznego łańcucha napędowego. Maksymalnie rozpędza się do prawie 130 km/h, ale trzeba jednak przyznać, że przyjemna prędkość dla tego motocykla to około 90-100 km/h.

Do dziś model ten uważany jest za naprawdę dobrą konstrukcję, jednakże inżynierom Hondy nie udało się uniknąć kilku wtop. Przede wszystkim kiepskie było zawieszenie, nawet jeśli było sprawne to jego prace można ocenić maksymalnie na szkolną trójkę, ale najczęściej po prostu ciekło i wymagało sporego serwisu. Sama jakość plastików, a także lakier również był na średnim poziomie. Dodatkowo trzeba wziąć pod uwagę, że najczęściej model ten traktowany był jako wół roboczy. Ceny egzemplarzy na portalach aukcyjnych rozpoczynają się od 7000 złotych.

Dlaczego małe Varadero jest takie drogie? Na co zwrócić uwagę przy kupnie?

Honda Varadero 125 (XL 125V): najlepszy motocykl 125 świata? Wygrywa każdy ranking, tymczasem…

Yamaha XV 125 Virago

To z pewnością najbardziej klasyczny i uznany motocykl w całej stawce. Wygląda jak rasowy chopper, ocieka chromem i ma niewielką jednostkę napędową w układzie V. Yamaha Virago 125 wyposażona jest w 4-suwowy, 2-cylindrowy silnik w układzie widlastym, chłodzony cieczą oraz 5-stopniową skrzynię biegów. Moc jednostki napędowej wynosi 11,4 KM, a maksymalny moment obrotowy 9 Nm (przy 9000 obr./min).

Sama geneza powstania tego motocykla pojawiła się już w latach 80., gdy na rynku pojawili się poprzednicy o pojemności 750 i 1000 cm3. Inżynierowie wiedzieli jednak, że nadal w gamie brakuje modelu, który byłby dedykowany przede wszystkim początkującym kierowcom i cechowałby się nisko umiejscowionym środkiem ciężkości, przyjazną jednostką napędową, łatwym prowadzeniem, ale także “dorosłym” wyglądem. Tak oto w 1997 roku na rynku zadebiutowała Yamaha XV 125 Virago, która trafiła na rynek europejski i azjatycki.

Szybko okazało się, że przyjęta przez inżynierów recepta była bardzo trafna, co natychmiast przełożyło się na rosnące słupki sprzedażowe. To idealny moment dla wszystkich, którzy lubują się w tym segmencie, ale także dla osób, które chcą w bardzo spokojny i bezpieczny sposób rozpocząć swoją przygodę z jednośladami. Silnik jest bardzo przyjemny do klasycznej jazdy, a sama pozycja wręcz zachęca do pokonywania kolejnych kilometrów. Za sprawą wielu akcesoriów można doposażyć nasz egzemplarz niemalże we wszystkie dodatki, które cechują choppery.

Model ten ustrzegł się standardowych problemów związanych z pojawieniem się zupełnie nowego modelu, a użytkownicy twierdzą, że prosta jednostka napędową jest bezawaryjna i bezobsługowa. Ceny tego modelu rozpoczynają się od 8000 złotych.

Suzuki DR 125 SE/SM

Czas na model dla fanów SM/Enduro, który w całej stawce może pochwalić się przede wszystkim najdłuższą historią na rynku, ponieważ pierwsze wcielenie z silnikiem o 125 cm3 zadebiutowało na rynku w 1982 roku i systematycznie pojawiały się kolejne zmodernizowane wersje. Konstrukcja oparta jest na standardowe ramie stalowej, a sama charakterystyka niejako zachęca do zjechania z utwardzonych dróg. Możemy zatem go zaliczyć jako niewielkie bardzo uniwersalne enduro.

Silnik motocyla Suzuki DR 125  to chłodzona powietrzem, jednocylindrowa jednostka o pojemności wynoszącej 125 cm3 , która generuje moc maksymalną wynoszącą 11 KM. Pozwala na rozpędzenie do 110 km/h. Nie prędkość jednak jest najważniejsza w przypadku tego motocykla, a sama charakter zarówno ramy, pracy zawieszenia, jak i przede wszystkim kół – przednie ma rozmiar 21 cali, a tylne 18, co jest wymiarami typowymi dla maszyn cross i enduro. Na rynku dostępna jeż również wersja SM ze standardowymi kołami, wobec tego jedynie od nas zależy jaki wersję zakupimy i tym samym podejmiemy niejako decyzję czy robimy z niego rasowe supermoto czy raczej wybieramy lekki teren.

Nie zmienia to jednak faktu, że całą rodzina DR od wielu lat cieszy się sporym uznaniem w motocyklowym świecie i podobnie jest w przypadku wersji z silnikiem 125. Użytkownicy przede wszystkim zachwalają pozycję na motocyklu, a także żwawy jednocylindrowy silnik. Dodatkowo bardzo udanym elementem jest zawieszenie, która sprawdza się zarówno na drogach asfaltowych, jak i poza nimi. Dodatkowo to niezwykle prosta konstrukcja, która cieszy się mianem bezawaryjnej i odpornej na pierwsze próby motocyklowych sztuczek. Ceny rozpoczynają się od 7000 złotych.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button