Honda Varadero 125 (XL 125V): najlepszy motocykl 125 świata? Wygrywa każdy ranking, tymczasem…

Czy Honda Varadero 125 zasługuje na swoją popularność? Wady, zalety, dane techniczne, opinie

W skrócie
  • Honda XL 125V Varadero jest jednym z najpopularniejszych motocykli 125. Co decyduje o popularności tego motocykla?
  • Wytrzymałość silników godna jest podziwu. Jednak jak każda rzecz nawet tak dobre jednostki mają swoją wytrzymałość. Należy o tym pamiętać przy zakupie wymarzonego motocykla.
  • Ceny Hondy Varadero 125 potrafią przyprawić o zawrót głowy. Zaletą jest fakt, że przy odsprzedaży prawie na pewno nie stracisz na tym motocyklu.
  • Hondą Varadero 125 możesz poruszać się z prawem jazdy kategorii B w kieszeni, to ogromna zaleta!
  • Dane techniczne, informacje na temat specyfikacji motocykla. Wady i zalety Hondy Varadero 125
  • Więcej porad, tekstów oraz informacji na temat najlepszych motocykli świata znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Najlepszy motocykl 125 na kategorię „B”? Myślę, że wielu z Was zgodnie wykrzyczy jedną nazwę: Honda Varadero 125. Faktycznie to jedna z najciekawszych propozycji dla osób, które nie posiadają prawa jazdy kategorii „A”, zresztą Varadero 125 wygrała niejeden ranking motocykli 125.

Bez wątpienia Honda XL 125V  Varadero jak przystało na motocykl turystyczny kusi swoimi gabarytami, solidną owiewką i przede wszystkim dwucylindrowym silnikiem. Kusi również wytrzymałością silnika i wartością rynkową. Prawie na pewno późniejsza odsprzedaż nie zakończy się stratą pieniędzy. Czy to oznacza, że Varadero 125 jest najlepszym motocyklem na rynku 125-tek?

Tego jednoznacznie powiedzieć nie możemy. Możemy jednak przyznać, że Honda Varadero 125 należy do grupy najbardziej konkretnych, a przede wszystkim najchętniej wybieranych motocykli 125 na rynku motocykli używanych. Skoro motocykliści tak chętnie wybierają ten motocykl, to mityczna wytrzymałość może naprawdę jest prawdziwa? Przekonajmy się sami

Honda XL 125V Varadero. Najważniejsze informacje:

  1. Honda Varadero 125, to jeden z najchętniej kupowanych motocykli używanych klasy 125.
  2. Większość modeli Varadero 125 ze względu na wiek, stan techniczny oraz zużycie ważnych dla użytkownika podzespołów nie jest warta swoich pieniędzy.
  3. Honda XL 125V jest świetnym motocyklem turystycznym dla początkujących i wysokich osób
  4. Varadero 125 produkowano w latach 2001-2016. Motocykl w tym czasie był modernizowany przez produenta i przeszedł sporo zmian.
  5. Kultowa 125-tka napędzana jest dwucylindrowym silnikiem SOHC w układzie V (o rozchyleniu cylindrów 90°).

O napisaniu tego tekstu myślałem już od dawna, a skłoniło mnie do tego jedno przemyślenie: jaki używany motocykl 125 kupić na początek? Bez chwili zastanowienia odpowiadam Honda Varadero 125, ale czy na pewno słusznie?

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Honda Varadero 125

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Mam wrażenie, że swoją odpowiedzią idę na łatwiznę i chcę powiedzieć ludziom to co chcą usłyszeć, ponieważ rynek pełny jest świetnych 125-tek, niekoniecznie słabszych czy gorszych od rzeczonej Hondy. Zresztą wystarczy spojrzeć na ceny małych Wiaderek. Ludzie oszaleli. Za starego kapcia z nalotem 60 tysięcy kilometrów trzeba nierzadko zapłacić nawet 10 tysięcy złotych. Jeśli ktoś mnie zapyta co o tym myślę, to z całą odpowiedzialnością swoich słów odpowiem: to patologia, patologia z którą należy walczyć. Zresztą tu nie tylko chodzi o przebieg, ponieważ dobrze utrzymana i odpowiednio utrzymywana XL 125V potrafi przejechać więcej niż 60 tys. kilometrów. Tak naprawdę wszystko uzależnione jest od jeżdżącej osoby i ewentualnego remontu silnika. Jeżeli tłoki, łożyska, zawory czy inne elementy silnika wymagają wymiany, to należy je po prostu wymienić. Zrobić porządny remont i możemy na nowo cieszyć się świetną kondycją silnika.

Varader0 125: wszystko zależy od poprzedniego właściciela

To jednak popycha za sobą spore koszty, z którymi większość sprzedających nie chce mieć do czynienia. Takie koszty przechodzą na kolejnego właściciela, a potem na kolejnego i w ten sposób rynek jest rujnowany przez złom. Zresztą wraz ze zużyciem silnika, degradacji ulegają inne elementy motocykla: zawieszenie, napęd, osprzęt, stan plastików itd. Chcę Wam tym uświadomić, że tutaj najważniejsza jest ogłada właściciela i sposób dbania o motocykl. Jeśli naprawy będą wykonywane przed fachowców, a na wymianach nie będzie oszczędzane, to tak naprawdę nie powinniśmy się niczym martwić. Jednak skąd możemy to wszystko wiedzieć? Przecież nikt nie sprzedaje profesjonalnie i świeżo wyremontowanego motocykla! No dobra zdarzają się wyjątki…

Honda Varadero 125

Inne publikacje na ten temat:

Tak czy inaczej z motocyklami takimi jak Varadero 125 jest jeden zasadniczy problem (tutaj piję w zasadzie do wszystkich pojazdów małolitrażowych). Za granicą, czyt. we Francji, Włoszech czy Hiszpanii raczej nikt przesadnie nie dba o takie motocykle. Ot, to po prostu zwykłe woły robocze, które nie tylko potrafią się przewrócić na parkingu, nie są chowane do garażu na noc, a w dzień stoją na ostrej patelni pod biurem, w którym pracuje właściciel. Większość Varadero 125 w Polsce pochodzi z importu. To też często jest kolejnym problemem, z którym musi borykać się osobą chętna na zakup takiego motocykla. Dla jednej osoby motocykl jest spełnieniem marzeń i nierzadko sporym wyrzeczeniem finansowym, dla drugiej zwykłym przedmiotem, który po prostu ma działać.

Honda Varadero 125. Czy warto wydać aż tyle pieniędzy na używany motor?

Ceny Hondy Varadero 125 diametralnie zmieniły się po wejściu ustawy pozwalającej na jazdę motocyklem 125 osobom z uprawnieniami kategorii „B”. Warto jednak zaznaczyć, że nie wszystkie motocykle aż tak zmieniły swoją wartość. Jak to możliwe?

Tutaj przede wszystkim wszystko zaczyna się i kończy na wyglądzie oraz wytrzymałości silnika. Honda Varadero 125 wygląda jak prawdziwy turystyk. Potężna owiewka świetnie chroni przed podmuchami wiatru (szczególnie w wersji po lifcie) i wygląda nieco jak skrzyżowanie Varadero 1000 z modelem CBF 1000. Mi się podoba. Na pochwałę zasługuje również spora ilość miejsca dla pasażera. Same plusy! Poza tym ma dwucylindrowy, widlasty silnik, który pozwala na naprawdę sprawną jazdę w trasie. Jednostka nie męczy się jakoś szczególnie w podróży z „dorosłymi” motocyklami, co jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które dopiero co zaczynają. Skąd zatem moje „anse” do tego pojazdu?

Honda Varadero 125: Jedyny w swoim rodzaju motocykl na B

W zasadzie znikąd, bo to naprawdę dobry sprzęt. Wszystko zaczyna się i kończy na poziomie „Januszy motocykli”, którzy wciskają ludziom, że Wiaderko jest warte 10 tysięcy złotych, bo ma nieśmiertelny silnik i pozwala na najdłuższą podróż. Pełna zgoda, ale tylko do momentu, w którym widzisz, że na liczniku nabite jest 50 tysięcy kilometrów (dlatego tylko tyle, że już jest cofnięty o 40 tysięcy), silnik ledwie dychwi, opony już 10 lat temu nadawały się do wymiany, a zawieszenie woła o pomstę do nieba. Na to nie daję zgody. Dodatkiem do moich przemyśleń jest sytuacja, w której osoby kupujące tego niewielkiego a jednak dużego turystyka, są początkującymi motocyklistami, bez elementarnej wiedzy na temat jednośladów i ich stanu. Jeszcze częściej ich dramat polega na tym, że na swój wymarzony sprzęt wzięły kredyt, albo co gorsza zbierały forsę przez kilka lat.

Honda XL 125 Varadero. Naprawdę same wady?

Nie twierdzę, że Honda Varadero 125 to zły motocykl, ale obecnie totalnie niewarty swojej ceny. Na rynku pojazdów wtórnych jest cała masa jednośladów, porównywalnych osiągami i w większej ilości przypadków nadających się do zainwestowania gotówki. Wspominałem już wcześniej, że wszystko zależy od stanu pojazdu i ewentualnego dokonania napraw. Podtrzymuję to. Jednakże naprawdę nieroztropnie jest kupić motocykl za 8-10 tysięcy złotych i dołożyć do niego 6 tys. zł. Remont silnika, wymiany łożysk, opon, wymiany eksploatacyjne, regulacje, różnego rodzaju reperaturki, regulacje, to wszystko kosztuje. Jeśli udasz się do dobrego serwisu i zażądasz porządnego ogarnięcia motocykla, to możesz naprawdę się zdziwić finalną ceną.

honda Varadero 125

Być może przemawiają przeze mnie złe doświadczenia, ale miałem przyjemność obejrzeć sporo sztuk, pomagając osobom, które chciały kupić Varadero 125, dodatkowo widziałem kilkanaście, jeśli nie -dziesiąt sztuk już kupionych. Prawie po każdym spotkaniu z handlarzem miałem kilkudniową depresję, na którą lekiem była solidna ilość przejechanych kilometrów na porządnym motocyklu.

Honda Varadero 125: 3 zalety i 3 wady popularnego używanego modelu na kat. B

Zawieszenia ciekły, a jeśli nie, to pracowały jakby w środku nie było oleju, silniki wkręcały się jakby miały wszystkie zawory podstawione, kopciły, puszczały olej czy stukały. Mógłbym tak wymieniać w nieskończoność. Problemy techniczne okraszone były dodatkowo wyblakłym lakierem (słaba jakość owiewek w pierwszych latach produkcji to prawdziwa wada), śladami klejenia plastików, prostowanymi czachami i rdzą. Na takie handlowanie to ja się nie zgadzam. Muszę jednak w tym miejscu wyjaśnić, że były to jednoślady z dolnej półki cenowej. Oczywiście jeśli wyłożysz słuszną ilość gotówki, to na pewno znajdziesz ładną sztukę. Czy jednak opłaca się wydać nierzadko kilkanaście tysięcy złotych na stary motocykl? Cóż, pozwolicie że zrzeknę się prawa do wypowiedzi.

Honda Varadero 125. Wszystko to warto wiedzieć

Z drugiej strony, Honda stworzyła motocykl kompletny, spełniający wszelkie oczekiwania początkującego użytkownika i naprawdę niezniszczalny – oczywiście do pewnego stopnia. Czy zatem możemy uznać to jako potwierdzenie wartości pojazdu? Moglibyśmy, gdyby nie fakt, że zanim pojawiła się w Polsce możliwość jazdy motocyklami 125 z prawem jazdy kat „B”, Varadero 125 nie cieszyły się zbytnio popularnością (tak jak inne motocykle 125), a ich ceny były przynajmniej dwukrotnie niższe, pamiętajmy również, że od tamtej pory minęło już wieeele lat, co również powinno mieć wpływ na cenę.

Największą zaletą małego wiadra są jego gabaryty i silnik. Motocykl nie dość, że wygląda jak sprzęt klasy 500 ccm, to sprawia, że osoba o wzroście 180 cm nie czuje się jak małpa na bananie, co ma ogromne znaczenie dla komfortu jazdy.

Honda Varadero 125: silnik, klucz do sukcesu

W ramie Varadero 125 umieszczono dwucylindrowy silnik widlasty (V2 90°) o mocy 15 KM, przy 11 000 obr./min – jednostka pochodzi bezpośrednio z modelu Shadow 125. To oznacza, że Varadero dysponuje maksymalną mocą silnika dla kategorii motocykla 125. To świetny wynik. Jednostka słynie ze swojej długowieczności i łatwości serwisu. Przebiegi rzędu 50, a nawet 60 tysięcy kilometrów nie powinny nikogo dziwić, chociaż przy zakupie warto poszukać motocykli o jak najniższym przebiegu. Jednostka napędowa połączona jest z 5-stopniową skrzynią biegów, a napęd końcowy przekazywany jest za pomocą klasycznego łańcucha napędowego. Za dostarczenie paliwa do komory spalania odpowiada gaźnik (w modelach 2001-2006) oraz wtrysk paliwa PGM-F1 (w modelach 2007-2011). Moc 15 KM pozwala na rozpędzenie Wiaderka do 125 km/h co jest świetnym wynikiem i oznacza, że tym sprzętem możemy spokojnie w tracie podróżować z prędkością 80/90 km/h, a to dla wielu 125-tek jest prędkość maksymalna.

Honda Varadero 125: Czy warto kupić używane 125 z silnikiem V2?

Varadero 125 nie należy do najbardziej oszczędnych maszyn tej klasy, chociaż spalanie na poziomie 4 l/100 km nadal jest akceptowalną wartością. Zresztą musimy zdawać sobie sprawę, że jest to motocykl dosyć ciężki (na sucho to 163 kg, gotowy do jazdy 187 kg). Na szczęście na pokład zabierzemy całkiem sporo, bo aż 17 litrów paliwa. A to oznacza, ze na jednym tankowaniu możemy pokonać nawet 400 km.

Varadero przed liftingiem.

W trasie docenisz niezłe wyposażenie kokpitu kierowcy: mamy prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik poziomu paliwa, przebieg dzienny i całkowity, zegarek, a nawet wskaźnik temp. silnika. W sieci wielokrotnie spotykałem się z pochlebnymi informacjami na temat zawieszenia. Ja ich nie podzielam. Zawias jest zbyt miękki i bardzo słabo tłumi odbicie, szczególnie przy szybkich zmianach kierunku jazdy – dopuszczam możliwość, że nigdy nie jechałem na Varadero 125 ze sprawnym zawieszeniem przodu. Jeśli tak jest, to w pewien sposób to również obrazuje problematykę tego modelu.

No to warto, czy nie warto kupić Varadero 125?

Układ hamulcowy działa na czwórkę z plusem. Z przodu mamy pojedynczą tarczę hamulcową, z tyłu również. W przeciwieństwie do nowych motocykli nie znajdziemy w nim układu CBS, co dla niektórych może być sporą zaletą. Niektórzy narzekają na słabą skuteczność hamulców przy obciążeniu pasażerem i bagażami. Cóż, to tylko 125-tka, jednak stalowy oplot i dobre klocki hamulcowe powinny zdecydowanie pomóc. Zresztą. Warto pamiętać, ze gumowe przewody hamulcowe to element, który powinien podlegać wymianie. Raczej nikt z nas tego nie robi.

Zobacz również nasz najnowszy film:

Finalnie Honda Varadero 125 to świetny motocykl, który ma dwa problemy: cenę, która jest aberracją chorych marzeń handlarzy i wiek. Obie te wady w pewien sposób łączą się ze sobą. Tak naprawdę nikogo nie powinien przerażać przebieg 60 tysięcy kilometrów, pod warunkiem, że sprzęt jest zadbany. Niestety często motocykle 125 są po prostu wołami roboczymi, co w ogromnym stopniu wpływa na ich finalny stan. Jeśli jednak marzysz o tym motocyklu, znalazłeś ładną sztukę, odpowiada Ci cena i dobry stan potwierdziła osoba, która ma o tym pojęcie, to nie zastanawiaj się. Nie zawiedziesz się.

Honda Vardero 125: Dane techniczne

Dane techniczne

Honda XL 125V Varadero

Lata produkcji 2001-2016
Pojemność silnika 125 cm³
TYP silnika Dwucylindrowy V2, V90°
Rozrząd 4-zaworowy, SOHC
Stopień sprężania 11,8 : 1
Moc kW (KM) 11kW (15KM) przy 11000 obr./min
Maks. moment obrotowy 10 Nm przy 8500 obr./min
Zaslanie gaźnik  w modelach 2001-2006,
wtrysk elektronicznie sterowany PGM po 2006
Norma emisji spalin EURO 3 (Reaktor katalityczny HECS3 z czujnikiem tlenu)
Skrzynia biegów 5-stopniowa
Prędkość maksymalna 125 km/h
Rozstaw osi (mm) 1450 mm
Prześwit (mm) 190 mm
Wysokość siedzenia (mm) 800 mm
Długość całkowita (mm) 2245 mm
Szerokość (mm) 830 mm
Wysokość (mm) 1251 mm
Masa pojazdu – stan suchy (kg) 167 kg
Masa pojazdu gotowego do jazdy 187 kg
Dopuszczalna masa całkowita 349 kg
Zawieszenie przednie / średnica goleni / skok (mm) Widelec teleskopowy / 36 / 132
Zawieszenie tylne / skok (mm) Wahacz wleczony, amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny 150 mm
Rozmiar koła przedniego 100/90 ZR18
Rozmiar koła tylnego 130/80 ZR17
Hamulec przedni Jednotarczowy, dwutłoczkowy
Hamulec tylny Jednotarczowy jednotłoczkowy
Akumulator 12 V – 6 Ah
Alternator (W) 400 W przy 5000 obr./min
Pojemność zbiornika paliwa 17l (3 litry rezerwy)

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

  1. Brałem pod uwagę ten model. Oczywiście rozglądałem się po okolicy, próbowałem nastawić żonkę na akceptację pomysłu zakupu – było ciężko i opornie. Jak się to zakończyło? Varadero nie kupiłem, ponieważ zapisałem się na kurs kat. A. Trochę na przekór, ale zrobiłem i pomysł z Varadero odszedł w zapomnienie.

  2. Jak dla mnie Varadero ma jedną, jedyną wadę – nic pomiędzy 125 a 1000cm. Nie rozumiem tej polityki. Nie potrzebuję „tysiąca”, ale 125 to dla mnie za mało.

  3. To ja poproszę info jaka to konkurencja wygląda tak dojrzale ? Jest tak dostępna ? I ma takie osiągi połączone z trwałością ? Mam hondę s wing i jest super automat ma ABS małe spalanie ale zawsze marzyłem o varadero

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button