125 ccm
Aktualnie czytasz:
Swap moto 125 na 200 albo 300 cm3. 呕yczymy powodzenia

No i si臋 zacz臋艂o. Mamy podpisan膮 ustaw臋 o 125 ccm na B, nawet jest ju偶 opublikowana w Dzienniku Ustaw i czeka na wej艣cie w 偶ycie. Motocykl 125 to super sprawa, jednak nawet takie udogodnienie jak brak konieczno艣ci robienia oddzielnego prawka to dla wielu za ma艂o!

Co by tu nie gada膰 dostali艣my od ludzi z ul. Wiejskiej super prezent. Zamiast sta膰 puszk膮 w korku b臋dzie mo偶na po wej艣ciu ustawy w 偶ycie wsi膮艣膰 na motocykl 125 ccm maj膮c wy艂膮cznie prawo jazdy B od minimum 3 lat. To spora liberalizacja prawa i spore u艂atwienie.

Zobacz: Odliczamy dni i minuty do wej艣cia nowych przepis贸w o 125 ccm w 偶ycie

Mo偶na to uszanowa膰 i po prostu wg. wytycznych zakupi膰 i zarejestrowa膰 motocykl. Wiadomo - 125 cc to nie torpeda. Nie przy艣piesza jak litr贸wka i nie jedzie zazwyczaj du偶o wi臋cej, ni偶 100 km/h, jednak to powinno wi臋kszo艣ci wystarczy膰 do jazdy po mie艣cie, albo nawet ma艂ej turystyki.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Niestety nie wystarcza. Skuterowo.com na bie偶膮co 艣ledzi Internet, jak r贸wnie偶 nasze Forum Dyskusyjne i zgodnie z przewidywaniami niekt贸rych mno偶膮 si臋 tematy na temat przer贸bek - tak zwanych swap贸w motocykli i skuter贸w 125 na wi臋ksze pojemno艣ci, np. 200, albo 300 cm3.

Zabieg teoretycznie jest prosty. Kupujesz nowy, albo u偶ywany moto o pojemno艣ci 125 oraz mocy do 11 kW i tak te偶 go rejestrujesz. Nast臋pnie w gara偶u rozbebeszasz silnik wymieniaj膮c cylinder oraz t艂ok na wi臋kszy. Proste? W papierach widnieje 125 ccm, a pod manetk膮 masz dost臋p do np. 150 km/h.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Spos贸b rozumowania jest prosty - "z艂apie mnie policja, poka偶臋 papiery i pojad臋 dalej. Z reszt膮 i tak policja mnie nie zatrzyma. No kogo i 聽ile razy haltowali na drodze?". Odpowiem tak - to skrajna g艂upota.

Po pierwsze - uwierzcie mi, 偶e ludzie z drog贸wki znaj膮 si臋 na rzeczy i nie s膮 na tyle naiwni, aby nie wy艂apa膰 takiego swapu. Tu nie chodzi nawet o pr臋dko艣膰 (kto uwierzy, 偶e 125 jedzie 130 km/h). Policja zatrzymuj膮c dziesi膮tki takich samych motocykli dziennie widzi po prostu, 偶e co艣 jest nie tak z naszym egzemplarzem. To oczywi艣cie mandat 300 PLN i areszt dla dowodu rejestracyjnego. Po drugie drog贸wka ma pe艂ne prawo wsi膮艣膰 na nasz pojazd i go sprawdzi膰 w pr贸bie drogowej.

Mandat nawet nie jest tak problematyczny jak konieczno艣膰 ponownych bada艅 pojazdu.聽呕eby聽je przej艣膰 b臋dziesz musia艂 jeszcze raz rozebra膰 silnik i na szybko zrobi膰 downsizing. To samo przy rutynowych badaniach. Nie my艣l, 偶e diagnosta jest g艂upi i nie jest wyczulony na punkcie zwi臋kszania pojemno艣ci.

Po trzecie Szanowni Pa艅stwo - prawdziwe problemy zaczynaj膮 si臋 przy jakimkolwiek dzwonie. Policja, albo prokurator mo偶e wyrazi膰 swoje w膮tpliwo艣ci co do motocykla 125 bior膮cego udzia艂 w wypadku. Bardzo cz臋sto w przypadku powa偶niejszych incydent贸w powo艂uje si臋 bieg艂ego kt贸ry stwierdzi ile jecha艂e艣 na tym motocyklu, jaka jest jego moc i pojemno艣膰.

Co w sytuacji uczestniczenia w wypadku motocyklem 125 o wi臋kszej pojemno艣ci ni偶 w papierach? Ca艂y, szeroki wykaz problem贸w:

1. Mandat za prowadzenie bez uprawnie艅 300 PLN.
2. Nie dzia艂a ubezpieczenie OC. To oznacza regres ubezpieczyciela o zwrot wszelkich koszt贸w likwidacyjnych. Zrobisz szkod臋 na Mercedesie SLK - b臋dziesz p艂aci膰 za jego naprawd臋 z w艂asnej kieszeni.聽Luz - sam zderzak do tego samochodu to zaledwie 12 400 PLN brutto. Je艣li w wyniku wypadku poszkodowany zostanie cz艂owiek to za Twoje pieni膮dze b臋dzie on leczony. Ma艂o tego, ranny mo偶e wytoczy膰 Ci proces cywilny, a kwoty p贸jd膮 w setki tysi臋cy. Do tego je偶eli kto艣 zostanie trwale okaleczony w贸wczas do ko艅ca 偶ycia wyp艂acana jest tej osobie renta. Oczywi艣cie zas膮dzona odg贸rnie wprost z Twojego konta.
3. Nie dzia艂a ewentualne AC. Za wszelkie naprawy w艂asnego pojazdu te偶 sam zap艂acisz.
4. Nie dzia艂a NWW. To oznacza, 偶e ani ty, ani Tw贸j pasa偶er nie otrzyma odszkodowania za ew. poniesione rany.

W tym zakresie nie ma r贸偶nicy czy masz jak膮kolwiek inn膮 kategori臋 prawka czy 偶adnej. To po prostu jazda bez uprawnie艅 na ten pojazd i po prostu zwyk艂e oszustwo.

Po czwarte. Czy Tw贸j egzemplarz jest przystosowany do wi臋kszych osi膮g贸w? Wi臋ksza pojemno艣膰 = szybsze zajechanie niedostosowanych do tych parametr贸w podzespo艂贸w. Je艣li taki numer zrobisz na nowym motocyklu 125 to w贸wczas kart臋 gwarancyjn膮 mo偶esz wywali膰 do kosza.

Po pi膮te. Nie uwierzymy w bajki o podniesieniu bezpiecze艅stwa poprzez zmian臋 pojemno艣ci na wi臋ksz膮. Ju偶 trafiaj膮 si臋 g艂osy, 偶e skutery i motocykle 125 to zawalidrogi, 偶e to nie rusza, nie da si臋 wyprzedza膰. To kup sobie litra. Tylko zr贸b mo偶e wcze艣niej prawko A.

Po sz贸ste. Ten limit pojemno艣ci motocykla do 125 ccm i 11 kW mocy czemu艣 ma s艂u偶y膰 prawda? Ma艂o istotne, 偶e czujesz si臋 pewnie - w 艣wietle prawa nie przeszed艂e艣 ani szkolenia, ani egzaminu, a on te偶 zosta艂 wymy艣lony po co艣. Dlatego moja serdeczna pro艣ba - we藕cie sobie na wstrzymanie z przerabianiem tych 125 na 200 czy 300 ccm. Zamiast 艂adowa膰 kas臋 i przerabia膰 metod膮 na drut i plastelin臋 sw贸j motocykl po prostu zr贸b prawko, tak dla 艣wi臋tego spokoju. Po co do ko艅ca 偶ycia 偶a艂owa膰 swoich g艂upich decyzji rzekomo niezb臋dnych do lepszego funkcjonowania w ruchu ulicznym.

Jaka jest Twoja reakcja?
48%
5%
10%
47 Komentarze
1 2 3 4 5
  • erwinerable
    2 czerwca 2017 at 16:16

    S膮dz臋 ze wszystkie przepisy ograniczaj膮. S膮 tworzone pod przykrywk膮 bezpiecze艅stwa dla w艂adzy i pieni臋dzy. Za bezpiecze艅stwo odpowiada ka偶dy za siebie. Nie pojmuje ogranicze艅 pojemno艣ciowych. Je偶eli kto艣 chce je藕dzi膰 600cm3 to niech sobie je藕dzi. Jak to teraz wygl膮da pozwolili je藕dzi膰 na 125cm, przecie偶 tak samo mo偶na si臋 zabi膰 lub kogo艣. Podstaw膮 powinien by膰 tylko zdany egzamin teoretyczny z przepis贸w wtedy mog臋 si臋 porusza膰 po drogach przestrzegaj膮c zasad czym kolwiek chc臋 bez znaczenia na pojemno艣膰 silnika. Czy maj膮c kat. B te偶 mam ograniczenie co do pojemno艣ci silnika? Nie mam, mog臋 je藕dzi膰 cc900cm lub jepp 5000cm. Dlatego ustawodawca tworzy paradoksalne przepisy i robi z siebie po艣miewisko. Sami powinni si臋 skierowa膰 na egzamin psychiatryczny. Jest jeden pozytywny aspekt, wi臋cej ludzi b臋dzie korzysta艂o z moto ni偶 auta, przynajmniej w sezonie a to prze艂orzy si臋 na mniejsze zanieczyszczenie 艣rodowiska. Pozdrawiam.

  • taktak
    21 lipca 2017 at 16:32

    ilu z was je藕dzi na co dzie艅 swoimi passatami TDI z podniesion膮 elektronicznie moc膮? to te偶 jest nie zgodne z prawem ! W przypadku st艂uczki czy wypadku kto艣 powo艂a bieg艂ych do zbadania tematu???? ubezpieczyciel nie wyp艂aci odszkodowania?? ju偶 nie wspominam o autach z do艂o偶onymi turbinami kt贸re maj膮 dwukrotnie wi臋ksz膮 moc ni偶 mia艂y!.

  • Ripper
    10 wrze艣nia 2017 at 22:49

    Niedawno mia艂em okazj臋 za psie pieni膮dze kupi kawe zxr 400. Je藕dzi艂em ni膮 bez prawka tak wiem skrajna g艂upota bo mam tylko prawko na B. Nie powiem w pruwnaniu do mojej 125 jaka mia艂em kawa budzi艂a szacun u braci dw贸ch k贸艂ek kierowc贸w i dziewczyn. Tylko by艂 jeden minus za ka偶dym razem jak ni膮 wyje偶d偶am ba艂em si臋 policji samochodu przed sob膮 itd. Dlatego stwierdzi艂em ze nie by艂o to warte 偶ycie w stresie i wr贸ci艂em do 125 to raz a dwa id臋 w przysz艂ym roku na kurs na prawko A bo moto ma dawa膰 przyjemno艣膰 z jazdy a nie stres. Nie powiem ze nie korcilo mnie 偶eby nie wsadzi膰 silnika od 250 bo romki wygl膮daj膮 tak samo czy to 125 czy 250 tylko po co? Koszty du偶e zn贸w jazda w stresie a osi膮gi dalej dupy urywa nie b臋d臋. Dlatego id臋 na prawko i legalnie b臋d臋 lata艂 jak膮艣 600. Dla wszystkich kt贸rzy twierdz膮 jak ja lwg a dla tych co zamiast prawka wola traci膰 kas臋 i je藕dzi膰 na stresie c贸偶 duzi jeste艣cie wiecie co robicie

  • kamyk
    28 lipca 2018 at 00:59

    id藕 pierdzie膰 gdzie indziej

  • Zbigniew
    10 marca 2019 at 11:57

    Autor artyku艂u zapomnia艂 o sytuacji gdy robimy szlif cylindra np. na czwarty nad wymiar – szlif. W moim moto ze 150cm. na czwarty szlif w艂o偶y艂em t艂ok na 160cm. Pojemno艣膰 po pomiarach wysz艂a nieco ponad 160cmm. Dow贸d rejestracyjny na 150cm. rzeczywista pojemno艣膰 160cm. wi臋c mimo 偶e mo偶na przeprowadzi膰 tak膮 napraw臋 silnika i fabryka to dopuszcza rzeczywiste parametry silnika s膮 zmienione. Zak艂adam 偶e powinien bieg艂y rzeczoznawca przeprowadzi exspertyz臋 nast臋pnie badanie techniczne, zmiana dowodu rejestracyjnego-wpisanie rzeczywistej pojemno艣ci, wydzia艂 komunikacji nowy dow贸d rejestracyjny , nowe ubezpieczenie. No ale kto to robi przy remoncie silnika. A mo偶e jednak nie by艂o by problemu gdyby szkoda by艂a by z mojej winy . Czy rzeczoznawcy i ubezpieczyciele wiedz膮 偶e w starych silnikach z du偶ym przebiegiem po remoncie zmienia si臋 pojemno艣膰 i czy to wykorzystuj膮.No i czy kto艣 mia艂 ju偶 problemy w zwi膮zku z takimi zmianami.

  • Baniol
    12 sierpnia 2019 at 15:23

    Gdyby by艂a taka mo偶liwo艣膰 偶e motocyklista poruszaj膮cy si臋 rumakiem 125ccm przez ponad 5 lat lub nakr臋caj膮cy ile艣 tysi臋cy kilometr贸w ma ju偶 spore do艣wiadczenie, nie mia艂 偶adnego wypadku nie b臋dzie musia艂 zdawa膰 jakiego艣 krety艅skiego egzaminu z kr臋ceniem 8 na placu czy poronionymi pseudo wymijaniami przeszk贸d co nic nie ma wsp贸lnego z realiami tylko dostanie z tego tytu艂u prawko A2 i dalej o kolejnych latach lub kilosach prawko A by艂bym „przeszcz臋艣liwy” i zapewne nie tylko ja. Co Wy na to???

  • nibelung
    2 lutego 2020 at 00:32

    Zgadzam si臋. Masz trzy lata moto 125cm i nie masz w tym czasie wypadk贸w dostajesz prawko A2

Podziel si臋 opini膮

lub