Aktualnie czytasz:
Przepisy, kt贸rych nie ma. Zostali艣my nabrani?

W ci膮gu ostatnich kilku miesi臋cy bardzo cz臋sto w sieci mogli艣my natkn膮膰 si臋 na informacje dotycz膮ce zmian w prawie drogowym. Od艣wie偶enie prawa przez rz膮d mia艂o za zadanie wydosta膰 Polsk臋 z europejskiego ogonka statystyk, dotycz膮cych bezpiecze艅stwa w艣r贸d os贸b pieszych. Zmiany zapowiedziano, ale na zapowiedziach si臋 sko艅czy艂o.

Rzeczona nowelizacja prawa聽mia艂a zacz膮膰 obowi膮zywa膰 od pierwszego lipca, a jej zadaniem by艂o sprawienie, aby osoby piesze mog艂y poczu膰 si臋 bezpieczniej na przej艣ciach, kierowcy zwolnili w terenie zabudowanym po godzinie 23, a ich wyst臋pki poza terenem zabudowanym by艂y zdecydowanie ostrzej traktowane. Termin zapowiadanych zmian ju偶 dawno min膮艂, a projekt ustaw nawet nie trafi艂 do Sejmu i nie rozpocz臋to procesu legislacyjnego.

聽Kiedy mo偶emy spodziewa膰 si臋 faktycznego wprowadzenia zmian i czy wp艂yw na zawieszenie tego stanu rzeczy maj膮 wybory? Tego nie wiemy. Wiemy jednak, 偶e na samym pocz膮tku do nowelizacji prawa rz膮d podszed艂 bardzo powa偶nie. O planie wprowadzenia zmian poinformowa艂 podczas swojego expose (ju偶 w listopadzie) premier Mateusz Morawiecki.聽Prace post臋powa艂y sprawnie: przygotowano projekt zmian ustawy, odby艂y si臋 uzgodnienia mi臋dzyresortowe oraz konsultacje publiczne. Finalnie projekt opublikowano z dat膮 30 stycznia 2020 r. Na tym jednak zako艅czono prace.

O jaki zmianach w prawie m贸wimy dok艂adnie?

Chodzi o zmiany, kt贸re maj膮聽na celu poprawi膰 bezpiecze艅stwo na polskich drogach. Statystyki nie k艂ami膮: przej艣cia dla pieszych nie s膮 najbezpieczniejszym miejscem na ziemi i to w艂a艣nie w okolicach przej艣膰 dochodzi do zatrwa偶aj膮cej ilo艣ci wypadk贸w. W艂a艣nie dlatego rz膮d przygotowa艂 pakiet zmian regulacyjnych, wed艂ug kt贸rych obie strony (zar贸wno kierowc臋 jak i pieszego) b臋dzie dotyczy膰 obowi膮zek obserwowania najbli偶szej okolicy oraz zachowania szczeg贸lnej ostro偶no艣ci. Finalnie jednak to osoba piesza b臋dzie mia艂a po wprowadzeniu nowych przepis贸w pierwsze艅stwo przed nadje偶d偶aj膮cym pojazdem.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Drug膮 planowan膮聽aktualizacj膮 prawa jest ujednolicenie pr臋dko艣ci maksymalnej w terenie zbudowanym. Obecnie w godzinach nocnych (23- 5 rano) kierowcy aut mog膮 porusza膰 si臋 z pr臋dko艣ci膮 60 km/h. Po wej艣ciu nowych przepis贸w pr臋dko艣膰 ta spadnie do 50 km/h. Pora dnia lub nocy nie b臋dzie mia艂a ju偶 偶adnego znaczenia. Ta zmiana budzi najmniej w膮tpliwo艣ci. Co prawda b臋dziemy je藕dzi膰 wolniej, ale sko艅czy si臋 problem dotycz膮cy "rozbie偶no艣ci czasu" w ekstremalnych sytuacjach i faktycznie mo偶e spowodowa膰 to聽wzrost bezpiecze艅stwa na polskich drogach.

PIERWSZE艃STWO DLA PIESZYCH W 2020 I INNE ZMIANY W PRAWIE DROGOWYM

Trzeci膮 szumnie zapowiadan膮 zmian膮 jest wprowadzenie prawa, kt贸re b臋dzie obligowa艂o funkcjonariuszy policji do zatrzymania uprawnie艅 kierowcy na okres trzech miesi臋cy, je艣li ten przekroczy w terenie niezabudowanym pr臋dko艣膰 maksymaln膮 o 50 km/h. Obecnie podobne prawo dotyczy kierowc贸w poruszaj膮cych si臋 w terenie zabudowanym. Czy taka zamiana sprawi, 偶e kierowcy faktycznie b臋d膮 je藕dzi膰 wolniej? Jest na to du偶a szansa. Obecnie kierowca, kt贸ry przekroczy pr臋dko艣膰 50 km/h podlega mandatowi karnemu w wysoko艣ci od 400 do 500 z艂.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Przepisy mia艂y wej艣膰 w 偶ycie z dniem 1 lipca. Niestety tak si臋 nie sta艂o. Kiedy mo偶emy spodziewa膰 si臋 tego stanu rzeczy? Niestety nie znamy odpowiedzi na to pytanie.

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%

Podziel si臋 opini膮

lub