Pierwszeństwo dla pieszych w 2020 i inne zmiany w prawie drogowym

Od 2020 roku pieszy ma być prawnie chroniony jeszcze przed przejściem dla pieszych. Takie zmiany w prawie mają poprawić bezpieczeństwo i funkcjonują już na zachodzie Europy.

Premier Morawiecki w listopadowym expose zapowiadał, że szykuje szereg zmian mających na celu poprawienie bezpieczeństwa na polskich drogach. Wśród nich szeroko komentowana zmiana zakładająca bezwzględne pierwszeństwo pieszych i ochronę prawną pieszego przed wejściem na przejście. Premier potwierdził swoje stanowisko podczas pikniku motoryzacyjnego PKN Orlen, który odbył się w drugi weekend grudnia. 

W bardzo krótkim tempie wprowadzamy trzy dodatkowe ograniczenia – po pierwsze jest to pierwszeństwo pieszego przed wejściem na pasy. Po drugie jest to ograniczenie do 50 km/h jazdy pojazdów w terenie zabudowanym przez całą dobę (…). Również wdrażamy zasadę, że w sytuacji przekroczenia (prędkości) powyżej 50 km/h poza terenem zabudowanym, to również będzie można odebrać prawo jazdy – komentował premier Morawiecki.

Utrata prawa jazdy poza terenem zabudowanym

Premier zapowiedział pracę na projektem ustawy zaostrzającym obecne prawo. W myśl zmian kierowca przekraczający prędkość poza teren zabudowanym o 50 km/h traciłby prawo jazdy, najprawdopodobniej na 3 miesiące. Obecnie kierowca przekraczający obowiązujące ograniczenie prędkości poza terenem zabudowanym otrzymuje mandat i punkty karne. W przypadku przekroczenia prędkości o 50 km/h płaci od 400 do 500 zł mandatu.

Mandaty uzależnione od zarobków 2020

Premier podczas listopadowego expose mówił konieczności podwyższenia mandatów, sugerując dostosowanie ich wysokości do zarobków kierowcy. Konieczność podwyżek, według rządu, wynika ze stawek mandatów nienadążających za wzrostem płacy minimalnej. Informację tą potwierdził w tym tygodniu szef kancelarii premiera Michał Dworczyk.

Kiedyś ten najwyższy mandat – w wysokości 500 złotych – był rzeczywiście jakimś problemem. Dzisiaj dla bardzo wielu kierowców te 500 złotych nie stanowi żadnej bariery, żadnego problemu nawet takiego mentalnego jako potencjalna kara. W związku z tym podczas zmiany tych przepisów będziemy dyskutować szereg różnego rodzaju rozwiązań. Jednym z nich będzie radykalne podniesienie wysokości mandatów – czytamy wypowiedź Dworczyka w prawodrogowe.pl.

Ograniczenie do 50 km/h także w nocy

Kolejną ze zmian z “pakietu Morawieckiego” ma być ujednolicenie ograniczenia prędkości do 50 km/h w dzień i w nocy.

[trending]

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button