Junak 125 Racer. Sportowe osiągi w Twoim zasięgu. Czy aby na pewno?

Tani motocykl Junaka. Czy Racer 125 zadowoli wszystkich motocyklistów 125?

W skrócie
  • Sportowe osiągi to hasło wpisane nad wyraz, bo Junak 125 Racer ma niecałe 11 KM.
  • Jest to atrakcyjna cenowo propozycja wejścia do świata motocyklizmu.
  • Więcej historii motocyklowych oraz testów znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Junak 125 Racer to tak naprawdę jeden z najbardziej klasycznych motocykli 125 w stajni Junaka. Ot klasyczny motocykl do wszystkiego, który nie tylko pozwoli Ci na przyjemną naukę jazdy, ale przede wszystkim za nieduże pieniądze dowiezie Cię wszędzie tam, gdzie w danej chwili powinieneś dojechać. Chociaż na dużą turystykę to bym się nie porwał…

Obecnie na koniec lipca 2022 ten motocykl kosztuje 9 199 zł. Z jednej strony można zauważyć, że ceny rosną, bo można go było dawniej kupić poniżej 7 000 zł, a z drugiej nadal jest to jedna z tańszych propozycji na rynku. Propozycji, która pozwoli Ci poznawać motocyklowy świat. Dzięki temu, że motocykl jest wyposażony we wtrysk paliwa, poznawanie świata powinno obyć się bez problemów.

Junak 125 Racer. To jak jest z tym ściganiem?

Producent chwali się hasłem “sportowe osiągi w Twoim zasięgu”. Jeżeli chodzi o porównanie do rowera czy samochodu, czyli o spojrzenie w bardzo szerokim kadrze zyskania możliwości pochylania się w zakrętach i doświadczenia szumu wiatru to może to być prawdą. Niestety patrząc w perspektywie innych motocykli, uważam, że to hasło jest tutaj wpisane zbyt odważnie i nad wyraz. Hasło sprecyzowane jest właśnie do osiągów, a posiadając 10,9 KM Junak 125 Racer ze swoim chłodzonym powietrzem silnikiem ma ich sporo mniej niż konkurencja.

Ilościowo nie brzmi to może jak duża wartość jak brakuje mu 4 KM do czołówki natomiast procentowo to już ponad 26% mniej, a to sporo. W motocyklach 125 jest to przecież istotna kwestia, bo wpływa na prędkość maksymalną gdzie w tej klasie pojemnościowej często jeździ się bardzo blisko jej osiągnięcia. Na szczęście w tej klasie ważny często jest też drugi aspekt czyli cena. W sumie obecnie w dobie niestabilnie rosnącej inflacji w każdej klasie jest to ważny aspekt. Cena w porównaniu do konkurencji jest często dużo bardziej atrakcyjna, bo nawet 5 000 zł czyli 33 % niższa, a już możemy cieszyć się nowym sprzętem.

Z drugiej strony nie powinniśmy jakoś szczególnie przesadzać. Każdy człowiek o zdrowych zmysłach, nawet bez przejażdżki, może stwierdzić, że Racer to tylko nazwa i nie ma co przywiązywać do niej jakiejś szczególnej wagi. Być może nazwa tego motocykla jest nietrafiona, ale trzeba oddać jedno. Motocykle Junaka, a raczej ich silniki cieszą się sporą wytrzymałością. Tutaj odciążenie silnika może być kluczem do maksymalizowania odporności jednostki napędowej. Jeśli tak jest, to poproszę na wynos.
Z drugiej strony motocykle estymy zbliżonej do Junaka Racera bardzo często wpadają w ręce osób starszych, które nie tylko potrzebują taniego pojazdu, ale naprawdę rzadko wykorzystują potencjał silnika. To oznacza, że zamiast wyżyłowanego pieca mogą się cieszyć niskim spalaniem, jakim niewątpliwie może pochwalić się Junak 125 Racer. 2 litry na setkę? Proszę bardzo!

Junak 125 Racer. Najważniejsze informacje o tym motocyklu 125:

1. Junak Racer 125 zasilany jest wtryskiem paliwa.
2. Silnik dysponuje mocą na poziomie 10,9 KM. Wartość ta pozwala na bezproblemowe osiąganie prędkości wynoszącej 100 km/h.
3. Ma przyjemne, bardzo klasyczne dla oka kształty, chociaż nie wszyscy będą zadowoleni z jego krzykliwego malowania.
4. Układ hamulcowy to system CBS. Zapewnia większe bezpieczeństwo, ale też nie w każdej sytuacji jest odpowiedni.
5. Junak 125 Racer ma na wyposażeniu staromodną kopkę, dzięki której można go odpalić na dwa sposoby, czyli kopką lub elektrycznym rozrusznikiem.

Jaki jest Junak 125 Racer?

Motocykl ma 5 biegów, którymi czasami trzeba będzie często wachlować przy chęci sprawnego przyspieszania czy podjazdu pod wzniesienie. Ale nie narzekajmy. Sprzęcik ma naprawdę elastyczny silnik, który po prostu daje radę. W trakcie naszej podróży nad morze stanął w szranki z 15-konnym Zontesem U125 i chociaż różnica w mocy byłą spora, to Zontes nie musiał jakoś szczególnie czekać na swojego kolegę.

Junak 125 Racer

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Na szczęście z niewielką mocą idzie też niewielkie spalanie około 2 – 2,5 l / 100 km, które w porównaniu z ogromnym 20 l zbiornikiem, sprawia, że możemy na długi czas zapomnieć o tankowaniu. Co ciekawe 20 l to około 20 kg więc chcąc sprawdzać prędkość maksymalną gorąco polecam robić to na rezerwie a możemy tę prędkość osiągnąć w krótszym czasie. Jedyny minus tego zbiornika to korek wlewu paliwa wyciągany całkowicie, czyli właśnie taki z którym nie ma co potem zrobić i zastanawiamy się, czy trzymać go w ręce czy może gdzieś położyć.

Junak Racer 125: niezły motocykl dla większych osób

Tak duży zbiornik idzie w parze z bardzo wygodną, miękką kanapą, która może i nie wygląda jakoś szałowo, ale pozwoli na komfortowe przemieszczanie się nie tylko po mieście, ale i w trasie poza miasto. Do tego pozycja za kierownicą jest wyprostowana. Niezależnie czy tu czy tu, Junak musi hamować a robi to za sprawą hamulców tarczowych zarówno z przodu jak i z tyłu. Do tego robi to jednocześnie, mimo że nie zawsze go o to poprosicie bo na wyposażeniu jest system CBS czyli system wspomagający pracę jednego układu hamulcowego drugim w tym samym czasie. Nie jest to perfekcyjne rozwiązanie i trzeba się do niego przyzwyczaić, ale rzeczywiście czasami na pewno jest przydatny, zwłaszcza dla mniej doświadczonych osób. Dla tych osób przyjemną informacją jest też to, że siedzenie umieszczone jest na wysokości 780 mm, więc nie powinno być przytłaczające. Pozycja większości kierowców pozwoli na pewne postawienie stopy na ziemi.

Junak 125 Racer

Odniosę się jeszcze do porównania Junaka 125 Racera do Zontesa 125 U. Za kierownicą jest naprawdę sporo miejsca i nawet nasz redakcyjny gigant, Kacper dosyć komfortowo podróżował nad morze tym motocyklem, a przypomnijmy, że Kacper mierzy 190 cm! Na Zontesie 125 U nie byłoby to możliwe.

Jak prezentuje się Junak 125 Racer?

Przednia lampa do złudzenia może przypominać tą pochodzącą z Suzuki Inazumy 250. Zegary są nieco futurystyczne, bo obrotomierz zachodzi na wyświetlacz. To ciekawy zabieg, który nie pogarsza czytelności. Na wyświetlaczu znajdziemy wskaźnik aktualnie zapiętego biegu, a także wskaźnik poziomu paliwa. Jedynie lampki od kierunkowskazów i biegu neutralnego są dość słabo widoczne. Racer 125 dostępny jest w malowaniu zielono czarnym, czarno pomarańczowym i biało czerwonym. Możesz więc wybrać wersję w państwowych barwach, która w dodatku ma czerwone sprężyny amortyzatorów w porównaniu z dwiema osobnymi wersjami.

Junak 125 Racer

Na to nie ma jednak pewności, bo można spotkać zdjęcia wersji białej z czarnymi amortyzatorami, wpadającymi w złoty kolor mocowaniami przy setach oraz błotnikiem przednim w takim samym kształcie jak w wersji zielonej i pomarańczowej. Jedno jest pewne, Junak Racer oferowany jest już od dobrych kilku lat i zdążył przejść drobny facelifting. Mnie osobiście najbardziej podoba się wersja pomarańczowa. Jeżeli chodzi o jego gabaryty to waży on 130 kg, a to niewiele. Jest więc motocyklem, który sprawdzi się w zatłoczonych uliczkach bo łatwo się nim manewruje. Dopuszczalne obciążenie to 150 kg i ten limit możemy wykorzystać, jadąc z pasażerem i plecakiem. Pasażer ma do dyspozycji duże uchwyty po bokach. Prędkość maksymalna to lekko powyżej 90 km/h,  możemy nawet pokusić się o stwierdzenie, że 100 km/h, jednak wyprzedzanie ciężarówek raczej nie wchodzi w grę.

Motocykl 125 do wszystkiego! Junak Racer

Zawieszenie w tym motocyklu jest po prostu wystarczające, nie oczekujmy od niego czegoś więcej mimo sportowo wyglądających tylnych amortyzatorów tylnych. Tak naprawdę bliżej im do komfortu niż do sportu i bardzo dobrze. Dzięki temu mozemy korzystać z tego motocykla tak naprawdę w każdych warunkach, co moim zdaniem jest najważniejsze dla osób kupujących tego typu sprzęty.

Junak 125 Racer

Racer jest motocyklem tanim w zakupie i w eksploatacji, ale do tego jest jak się spodziewamy, dość trwały i pewny gdy tego od niego oczekujemy – konstrukcja silnika oraz wyposażenie we wtrysk paliwa daje komfort i pewność, że piec odpali w każdych warunkach. Do jazdy tym sprzętem wystarczy oczywiście tylko prawo jazdy A2, A lub po prostu B. Porównując go z konkurencją ma dwa plusy, jest tani, a jego zasięg jest wręcz ogromny. Minusem jest oczywiście moc, której u konkurencji często jest więcej, ale nie demonizowałbym tego, ponieważ konie mechaniczne nie są najważniejszym wyznacznikiem.

Junak 125 Racer. Dane techniczne:

Układ Czterosuwowy, jednocylindrowy
Pojemność 124 cm3
Moc maksymalna 8 kW {10,9 KM} / 9,000 obr./min
Zasilanie Wtrysk paliwa Mikuni
Pojemność zbiornika paliwa 20 l
Skrzynia biegów 5 stopniowa
Przeniesienie napędu łańcuch
Długość 1928 mm
Szerokość 766 mm
Wysokość 1080 mm
Wysokość siedzenia 780 mm
Masa własna 130 kg
Opona przód

Opona tył

90 / 90 – 17

130 / 70 – 17

Zawieszenie przednie Widelec klasyczny
 Zawieszenie tylne Dwa amortyzatory po bokach
Hamulce przednie Pojedyncza tarcza
Hamulce tylne Pojedyncza tarcza

Obejrzyj również:

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button