Nowy Junak RAW 125: klasyka nigdy nie przestanie się podobać [cena, zdjęcia, dane techniczne]

Prawie jak cafe racer

W skrócie
  • Nowy Junak RAW 125: na ten motocykl czekało zapewne wielu
  • Klasyczny wygląd i silnik zapowiadający całkiem niezła dynamikę. Ten motocykl to prosta, a mimo to bardzo interesująca propozycja dla fanów dwukołowej klasyki
  • Jego silnik generuje prawie 12 KM, a motocykl waży zaledwie 118 kg

Junak to marka, która nie boi się rozszerzać swojego motocyklowego portfolio. W jej ofercie obecnie znaleźć można dwadzieścia motocykli, a wszystkich jednośladów oferuje czterdzieści trzy. Jest w czym wybierać, a teraz do stawki dołączył hołdujący motocyklowej klasyce model RAW 125.

Pamiętacie Junaka RAW 50. Ten motorower cieszy się stale niesłabnącym zainteresowaniem. Wszystko dzięki swojej ultra-klasycznej stylistyce, która z pewnością może się podobać. Myślę, że część z odbiorców – zwłaszcza tych starszych, wybiera Junaka RAW 50, bo po prostu kojarzy im się z motocyklami i motorowerami, na których przed laty jeździli. Przecież ten motorower wygląda jak odkopany z tajnego magazynu – po dekadach. Tyle, że jest fabrycznie nowy i z bieżącego rocznika.

Ludzie z Almotu, który jest przecież właścicielem marki Junak doskonale zdają sobie sprawę z zainteresowania klasycznymi jednośladami, więc było tylko kwestią czasu, kiedy pojawi się większa wersja pojemnościowa modelu RAW. I tak oto pojawił się wyczekiwany przez fanów klasycznych 125-tek Junak RAW w wersji motocyklowej i dostępnej także dla posiadaczy samochodowego prawa jazdy.

Nowy Junak Raw 125 jest według Junaka odpowiedzią na stale rosnącą popularność motocykli o klasycznej linii i nawiązujących do kultowych miejskich wyścigówek z lat 60. poprzedniego wieku. Mowa oczywiście o cafe racerach, którymi ścigano się między kolejnymi kafejkami w brytyjskich miastach. Tak powstała moda na motocykle typu cafe racer. Dziś motocykl pokroju cafe racera coraz częściej nie jest hardkorową wyścigówką, a pojazdem nawiązującym stylem do tychże. Musi być za to w klimacie retro i musi mieć związaną z klimatem odpowiedni styl.
Dlatego w Junak RAW 125 nie uświadczymy sportowych plastronów na numery startowe, owiewki, sportowego zadupka w miejsca siedzenia pasażera, czy łamanej i nisko poprowadzonej kierownicy. I w sumie słusznie, bo przecież mało kto będzie chciał dziś poświęcić komfort jazdy i podstawową funkcjonalność dla samego wyglądu. Jeśli jednak komuś będzie zależeć najbardziej na wyścigowej stylówie, to Junak RAW 125, jako protsa i klasyczna maszyna, może okazać się idealną baza do budowy ulicznej wyścigówki w klimatach retro.

Przeczytaj też:

Junak RAW 50: Motorower też może mieć swój styl i dobrze wyglądać

Nowy cafe racer Junaka, pomimo zachowania podstawowych elementów nawiązujących do prezentowanego stylu budowy tych motocykli, jest całkowicie współczesnym i w pełni wyposażonym motocyklem, który ma właściwie wszystko co niezbędne, by stać się codziennym środkiem transportu dla osób, którym nie w smak sportowe, nowoczesne i ociekające dynamiką nadwozia motocykli. Nie dołożysz tu co prawda za bardzo kufra centralnego, ale boczne sakiewki w scramblerowym stylu jak najbardziej.

Lekkie retro 125

Junak RAW 125 wydaje się być kwintesencją klasycznego motocykla w minimalistycznym klimacie, który w dodatku dostępny jest na prawo jazdy kategorii A1, lub B, czyli samochodowe. Dzięki temu może okazać się świetnym materiałem na twój pierwszy motocykl. RAW 125 jest ascetycznie wyposażony, a dzięki temu jego waga to zaledwie 118 kg. Z takim wynikiem nie tylko dynamika będzie przyjemniejsza, ale także miejskie manewry okażą się dziecinnie łatwe nie tylko dla rosłych osób. Dodatkowo ponadczasowa linia, dopracowany design i detale sprawiają, że Junak RAW 125 do złudzenia przypomina motocykl sprzed 50 lat. Ta niewątpliwa dla wszystkich fanów klasycznej motoryzacji zaleta, nie przeszkodziła modelowi RAW 125 być całkowicie współczesnym jednośladem od strony konstrukcyjnej.

Nowoczesny układ elektronicznego wtrysku paliwa pozwala nie tylko na bezobsługową eksploatację, ale także na jeszcze bardziej przyjemną dla portfela konsumpcję paliwa. Za napęd Junaka RAW 125 odpowiada chłodzona powietrzem jednocylindrowa jednostka generująca 11,58 KM mocy. Oprócz zasilania wtryskiem wyposażono ją także w wałek wyrównoważający – wszystko po to, by kultura pracy miała przyjemny charakter. Motocykl, choć wyposażony niezwykle spartańsko – czyli zgodnie ze stylem, posiada ułatwiający stawianie pierwszych kroków elektroniczny wyświetlacz zapiętego biegu. 

W układzie hamulcowym pracują dwie tarcze, które są ze sobą sprzężone za pomocą układu CBS. Działa to w ten sposób, że w momencie hamowania tyłem, część z ciśnienia w układzie hamulcowym trafia również do przedniego zacisku wspierając wytracanie prędkości.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo


Tak jak wspominałem na wstępie, nowy Junak RAW 125 jest rozwinięciem modelu RAW 50. Teraz surowy styl klasycznego jednośladu dostępny jest także w większej kategorii pojemnościowej. Dobrze, ze tak się stało, bo wyglądający świetnie model RAW 50 siłą rzeczy nie jest w stanie zapewnić dynamiki, jaką można uznać za satysfakcjonującą w gęstym miejskim ruchu z obwodnicami na codziennej trasie z pracy do domu. Raw 125 dostępny jest w wielu wariantach kolorystycznych, a jego cena to 8999 zł. Cena motocykla wydaje się więc skalkulowana na bardzo rozsądnym poziomie.

Junak RAW 125 jest prostą nie tylko z wyglądu, ale także pod względem obsługi. Wszystko wskazuje także na to że będzie oferować świetną łatwość manewrowania i  przyjemne prowadzenie. Czy tak jest w rzeczywistości? Zamierzamy to sprawdzić już przy najbliższej okazji. Jeśli lubisz prostą i ponadczasowa klasykę, to jest spora szansa, że polubisz także nowego Junaka RAW 125.

Junak RAW 125 2024 – dane techniczne:

POJEMNOŚĆ
125 CM³
RODZAJ SILNIKA
CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, 2 ZAWORY NA CYLINDER, CHŁODZONY POWIETRZEM , OHC
ZASILANIE SILNIKA
WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
92 KM/H
MOC
8,5 KW / 11,57 KM (PRZY 8000 OBR./MIN)
WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY
TAK
ROZRUCH
ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD
TARCZOWY HYDRAULICZNY
HAMULEC TYŁ
TARCZOWY HYDRAULICZNY (SYSTEM CBS)
ROZMIAR OPONY PRZÓD
110/70-17 (54H) 3.00X17
ROZMIAR OPONY TYŁ
130/70-17 (62H) 3.50X17
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( MM )
2000 / 765 / 1010 / 1320
MASA WŁASNA
118 KG
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE
150 KG
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( MM )
750
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA
13,5 L
ILOŚĆ MIEJSC
2
DOSTĘPNE KOLORY
BORDOWY, ZIELONY, GRAFITOWY MAT, CZARNY MAT, CZARNY

Inne publikacje na ten temat:

5 opinii

  1. Fajnie to wszystko wygląda,tylko czemu w końcu nie dadzą silnika 15 -sto konnego.Niech w końcu idą po rozum do głowy,a nie z uporem maniaka wsadzają 10-12-sto konne silniki.Gdyby ten motorek miał 14,5-15 koni,pierwszy bym go kupił

  2. Ok. Ładny ale nie ta pojemność. Powinien mieć conajmniej dwa cylindry i pojemność minimum 650 cm. Kto bedzie to kupował ? Nastolatkom takie nie podobają się a dojrzały facet musi mieć conajmniej 60 KM mocy aby to kupił.

  3. Bardzo mi się podoba, ale Romet scmb 125 też. Który wybrać? Czy producent ten sam, czy z innych fabryk? Jakieś opinie odnośnie producentów, niezawodności. Czy podobnie i kierować się tylko wyglądem ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button