Honda XL1000 Varadero jako motocykl używany: Ciągle w cieniu Hondy Africa Twin. Czy słusznie?

Pewniak wśród używanych motocykli turystycznych

W skrócie
  • Honda XL1000 Varadero: motocykl super-turystyczny
  • Sprawdzona konstrukcja, bezawaryjne podzespoły i wygląd motocykla adventure
  • Honda Varadero to pewniak wśród motocykli do dalekiej turystyki

Wyglądem, pozycją za kierownicą i parametrami konstrukcji, Honda Varadero plasowała się jako kontynuatorka legendarnej już dziś XRV750 Africa Twin. Czy jednak na pewno takie miała zadanie? A może to jednak motocykl o zupełnie innym charakterze? Jak jest naprawdę Honda XL 1000 Varadero?

Honda XL1000 Varadero to motocykl turystyczny o parametrach i charakterze pozwalającym na połykanie setek kilometrów w komfortowych warunkach. Zaletami przemawiającymi za zabraniem go w długą trasę są na pewno immobilizer, duży zbiornik paliwa, możliwość zamontowania pojemnego kufra centralnego i 2 x 35l kufrów bocznych, a także podgrzewane manetki i stopka centralna – chociaż te elementy wyposażenia występowały w  nie wszystkich jej wersjach. Honda Varadero była uzupełnieniem bazy modelowej Hondy. Jednocześnie oferowana była XL700 Transalp i XRV750 Africa Twin. Producent sklasyfikował ją jako motocykl adventure. Jednak, jak sami już pewnie dobrze wiecie, klasa adventure potrafi być bardzo rozległa. Tak samo jak każdy z nas może pod pojęciem “przygody” kwalifikować zupełnie różne rzeczy i zdarzenia. Varadero to na pewno pełnokrwisty podróżnik. Jak najbardziej możemy na niej odbywać niezapomniane podróże, ale niech nie zmyli nas nazwa tego segmentu. Motocykl nie sprawdzi się w terenie, chociaż 19 calowe koło z przodu i duże skoki zawieszenia sprawiają, że nierówne drogi nie będą problematyczne. Jako ciekawostkę można uznać fakt, że Varadero to nazwa miejscowości na Kubie, która w dodatku do złudzenia przypomina polskie miasto Hel. U nas zyskała przezwisko “Viadro”. Konkurencja dla XL1000 Varadero to BMW GS, Triumph Tiger, Suzuki Vstrom.

5 najważniejszych informacji o Hondzie XL 1000 Varadero:

  1. To ciężki motocykl. W wersji z ABS, gotowy do jazdy waży 276,7 kg, więc lepiej będą się na niej czuły osoby wysokie.
  2. Ma opinię trwałego i niezawodnego motocykla.
  3. Przednie zawieszenie jest dość miękkie, zwłaszcza w modelach z początku produkcji. Jednocześnie to, że jest miękkie, oznacza, że jest komfortowe.
  4. Do łączonego układu hamulcowego CBS trzeba się przyzwyczaić.
  5. Niektóre wersje posiadają ABS.

Honda XL 1000 Varadero

Jakim motocyklem była Honda XL 1000 Varadero?

Honda Varadero nigdy nie miała łatwo. Nieustannie starano się upatrywać w niej następcę przez wielu nieodżałowanej XRV750 Afrcia Twin. Japońscy styliści też w tym nie pomogli, tworząc motocykl nawiązujący wizualnie do afryki. Wszystko to sprawiło, że Varadero była często krytykowana za słabe możliwości offroadwe, ociężałość i nietrafioną koncepcję. Czy słusznie? To przecież motocykl innej kategorii. Mówią o tym chociażby koła odelawne z lekkich stopów. Na pewno była i wciąz przecież jest ciężkim sprzętem turystycznym, który Honda na początku kierowała dla Europejczyków. Dopiero później oferowano ją za wielką wodą. Została zbudowana na ramie stalowej. Oczywiście, dobrze, że miała duży zasięg, natomiast ze względu na masę, manewrowanie nią wymagało użycia siły. Była krążownikiem na wysokim zawiasie. Przepastna szyba zapewnia bardzo dobrą ochronę przed wiatrem. Jest też elementem, który sprawia, że motocykl wizualnie jest ciężki. Wysokość siedzenia mogła być obniżona, regulując napięcie wstępne tylnego zawieszenia.

Przeczytaj także:

Honda XRV 750 Africa Twin (1990-2003): stara Afryka ciągle w cenie! Dane techniczne, opinie, zdjęcia, informacje

W trakcie jazdy Varadero daje wiele przyjemności za sprawą szerokiej kierownicy, wygodnego siedzenia kierowcy oraz pasażera i niewielkich wibracji pochodzących z widlastego silnika. Jest to bardzo przyjazny motocykl do turystyki we dwoje, ponieważ dobrze nam będzie jeżdżąc we dwie osoby. Pod siedzeniem pasażera w Varadero znajduje się bardzo mały schowek, w którym zmieścimy na przykład dodatkową blokadę tarczy hamulcowej. Jest to motocykl, który zyskał opinie niezawodnego. Usterki jakie mogą się przydarzyć, dotyczą rdzewiejącego układu wydechowego oraz czujnika położenia stopki bocznej, na co Honda organizowała akcje serwisową. Z drobnostek, które mogą denerwować, można wymienić korek wlewu paliwa, który w wersjach sprzed 2003 roku nie jest zamontowany na zawiasie a zdejmowany całkiem. Trzeba więc trzymać go w ręce lub znaleźć miejsce, aby odłożyć go na bok. Honda XL 1000 Varadero

Honda Varadero potrafiła rozwinąc swe skrzydła w trasie, dając dużo komfortu, niezłe hamulce, całkiem dynamiczny napęd i dużo miejsca na pokładzie. Z jednej strony ten motocykl jest do bólu poprawny. Z drugiej jednak, właśnie przez to, nieco nudny. Jeśli nie oczekujesz generowania kosmicznych wrażeń, a bardziej zależy ci na pewnym sprzęcie, który powiezie cię zawsze i niemal wszedzie, to cięzko obecnie o lepszą receptę wśród sprzętów z tamtych lat. Jazda po mieście, ze względu na gabaryty i masę, może okazać się jednak wyzwaniem dla niektórych.

 

Ciekawostki i różnice pomiędzy wersją XL 1000 Varadero sprzed i po 2003 roku.

Wersja produkowana do 2003 roku mała zastosowany układ hamulcowy CBS. Jest to rozwiązanie, przez które podczas hamowania, łączona jest praca tylnego i przedniego układu hamulcowego. Oznacza to, że podczas naciskania nogą hamulca tylnego, pewien nacisk generowany był przez okładziny hamulcowe także na przednie tarcze. Do pracy takiego systemu trzeba się po prostu przyzwyczaić. Rarytasem stało się zatem zakupienie egzemplarza wyposażonego w system ABS oferowanego od 2004 roku jako opcja i od 2005 roku jako standard. Wersję z ABS można rozpoznać po zmienionym oznaczeniu modelu z XL1000V na XL1000VA.

Przeczytaj również:

Honda XL 1000 Varadero, a miało być tak pięknie… Zdjęcia, dane techniczne, opinie

Po liftingu zmienił się kokpit, a rama została wzmocniona. Varadero dostała możliwość zmiany wysokości zamontowania szyby, chociaż cały proces wymuszał odkręcanie i przykręcanie śrub. Kierunkowskazy z wystających osobnych elementów stały się integralnymi częściami owiewek, a przednia lampa zyskała ostrzejsze rysy. W starszej wersji oprócz prędkościomierza i obrotomierza znajdziemy wskaźnik przebiegu całościowego i dziennego, zegarek, kontrolkę rezerwy paliwa, wskaźnik temperatury i niskiego ciśnienia oleju oraz podstawowe kontrolki biegu neutralnego i kierunkowskazów. W nowszej mieliśmy do dyspozycji także wielofunkcyjny wyświetlacz, z którego odczytamy godzinę, przebiegi, temperaturę płynu chłodniczego, zużycie paliwa. Najbardziej przydatny według mnie będzie właśnie wskaźnik zużycia paliwa i wskaźnik poziomu paliwa, czego brakowało w starszej wersji. W 2003 w XL1000 w miejsce gaźnika zastosowano wtrysk paliwa, dzięki czemu na jednym zbiorniku można było pokonać więcej kilometrów ze względu na mniejsze spalanie. Model otrzymał też sześciostopniową skrzynię biegów, co poprawiło walory użytkowe. Trzeba przyznać, że lifting wyszedł Vardaero na dobre. W nowym nadwoziu motocykl wygląda bardziej nowocześnie i mniej ociężale. Poprawiono także komfort podróżowania, który i tak przecież nie był kiepski.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

 

Co zmieniło się w Hondzie XL 1000 Varadero na przestrzeni lat?

  • W 1999 trafiła do produkcji.
  • W 2001 uzyskała zabezpieczenie antykradzieżowe i sztywniejsze zawieszenie.
  • W 2003 przeszła facelifting obejmujący zmianę owiewek, lamp, zegarów i szyby. Zyskała sześciobiegową skrzynię biegów w miejsce pięciobiegowej. Zmiana obejmowała też istotną zmianę gaźnika na wtrysk.
  • W 2004 to oferty trafił opcjonalny system ABS.
  • W 2005 ABS został dodany, jako wyposażenie standardowe.
  • W 2007 przeszła zmianę stylistyczną owiewek, a także zmienioną kanapę.

Jednostka napędowa Hondy XL 1000 Varadero: nienajmocniejsza, ale jest mocną stroną

Silnik to jednostka zapożyczona z VTR 1000F. Prędkość maksymalna to około 205 km/h a przyspieszenie do 100km/h to około 3,5s. Silnik poddano zabiegom mającym odrobinę ucywilizować tą jednostkę tak, aby stała się bardziej przyjazna w obsłudze. W starszej wersji gaźnik 48 mm z VTR z zamieniono na 42 mm i skupiono się na niskim i środkowym zakresie obrotów tak, by oddawanie mocy było bardziej płynne. Od 2003 zyskała wtrysk paliwa. Jazda z prędkościami autostradowymi, nawet na długich dystansach, nie jest dla tej jednostki żadnym wyzwaniem. Jedyne, na co zwrócimy uwagę to spalanie tego mastodonta. Powyżej 6l/100km, a gdy kufry wypełnione są po brzegi i jedziemy z pasażerem, można tę wartość szybko powiększyć.

Małe wiadro: Honda XL 125 Varadero

Honda XL1000 Varadero stała się też pierwowzorem dla motocykla o bardzo podobnej aparycji i przeznaczeniu, ale dostępnego na prawo jazdy kategorii B. Mowa oczywiście o wielkim europejskim bestsellerze Hondy, czyli modelu XL125 Varadero. Ten motocykl jest ciągle jednym z najbardziej popularnych na rynku używanych 125-ek. Cieszy się uznaniem nie tylko dziękiraoswej jednostce napędowej w ukłądzie V2, ale także dzięki sportym gabarytom i turystycznym możliwościom. XL125 Varadero to pełnoprawne wiadro, które sprawdza się także wzorowo podczas codziennych dojazdów do pracy w gęstym miejskim ruchu. NIestety – tak jak jej większa siostra, XL125 Varadero nie jest już produkowana, a zastępstwa szukać na próżno w japońskiej ofercie. Honda Varadero 125

Przeczytaj też:

Honda Varadero 125 (XL 125V): najlepszy motocykl 125 świata? Wygrywa każdy ranking, tymczasem...

Najbardziej pasującym charakterem motocyklem w obecnej ofercie Hondy wcale nie jest nowa CRF 1100 L Africa Twin, a bardziej nowy tutsytyk NT1100. To właśnie ten motocykl zdaje się być najlepszym kontynuatorem modelu XL1000 Varadero. Choć nie udaje już motocykla adventure, to nadal czerpie z tych konstrukcji w kwestii ergonomii, tworząc bardziej drogowy odpowiednik podróżnego enduro.

Dane techniczne Hondy XL 1000 Varadero i porównanie parametrów wersji przed i po liftingu w 2003 roku:

Silnik
2003-2013 1998-2003
Wyszczególnione główne różnice
Typ 8 zaworowy, chłodzony cieczą
Układ 90° w układzie V
Pojemność 996 cm3
Średnica/skok tłoka 98 x 66 mm
Stopień sprężania 9,8:1 9,0:1
Moc maksymalna 69 kW (92,5 KM) przy 7500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 98 Nm przy 6000 obr/min
Zasilanie Wtrysk paliwa PGM-FI Gaźnik VPJ0A 42 mm
Smarowanie z mokrą miską olejową
Rozruch elektryczny
Pojemność zbiornika paliwa 25l a w tym 4l rezerwy
Skrzynia biegów 6 stopniowa 5 stopniowa
Przeniesienie napędu łańcuch
Podwozie
Długość 2300 mm 2295 mm
Szerokość 930 mm 880 mm
Wysokość 1465 mm 1460 mm
Wysokość siedzenia 838 mm 845 mm
Rozstaw osi 1560 mm
Prześwit 181 mm 195 mm
Masa z płynami 268,7 kg
276,7 kg dla wersji z ABS
269 kg
Opona przód | tył 110/80-19 | 150/70 – 17
Zawieszenie przednie Zawieszenie teleskopowe 43mm o skoku 155 mm
Zawieszenie tylne Centralny amortyzator prolink z 40 stopniową regulacją napięcia wstępnego. Skok 145 mm Zawieszenie o skoku 155 mm
Hamulce przednie Trzytłoczkowy zacisk, podwójne tarcze 296 mm
Hamulce tylne Trzytłoczkowy zacisk, tarcza 256 mm

 

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button