Honda XRV 750 Africa Twin (1990-2003): stara Afryka ciągle w cenie! Dane techniczne, opinie, zdjęcia, informacje

Najlepszy motocykl turystyczny świata: Honda XRV 750 Africa Twin

W skrócie
  • Honda XRV 750, to jeden z najlepszych motocykli turystycznych w historii
  • Historia modelu jest bujna. Sprzęt początkowo nie spotkał się z entuzjazmem motocyklistów. Pomogło rozwiercenie silnika
  • Modernizacje oraz dodanie tzw. tripmastera. Pierwszy komputer pokładowy w Hondzie?
  • Wady i zalety Hondy XRV 750 Africa Twin
  • Więcej porad, tekstów oraz informacji na temat najlepszych motocykli świat znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Honda XRV 750 Africa Twin, to jeden z najbardziej wybitnych motocykli turystycznych naszych czasów. Jest prosta, dopracowana, a silniki wytrzymują naprawdę sporo. Dzisiaj stara Africa Twin 750 traktowana jest jako solidny youngtimer – ceny z roku na rok coraz bardziej potrafią zaskakiwać!

W świecie motocyklowej turystyki mieliśmy wiele modeli, które zdecydowanie wyróżniały się na tle konkurencji, ale tak wybitnych jednostek jak Honda XRV 750 Africa Twin było niewiele. Dwucylindrowy silnik widlasty, sporo miejsca na bagaż, wygodna pozycja za kierownicą i niesamowity, wręcz kultowy już dzisiaj wygląd – patrząc na ten motocykl masz ochotę wyruszyć w nieznane.

Historia tego motocykla tak naprawdę rozpoczęła się w roku 1986 r. Zanim jednak Honda Africa Twin w swoich najróżniejszych wariacjach stała się motocyklem wyprawowym, była prawdziwą rajdówką. Tak! Historia tego jednośladu rozpoczyna się na kultowym rajdzie Paryż-Dakar w roku 1986. To właśnie wtedy fabryczny zespół Hondy po raz pierwszy pokazał światu koncept motocykla, który niebawem (oczywiście z wieloma zmianami) miał się stać marzeniem wszystkich motocyklowych podróżników, to była Honda NXR 750V. Na dodatek nowa rajdówka zwyciężyła rajd, a żeby tego było mało protoplasta modelu XRV 750 Africa Twin jeszcze przez trzy kolejne lata z rzędu zdobywała najwyższe miejsca podium na Rajdzie Paryż-Dakar.

Pustynne korzenie Hondy XRV 750 Africa Twin

Cyril Neveu zwyciężył w roku 1986, a w kolejnym roku powtórzył sukces. W roku 1988 Honda przygotowała motocykl z większym silnikiem: rajdówka o oznaczeniu NXR800V pod wodzą Ediego Orioli po raz kolejny wspięła się na najwyższe miejsce podium, a rok później Honda potwierdziła po raz kolejny swoją dominację w rajdach terenowych. Tym razem zwycięzcą został Gilles Lalay. Świetną passę Hondy w roku 1990 przerwał Edi Orioli, który zmienił barwy i wystartował w pustynnych zmaganiach na motocyklu Cagiva Elefant 900.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Honda NXR 750 Africa Twin

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Tak duży sukces w rajdach terenowych nie mógł zostać przez Hondę zamieciony pod dywan. Na bazie sportowego motocykla opracowano wersję cywilną – był to normalny ruch. Od lat wszyscy producenci świata wykorzystywali sukcesy sportowe do promowania swoich motocykli. Nie inaczej było w przypadku Hondy. Zanim jednak pojawiła się Africa Twin, światło dzienne w roku 1987 ujrzał model XL 600V Transalp, a dopiero w roku 1988 Honda zaprezentowała światu modelu XRV 650 Africa Twin.

Zanim pojawiła się Africa Twin: nie zapominajcie o XLV 750R!

Niegodziwością byłoby jednak pominąć model XLV 750R RD01 (produkowany w latach 1983-1986)według wielu użytkowników oraz źródeł jest bezpośrednim poprzednikiem modelu XRV 750 Africa Twin. Co prawda pod kątem przeznaczenia, XLV 750R bliżej jest do poczciwej XL 600R – szczególnie przez podobieństwa w nadwoziu, ale widlasta jednostka napędowa w motocyklu o charakterze enduro nie mogła być niezauważona.

Oczywiście, XLV 750R nie posiadała rozbudowanej owiewki i była motocyklem przygotowanym do jazdy offroadowej bardziej niż Africa Twin, która była typowym dual-sportem, ale dwucylindrowy silnik widlasty sprawiał, że długie przeloty z założenia miały być mniej męczące niż w przypadku jednocylindrowej XL 600R. Warto jednak zaznaczyć, że ten motocykl nie był jakoś szczególnie popularny na świecie – Honda produkowała go tylko na rynek europejski z wyłączeniem Wielkiej Brytanii. Wyjątkiem od roku 1985 była Nowa Zelandia. XLV 750R produkowany i sprzedawany był również w Japonii. Dzisiaj Honda XLV 750 jest absolutnym rarytasem. Produkcja motocykla zakończyła się w roku 1986.

Inne publikacje na ten temat:

Honda XLV 750

Czy możemy uznać ten sprzęt za poprzednika Afryki? Z jednej strony tak, z drugiej nie. Oczywiście, ciągle mówimy o motocyklu posiadającym silnik widlasty, charakterystyczne zawieszenie Pro-Link w osi tylnej, duży zbiornik (większy niż w XL 600R) oraz inne cechy turystycznego offroadowca, ale kluczowy wydaje się napęd koła tylnego –  W XLV 750 zastosowano wał Cardana – to spora różnica, która sprawia, że ten sprzęt powinien być traktowany jako osobny byt, mimo że nosi oznaczenie RD01.

W roku 1987 w sprzedaży pojawiła się Honda XL 600V Transalp, która mogłaby być uznawana z jednej strony za poprzednika Afryki, a z drugiej za następcę XLV 750, ale również tak nie jest.

W sieci możemy znaleźć informacje, że genealogicznie następcą modelu XLV 750 była Honda NX 650 Dominator (RD 02 oraz RD 08), no ale tutaj znowu wchodzimy w dywagacje na temat napędu. No i dodatkowo mamy kolejną różnicę: ilość cylindrów – mówimy o motocyklu jednocylindrowym, więc znowu nie możemy mówić o bezpośrednim następcy. Tak czy inaczej w obu przypadkach powinniśmy pozostawać bezkompromisowym świecie pojazdów terenowych. XL 600V Transalp był motocyklem typowo drogowym, z możliwością zjazdu z utwardzonych nawierzchni. Całkowite poplątanie z pomieszaniem.

Honda XRV 750 Africa Twin. Nie zawsze było kolorowo

Co prawda pierwsze modele motocykla Africa Twin powstały jeszcze w latach 80-tych (posiadały silniki o pojemności 650 ccm, 1987-1990), to największą karierę zrobiła młodsza wersja modelu, a więc XRV 750, produkowana w latach 1990-2003.  Dlaczego tak się stało? Po premierze Afryki, Honda zderzyła się z ostrą falą krytyki, dotyczącą mocy maksymalnej motocykla. W porównaniu z konkurencją sprzęt był po prostu słaby i zbyt wolny. Rozwiercenie pieca oraz zwiększenie mocy maksymalnej wydawało się jedynym słusznym rozwiązaniem.

Honda Africa Twin

W ramie Hondy XRV 750 Africa Twin znajdziemy dwucylindrową jednostkę widlastą o pojemności 750 ccm i kącie rozwarcia cylindrów 52 stopni. Jednostka generuje moc maksymalną na poziomie 59 KM i 61 Nm momentu obrotowego – jak na ówcześnie produkowane modele nie było wartościami wybujałymi. Na szczęście niewyżyłowany silnik potrafił odwdzięczyć się długą i bezproblemową eksploatacją. Silnik połączony był z pięciostopniową skrzynią biegów za pomocą mokrego sprzęgła wielotarczowego, a za przekazanie mocy na tylne koło odpowiadał łańcuch. Afryka, szczególnie ta po modernizacjach, nie należała do najlżejszych sprzętów na rynku: w stanie suchym ważyła 205 kilogramów, a w stanie gotowym do jazdy 237!

Honda XRV 750 Africa Twin. Najważniejsze informacje

  1. Korzenie Hondy XRV 750 Africa Twin sięgają Rajdu Paryż-Dakar. Motocykle Hondy (NXR 750V oraz NXR 800V) czterokrotnie w latach 80-tych zwyciężały w rajdzie (lata: 1986, 1987, 1988, 1989). 
  2. Bezpośrednim poprzednikiem kultowej Afryki jest mało znany model XLV 750R, chociaż wiele osób uważa, że jest nim XL 600V Transalp (produkcja Trampka rozpoczęła się rok przed wprowadzeniem do sprzedaży modelu Africa Twin, motocykle posiadały ten sam silnik). A jeszcze inni, że Honda NX 650 Dominator (RD 02 oraz RD 08).
  3. Honda XRV 750 Africa Twin produkowana była w latach 1983-2003.
  4. Africa Twin początkowo posiadała silnik o pojemności 650 cm3. Dopiero w roku 1990 zaprezentowano model o pojemności 750 cm3.
  5. Wraz ze zwiększeniem pojemności w osi przedniej pojawiła się jeszcze jedna tarcza hamulcowa.
  6. Ważną zmianą w roku 1990 było dodanie do kokpitu kierowcy charakterystycznego wyświetlacza – tripmastera. Na Tripmasterze mogliśmy znaleźć całą masę (jak na tamte czasy) przydatnych informacji.
  7. W roku 1993 XRV 750 Africa Twin przeszła spory lifting – dokonano zmian w ramie i nadwoziu.

Przeczytaj również:

Yamaha XTZ 750 Super Tenere. Największy rywal Hondy XRV 750 Africa Twin

 

Africa Twin XRV 750. Zmiany i modernizacje w poszczególnych modelach

Africa Twin z silnikiem o pojemności 750 ccm, w ciągu pierwszych trzech lat produkcji otrzymała kilka modernizacji. Najciekawszą było dodanie „tripmastera” jesienią w roku 1992 (znajdował się tuż nad zegarami) – mogliśmy na nim znaleźć dodatkowe informacje, dotyczące trasy, kilometrów etc. Wraz z rozwierceniem silnika pojawiła się w osi przedniej druga tarcza hamulcowa, a w związku ze zwiększeniem prędkości przelotowych zmodernizowano owiewkę, która dużo lepiej zabezpieczała kierowcę przed wiatrem.

Trzeba przyznać, że Honda Africa Twin należy do motocykli niezwykle komfortowych. Może i z racji gabarytów nie jest motocyklem, który od razu pozwala na korzystanie w pełni możliwości terenowych – potrzeba nieco czasu na nauczenie się i wyczucie sprzętu, ale w trasie jest niezwykle stabilna i wygodna. Długie trasy nie są wyczerpujące, a jazda po szutrach nie tylko będzie możliwa, ale właśnie w tych warunkach Africa Twin 750 czuje się jak ryba w wodzie. Spalanie tego modelu również nie powinno nikogo przerazić. Oczywiście w sieci możemy spotkać się z informacjami, że Afra może wypić nawet 7 l/100 km, ale zdecydowanie częściej są to wartości rzędu 5 litrów.

Honda XRV 750 Africa Twin

W roku 1993 Afryka otrzymała nowe gaźniki, dopracowano również układ rozrządu. Po zmianach silnik dysponował mocą wyższą o 2 KM w stosunku do poprzednika. Zmieniono również umiejscowienie filtra powietrza, obniżono kanapę i zmieniono geometrię ramy – po tych zabiegach jazda z wyższymi prędkościami była zdecydowanie łatwiejsza. W roku 1996 przyszła kolejna fala zmian, niewielkich ale znaczących – XRV 750 wreszcie otrzymała mikroprocesor w układzie zapłonowym.

Honda XRV 750 Africa Twin. Czy warto kupić starą Afrykę?

Do zakupu wymarzonej XRV 750 Africa Twin należy solidnie się przygotować. Warto pojechać na oględziny z zaufanym mechanikiem, który dokładnie prześwietli wybrany model. Co prawda „Afryki” są motocyklami niezwykle wdzięcznymi i odpornymi na terenowe zapędy kierowcy, ale potrafią być chimeryczne w kilku kwestiach. Przede wszystkim dokładnie należy sprawdzić stan legendarnego wałka zdawczego. Po zdjęciu przedniej zębatki od razu będziemy wiedzieli jak prezentuje się ten element. O ile sama kontrola jest bardzo łatwa i szybka, o tyle jego wymiana już nie. Szczegółowej kontroli wymagają również łożyska główki ramy oraz piasty kół. Warto sprawdzić dokładnie stelaż lampy przedniej oraz samą ramę pod kątem rdzy.

Przeczytaj również:

 BMW R1100 GS. Legendarny turystyk

Nie możemy zapomnieć również o problemie dotyczącym regulatora napięcia oraz pompy paliwa. Lubią po prostu paść, dlatego przed wyjazdem w długą podróż warto wyposażyć się w zapas tych elementów.

Honda XRV 750 Africa Twin

Stara Africa Twin niestety nie jest motocyklem dla każdego. Jeśli lubisz szybko pocisnąć po autostradzie, to raczej powinieneś odpuścić ten sprzęt i zdecydować się na coś innego. Fani hondy wiedzą jednak, że jest to model, który dużo lepiej sprawdzi się w niespiesznej turystyce, a swoje prawdziwe możliwości pokaże poza asfaltami, tam Honda Africa Twin jest prawdziwą królową!

XRV 750 Africa Twin może być niezłą lokatą pieniędzy.

Zakup XRV750 z pewnością dzisiaj będzie dobrą lokatą pieniędzy. Ceny tych motocykli rosną z roku na rok, osiągając już dzisiaj horrendalne ceny. Trzeba jednak obiektywnie powiedzieć, że stara Africa Twin godziwie się zestarzała – po ponad 20 latach o rozpoczęcia produkcji nadal wygląda obłędnie. Z drugiej strony jeśli wolisz jeździć zamiast gadać i patrzeć, to Africa Twin XRV 750 jest maszyną kompletną. Doskonale poradzi sobie w trudnym, wyprawowym terenie, pokona dziesiątki tysięcy kilometrów, jest praktycznie bezawaryjna i prosta w konstrukcji. Owszem, można przyczepić się, że ma mało mocy, nawet porównując do głównego konkurenta z tamtych lat, a więc do XTZ 750 Super Tenere i kiepsko spisze się na autostradowych przelotach, ale myślę że możemy jej to wybaczyć.

Warto również zaznaczyć, że rynek części zamiennych oraz akcesoriów motocyklowych stworzonych z myślą o tym sprzęcie jest ogromy. Akcesoryjne zbiorniki, wzmocnienia, gmole – w sieci znajduje się cała masa firm, które przygotowują osprzęt przygotowany specjalnie z myślą o Hondzie XRV Africa Twin. Do wyboru do koloru.

Nie ulega wątpliwości, że jest to legendarny motocykl wyprawowy, który swoje kosztuje. Poza tym zakup ładnej Afryki Twin nie należy do najprostszych. Te motocykle przez lata były wykorzystywane do tego, do czego zostały stworzone, a więc do pokonywania dużych dystansów. Z tym po prostu wiąże się zużycie motocykli. Dzisiaj ciężko jest kupić zadbaną Afrykę z małym przebiegiem. Jeśli jednak jakimś cudem uda się nam taką znaleźć to jej cena może przekraczać nawet 30 tysięcy złotych.

W momencie pisania tego artykułu na popularnym serwisie aukcyjnym znajdowało się 26 egzemplarzy przygotowanych do sprzedaży. Za najtańsze sztuki trzeba było zapłacić 10 tysięcy złotych, a za najdroższe nawet 35 tysięcy złotych! Jak widzicie rozstrzał cenowy jest spory.

Przeczytaj również

HONDA AFRICA TWIN XRV 750 RD 07. „MA WADY, ALE I TAK JĄ KOCHAM”

Honda XRV 750 Africa Twin. Dane techniczne:

Rodzaj silnika czterosuwowy, chłodzony cieczą
Typ silnika V2, 52°
Rozrząd OHC, 3 zawory na cylinder
Pojemność skokowa 742 ccm
Średnica x skok tłoka 81 x 72 mm
Stopień sprężania 9 : 1
Moc maksymalna 59 KM (43 kW) przy 7500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 61 Nm przy 5500 obr./min
Zasilanie dwa gaźniki 34,4 mm
Smarowanie z mokrą miską olejową
Rozruch elektryczny
Akumulator 12 V, 14 Ah
Zapłon bezstykowy, elektroniczny (CDI), dwie świece na cylinder
Sprzęgło wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów pięciostopniowa
Napęd końcowy łańcuch
Rama pojedyncza, zamknięta, stalowa
Zawieszenie przednie teleskopowe, 43 mm, skok 220 mm
Zawieszenie tylne wahacz wleczony, centralna kolumna resorująco-tłumiąca, skok 210 mm
Hamulec przedni podwójny, tarczowy, 276 mm, dwutłoczkowe zaciski pływające
Hamulec tylny tarczowy, 256 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający
Opony przód / tył 90/90 21 54 S / 130/90 17 68 S
Wymiary i masy motocykla
Dł. I Szer. I Wys. 2380X905X1430 mm
Wysokość siedzenia 865 mm
Rozstaw osi 1565 mm
Kąt pochylenia główki ramy 62°
Masa (na sucho) 205 kg
Masa (gotowa do jazdy 237 kg
Dopuszczalna masa całkowita 429 kg

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button