Honda XRV 750 Africa Twin: stara Afryka ciągle w cenie! Dane techniczne, opinie, zdjęcia

Najlepszy motocykl turystyczny świata: Honda XRV 750 Africa Twin

W skrócie
  • Honda XRV 750, to jeden z najlepszych motocykli turystycznych w historii
  • Historia modelu jest bujna. Sprzęt początkowo nie spotkał się z entuzjazmem motocyklistów. Pomogło rozwiercenie silnika
  • Modernizacje oraz dodanie tzw. tripmastera. Pierwszy komputer pokładowy w Hondzie?
  • Wady i zalety Hondy XRV 750 Africa Twin
  • Więcej porad, tekstów oraz informacji na temat najlepszych motocykli świat znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

W świecie motocyklowej turystyki mieliśmy wiele modeli, które zdecydowanie wyróżniały się na tle konkurencji, ale tak wybitnych jednostek jak Honda XRV 750 Africa Twin było niewiele.

Co prawda pierwsze modele motocykla Africa Twin powstały jeszcze w latach 80-tych (posiadały silnik o pojemności 650 ccm, 1987-1990), to największą karierę zrobiła młodsza wersja modelu, a więc XRV 750, produkowana w latach 1990-2003.  Dlaczego tak się stało? Po premierze Afryki, Honda zderzyła się z ostrą falą krytyki, dotyczącą mocy maksymalnej motocykla. W porównaniu z konkurencją sprzęt był po prostu słaby i zbyt wolny. Rozwiercenie pieca oraz zwiększenie mocy maksymalnej wydawało się jedynym słusznym rozwiązaniem.

W ramie Hondy XRV 750 Africa Twin znajdziemy dwucylindrową "fałkę" o pojemności 750 ccm i kącie rozwarcia cylindrów 52 stopni. Jednostka generuje moc maksymalną na poziomie 59 KM i 61 Nm momentu obrotowego, co jak na ówcześnie produkowane modele nie było wartościami wybujałymi. Na szczęście niewyżyłowany silnik potrafił odwdzięczyć się długą i bezproblemową eksploatacją.

>>>Yamaha XTZ 750 Super Tenere. Największy rywal Hondy XRV 750 Africa Twin<<<

Silnik połączony był z pięciostopniową skrzynią biegów za pomocą mokrego sprzęgła wielotarczowego, a za przekazanie mocy na tylne koło odpowiadał łańcuch. Afryka, szczególnie ta po modernizacjach, nie należała do najlżejszych sprzętów na rynku: w stanie suchym ważyła 205 kilogramów, a w stanie gotowym do jazdy 237!

REKLAMA

SCORPION EXO 520 AIR

Zobacz co oferuje najlepszy kask motocyklowy w segmencie.

Africa Twin XRV 750. Zmiany i modernizacje w poszczególnych modelach

Africa Twin z silnikiem o pojemności 750 ccm, w ciągu pierwszych trzech lat produkcji otrzymała kilka modernizacji. Najciekawszą było dodanie "tripmastera" w roku 1992 (znajdował się tuż nad zegarami) - mogliśmy na nim znaleźć dodatkowe informacje, dotyczące trasy, kilometrów etc. Wraz z rozwierceniem silnika pojawiła się w osi przedniej druga tarcza hamulcowa, a w związku ze zwiększeniem prędkości przelotowych zmodernizowano owiewkę, która dużo lepiej zabezpieczała kierowcę przed wiatrem.

Trzeba przyznać, że Honda Africa Twin należy do motocykli niezwykle komfortowych. Może i z racji gabarytów nie jest motocyklem, który od razu pozwala na korzystanie w pełni możliwości terenowych - potrzeba nieco czasu na nauczenie się i wyczucie sprzętu, ale w trasie jest niezwykle stabilna i wygodna. Długie trasy nie są wyczerpujące, a jazda po szutrach nie tylko będzie możliwa, ale właśnie w tych warunkach Africa Twin 750 czuje się jak ryba w wodzie. Spalanie tego modelu również nie powinno nikogo przerazić. Oczywiście w sieci możemy spotkać się z informacjami, że Afra może wypić nawet 7 l/100 km, ale zdecydowanie częściej są to wartości rzędu 5 litrów.

Honda XRV 750 Africa Twin

W roku 1993 Afryka otrzymała nowe gaźniki, dopracowano również układ rozrządu. Po zmianach silnik dysponował mocą wyższą o 2 KM w stosunku do poprzednika. Zmieniono również umiejscowienie filtra powietrza, obniżono kanapę i zmieniono geometrię ramy - po tych zabiegach jazda z wyższymi prędkościami była zdecydowanie łatwiejsza. W roku 1996 przyszła kolejna fala zmian, niewielkich ale znaczących - XRV 750 wreszcie otrzymała mikroprocesor w układzie zapłonowym.

Inne publikacje na ten temat:

Honda XRV 750 Africa Twin. Czy warto kupić starą Afrykę?

Do zakupu wymarzonej XRV 750 Africa Twin należy solidnie się przygotować. Warto pojechać na oględziny z zaufanym mechanikiem, który dokładnie prześwietli wybrany model. Co prawda "Afryki" są motocyklami niezwykle wdzięcznymi i odpornymi na terenowe zapędy kierowcy, ale potrafią być chimeryczne w kilku kwestiach. Przede wszystkim dokładnie należy sprawdzić stan legendarnego wałka zdawczego. Po zdjęciu przedniej zębatki od razu będziemy wiedzieli jak prezentuje się ten element. O ile sama kontrola jest bardzo łatwa i szybka, o tyle jego wymiana już nie. Szczegółowej kontroli wymagają również łożyska główki ramy oraz piasty kół. Warto sprawdzić dokładnie stelaż lampy przedniej oraz samą ramę pod kątem rdzy.

>>> BMW R1100 GS. Legendarny turystyk <<<

Nie możemy zapomnieć również o problemie dotyczącym regulatora napięcia oraz pompy paliwa. Lubią po prostu paść, dlatego przed wyjazdem w długą podróż warto wyposażyć się w zapas tych elementów.

Honda XRV 750 Africa Twin

Stara Africa Twin niestety nie jest motocyklem dla każdego. Jeśli lubisz szybko pocisnąć po autostradzie, to raczej powinieneś odpuścić ten sprzęt i zdecydować się na coś innego. Fani hondy wiedzą jednak, że jest to model, który dużo lepiej sprawdzi się w niespiesznej turystyce, a swoje prawdziwe możliwości pokaże poza asfaltami, tam Honda Africa Twin jest prawdziwą królową!

Przeczytaj również

HONDA AFRICA TWIN XRV 750 RD 07. "MA WADY, ALE I TAK JĄ KOCHAM"

Honda XRV 750 Africa Twin. Dane techniczne:

Rodzaj silnika czterosuwowy, chłodzony cieczą
Typ silnika V2, 52°
Rozrząd OHC, 3 zawory na cylinder
Pojemność skokowa 742 ccm
Średnica x skok tłoka 81 x 72 mm
Stopień sprężania 9 : 1
Moc maksymalna 59 KM (43 kW) przy 7500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 61 Nm przy 5500 obr./min
Zasilanie dwa gaźniki 34,4 mm
Smarowanie z mokrą miską olejową
Rozruch elektryczny
Akumulator 12 V, 14 Ah
Zapłon bezstykowy, elektroniczny (CDI), dwie świece na cylinder
Sprzęgło wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów pięciostopniowa
Napęd końcowy łańcuch
Rama pojedyncza, zamknięta, stalowa
Zawieszenie przednie teleskopowe, 43 mm, skok 220 mm
Zawieszenie tylne wahacz wleczony, centralna kolumna resorująco-tłumiąca, skok 210 mm
Hamulec przedni podwójny, tarczowy, 276 mm, dwutłoczkowe zaciski pływające
Hamulec tylny tarczowy, 256 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający
Opony przód / tył 90/90 21 54 S / 130/90 17 68 S
Wymiary i masy motocykla
Dł. I Szer. I Wys. 2380X905X1430 mm
Wysokość siedzenia 865 mm
Rozstaw osi 1565 mm
Kąt pochylenia główki ramy 62°
Masa (na sucho) 205 kg
Masa (gotowa do jazdy 237 kg
Dopuszczalna masa całkowita 429 kg

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button