Aktualnie czytasz:
Honda XRV 750 Africa Twin. Motocykl, który zmienił świat turystyki motocyklowej
0

W świecie motocyklowej turystyki mieliśmy wiele modeli, które zdecydowanie wyróżniały się na tle konkurencji, ale tak wybitnych jednostek jak Honda XRV 750 Africa Twin było niewiele.

Co prawda pierwsze modele motocykla Africa Twin powstały jeszcze w latach 80-tych (posiadały silnik o pojemności 650 ccm, 1987-1990), to największą karierę zrobiła młodsza wersja modelu, a więc XRV 750, produkowana w latach 1990-2003.  Dlaczego tak się stało? Po premierze Afryki, Honda zderzyła się z ostrą falą krytyki, dotyczącą mocy maksymalnej motocykla. W porównaniu z konkurencją sprzęt był po prostu słaby i zbyt wolny. Rozwiercenie pieca oraz zwiększenie mocy maksymalnej wydawało się jedynym słusznym rozwiązaniem.

W ramie Hondy XRV 750 Africa Twin znajdziemy dwucylindrową "fałkę" o pojemności 750 ccm i kącie rozwarcia cylidrów 52 stopni. Jednostka generuje moc maksymalną na poziomie 59 KM i 61 Nm momentu obrotowego co jak na ówcześnie produkowane modele nie było wartościami wybujałymi. Na szczęście niewyżyłowany silnik potrafił odwdzięczyć się długą i bezproblemową eksploatacją.
 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

>>>Yamaha XTZ 750 Super Tenere. Największy rywal Hondy XRV 750 Africa Twin<<<

Silnik połączony był z pięciostopniową skrzynią biegów za pomocą mokrego sprzęgła wielotarczowego, a za przekazanie mocy na tylne koło odpowiadał łańcuch. Afryka, szczególnie ta po modernizacjach, nie należała do najlżejszych sprzętów na rynku: w stanie suchym ważyła 205 kilogramów, a w stanie gotowym do jazdy 237!

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Zmiany i modernizacje w poszczególnych modelach

Africa Twin z silnikiem o pojemności 750 ccm, w ciągu pierwszych trzech lat produkcji otrzymała kilka modernizacji. Najciekawszą było dodanie "tripmastera" w roku 1992 (znajdował się tuż nad zegarami) - mogliśmy na nim znaleźć dodatkowe informacje, dotyczące trasy, kilometrów etc. Wraz z rozwierceniem silnika pojawiła się w osi przedniej druga tarcza hamulcowa, a w związku ze zwiększeniem prędkości przelotowych zmodernizowano owiewkę, która dużo lepiej zabezpieczała kierowcę przed wiatrem.

Honda XRV 750 Africa Twin

W roku 1993 Afryka otrzymała nowe gaźniki, dopracowano również układ rozrządu. Po zmianach silnik dysponował mocą wyższą o 2 KM w stosunku do poprzednika. Zmieniono również umiejscowienie filtra powietrza, obniżono kanapę i zmieniono geometrię ramy - po tych zabiegach jazda z wyższymi prędkościami była zdecydowanie łatwiejsza. W roku 1996 przyszła kolejna fala zmian, niewielkich ale znaczących - XRV 750 wreszcie otrzymała mikroprocesor w układzie zapłonowym.

Dokładnie sprawdź zanim kupisz

Do zakupu wymarzonej XRV 750 Africa Twin należy solidnie się przygotować. Warto pojechać na oględziny z zaufanym mechanikiem, który dokładnie prześwietli wybrany model. Co prawda "Afryki" są motocyklami niezwykle wdzięcznymi i odpornymi na terenowe zapędy kierowcy, ale potrafią być chimeryczne w kilku kwestiach. Przede wszystkim dokładnie należy sprawdzić stan legendarnego wałka zdawczego. Po zdjęciu przedniej zębatki od razu będziemy wiedzieli jak prezentuje się ten element. O ile sama kontrola jest bardzo łatwa i szybka, o tyle jego wymiana już nie. Szczegółowej kontroli wymagają również łożyska główki ramy oraz piasty kół. Warto sprawdzić dokładnie stelaż lampy przedniej oraz samą ramę pod kątem rdzy.

>>> BMW R1100 GS. Legendarny turystyk <<<

Nie możemy zapomnieć również o problemie dotyczącym regulatora napięcia oraz pompy paliwa. Lubią po prostu paść, dlatego przed wyjazdem w długą podróż warto wyposażyć się w zapas tych elementów.

Honda XRV 750 Africa Twin

Stara Africa Twin niestety nie jest motocyklem dla każdego. Jeśli lubisz szybko pocisnąć po autostradzie, to raczej powinieneś odpuścić ten sprzęt i zdecydować się na coś innego. Fani hondy wiedzą jednak, że jest to model, który dużo lepiej sprawdzi się w niespiesznej turystyce, a swoje prawdziwe możliwości pokaże poza asfaltami, tam Honda Africa Twin jest prawdziwą królową!

[Trending]

 

 

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%