Aktualnie czytasz:
Yamaha XTZ 750 Super Tenere. Największy rywal Hondy XRV 750 Africa Twin
0

Chociaż Yamaha XTZ 750 Super Tenere stała się motocyklem kultowym, to w naszym kraju była cały czas o krok za turystycznym modelem Hondy. Czy zasłużenie?

Yamaha Tenere zadebiutowała w sezonie 1988, a jej nazwa zdradza, że mamy do czynienia z prawdziwie terenową maszyną: Tenere to nazwa obszaru pustynnego wchodzącego w skład pustyni Sahara. Przez wielu miejsce to nazywane jest najgorętszym miejscem na świecie. Przez pustynię Tenere niejednokrotnie wiodła trasa kultowego rajdy Paryż-Dakar! W takich warunkach Super Tenere musiała się czuć jak u siebie.

Yamaha XTZ 750 Super Tenere, prosto z rajdu Paryż-Dakar!

Super Tenere została stworzona z myślą o zwyciężaniu w rajdzie Paryż-Dakar i nie są to tylko kolejne hasła marketingowe, a rzeczywistość. Już trzy lata po zaprezentowaniu dużej Teresy,  Stephane Peterhansel dojechał do mety tego morderczego rajdu z najlepszym czasem, zwyciężając rajd Paryż-Dakar w 1991 roku. Motocykl ten co prawda był nieco inny niż ten, który był dostępny dla cywili, ale różnic było zdecydowanie mniej niż w przypadku motocykli startujących w Rajdzie Dakar w obecnych czasach, a ich cywilnych braci. YZE 750T, a później YZE 850T wygrywała nieprzerwanie rajd Paryż-Dakar przez siedem lat!

Yamaha XTZ 750 Super Tenere

 
Czytaj
REKLAMA

Weź udział w konkursie Motul Azja Tour. Poznaj proste zasady.

Wygraj wyprawę motocyklową po górskich szlakach Kirgistanu. Dzika przyroda, adrenalina i spartańskie warunki gwarantowane! Sprawdź swoje siły na trasie wiodącej przez kaniony, przełęcze oraz wzdłuż górskich jezior. Sprawdź również setki innych nagród od Motul.

Silnik Super Tenere był jednostką innowacyjną przede wszystkim ze względu na ówcześnie praktycznie niespotykany układ smarowania – musimy pamiętać, że dwucylindrową jednostkę do Super Tenere zaprojektowano w drugiej połowie lat 80-tych. Inżynierowie wyposażyli silnik Super Tenere w tzw. „suchą” miskę olejową”. Dzięki takiemu rozwiązaniu w silniku znajdowała się zaledwie część oleju. Reszta „przechowywana” była w specjalnym zbiorniku nad silnikiem – dzięki temu inżynierowie mogli zwiększyć ilość oleju w układzie smarowania co z kolei miało ogromny wpływ na chłodzenie silnika.

Dwucylindrowy silnik Yamahy. Droga do sukcesu

Co ciekawe piec ten doskonale sprawdził się modelu TDM 3VD, a w roku 1996 trafił do ramy bardziej sportowego TRX-a. Wraz z premierą modelu TRX, poznaliśmy tak naprawdę nową wersję, starej jednostki. Właśnie wtedy Yamaha po raz pierwszy zaproponowała silnik dwucylindrowy o przestawionych czopach wału korbowego o 270 stopni. Dzisiaj to rozwiązanie możemy spotkać w najnowszych produkcjach Yamahy: MT-07 czy nowe Tenere 700. Dzięki zmianom, silnik swoją charakterystyką pracy zbliżył się do jednostek widlastych. Zmniejszono również wibrację silnika. Zaznaczyć jednak musimy, że do roku 1997, a więc do końca produkcji Super Tenere 750, wykorbienie silnika nie uległo zmianie.

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

 

Niestety Yamaha Super Tenere ma kilka wad. Przede wszystkim to brak seryjne podstawki centralnej, przez co utrudnione jest smarowanie łańcucha czy serwis ogumienia w razie złapania „kapcia”. Na tym polu zdecydowanie wygrywa Africa Twin. Poza tym Super Tenere lubi szybko „zjeść” napęd oraz układ hamulcowy. Kolejnym elementem jest nerwowość przy zmianie obciążenia, co z kolei wpływa na trwałość gumowego zabieraka (tłumika drgań) w tylnym kole – ten problem spotkamy również w innych modelach Yamahy z tamtych lat. XTZ 750 Super Tenere lubi dobry olej, dzięki zastosowaniu oleju syntetycznego możemy skutecznie przedłużyć żywot tarcz sprzęgłowych. Warto również pogrzebać w dyszach silnika, dzięki ich zmianom, możemy ograniczyć spalanie tego jednośladu o aż 1,5 litra!

Yamaha XTZ 750 Super Tenere

Głównym rywalem dużej Teresy była Honda XRV Africa Twin – motocykle te walczyły o hegemonię wśród ciężkich motocykli enduro, ale walkę tą wygrała Honda – przynajmniej w naszym kraju. Co ciekawe miała mniej mocy, ale mimo wszystko  bardziej przypadła do gustu polskim motocyklistom. Super Tenere obecnie kosztuje mniej niż Honda Africa Twin, ale zakup zadbanego modelu (zupełnie tak jak w przypadku XRV 750) nie należy do najłatwiejszych. Fakty pozostają niezmienne od lat. Ktoś kto posiada zadbaną dużą Teresę raczej pozostawi ją w swoim garażu i będzie szczęśliwym posiadaczem motocykla, który zawiezie go w dowolnie wybrane miejce na mapie.

>>>TURYSTYCZNE ENDURO DO 10 000 ZŁ. 5 NASZYCH PROPOZYCJI NA TANIĄ TURYSTYKĘ<<<

XTZ 750 Super Tenere należy do jednych z najbardziej udanych motocykli w historii. Niech potwierdzeniem tego będą ogromne przebiegi zapisane na licznikach tych motocykli oraz fakt, że Yamaha przez cały okres produkcyjny nie dokonała praktycznie żadnych zmian. Jedyną była modernizacja regulatora napięcia, który dosyć często padał.

[Trending]

 

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%