Honda CB 450 S (1986-1989). Pierwszy nowoczesny naked bike [historia, dane techniczne, opinie, zdjęcia]

Motocykl o charakterze sportowego nakeda, z charakterystyczną, przyciągającą spojrzenia ramą

W skrócie
  • Honda CB 450 S: motocykl prosty i tani, ale ze sportowymi aspiracjami
  • 44KM i 169 kg wagi: nie wyrwie z butów, ale da wystarczająco dużo dynamiki
  • Honda CB 450 S to motocykl, który jest obecnie tani w zakupie i niedrogi w eksploatacji

Podoba się wam styl starszych Ducati Monster, w których wizualnie rama grała główne skrzypce? Macie możliwość zyskania czegoś w podobnym klimacie i to za niewielkie pieniądze. Niestety albo stety to już starsza konstrukcja. 

 

W skrócie:

  • CB 450 S to niedroga rzędówka przyjemna dla oka
  • Na wyposażeniu nie było niesamowitych rozwiązań technicznych.
  • Atrakcyjna cena i ciekawa konstrukcja ramy znalazła dla CB 450 S zwolenników
  • Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

 

Motocykl o charakterze sportowego nakeda, choć dziś już leciwy, robi szał za sprawą bardzo charakterystycznej i rzucającej się w oczy ramy. Honda CB 450 S to ciekawy motocykl, który w produkcji był zaledwie 4 lata. Jego prosta konstrukcja i  przyjazny charakter sprawiają, że ceny obecnych na portalach ogłoszeniowych egzemplarzy są atrakcyjne. To jeden z wielu plusów tego motocykla. Co więcej, Honda CB 450 S nadal ma wielu zwolenników, co widać np. po aktywności wokół tego modelu na portalach społecznościowych. Oczywiście te motocykle nie są już pierwszej świeżości i egzemplarze jakie można kupić, mogą być w stanie wymagającym gruntownego przeglądu i naprawienia usterek. Do tego dochodzą też egzemplarze customowe, bo Honda CB 450S często stanowiła bazę do modyfikacji na mniej, lub bardziej udane cafe racery.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Sportowy naked w budżetowej cenie

Niektóre egzemplarze można by uznać za zniszczone, a niektóre po takiej przeróbce wyglądają naprawdę rasowo. To z czym mi najbardziej kojarzy się ten model to oczywiście pięknie wyeksponowana rama, gięta z rur, która zdaje się brać w swe stalowe ramiona dwucylindrowy i chłodzony powietrzem silnik. W przedniej części pojazdu znajdują się też ciekawe dla oka niewielkie osłony z wieloma otworami. Kolejnym charakterystycznym elementem jest przeogromny kranik paliwa wkomponowany w zbiornik po jego lewej stronie. Jedyne co mi się nie podoba w tym sprzęcie to tylna część nadwozia, która dziś wygląda najzwyczajniej tanio i staro. Do tego dochodzi też sama konstrukcja zawieszenia, która przy większych prędkościach i nierównościach przypomina, że czasami lepiej spasować. Z tyłu znajdziemy podwójne amortyzatory, na które naturalnie działają też siły skręcające. Bardziej niż w konstrukcjach z pojedynczym amortyzatorem. Z drugiej strony CB 450 S nie powala potencjałem silnika, więc cięzko tez spodziewać się rozwiązań starających się nadążyć za napędem.

Honda CB 450 S to wynik sprytnie przeprowadzonych kalkulacji i kilku ciekawych zabiegów, które, pomimo nieskomplikowanej konstrukcji, pozwoliły stworzyć motocykl o sportowym i nowoczesnym wyglądzie. To miało niewątpliwie przełożenie w popularności modelu wśród odbiorców. Ładnie wyeksponowana konstrukcja, w połączeniu z naprawdę nowoczesnym nadwoziem, które nawet dziś nie tąci zbytnio myszką, dało w efekcie konstrukcję ponadczasową. Proste zawieszenie, dobre hamulce i zgrabna sylwetka – tylko tyle i aż tyle wystarczyło, by znaleźć łatwy przepis na fajnego średniaka lat 80-ych. Rozbudowana rama z elementem kratownicy miała jeszcze jedno zadanie. Jej kontrastowe malowanie udanie skrywało klasyczną już wtedy jednostkę napędową, która nijak nie chciał kojarzyć się z motocyklem sportowym, a do tej pory napędzała soft choppery. Dość prosty zabieg przyniósł efekty, bo nawet dziś nie można odmówić Hondzie CB 450 S sportowych akcentów i dobrego ogólnego wrażenia. Ponadczasowośc zdana na piątkę. W motocyklu sprotowym trochę może trącić tylny hamulec bębnowy, ale w końcu to motocyklowy średniak – w dodatku z budżetowej półki. Za to czerwone sprężyny tylnych amrtyzatorów, ładne aluminiowe stey podnóżków i zbiornik paliwa o bardzo nowoczesnym kształcie nadrabiały sytuację z nawiązką.

Honda CB 450 S. 5 najważniejszych informacji:

  1. Producent za sprawą CB 450 S w Europie chciał odnieść sukces głównie na rynku niemieckim. Honda była także dostępna np. w Kanadzie.
  2. Dostępne były dwie wersje o różnych mocach. Słabsza wersja obecnie jest raczej nieopłacalna do odblokowywania.
  3. Kolorystyka była żywa i sportowa: czarne nadwozie z czerwoną ramą, czerwone ze srebrną ramą oraz białe z czerwoną ramą. Do tego odpowiednie naklejki i efekt był więcej niż dobry.
  4. Posiada kranik paliwa ciekawie wkomponowany w zbiornik.
  5. Silnik to jednostka sprawdzona w starszych modelach i jak przystało na Hondę (poza jednym mankamentem) bardzo trwała.

Przeczytaj też:

Inne publikacje na ten temat:

Honda CB500F, CB500X oraz CBR500R 2021: Pięćsetki wracają z nowym blaskiem i normą Euro5

Parametry Hondy CB 450S

Dwucylindrowy rzędowy silnik rozwija 44 KM. Skrzynia biegów ma 6 stopni. Prędkość maksymalna to lekko powyżej 170 km/h a w wersji zdławionej około 150 km/h. Spalanie średnio w okolicach 5 l/100 km. Układ hamulcowy to z przodu podwójna tarcza hamulcowa, co jak na tamte czasy i w tej klasie, uznać można za spory plus. Działają skutecznie. Oczywiście nie ma tam systemu ABS. Na tylnym kole zamontowany jest zwykły układ bębnowy o średnicy 140 mm. To prosty sposób na uniwersalny, ale też tani przepis producenta na dobre wyniki sprzedaży. Do tego Honda, tworząc CB 450S bazowała na stosowanej już dużo wcześniej, bo od 1978 roku konstrukcji silnika o pojemności 400 cm³. Zwiększona pojemność sześciozaworowej jednostki i nowa konstrukcja ramy, która wykorzystuje silnik jako element nośny, odświeżyła z powodzeniem ówczesną ofertę Hondy w klasie średniej. Można zauważyć, że lewa i prawa strona ramy różnią się od siebie. Z prawej strony zaraz nad pokrywą silnika, znajduje się rozpórka, która jest odkręcana. Wszystko po to, by umożliwić wyjęcie jednostki napędowej. Niestety może to być przydatne gdy bliżej poznacie temat awaryjnego sprzęgiełka rozrusznika.

Przed sobą znajdziemy prędkościomierz i obrotomierz, które dość ładnie się prezentują i są czytelne. Do tego parę kontrolek, ssanie przy lewej manetce, przełączniki świateł i prostokątne lusterka. Na kierownicy odczuwalne są pewne wibracje w górnym zakresie obrotów, z którym wiąże się też dość zauważalny przyrost mocy. CB konkurowała z innymi modelami za sprawą wizualnej różnorodności, wzbudzała ciekawość. Oczywiście ważnym czynnikiem była także niska cena. Rozglądając się za CB 450S możesz natrafić także na Suzuki GSX 400, Kawasaki 400 ZX, Yamaha SRX 600, Yamaha RD 350, Moto Guzzi V 50. Oczywiście konkurentem na naszym rynku będzie także Suzuki GS 500. W porównaniu z nim odczujemy różnicę w prowadzeniu na przykład ze względu na to, że CB 450S ma od niego węższe opony o większej średnicy. To raczej działa jako niekorzyść, ale nie trzeba się tym nadmiernie przejmować. Odlewane obręcze posiadają 4 podwójne ramiona. Motocykl charakteryzuje się więc wystarczającymi jak na tamte czasy parametrami. Będzie też dobrym kompanem, który sprawdzi się w różnorodnych warunkach. Bez większego trudu można zamontować do niego szybę i kufer centralny. Spokojna turystyka na CB 450 S? Jak najbardziej. Motocykl też dobrze sprawdzi się w mieście. Umiarkowana waga i prosta obsługa pozwolą na sprawną jazdę.

Honda CB 450S. Na co zwrócić uwagę?

Motocykle te były oferowane w dwóch wersjach. Jedna z nich zamiast 44 KM była zdławiona do 27 KM. Przeróbka w celu uzyskania pełnej mocy często nie jest opłacalna, bo wiąże się z wymianą wałka rozrządu. Z drugiej strony, przy odrobinie szczęścia można znaleźć odpowiednie części naprawdę tanio. Jeśli więc czujesz się na siłach, to dlaczego nie?  Gaźniki o średnicy 31 mm także nie były takie same za sprawą innych dysz. Niezależnie od wersji, zdarzały się problemy ze sprzęgiełkiem rozrusznika. Tutaj trzeba się liczyć z grubszym remontem. Przeglądy wypadają co 6 tysięcy kilometrów. Z przodu znajdziemy niewielką chłodniczkę, która pomaga schładzać olej. Pod lewą pokrywą znajduje się filtr powietrza a z prawej strony akumulator. Przeglądając oferty, musicie liczyć się z tym, że po zakupie możecie spotkać się z koniecznością przeserwisowania kilku niedziałających elementów. Standardowo mogą zdarzyć się nieszczelne tłumiki, urwane klamki, nieszczelne lagi czy przetarta kanapa. Powłoki lakiernicze są dobrej jakości, rzadko dostrzeżemy na nim ogniska korozji. Mało estetycznymi elementami będą obręcze, które z czasem utleniają się i zyskują charakterystyczny nalot. Jeżeli serwis będzie prowadzony we własnym zakresie, plusem okaże się znajomość języka niemieckiego, bo to właśnie taką książkę serwisową będzie najłatwiej pozyskać. Ale od czego jest wujek Google. Podsumowując, Honda CB 450 S to praktyczny, prosty motocykl, który można kupić za nieduże pieniądze. Odpowiednio serwisowany zapewni bezproblemowe przejażdżki w tygodniu i weekendy na dalszych wycieczkach.

Uniwersalność i nowoczesny wygląd, to zalety, które pozwoliły Hondzie CB 450 S zyskać sporą popularność. Nie bez znaczenia była także konkurencyjna cena, którą udało się uzyskać stawiając w fabryce na udany kompromis. Honda CB 450 S to fajny średniak, który dziś wciąż wygląda dobrze, zwłaszcza, że moda na to co retro ma się świetnie. CB 450 S to także świetna baza na stworzenie motocykla pod własny gust. Choć charakterystyczna dla tego modelu rama od razu zdradzi, że nie jest to sprzęt z lat 70.

Honda CB 450 S. Dane techniczne:

Typ 4 suwowy, chłodzony powietrzem
Układ rzędowy dwucylindrowy
Pojemność 447 cm3
Zasilanie gaźnik
Średnica/skok tłoka 75 mm x 50,6 mm
Stopień sprężania 9,1:1
Moc maksymalna 32,2 kW (43,3 KM) przy 8500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 42,1 Nm przy 6500 obr/min
Skrzynia biegów 6 stopniowa
Przeniesienie napędu łańcuch
Długość 2110 mm
Szerokość 700 mm
Wysokość 1085 mm
Wysokość siedzenia 795 mm
Rozstaw osi 1405 mm
Masa 169 kg
Opona przód | tył 100/90 – 18 | 110/90 – 18
Zawieszenie przednie Zawieszenie teleskopowe. Skok 124,5 mm
Zawieszenie tylne Podwójny amortyzator
Hamulce przednie Podwójna tarcza 260 mm
Hamulce tylne Hamulec bębnowy

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button