Junak Furious 50 2T: Pierwszy test dwusuwowego motoroweru od 8 lat! [opinie, cena, dane techniczne]

Ten sprzęt przypomniał nam za co kochaliśmy motorowery

W skrócie
  • Junak Furious 50 2T: dwusuwowy motorower o sportowym zacięciu
  • Świetny wygląd i bogate wyposażenie. Czy idą w parze z osiągami?

Takich sprzętów jak Junak Furious 50 2T obecnie można ze świecą szukać. Już przyzwyczailiśmy się, że sportowe dwusuwy odeszły bezpowrotnie do lamusa, a tu proszę – za sprawą tego motoroweru powracają na rynek i w dodatku robią to w zauważalnie dobrym stylu. Ile sportowej furii jest w tym nieoczywistym sprzęcie?

Cieszcie się motocyklowe narody, sportowy dwusuw zmartwychwstał! – chciałoby się rzec patrząc na ten jednoślad. Bo co my tu właściwie mamy? Zacznijmy od wyglądu, a ten, moim zdaniem jest zdecydowanie mocną stroną Junaka Furious. Chyba nawet najmocniejszą (zaraz obok agresywnej nazwy). Junak Furious wygląda po prostu świetnie.

Junak Furious 50 2T: wygląd ma znaczenie! Junak Furious 50 2T Junak Furious 50 2T Junak Furious 50 2T

Konkretne zawieszenie upside-down z wykończonymi na złoto goleniami, duża tarcza hamulcowa z dwutłoczkowym zaciskiem z przodu, centralny amortyzator z białą sprężyną z tyłu i również tarczowy hamulec. Do tego nadwozie, które wygląda jak żywcem wyrwane z wyższej klasy,  jest dobrze uzupełniane przez wykończoną na czerwono stalowa ramę główną i pomocniczą. Kolejnym z punktów na liście cieszących oko smaczków są aluminiowe koła z czerwonymi naklejkami na rantach i oponami o sportowym bieżniku – tylna guma o szerokości 130mm dodaje powagi. Z pewnością ponadprzeciętną prezencję uzupełnia dobre wyposażenie. Mamy tu rozbudowany kokpit z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem, przewody hamulcowe w stalowym oplocie i oświetlenie Full-LED. Na uwagę zasługuje zwłaszcza przednia lampa, która nie tylko może się podobać, ale także tworzy wrażenie sprzętu klasy premium swoim zimnym światłem oraz dodatkowymi światłami do jazdy dziennej.

Junak Furious 50 2T: szybki i wściekły?

Fast and furious, czyli “Szybcy i wściekli” – to chyba z tą serią filmów o ulicznych wyścigach większości z nas kojarzy się w pierwszej chwili nazwa sportowego motoroweru Junak. Ile zatem stoi za zawadiackim pseudonimem? Dwusuowy silnik chłodzony jest cieczą i posiada 6-biegową skrzynię. Sportowy dyfuzor w układzie wydechowym oraz końcówka wydechu ze stali nierdzewnej podpowiadają, że nie ma tu miejsca na żarty. Silnik, według producenta generuje 4,1 KM. Czuć, że sprzęcik, pomimo niemałych gabarytów, ma potencjał. Niestety normy homologacyjne kastrują jego zapędy i to w momencie kiedy zabawa się rozkręca. Wbijasz jedynkę, odkręcasz, momentalne przebicie na dwa, trzy, potem cztery, aż do szóstki – skrzynia pracuje precyzyjnie a sprzęgłem operuje się z dziecinną łatwością. To bardzo ważne, bo częstego mieszania w biegach nie sposób w tej klasie uniknąć. Szkoda, że blokada wchodzi do akcji, bo dźwięk wkręcanego na obroty dwusuwa, nawet w przypadku tak niewielkiej pojemności, potrafi być hipnotyzujący. Jeżeli ten sprzęcik dziarsko przyspiesza pod “starym koniem”, to z wychudzonym małolatem za sterami mógłby pretendować do mistrza okolicy. Mógłby, gdyby bezczelnie nie podcięto mu skrzydeł. Jest zatem trochę “furious”, ale niestety już nie “fast”. Homologacja to zło – zwłaszcza w tym przypadku, czyli nacechowanego sportowymi akcentami sprzętu z dwusuwowym piecem. Junak Furious 50 2T

Na pokładzie mamy dozownik oleju, więc o przyrządzanie mieszanki na stacji benzynowej nie trzeba się martwić. Należy tylko pamiętać by nie pomylić wlewu oleju z wlewem cieczy do zbiornika wyrównawczego układu chłodzenia. Umiejscowione są po obydwóch stronach główki ramy – tuż nad chłodnicą i obydwa są zamykane na taki sam gumowy kapturek. Widnieją na nich co prawda napisy “water” oraz “oil”, ale i tak zalecałbym czujność. Ta przyda się także przy szczelnym ich domykaniu. Tu przydałaby się jednak zakrętka. Całkiem kozacko wygląda stacyjka wbudowana w obudowę zbiornika paliwa oraz jego sportowy wlew. Pasażer ma do dyspozycji szerokie uchwyty, a dla mocowania bagażu, czy kasku dla potencjalnej pasażerki przewidziano nawet specjalne ucha pod zadupkiem. Junak Furious 50 2T

Junak RAW 50: Motorower też może mieć swój styl i dobrze wyglądać

Zawieszenie działa dobrze, hamulce są wydajne, a pozycja za kierownicą komfortowa – nawet wyższe osoby spokojnie znajdą za sterami Furiousa swoje miejsce. Ten sprzęt sprawia wrażenie, że z łatwością poradziłby sobie ze znacznie mocniejszym napędem – nawet powyżej pojemności 125 cm³. Jeśli lubisz sportowe motocykle, a przy okazji chcesz wyglądać poważnie na swoim motorowerze, to ciężko o lepszą propozycję w tym segmencie. Taka prezencja, sportowy styl i bogate wyposażenie muszą mieć jednak swoją cenę. Junak Furious 50 2T kosztuje 9499 zł. To na pewno nie mało. trzeba jednak wziąć pod uwagę praktyczny brak konkurentów i fakt, że nie tylko prezencja i wyposażenie są na wysokim poziomie. Ten motorower jest wykonany naprawdę starannie. plastiki są bardzo dobrze spasowane a wszystkie przełączniki i dźwignie działają jak należy. Całości dopełnia niepowtarzalny dźwięk wkręcanego na obroty dwusuwa i ta magiczna mgiełka snująca się za tłumikiem… Junak Furious 50 2T

Spore gabaryty i poważna prezencja budzą zainteresowanie. Nie dziwi więc, że często pojawia się pytanie, czy Junak Fuious będzie dostępny także w wersji 125? Na razie tego jeszcze nie wiadomo, ale coś tam podobno w trawie piszczy. My trzymamy za to kciuki, bo ten konik wręcz zasługuje na poluzowanie cugli!

Junak Furious 50 2T: dane techniczne

POJEMNOŚĆ 49 CM³
RODZAJ SILNIKA DWUSUWOWY, CHŁODZONY CIECZĄ
ZASILANIE SILNIKA ELEKTRONICZNY GAŹNIK
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 45 KM/H
MOC 4,1 KM
WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY NIE
ROZRUCH ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD TARCZOWY HYDRAULICZNY
HAMULEC TYŁ TARCZOWY HYDRAULICZNY
ROZMIAR OPONY PRZÓD 110 / 70 – 17
ROZMIAR OPONY TYŁ 130 / 70 – 17
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( MM ) 1950 / 790 / 1090
MASA WŁASNA 112 KG
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 150 KG
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( MM ) 780
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 13,5 L
ILOŚĆ MIEJSC 2
DOSTĘPNE KOLORY CZARNO-CZERWONY

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button