Benzyna E10 do motocykli – lista modeli topowych producentów, które można tankować nowym paliwem [DUCATI, BMW, TRIUMPH, HONDA, KAWASAKI I INNE]

Lać, czy nie lać? Oto jest pytanie

W skrócie
  • Paliwo E10 ma zawitać na polskich stacja od 1 stycznia 2024 roku
  • Nie będzie to kolejna z oferowanych wariacji benzyny, a nowe paliwo w zamian za dostępna do tej pory popularną 95-tkę
  • Czym jest benzyna 95 E10 i czy należy jej się obawiać?
  • Jakie motocykle mogą bezproblemowo jeździć na tym paliwie, a jakie nie?
  • Rządowa wyszukiwarka modeli zgodnych z paliwem E10

Pisaliśmy już o tym ,ale być może nie każdy jeszcze wie, że od 1 stycznia 2024 na stacjach benzynowych w Polsce pojawi się nowe paliwo, które nie uzupełni oferty, a zastąpi dotychczas dostępną i najpopularniejszą benzynę 95. Wiele mówi się na temat zmian i problematyki jaka wiąże się z tym faktem dla samochodów. Natomiast niewiele jest dostępnych informacji o tym, jak i czy te zmiany mogą wpłynąć na nasze motocykle. Sięgamy więc jeszcze raz po ten temat, by przybliżyć sprawę, udostępniając przy okazji przygotowaną przez niemiecki DAT listę motocykli zgodnych z nowym paliwem. Nie tylko samo paliwo, ale także ta lista wzbudza pewne kontrowersje.

Kilka dni temu opublikowałem na redakcyjnym Facebooku wideo dotyczące nowego paliwa. W sieci krąży pełno informacji na ten temat, a niektóre z nich zdają się wręcz nawzajem wykluczać. Od wieszczonej apokalipsy motoryzacyjnej, do proekologicznych peanów pochwalnych. Z pomocą eksperta z Motul Polska, Piotra Pyrki, przeprowadziłem więc śledztwo, starając się oddzielić plewy od ziarna i przy okazji podejść do sprawy możliwie zdroworozsądkowo. W opublikowanym materiale wspominam, że powstały nawet listy samochodów, których silniki i układy zasilania są fabrycznie przygotowane do jazdy na nowych paliwach jak E5, a przede wszystkim nowa w Polsce benzyna 95 E10. Rzuciłem też, że raczej nie ma co liczyć na takową listę dotyczącą motocykli. I tu jeden z naszych czytelników mnie zaskoczył, podsyłając stosowny link do oficjalnej publikacji niemieckiego DAT, czyli Deutsche Automobil Treuhand, które to powiernictwo stworzyło taką listę również dla jednośladów. Nie znajdziemy tam co prawda wszystkich producentów i modeli (co raczej nie dziwi), ale te bardziej, a czasem nawet trochę mniej popularne też się tam pojawiają.

 

Co ważne i warte podkreślenia, owa publikacja powstała w 2011 roku. (Link do raportu znajduje się TUTAJ). Publikacja stworzona została w języku niemieckim, ale z pomocą Google Translate każdy się w niej odnajdzie. Nie znajdziesz w niej zatem jednośladów młodszych niż data publikacji. Należy przyjąć, że wszystkie motocykle i skutery wyprodukowane po 2010 roku, są fabrycznie przygotowane do tankowania nowych biopaliw. Co ciekawe, np. motocykle BMW określone są w tym zestawieniu jako zgodne z E10 – niezależnie od rocznika produkcji. Czy zatem prehistoryczni Niemcy wiedzieli co przyniesie przyszłość i w BMW R5 oraz R32 zastosowali uszczelnienia odporne na długotrwałe działanie etanolu? Być może wpływ 10% stężenia alkoholu w benzynie jest pomijalny. W rubryce dotyczącej jednośladów Yamahy przyjęto, że wszystkie motocykle i skutery tej marki wyprodukowane po 1990 roku są gotowe do bezpiecznej eksploatacji na nowych “zielonych” paliwach. To samo tyczy się motocykli Triumph. Kto jednak był lub jest w posiadaniu produkowanego w latach 1993-1998 przykładowego Tigera 900 o oznaczeniu T400, ten wie, że jego plastikowy zbiornik wie wytrzymywał pod względem szczelności już poprzednich generacji nowoczesnych paliw. Tą samą przypadłość ma plastikowy, podwójny z resztą zbiornik Cagivy Gran Canyon 900.  No dobrze, a co zatem z motocyklami produkowanymi przed tą datą, czyli przed 1990 rokiem? I czy na pewno leciwy gaźnikowiec z 1991 roku przejdzie test tankowania benzyną E10 suchą stopą? Lawina pytań zdaje się nie mieć końca.

Sprawdziłem też co w temacie ma do powiedzenia ACEM, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Motocykli. Jak się okazuje, niewiele. Temat został poruszony oczywiście w 2011 roku, ale od tej pory widocznie nie było powodu by do niego wracać. Eksperci wzięli zatem za poszczególnych producentów motocykli, których gamy postanowili rozłożyć na czynniki pierwsze. Dzięki temu opublikowana została całkiem pokaźna lista, dzięki której możecie sprawdzić czy wasz jednoślad jest zgodny z nową benzyną E10.

Dokładna lista motocykli, które są zgodne z benzyną E10:

  • BMW: wszystkie motocykle mogą pracować na benzynie E10, kluczowa jest liczba oktanowa, którą należy sprawdzić w książce serwisowej,
  • Ducati:
    Ducati Desmosedici 990 RR – od 18/05/2007
    Ducati Diavel 1198 – od 27/10/2010
    Ducati Diavel 1198 ABS – od 27/10/2010
    Ducati Diavel 1198 Diavel Carbon – od 27/10/2010
    Ducati Diavel 1198 Diavel Carbon ABS – od 27/10/2010
    Ducati Hypermotard 1100 – od 15/02/2007
    Ducati Hypermotard 1100 Evo – od 02/07/2009
    Ducati Hypermotard 1100 Evo SP – od 29/09/2009
    Ducati Hypermotard 1100 S – od 15/02/2007
    Ducati Hypermotard 1100 S+ – od 02/07/2009
    Ducati Hypermotard 1100+ – od 02/07/2009
    Ducati Hypermotard 796 – od 02/07/2009
    Ducati Monster 1100 – od 10/07/2008
    Ducati Monster 1100 ABS – od 14/10/2009
    Ducati Monster 1100 evo ABS
    Ducati Monster 1100 S – od 10/07/2008
    Ducati Monster 1100 S ABS – od 14/10/2009
    Ducati Monster 659
    Ducati Monster 659 ABS
    Ducati Monster 696 – od 15/01/2008
    Ducati Monster 696 ABS – od 14/10/2009
    Ducati Monster 796 – od 04/02/2010
    Ducati Monster 796 ABS – od 04/02/2010
    Ducati Multistrada 1200 – od 04/12/2009
    Ducati Multistrada 1200 ABS – od 04/12/2009
    Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak Special Edition
    Ducati Multistrada 1200 S Sport – od 04/12/2009
    Ducati Multistrada 1200 S Touring – od 04/12/2009
    Ducati Streetfighter 1098 – od 12/01/2009
    Ducati Streetfighter 1098 S – od 12/01/2009
    Ducati Superbike 1098 R Corse – od 30/10/2007
    Ducati Superbike 1198 – od 03/09/2008
    Ducati Superbike 1198 SP – od 03/09/2008
    Ducati Superbike 848 Evo – od 20/05/2010
  • Harley Davidson: w przypadku motocykli z Milwaukee sprawa jest prosta, gdyż według ACEM na E10 mogą jeździć wszystkie jednoślady od roku modelowego 1980,
  • Honda: wszystkie motocykle od 1993 roku mogą jeździć na E10, ale w przypadku modeli zasilanych gaźnikiem mogą pojawić się słabe osiągi przy niskich temperaturach,
  • Kawasaki – na paliwie E10 mogą poruszać się:
    KLX125 – od 2010
    D-Tracker 125 – od 2010
    KLX250 – od 2008
    Ninja 250R – od 2008
    Ninja ZX-6R – od 2007
    ER-6n – od 2006
    ER-6f – od 2006
    Versys – od 2007
    Z750 – od 2007
    W800 – od 2011
    VN900 – od 2006
    Z1000 – od 2009
    Z1000SX – od 2011
    Ninja ZX-10R od 2006
    ZZR1400 – od 2006
    1400GTR – od 2008
    VN1700 – od 2009
    VN2000 – od 2008
  • KTM: wszystkie motocykle od roku 2000,
  • Peugeot: wszystkie skutery od roku 2000
  • Piaggio: skutery i motorowery o pojemności powyżej 50 ccm są zgodne z E10 jedynie dla rocznika 2011 i nowszych. Sprawa ma się jednak nieco inaczej w przypadku jednośladów o pojemności 50 cm3, które nie powinny być tankowane benzyną E10 niezależnie od rocznika.
  • Victory: wszystkie modele niezależnie od roku produkcji,
  • Suzuki:
    przed 1991 – nie można tankować E10
    1991-2002: w przypadku motocykli z tych roczników warto jest dodatkowo zapytać lokalnego dealera
    2002-obecnie: można tankować beznynęE10
  • Yamaha: wszystkie motocykle po 1990 roku są zgodne z E10
  • Triumph: wszystkie modele po 1990 roku

Pod listą znajduje się także napisana drobnym drukiem adnotacja, że paliwo z 10-procentowym stęzeniem etanolu (E10) może powodować uszkodzenia lakieru na zbiorniku paliwa, czyli zapewne także innych powłok lakierniczych, uszkadzać gumowe przewody paliwowe, a także być źródłem korozji w układach zasilania. Na koniec pada także określenie, iż może być również powodem kiepskiego “driveability”, czyli po prostu braku możliwości poruszania się danym pojazdem. Jest to zapewne mowa o ekstremalnych przypadkach, ale jednak coś na rzeczy jest i trzeba było na wszelki wypadek zabezpieczyć się taką adnotacją.

Benzyna 95 E10: Co to jest?

Co to jest E10? Mówiąc po krótce to oznaczenie rodzaju benzyny. Jeśli poprzedzające to oznaczenie “95” oznacza liczbę oktanową danego paliwa, to E10 odnosi się do maksymalnej procentowej zawartości bio-surowców w danym paliwie. E10 oznacza benzynę zawierającą większą ilość etanolu niż 95 E5, która obecnie dostępna jest jeszcze na naszych stacjach benzynowych. „E” oznacza Etanol, liczba „10” oznacza, że ​​benzyna może zawierać do 10% owego składnika. Do tej pory, czyli przez ostatnie 5 lat zawartość etanolu wynosiła do 5% w popularnej “95-tce”. Etanol zawarty w benzynie jest bioetanolem będącym biopaliwem. Etanol to nic innego jak jeden z rodzajów alkoholi. Dokładniej mówiąc alkohol etylowy – ten sam, który w przeróżnych postaciach i stężeniach możemy znaleźć na półkach naszych sklepów spożywczych, w dziale powyżej 18 lat. Ale spotkamy go także w przemyśle, gdzie najczęściej występuje jako rozpuszczalnik. To biopaliwo pozyskiwane jest z roślin, np. z resztek po uprawach rolniczych.

Przeczytaj też:

Od nowego roku ze stacji paliw zniknie najpopularniejsze paliwo. Co czeka kierowców?

Paliwo E10: co na to specjaliści? Oficjalne stanowisko

Niemiecki DAT nie omieszkał przy okazji tworzenia raportu z listą dostosowanych do nowych paliw pojazdów, poruszyć tematu ekologii i szeroko pojęto dobrodziejstwa dla środowiska naturalnego związanego z zastąpieniem zwykłej 95 wersją E10. Pada nawet stwierdzenie o przyczynianiu się do ochrony światowych zasobów ropy i ogólne zapewnienia o tym, że jesteśmy zieloni jeżdżąc na E10. “Skończ z uprzedzeniami. Ponieważ: Tankując E10, oszczędzasz dużo pieniędzy, a także chronisz środowisko!”, “Prawie 100 procent wszystkich samochodów i motocykli toleruje E10” – takie hasła mają za zadanie uspokoić motoryzacyjne sumienia konsumentów. Co ciekawe, jak podaje to samo źródło, w 2022 roku tylko 24% samochodów w Niemczech było tankowanych paliwem E10. Ale pada też stwierdzenie, że tankowanie E10 może spowodować trwałe uszkodzenie twojego pojazdu. I tu pojawia się pewna kontrowersja. Co w wypadku jeśli twój motocykl nie został wyszczególniony na liście i nie masz pewności czy możesz bezpiecznie tankować benzynę E10 do jego baku? Większość odpowiedzi na związane z tym zagadnieniem pytania znaleźć można w powyższym wideo.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Warto też podkreślić, że paliwa z dodatkiem etanolu to nie “wymysł unijny”, ale zjawisko, które można zauważyć na całym świecie. Pokazany na zdjęciu otwierającym dystrybutor pochodzi z jednej z australijskich stacji benzynowych. Co więcej, w przykładowej Brazylii paliwa z domieszką etanolu stosowane sa już od dawien dawna, a część z samochodów w tym ogromnym kraju jeździ na paliwach E85, a nawet E100. W Europie Zachodniej i na Wyspach Brytyjskich też już od dawna tankuje sie benzynę E10. A czy jest to naprawdę tak bardzo pro-ekologiczne paliwo, to temat na oddzielną rozprawkę. Poruszam gó również, choć tylko częściowo w powyższym wideo.

Benzyna 95 E10, a motocykle dwusuwowe

Jest jeszcze jeden temat, którego nie poruszyłem we wspomnianym filmie – chodzi o motocykle dwusuwowe, które nie posiadają dozowników. W przypadku takich pojazdów rozrobioną mieszankę paliwa z olejem do dwusuwowych silników wlewamy bezpośrednio do zbiornika paliwa. Oczywiście należy zawsze pamiętać o odpowiednim stosunku oleju do paliwa jaki zaleca producent. Niestety etanol w benzynie sprawia, że olej, a właściwie określone związki wchodzące w jego skład, po dłuższym czasie lubią się wytrącać z paliwa i mogą tworzyć się tzw. krupy zanieczyszczające układ zasilania. Ta sytuacja miewa miejsce już w przypadku benzyny 95 E5. Można więc z ogromną dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że będzie wsytępować także w przypadku paliwa E10, a samo zjawisko może przybrać na intensywności. Bez regularnie wymienianych filtrów paliwa się nie obędzie. Zwłaszcza w przypadku motocykli używanych sporadycznie. 

Przeczytaj również:

Kryzys paliwowy 2022: nie uwierzysz z czego produkuje się biopaliwo

Warto pamiętać, że na zachodzie Europy paliwo E10 dostępne jest już od ponad dekady. Nie spowodowało w tym czasie klęsk żywiołowych. Ale też często obok dystrybutora z oznaczeniem E10, dostępna była zwykła 95. Problem w pewien sposób zaczyna się, gdy standardowa 95 znika ze stacji benzynowych, a zostanie już tylko wersja E10. Dla części z nas motocyklistów pewnym rozwiązaniem będzie tankowanie droższej ale uboższej w etanol benzyny 98-oktanowej. 95 E10 w większości przypadków motocykli zasilanych gaźnikami też nie powinna sprawiać problemów, ale jednak długoterminowo może wpłynąć na żywotność niektórych podzespołów układu zasilania. Zwłąszcza w kosntrukcjach starszych, gdzie elastomery służace do produkcji układów paliwowych nie musiały stawiać czoła kontaktowi z alkoholem. W niektórych przypadkach może tez okazać się konieczna regulacja gaźnika, by dostosować go do paliwa o, co by nie mówić, innych właściwościach chemicznych i energetycznych.

Benzyna E10, a Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Echa wokół wprowadzonych zdań nie milkną i wszystko wskazuje na to, że niejasności nadal będzie sporo. Niewielu ekspertów czy stowarzyszeń chce brać na swoje barki ogromną odpowiedzialność, która wiązałaby się ze stworzeniem dedykowanej wyszukiwarki lub listy, jednakże od pewnych instytucji państwowych powinno się tego wymagać. Ministerstwo Klimatu i Środowisko poczuło się jednak odpowiedzialne za ogromny chaos, który zapanował wśród zmotoryzowanych i stworzyło wyszukiwarkę, która informuje czy dany model z konkretnego rocznika może być tankowany benzyną E10.

KLIKNIJ TUTAJ, ABY PRZENIEŚĆ SIĘ DO WYSZUKIWARKI

Wydawać by się mogło, że w końcu ze strony rządu poznamy rzeczowe informacje dotyczące samych pojazdów, ale nic bardziej mylnego. Przede wszystkim owe rozwiązanie dedykowane jest jedynie właścicielom samochodów osobowych, a dodatkowo resort automatycznie zastrzegł, że nie ponosi żadnej odpowiedzialności za uszkodzenia pojazdu, które powstaną na skutek zastosowania się do podanych na stronie informacji. Czyli nadal wiemy, że tak naprawdę nic nie wiemy. Lekarstwem na całe zło i sytuacje, które towarzyszą wprowadzeniu E10 jest zatankowanie droższego zamiennika Pb98, które nadal zawierać będzie jedynie 5% biokomponentów.

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Nie wiem jakim sposobem daliśmy się w ogóle na to zrobić. Powinno odbyć się referendum i moim zdaniem jak w Niemczech powinno być dostępne paliwo 95 wraz z nowym a nie zostać zastąpione.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button