Aktualnie czytasz:
Twój skuter i motorower może spalać nawet litr mniej
32

To nie fikcja. Przesiadka na skuter to już pierwsze oszczędności. Skuterowy eco driving to już wyższa nauka jazdy i mniejsze wydatki na stacji. Sprawdź w jaki sposób możesz zyskać dodatkowe kilkadziesiąt złotych w skali sezonu.

Standardowy silnik dwusuwowy o pojemności 50 ccm to spalanie w okolicach 3-4 litrów na setkę. Czterosuwowe jednostki mają jeszcze mniejszy apetyt – 2-3. W porównaniu z popularnym silnikiem samochodowym o pojemności 1.4 skuter to oszczędność w granicach 4-5 litrów za każde 100 kilometrów przejechanych w mieście.

Przed skrzyżowaniem hamuj swobodnie wytracając prędkość obrotową silnika.

Przed skrzyżowaniem hamuj swobodnie wytracając prędkość obrotową silnika.

Jak jeszcze bardziej zawstydzić kierowców samochodów niskim spalaniem skutera? Jeszcze niższym spalaniem. Każdy z Was, również i ty możesz jeździć oszczędnie. Nie chodzi tutaj tylko o paliwo.

Jaka jest główna zasada eco drivingu? Przewidywanie. Naucz się dobrych nawyków. Widzisz z daleka zapalające się czerwone światło? Nie dojeżdżaj do nich na pełnym gazie hamując w ostatniej chwili. Kilkanaście metrów wcześniej po prostu puść manetkę gazu. Po opuszczeniu przepustnicy w gaźniku ten uruchamia dyszę wolnych obrotów. Jedziesz, a spalasz jakbyś stał. Oszczędzasz silnik intensywnie go chłodząc. Przedłużasz również żywot klocków. Jedyna uwaga w tym miejscu jest kierowana do posiadaczy skuterów z silnikami dwusuwowymi (2T). Gazu należy ujmować stopniowo, aby podczas wolnego dojazdu do świateł czy przeszkody zapewnić jednostce smarowanie.

Analogicznie sytuacja ma się w innych przypadkach. Po co dynamicznie się rozpędzać wiedząc, że za 200 metrów znów się zatrzymasz? Jeśli Ci się nie śpieszy spokojnie ruszaj swoim sprzętem, następnie hamuj ujmując manetkę gazu. Tym sposobem jeździsz płynne. Płynność to słowo klucz w przypadku ekonomicznej jazdy.

Jazda na pełnym gazie skuterem to gwarancja sporego spalania.

Jazda na pełnym gazie skuterem to gwarancja sporego spalania.

Nigdy nie jeździj na pełnym gazie. Czy wiesz o tym, że ostatnie 4/5 manetki zazwyczaj nie wpływa znacząco na moment obrotowy i moc silnika? Zwiększasz jedynie szybkość uciekania paliwa ze zbiornika. Pamiętaj, że najbardziej ekonomiczna jest jazda w okolicach 3/4 prędkości obrotowej jednostki. Pełen ogień na manetce ma też inne wady: Wysilanie silnika. Czy ty też lubisz biegać cały czas sprintem?

Stan techniczny również ma wpływ na osiągi licznika… na dystrybutorze. Podstawowy grzech wszystkich kierowców to zły stan ciśnienia w ogumieniu. Często można jeździć z niewłaściwie napompowanymi oponami nawet tego nie widząc. Wiesz, że ubytek nawet 0.5 bar może być niezauważalny? Zweryfikuj ciśnienie na stacji. Większość skuterów powinna wykazywać wartości od 1.5 do 2.2 bar. Sprawdź w instrukcji obsługi pojazdu jakie ciśnienie powinno być w Twoich kołach.

Opony to nie wszystko. Istotna jest również optymalna regulacja zaworów (4T) i gaźnika. Zły stan mieszanki paliwowo powietrznej nie tylko pogarsza osiągi, ale również znacząco wpływa na spalanie.

Oszczędności w praktyce. Skuterowy Kymco New Dink (50 ccm, 4T, masa własna 121 kg) w normalnych warunkach mtiejskich legitymował się spalaniem 2.72 na każdą setkę. Po wdrożeniu wszystkich powyższych założeń ta wartość spadła do 2.28 L/100 km. To w skali tysiąca kilometrów oszczędność 4.4 L czyli około 22.50 PLN. To tak, jakby ktoś sprezentował nam litr oleju silnikowego przeznaczonego do tego skutera. Do tej kwoty śmiało możemy dodać oszczędności związane ze zmniejszonym zużyciem silnika, paska napędowego i klocków hamulcowych. Warto?

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
58%
Interesujące
26%
heh...
2%
Że co?
4%
Grrrr!
6%
Smutne
4%
O autorze
Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
Leszek Śledziński
Zaczynałem jak każdy. Od Komara przez Simsona, chiński skuter... aż do spełniania swoich marzeń. W Jednoślad.pl Tworze swoje moto vlogi, testuje motocykle i motorowery oraz informuję o najważniejszych zmianach w prawie.
32 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe madi
    25 maja 2011 at 09:32

    „Skuterowy Kymco New Dink (50 ccm, 4T, masa własna 121 kg) w normalnych warunkach mtiejskich legitymował się spalaniem 2.72 na każdą setkę.” – mój Vitality 2T pali tyle samo co Twój 4T – też jeżdżę „eko” 😉

  • Zdjęcie profilowe Cionek1
    25 maja 2011 at 18:28

    Ja tylko zauważyłem, że jak od tygodnia jeżdżę spokojniej czyli: nie wkręcam go na wysokie obroty, jeżdżę tak do 50km/h i hamuje silnikiem to spalanie znacznie spadło. O jakieś pół litra jak narazie ale zawsze coś.

  • Zdjęcie profilowe mistubishi
    25 maja 2011 at 19:33

    co do jazdy na 3/4 manatki to racja, obroty na całej manetce tylko rosną a prędkośc prawie wcale, z hamowaniem silnikiem, osczędnością klocków i płynną jadą (dojeźdźanie do świateł)też się zgadzam
    Daodam od siebie jedno, w dłuższym prawie nie ruszającym się korku można wyłączyć zapłon i odpychać się nogami lub przepchnąć skuter poboczem/chodnikiem

  • Zdjęcie profilowe MichalWujak
    25 maja 2011 at 22:01

    Lepiej użyć dużej pompki rowerowej z manometrem niż kompresora na stacji, którego manometr najczęściej wskazuje bzdury. Jak się dowali za duże ciśnienie będzie równie źle niż na zbyt niskim.

  • Zdjęcie profilowe doohan
    26 maja 2011 at 17:19

    może z poł litra zaoszczedzisz, lecz nie zawsze.W mieście jak nie dajesz w p”””””e to na światłach lub rondzie możesz byc pokarmem dla samochodziarzy. (przerabiałem to w praktyce) -niestety

  • Zdjęcie profilowe nanook
    2 czerwca 2011 at 22:48

    Dla oszczędności ja stosuję jeszcze jedną technikę, mianowicie unikam mocnego odkręcania manetki gazu. Gdy ruszam ze świateł robię to stosunkowo wolno, wkręcam tylko tyle gazu, żeby skuter jednostajnie rozbujał mi się mniej więcej do 40km/h. I tyle potem jadę po trasie (wiadomo, w mieście jest inaczej, często trzeba ostro grzać). Ci którzy mają samochody z takimi wynalazkami pokazującymi chwilowe spalanie, niech sobie przetestują sposób jazdy. Generalnie używanie gazu musi być jak najbardziej oszczędne, bo wówczas nie pojawiają się na wyświetlaczu jakieś kosmiczne litry. I tak samo jest w skuterze.
    Każde zatrzymanie i hamowanie, a potem przyspieszanie to niestety złotówki:-)
    Mam 4T Piaggio. Zszedłem z 3 litrów (ostra jazda) do 2,3 l.

  • Zdjęcie profilowe wacula2000
    25 marca 2012 at 21:49

    ja na city line 50 spalam po miasteczku 2.5 literka

  • Zdjęcie profilowe Lesiu106
    6 lipca 2012 at 13:27

    ja od samego początku jeżdżę oszczędnie i udało mi się uzyskać średnie spalanie na poziomie 2.2l/100km. nie wierzycie? oto dowód: http://www.motostat.pl/member/vehicles/stats/id/45846

  • Zdjęcie profilowe Kapuchon
    6 lipca 2012 at 13:59

    Albo mi się tylko wydaje ale taki artykuł już był na skuterowo i został dodany ponownie.

  • Zdjęcie profilowe Fubu2PL
    6 lipca 2012 at 14:20

    Kapuchon taki artykuł już był i to chyba dawno w styczniu 2012 o co chodzi sam się dodał ? czy komuś się coś pomyliło

  • Zdjęcie profilowe madi
    6 lipca 2012 at 14:28

    no właśnie, był już, nawet po pierwszych komentarzach widać, że był w maju 2011.

  • Zdjęcie profilowe Szczepan
    6 lipca 2012 at 15:57

    Jeśli jeżdżę ekonomicznie moje moto zadowala się niecałymi 2l/100km

  • Zdjęcie profilowe Arczi
    6 lipca 2012 at 22:03

    Artykuł gody przeczytania…polecam wszystkim małolatom co katują swoje skutery, które dostali od rodziców na urodziny 😉

  • Zdjęcie profilowe sebekw11
    7 lipca 2012 at 20:54

    trzeba wypróbować ale i tak mi pali od 2,5 do 3,0 na 100

  • Zdjęcie profilowe madi
    7 lipca 2012 at 23:07

    właśnie dla tego, że jeździsz na pełnej manetce. Twój skuter przy jeździe ekonomicznej powinien zejść poniżej 2l.

  • Zdjęcie profilowe dostawcy
    11 lipca 2012 at 22:12

    Mitshubishi jakim korku? Po to mam skuta aby korek omijać, czyż nie?
    Mi pali Bassa 3,5 l i nie chce mniej, dwóch mechaników pytam o co chodzi i obaj twierdzą, że w necie to bujdy piszą, Co Wy na to?

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    12 lipca 2012 at 21:36

    Mój pali od 2,5 do 4,5 w zależności jak szybko przyspieszam i czy utrzymuję za wszelką cenę prędkość maksymalną.

  • Zdjęcie profilowe Majker
    18 lipca 2012 at 14:56

    „Jedyna uwaga w tym miejscu jest kierowana do posiadaczy skuterów z silnikami dwusuwowymi (2T). Gazu należy ujmować stopniowo, aby podczas wolnego dojazdu do świateł czy przeszkody zapewnić jednostce smarowanie.”

    G… prawda.

    • Andrzej
      10 lipca 2017 at 18:31

      Jak puscisz manetke w skuterze to obroty spadaja do wolnych bo chwyta sprzeglo odsrodkowe i smarowanie silnika jest. Wiec to bujda na resorach.

      • Zdjęcie profilowe jas13
        11 lipca 2017 at 13:28

        Przy smarowaniu mieszankowym smarowania nie ma, przy dozownikowym będzie lepiej ale też słabo. Sprzęgło odśrodkowe jak sama nazwa wskazuje działa, jeśli jest siła odśrodkowa, jeśli jej nie ma, to co Ci chwyta. Jak puścisz manetkę, to zamykasz przepustnicę i dlatego spadają obroty, o hamowaniu silnikiem zapomnij.

  • Zdjęcie profilowe osama83
    30 lipca 2012 at 21:33

    Cała prawda a i tak nie wyciśniemy ze swojego skutera więcej niż no to co go stać,i do tego nie katujemy maszyny,to tylko skuter!! mój średnio spala ok 3l.na 100km.i jest gitara…

  • Zdjęcie profilowe daro6805
    30 lipca 2012 at 23:27

    moja gilera spala 3,4l na 100

  • Zdjęcie profilowe Dashkie
    13 sierpnia 2012 at 15:49

    moj i tak kopci jak smok jak byl zablokowany jezdzil 1,5/100 a teraz jak 2,5/100 to jest dobrze a nie katuje bo szanuje swoj sprzet, 4 lata jezdze (6 klasy) zadnej kraksy wpadki ani nic nie pale gumy i wgl ale i tak kopci xD

  • Zdjęcie profilowe Adrianmerc
    27 lutego 2013 at 23:27

    Mój swap pg x9 125cc 4t pali tak
    cykl miejski 3-3,5l/100km
    trasa 2-3l/100km

  • Zdjęcie profilowe pawcio20
    2 września 2013 at 10:45

    trochę oszczędziłem

  • Zdjęcie profilowe Druid
    30 października 2015 at 13:59

    Nooo… Flaczek reaktywacja…

  • Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
    30 października 2015 at 14:00

    Druid napisał:

    Nooo… Flaczek reaktywacja…

    Był i nie ma

  • Zdjęcie profilowe paci
    30 października 2015 at 14:02

    No dzisiaj to się chwali za szybkość reakcji:)

  • Zdjęcie profilowe plaacek
    30 października 2015 at 14:31

    A mój chiński skuter 2T to spala 8 l/100km

  • Zdjęcie profilowe jas13
    11 lipca 2017 at 13:34

    Mój skuter pali mało, jak jeżdżę rowerem. Jak jeżdże skuterem, to skuter pali ile musi. Nie po to wsiadam na motór, żeby się zastanawiać czy spali 3 czy 4 litry, ważne, że nie 8 i że korek omijam.

  • MARCO POLO
    30 lipca 2017 at 08:16

    MOJA YAMAHA MAJESTY 400 Z 2010 R SPALA 3,5 L NA 100