Aktualnie czytasz:
Skutery: Nietolerancja na Drodze
31

B臋d膮c wieloletnim u偶ytkownikiem drogi do艣膰 cz臋sto zdarza艂o mi si臋 zauwa偶y膰 r贸偶ne przejawy agresji i nietolerancji uczestnik贸w ruchu. Zrozumia艂e mo偶e by膰 nerwowe zachowanie kierowc贸w, kiedy s膮 艣wiadkami ra偶膮cych b艂臋d贸w innych.聽B艂臋d贸w mog膮cych doprowadzi膰 do nieszcz臋艣cia lub 艣mierci. Problemem wymagaj膮cym osobnej analizy jest pog艂臋bianie si臋 nietolerancji wynikaj膮cej ze zr贸偶nicowania poruszaj膮cych si臋 pojazd贸w.
Ka偶dy cz艂owiek wie 偶e historia komunikacji i rozw贸j techniki podzieli艂y pojazdy poruszaj膮ce si臋 po drogach na kilka zasadniczych grup. Ma to sens i logik臋 w zale偶no艣ci od rodzaju transportu. I ka偶da ta grupa stara si臋 docenia膰 tylko siebie, za艣 inni maj膮 szereg cech ch臋tnie poddawanych krytyce.

O kolejno艣ci w 艂a艅cuchu (mo偶e nie pokarmowym) ale silnikowym decyduj膮: gabaryty pojazdu, pr臋dko艣膰, pojemno艣膰 silnika. Wa偶ne s膮 te偶: cena, marka, rocznik, modna ostatnio ekologiczno艣膰.

Pocz膮tek stawki otwieraj膮 ci臋偶ar贸wki tzw Tiry, znienawidzone przez osob贸wki, poniewa偶 szczeg贸lnie jad膮ce kolumn膮 s膮 ci臋偶kie do wyprzedzenia . Kilometrami trzeba si臋 za nimi ci膮gn膮膰, bo a to linia ci膮g艂a, a to ruch za du偶y. Takiego potwora przed sob膮 nie ruszysz nie przestraszysz, bo masa jest jego atutem. Zajmuj膮 swoimi gadkami wi臋kszo艣膰 eteru pasma CB. Ludzie wiedz膮 偶e transport ci臋偶arowy musi istnie膰 ale najlepiej jakby si臋 przerzuci艂 na szyny.

Nast臋pnie s膮 auta osobowe, przewa偶aj膮ce w ilo艣ci, 艣piesz膮ce si臋, nie cierpi膮ce jakichkolwiek spowalniaczy na drodze. A wi臋c pieszy na pasach, to 藕le, 鈥樷檃kurat mu si臋 zachcia艂o przechodzi膰 drog臋 jak ja jad臋鈥欌. Skuter, rower, 藕le bo trzeba wyprzedza膰, spojrze膰 si臋 w lusterko da膰 sygna艂 kierunkowskazem. Tych co wyprzedzaj膮 nazywaj膮 wo艂ami z marnymi silnikami, je艣li ich wyprzedzaj膮 艣miej膮 si臋 z niepotrzebnej brawury.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

P贸藕niej motory, te prawdziwe o konkretnej pojemno艣ci, im mniej do jazdy, a bardziej do ogl膮dania tym lepiej. Im wi臋cej godzin przele偶anych w warsztacie tym lepsze. Wypieszczone, wymalowane aerografami, najlepiej prezentuj膮ce si臋 na zlotach i przed blokiem, gdzie laski i ma艂olaty 艣lini膮 si臋 mimo, 偶e cz臋sto nie maj膮 zielonego poj臋cia co ogl膮daj膮. I te ich biegi tak r贸偶ne od p艂ynnej automatyki skutera. Cz臋sto motocykli艣ci demonizuj膮 inno艣膰 motoru od skutera na korzy艣膰 ich pojazdu. Ale akurat nie rozumiem co w je藕dzie miejskiej jest fajnego w ci膮g艂ym trzepaniu nog膮 d藕wigni zmiany bieg贸w, w cz臋stym uruchamianiu sprz臋g艂a. Mam wra偶enie 偶e nic wi臋cej opr贸cz przyzwyczajenia.

Na ko艅cu silnikowej stawki s膮 skutery i motorowery 50 ccm, nienawidzone przez wszystkich, dlaczego ? bo:

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Ha艂a艣liwe, cho膰 w decybelach wyprzedzaj膮 ich cz臋sto motory, cz臋艣膰 samochod贸w. Mo偶e ten problem wynika te偶 z tego 偶e skutery s膮 przewa偶nie s艂yszane w ruchu miejskim, gdzie g艂o艣no艣膰 silnika jest wzmacniana przez pog艂os odbijanego d藕wi臋ku od budynk贸w, kt贸rych rzadko do艣wiadczy膰 w takim zag臋szczeniu poza miastem. Za艣 pojazdy osobowe w ruchu miejskim poruszaj膮c si臋 wolniej s膮 mniej ha艂a艣liwe.

Najwolniejsze, cho膰 przez to 艂atwe do wyprzedzenia, ale szybszych boli, 偶e si臋 tak wlek膮. Wiadomo 偶e ka偶dy pojazd silnikowy powinien mie膰 margines mocy pozwalaj膮cy na przyspieszenie w sytuacjach ekstremalnych. Wyprzedzanie, w艂膮czanie si臋 do ruchu. Ale generalnie skuter jak wskazuje historia jego istnienia powsta艂 do jazdy miejskiej z poszanowaniem przede wszystkim wygody nie tylko samej jazdy, ale w og贸le u偶ytkowania. Bo u偶ytkowanie to nie tylko jazda ale wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.

Ka偶dy pojazd ma swoje zastosowanie i to decydowa艂o o jego cechach. I tak 聽Tir jest wielki, bo wozi 艂adunek. Do indywidualnych przewoz贸w jest samoch贸d, tak zrobiony by przemieszcza膰 kr贸tkie i d艂ugie trasy. I jako艣 nikt si臋 nie czepia 偶e miejsc ma 4 lub 5 a cz臋sto jedzie jedna osoba. Go艣cia sta膰 to p艂aci za benzyn臋. Bardziej oszcz臋dne motory, s膮 niestety mniej bezpieczne. I wreszcie wymy艣lili skutery, kt贸re w pewnych okoliczno艣ciach nie mog膮 by膰 zast膮pione przez inny 艣rodek transportu.

Mam jednak wra偶enie, 偶e najbardziej krytykowan膮 cech膮 skuter贸w jest pozycja siedzenia w poje藕dzie i charakterystyczny kszta艂t tylnej cz臋艣ci skutera czyli siedzisko z ca艂膮 os艂on膮 poni偶ej. Ca艂o艣膰 z racji podobie艅stwa kojarzy si臋 z kibelkiem. I nie wa偶ne, 偶e r贸偶nice w pozycjach siedzenia w stosunku do innych pojazd贸w nie s膮 tak ra偶膮ce, skuter b臋dzie na zawsze napi臋tnowany smrodem WC. Jak by w samochodach zdj膮膰 karoseri臋 to mo偶na by zobaczy膰 bardzo podobn膮 konstrukcj臋 siedzenia jak w skuterze. Motocyklista jest dumny ze swojej pochylonej sylwetki z nogami rozkraczonymi jak ladacznica, ale ich pozycja jest w porz膮dku. Osobi艣cie nie uwa偶am, aby psychologicznie komfortowy by艂 fakt tak bliskiego s膮siedztwa cia艂a motocyklisty z do艣膰 sporym bakiem pe艂nym benzyny. I nikt nie trzyma w sobie strachu, 偶e tyle 艂atwopalnego p艂ynu mo偶e wybuchn膮膰 w razie jakiego艣 problemu. Na tej samej zasadzie jad膮c skuterem nie czuje si臋 偶e siedzi si臋 na kibelku.

Po za tym osobi艣cie je偶d偶臋 w pozycji sporo cofni臋tej do ty艂u by nogi trzyma膰 wyprostowane ze stopami opartymi o pionow膮 艣ciank臋 obudowy przedniej skutera. Teoria g艂osi, 偶e to nie fachowo, nie wiem czemu, bo taka sylwetka pozwala mi na amortyzacj臋 nogami w przypadku dynamicznej jazdy. Przy nag艂ym hamowaniu lepiej stabilizuj臋 cia艂o. W takiej pozycji nie przypomina to siedzenia na kiblu, ale raczej jak na Harleyu, nogi nie wystaj膮 za cie艅 konstrukcji skutera.

Cz臋ste inwektywy pod adresem skuter贸w nie s膮 podparte sensownymi faktami, lecz w艂a艣nie zwyk艂ym przejawem nietolerancji, nienawi艣ci. Tworzy si臋 pewien proces przemocy, wzmacniania b艂ahostek dnia codziennego, przek艂amywania fakt贸w. Odbija si臋 to na ulicy, widoczne jest w internecie na fachowych motoryzacyjnych stronach.

Taka dziwna wojna jest zauwa偶ana tak偶e wewn膮trz 艣rodowiska skuterowego. Poniewa偶 ludzie posiadaj膮 r贸偶ne skutery. Wi臋ksza pojemno艣膰, czyli mo偶liwo艣膰 wyci膮gania wi臋kszych pr臋dko艣ci, znana marka, wprowadzanie w艂asnych udoskonale艅. To wszystko mo偶e by膰 czynnikiem rozruchowym dla konfliktu.

Trzeba uczciwie przyzna膰, 偶e powy偶sze teorie nie ukazuj膮 generalnie fatalnej sytuacji socjologicznej 艣rodowiska. Jest wiele u偶ytkownik贸w cechuj膮cych si臋 zrozumieniem r贸偶norodno艣ci pojazd贸w i aprobat膮 ich mniej lub bardziej wstydliwych wad. Artyku艂 mia艂 na celu zaznaczenie 偶e w sporej cz臋艣ci drogowej braci jest potrzeba poprawy sytuacji. Aby to co bywa nieporozumieniem na forum komentarzy nie odbija艂o si臋 jako realna bro艅 na drodze. Bo tam chodzi o nasze 偶ycie lub zdrowie, a w najl偶ejszym przypadku o dobre samopoczucie.

Tak jak od wielu lat zaznaczamy mnogo艣膰 wielu stworze艅 na Ziemi z pro艣b膮 o tolerancj臋, tak nie zapominajmy 偶e normaln膮 rzecz膮 jest zr贸偶nicowanie pojazd贸w na drogach i ka偶dy z nich je艣li tylko prawnie zosta艂 dopuszczony do jazdy ma sw贸j okre艣lony status na asfalcie.

Jaka jest Twoja reakcja?
48%
12%
4%
31 Komentarze
1 2 3 4
  • Zdj臋cie profilowe Dilbert
    12 maja 2015 at 14:11

    Odkopi臋 kotleta, bo to wymaga komentarza.
    Ciekawe co piszecie o benzynie 馃槈
    Zawsze my艣la艂em, 偶e niepalna to jest tzw. ropa (olej nap臋dowy) a benzyna jednak jest palna 馃槢
    Pali si臋 jak ka偶dy inny palny materia艂, tzn. u偶ywa do tej reakcji fizyko-chemicznej tlenu z powietrza.
    Natomiast opary wymieszane z powietrzem, to s膮 wybuchowe. Je艣li taka mieszanka w pewnej proporcji dostanie iskry, to bum.
    Natomiast bardzo niebezpieczne jest przegrzanie zbiornika paliwa, np. w po偶arze. W pewnej temperaturze benzyna przechodzi w stan lotny, a je艣li nie b臋dzie mie膰 gdzie ulecie膰, to znacznie zwi臋kszy si臋 ci艣nienie, co samo z siebie da wybuch – potem jeszcze si臋 to zapali i b臋dzie du偶e BUM.
    Niepalne to jest ciek艂e LPG (dopiero lotne i w obecno艣ci tlenu si臋 pali)