Jazda skuterem lub motocyklem po mieście: Technika jazdy

Bez względu na to, czy dopiero zaczynasz przygodę ze skuterami, czy masz już za sobą tysiące przejechanych kilometrów, podczas miejskiej jazdy czekają Cię takie same niebezpieczeństwa. Dziś Skuterowo.com radzi, jak jeździć i na co zwracać uwagę, aby nie spotkały nas przykre sytuacje.

Jest kilka rzeczy, których wprowadzenie do codziennej jazdy może kiedyś uratować skuterzystę z opresji. Zwłaszcza w dużych, zatłoczonych miastach, pełnych spieszących się kierowców używanie tych patentów może oszczędzić nam zmartwień. Oczywiście, każdy ma swój styl jazdy i wykorzysta tylko część z tych pomysłów. Niemniej, warto odnotować je wszystkie:

  • Zamiast jechać środkiem swojego pasa, jedź raczej lewym lub prawym śladem poprzedzającego samochodu. Na środku jezdni zbiera się błoto i piasek wyrzucany spod kół samochodów. Tam też spotkać można studzienki kanalizacyjne i śliskie strzałki przed skrzyżowaniami, nie wspominając o rozlanym oleju. Są to wystarczające powody, by poruszać się bliżej krawężnika lub linii środkowej.
    Jazda przy samej krawędzi, zgodnie z przepisami jest niebezpieczna. Policja doskonale zdaje sobie z tego sprawę i nie powinniśmy doświadczyć opresji ze strony drogówki za jazdę nieco bliżej środka.
  • Trzymaj zawsze jeden lub dwa palce na klamkach hamulców (lub dłoń na klamce i stopę na dźwigni, jeżeli jeździsz motorowerem). Przygotowanie do hamowania to skrócenie drogi hamowania o 10 metrów – to pięciokrotność długości skutera.
  • Gdy jesteś w podbramkowej sytuacji, hamuj używając obu hamulców – przedniego i tylnego. Ich efektywne używanie skróci drogę hamowania. Gdy natomiast sytuacja tego nie wymaga używaj hamowania silnikiem – oszczędzisz w ten sposób klocki, tarcze hamulcowe, a i silnik będzie zadowolony (4T). Więcej o hamowaniu silnikiem.
  • Perfekcyjnie opanuj przepisy dotyczące pierwszeństwa. Chwila niepewności lub zawahania to czasem za dużo.
  • Jeździj defensywnie – jeśli to możliwe wybieraj drogi z pierwszeństwem przejazdu lub takie, z których nie musisz startować z prędkością światłą. Skuter nie ma takich przyspieszeń jak samochód czy motocykl, a nagłe otwarcie przepustnicy może unieruchomić silnik – wyjeżdżając z podporządkowanej to ostatnie, czego możesz chcieć!
  • Nadaj sygnałom i znakom priorytet. Najważniejsze niech będą te określające pierwszeństwo przejazdu, kolejne to znaki zakazu i informacyjne. Aby opanować chaos, jaki panuje w oznakowaniu dróg musisz sobie pomóc. Skupiaj największą uwagę na najważniejszych znakach w danej sytuacji.
  • Staraj się patrzeć dalej w przód, na odległość trzech pojazdów do przodu. Dzięki temu łatwiej dostrzeżesz pojazdy, znaki, sygnały i niebezpieczeństwa, co da Ci więcej czasu na reakcję.
  • Oprócz patrzenia na pojazdy poruszające się przed Tobą zwracaj także uwagę na nawierzchnię i jej stan. Piasek, dziury lub żwir oznaczają zmniejszenie przyczepności. Lepiej się na to przygotować.
  • Gdy widzisz znak “Roboty drogowe”, “Luźne pobocze” lub zbliżasz się do budowy, prawdopodobnie natrafisz na zanieczyszczoną nawierzchnię. Nie daj się zaskoczyć i zwiększ czujność – od Ciebie zależy, czy na skuterze nie pojawią się rysy i pęknięcia.
  • Unikaj jazdy po torach tramwajowych – często znajdując się one w zagłębieniach z których trudno wyjechać. Ponadto gładki metal jest tak samo ślizgi jak lód. Jeżeli musisz przejechać przez tory, zrób to pod kątem jak najbardziej zbliżonym do prostego i przy odpowiednio wysokiej prędkości. Tak samo postępuj z pokonywaniem kolein.
  • Hamowanie na zakrętach? Najczęstsza przyczyna wywrotek.

    Staraj się nie hamować na zakrętach – wtedy najłatwiej stracić przyczepność. Jeżeli musisz zwolnić puść gaz i spróbuj wyhamować silnikiem. Skuter zwolni, jednak nie straci przyczepności.

  • Zawsze zatrzymuj się przed znakiem “Stop”, nawet gdy nie ma ku temu odpowiednich przesłanek.
  • Jedź w odpowiedniej odległości ze poprzedzającym pojazdem. Inaczej możesz nie mieć czasu na ominięcie dziury, plamy oleju lub otwartej studzienki kanalizacyjnej.
  • Gdy zbliżasz się do skrzyżowania z sygnalizacją zwróć uwagę na to, jak długo pali się dany sygnał. Jeżeli cały czas widzisz sygnał zielony, warto zmniejszyć prędkość, gdyż prawdopodobnie gdy będziesz przed sygnalizatorem sygnał zmieni się na czerwony. Lepiej poczekać jedną zmianę świateł niż uderzyć w bok pojazdu prawidłowo wjeżdżającego na skrzyżowanie.
  • Zbliżając się do skrzyżowania, nawet gdy masz pierwszeństwo, ujmij gazu i połóż dłoń na klamce hamulca. W razie, gdy ktoś Cię nie dostrzeże i wjedzie na skrzyżowanie zwiększysz swoje szanse na wyjście z tarapatów.
  • Gdy jedziesz główną drogą z odchodzącymi od niej bocznymi uliczkami kątem oka patrz, czy którąś z nich nie wyjeżdża jakiś pojazd. Widoczność z takich miejsc bywa ograniczona i kierowca może nie dostrzec zza zaparkowanych samochodów nadjeżdżającego skutera.
  • W powyższej sytuacji unikaj wyprzedzania pojazdów – gdy będziesz wyprzedzał ciężarówkę z lewej strony, kierujący wyjeżdżający z bocznej uliczki może chcieć wskoczyć na Twój pas, gdyż Cię zwyczajnie nie widzi!
  • Podczas wykonywania manewrów zwróć szczególną uwagę na pojazdy z którymi może dojść do zderzenia. Szczególnie dotyczy to pojazdów skręcających w lewo – gdy ktoś zajedzie Ci drogę tylko sekundy dzielą Was od zderzenia.
  • Kierunkowskaz nie służy do skręcania, a do uprzedzenia o zamiarze wykonania manewru. Używaj kierunków dużo wcześniej.

    Wszystkie manewry sygnalizuj odpowiednio wcześnie, a gdy jesteś pewien, że możesz do nich przystąpić, wykonaj je zdecydowanie.

  • Unikaj jazdy w martwym polu innych pojazdów, skuter idealnie się w nim mieści i łatwo go pominąć. To w Twoim interesie jest, aby inni Cię widzieli – musisz im to tylko umożliwić.
  • Podobnie, gdy przygotowujesz się do skrętu lub zmiany pasa oprócz spojrzenia w lusterka obróć głowę i spójrz w martwe pole. Nawet, jeżeli za Tobą nie jedzie samochód to może się tam znajdować rowerzysta, dla którego spotkanie ze skuterem będzie fatalne w skutkach.
  • Unikaj jazdy bezpośrednio za dużymi pojazdami, takimi jak ciężarówki czy autobusy. Kierowca jadący z naprzeciwka podczas skręcania w lewo może w Ciebie uderzyć! Gdy jesteś schowany z TIRem, a za Tobą nikt nie jedzie, to wprost zaproszenie do zderzenia. Staraj się jechać zawsze tak, abyś był widoczny dla pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka.
  • Mokra kostka jest śliska jak lód
    Mokra kostka jest śliska jak lód

    Przejazd wzdłuż brukowanego rynku lub po drewnianym mostku w czasie deszczu bez wątpienia może mieć swój urok. Niestety, spotkanie z ziemią może szybko zakończyć beztroską jazdę. Pamiętaj, że mokre drewno i bruk są równie niebezpieczne jak tory tramwajowe. Zachowaj ostrożność, jeżeli musisz przez nie przejechać.

  • Unikaj jazdy po pasach i strzałkach kierunkowych przed skrzyżowaniami. Do ich malowania używa się farby kauczukowej, często są to także pasy klejone. Podczas deszczu mogą być bardzo śliskie i łatwo się na nich przejechać.
  • Pierwsze minuty deszczu są najgorsze, gdyż kropelki wody wiążą się z kurzem i piaskiem tworząc śliską maź. Jeżeli masz jeszcze trochę do przejechania, zrób sobie przerwę na 10-15 minut. Pozwól, by deszcz zmył z drogi cały brud. W międzyczasie możesz przywdziać strój przeciwdeszczowy.
  • Jadąc ze znajomymi w kilka skuterów unikajcie jazdy jeden za drugim. Zastosujcie technikę na tzw. suwak, tzn. na zmianę jedźcie jeden lewą stroną pasa, a jadący za nim drugą. W ten sposób dajecie sobie miejsca na reakcję w razie niebezpieczeństwa.
  • Gdy widzisz piasek na drodze i nie masz możliwości go ominąć zwolnij zawczasu i wyprostuj skuter. Przejeżdżając przez piasek unikaj przyspieszania i hamowania. To klucz, aby skuter nie “złapał rybki”.
  • Podczas przejazdów przez parkingi uważaj – tam często nikt nie stosuje przepisów, a z przepychanki z samochodem skuterzysta często wychodzi gorzej. Nie licz, że kierowca puszki się zatrzyma, jeżeli Cię zepchnął, a skuter obrócił się gumowym do góry.
  • Gdy sygnał zmienia się na zielony, a na skrzyżowaniu tworzy się kolejka aut do skrętu, nie pchaj się i cierpliwie czekaj przed sygnalizatorem, aż będziesz miał czas i miejsce aby skręcić. Nie zwracaj uwagi na trąbiące z tyłu auto. To nie on po zmianie sygnału zostanie na skrzyżowaniu i nie jemu grozi mandat – niech czeka.
  • Pamiętaj, że fakt, iż masz pierwszeństwo nie oznacza, że Twój skuter jest otoczony tarczą ochronną. Karkołomna i brawurowa jazda może się szybko skończyć lotem przez maskę auta, które wymusiło pierwszeństwo. Pamiętaj o tym, gdy jedziesz z nadmierną prędkością w miejscach, gdzie może dojść do kolizji.
  • Gdy wchodzisz w zakręt, przesuwaj wzrok wgłąb w kierunku zakrętu. Dzięki temu ocenisz sytuację, jaka panuje na drodze w którą wjeżdżasz. Nie martw się, skuter pojedzie dokładnie w kierunku w którym patrzysz.
  • Podczas wichury i gwałtownych podmuchów wiatru uważaj, gdy wyjeżdżasz zza zabudowań na otwartą przestrzeń.Wiatr może Cię przewrócić lub zepchnąć na przeciwny pas. Jedynym ratunkiem jest zrównoważenie siły naporu wiatru za pomocą przechylenia skutera.
  • Podczas wolnych manewrów, gdy skuter jest niestabilny pomagaj sobie nogami. Lepiej podpierać się nogami, niż zaliczyć parkingówkę i nakryć się skuterem. To tym też już wspominaliśmy na Skuterowo.com.
    Na śliskiej nawierzchni i przy niskich prędkościach podpieraj się nogami.
  • Uważaj na piasek gromadzący się przy krawężnikach, szczególnie na skrzyżowaniach. Zanim służby drogowe oczyszczą jezdnię z zimowego piasku i soli niejeden jednoślad może zaliczyć na nich szlif.

Samo przeczytanie powyższych porad nie wpłynie w sposób magiczny na nasz styl jazdy. Jednak jeżeli weźmiemy sobie do serca niektóre z tych zasad, będziemy o nich pamiętać, gdy na drodze zaistnieje konkretne zdarzenie lub sytuacja. Z czasem nie będziemy musieli o tym myśleć, tylko bezwarunkowo będziemy wykonywać pewne czynności, tak jak ma to miejsce z zerknięciem w lusterko przed zmianą pasa – na samym początku pamiętamy, że musimy to zrobić, z czasem wchodzi nam to w nawyk.

Życzymy Wam jak największej liczby dobrych nawyków w nadchodzącym sezonie – pomogą Wam uratować skórę, a sytuacja nigdy Was nie zaskoczy.

Więcej o bezpiecznej jeździe na skuterze.

Fot.: Skuterowo.com

Inne publikacje na ten temat:

16 opinii

  1. “Zamiast jechać środkiem swojego pasa, jedź raczej lewym lub prawym śladem poprzedzającego samochodu” nie zgodzę się z tym do końca,ponieważ jadąc prawym śladem,kierowcy aut często wyprzedzają bez zmiany pasa nie zachowując bezpiecznej odległości,lepiej jechać środkiem pasa,w ten sposób zmuszamy jadącego za nami do wyprzedzania sąsiednim pasem. A ogólnie nienawidzę jeździć po mieście,nie ma to jak jakaś mało uczęszczana droga,najlepiej przez las 🙂 Artykuł na pewno powinni przeczytać początkujący posiadacze dwóch kółek. Szerokości w nadchodzącym sezonie.

  2. latem natomiast najlepiej jezdzi sie wlasnie srodkiem pasa ruchu, katamarany przynajmniej normalnie wyprzedzaja 🙂

  3. Ciekawy i pomocny tekst.

    Ja bym jeszcze dopisał powołując się na książkę Davida L. Hougha “Motocyklista doskonały” przyjęcie strategii “ustępowania” podczas jazdy po mieście. Chodzi tu o nie prowokowanie innych kierowców, zwłaszcza kierowców aut, nie wdawanie się w kłótnie w sytuacji konfliktowej oraz ustępowanie gdy inni prowokują. Np.: jeśli uporczywie auto trzyma się bardzo blisko za skutem, jeśli my przyspieszamy ono też, zwalniamy ono też, a na dodatek jest to auto typu BMW a w środku minimum jeden ogolony człowiek, to lepiej zwolnić maksymalnie i dać się wyprzedzić lub całkowicie zjechać na chwilę z trasy, zatrzymać się, odpocząć i po chwili wrócić do ruchu.

    Podobno kierowcy aut nie lubią też jak stoją w korku lub na światłach, my na skucie jedziemy pomiędzy autami i żyłujemy silnik, żeby dodatkowo informować o naszej obecności. Może to z powodu nagłego hałasu (głównie latem, gdy często szyby aut są uchylone) budować agresję w stosunku do kierowców jednośladów.

    Pozdr.

  4. Z tą jazdą środkiem to nie zawsze tak jest. Niektórzy mimo to specjalnie przejeżdżają blisko jadącego środkiem, by go zmusić do jazdy przy prawej krawędzi. Różnie to bywa na drodze.

    Rugbyman, też czytałem o “rekinach drogowych” ;). Ogólnie art jest w dużej mierze inspirowany tą książką. Wydaje mi się, że dla skuterzysty jest mniej takich sytuacji niż dla motocyklisty, bo skuter puszkarz wyprzedzi i jedzie dalej.

  5. Brawo instrukcja jest super.
    Z mojej strony dodam jeszcze -czytajmy kodeks drogowy i przypominajmy sobie znaczenia znaków drogowych.

  6. “Hamowanie na zakrętach? Najczęstsza przyczyna wywrotek” coś o tym wiem wywaliłem się na yamaha neos kolegi 😀

  7. Szanowni koledzy, artykuł zawiera błędy:
    “Zamiast jechać środkiem swojego pasa, jedź raczej lewym lub prawym śladem poprzedzającego samochodu. Na środku jezdni zbiera się błoto i piasek wyrzucany spod kół samochodów. Tam też spotkać można studzienki kanalizacyjne i śliskie strzałki przed skrzyżowaniami, nie wspominając o rozlanym oleju. Są to wystarczające powody, by poruszać się bliżej krawężnika lub linii środkowej.”
    Niestety taka jazda prawym a już tym bardziej lewym śladem jest naruszeniem prawa.
    Jadąc skuterem należy jechać poboczem a po pasie ruchu (oczywiście najbardziej przy prawej krawędzi) można poruszać się wyłącznie jeżeli tego pobocza nie ma lub jest to niemożliwe (np. zastawione autami).
    Czy wam się to podoba czy nie skuter nie jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego, jest traktowany na równi z rowerem oczywiście bez możliwości korzystania z infrastruktury rowerowej.
    Jak ktoś tego nie akceptuje niech wsiada do tramwaju, samochodu bądź na motor.
    poniżej przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym. Autora artykułu proszę o zmianę, gdyż swoją niewiedzą zachęca innych do naruszania przepisów a tym samym naraża na niebezpieczeństwo.

    motorower – pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;

    Art. 16.
    5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
    7. Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku, z zastrzeżeniem art. 33 ust. 1.

  8. Ciekawe, zawsze jeździłem środkiem pasa ruchu i jakoś nigdy policja się nie przyczepiła. Może powiesz, że mam jechać poboczem, nawet jeśli nie jest ono asfaltowe ? Wolne żarty… 😉

  9. katamaran – to jedyny chyba człowiek na tym forum, który zna przepisy ruchu drogowego.
    Niestety, motorower, jak zauważył kolega, powinien poruszać się poboczem. O ile jest to nie możliwe, maksymalnie blisko prawej strony. Tak mówi prawo.
    Przytaczane techniki jazdy bardziej pasują do motocyklistów.
    Motorower jak to ktoś słusznie zauważył, traktowany jest jak rower.
    Każdy, jeździ motorowerem inaczej, popełnia wykroczenie.

  10. Jadąc blisko prawej krawędzi pasa czesto jadący samochodami poprostu wyprzedzaaja na “grubość lakieru”,a niestety każdy podmuch wiatru ten większy może nas przewrócić.Zapraszam na “50”
    katamaran skąd te przepisy wytrzasnąłes??Zapraszam Cię na “50” to szybko zmienisz zdanie.Od kiedy śmigam skuterem staram się zawsze jeździć środkiem prawego pasa i jeszcze nigdy policja ani żaden inny organ pilnujący prawa nie miał do mnie zastrzeżeń,a jeżdżę praktycznie po całej Polsce.

  11. motorower – pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;”
    Znajomy miał motorower co mógł jechać prawie 60 więc o co chodzi???

  12. Ja dodam że nigdy nie należy wyprzedzać na skrzyżowaniach nawet z 1 droga podporządkowaną.ponadto to nie prawda ze skuter startuje wolno -mój ma start taki że jestem już za skrzyżowaniem i mam przepisowe 50 a samochody dopiero wrzucają drugi bieg

  13. Co to są wolne manewry podczas których “można podpierać się nogami “?????
    Ps jak na skrzyżowaniu jedziemy w prawo lub w lewo to możemy zastosować przeciwskręt czy nie bardzo???

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button