Poznaj sposób prosty na zaoszczędzenie kilkunastu litrów paliwa rocznie i zwiększenie żywotności jednostki napędowej dzięki Skuterowo.com.
Ważnym elementem tej publikacji jest ostrzeżenie dla użytkowników silników dwusuwowych, których smarowanie odbywa się poprzez spalanie mieszanki paliwo – powietrze – olej. W przypadku tych jednostek poniższe rozwiązania nie spełniają swojej roli.
Czym jest hamowanie silnikiem? To nic innego jak samoistne wytracanie prędkości pojazdu przy załączonym przełożeniu napędu. Kiedy to ma miejsce? Zawsze wtedy, gdy puszcza się manetkę gazu i pozwala na zredukowanie prędkości skutera bez ingerencji w ten proces układu hamulcowego.
Co daje hamowanie silnikiem? To nie tylko oszczędność układu hamulcowego to też oszczędność paliwa. Podczas tego procesu spalanie silnika równe jest 0L/100 km. Wał korbow y i tłok jest napędzany wyłącznie za sprawą tylnego koła. To dokładnie odwrotny cykl. Siła włożona przez jednostkę napędową do rozpędzenia pojazdu jest oddawania z powrotem do silnika.
Jak hamować silnikiem? Ten proces jest zdecydowania prostszy od zwykłego hamowania, bowiem do jego rozpoczęcia wystarczy puścić manetkę gazu. Pojazd powinien samodzielnie, powoli wytracać prędkość. Przykładowo widząc z oddali zmieniające się światła na czerwone powinniśmy rozpocząć hamowanie wcześniej i dojechać do skrzyżowania uruchamiając tradycyjne hamulce dopiero na ostatnim etapie. Bardziej doświadczeni kierowcy potrafią idealnie wyczuć moment w którym należy zwolnić gaz. Niektórzy przez cały ten dystans potrafią w ogóle nie dotknąć klamki hamulca. To samo się tyczy zbliżania do zakrętów, skrzyżowań czy progów zwalniających. Hamulec tak, ale w ostatnim momencie, jedynie dohamowując w razie potrzeby. Wszystko powyższe dotyczy oczywiście sytuacji drogowych, które są przewidywalne. W momencie zagrożenia hamowanie silnikiem jest absolutnie bezskuteczne. Zwłaszcza w przypadku skuterów, które niemal w stu procentach są wyposażone w skrzynie bezstopniowe, automatyczne.
Hamowanie silnikiem to po pierwsze oszczędność samej jednostki. W tych momentach silnik jest lepiej smarowany, bardzo efektywnie się wychładza. Jednostki czterosuwowe bardzo to lubią, zwłaszcza podczas docierania.
Po drugie,- Zerowe spalanie. Apetyt na paliwo silnika napędzanego siłą tylnego koła wynosi dokładnie 0L/100 km. Ekolodzy też będą zadowoleni.
Po trzecie,- oszczędzanie układu hamulcowego, mniej hamowania w sensie tradycyjnym, dłuższe życie okładzin i klocków hamulcowych.
Po czwarte,- dłuższe życie zawieszenia – podczas gwałtownego hamowania układy amortyzujące przenoszą największe przeciążenia, zwłaszcza na nierównej nawierzchni.