Aktualnie czytasz:
Zontes 310V: Czy ten motocykl jeździ tak dobrze jak wygląda?
0

Czy motocyklowy roadster klasy 300 ma szansę podbić serca polskich motocyklistów? Sprawdzamy jak Zontes 310V daje radę nie tylko podczas codziennej eksploatacji.

Wygląd często jest rzeczą sporną, zwłaszcza jeśli design motocykla ma bardziej zdecydowany charakter. Dlatego już na początku stwierdzę jednoznacznie, że Zontes 310V podoba mi się wizualnie i sprawił także bardzo pozytywne pierwsze wrażenie. Nie jest to może do końca "moja bajka", bo długie i niskie maszyny zostawiam raczej innym motocyklistom, ale otwarcie muszę przyznać, że ktoś napracował się przy projektowaniu tego motocykla. Widać to praktycznie w każdym detalu. Ciężko znaleźć tu element pozostawiony przypadkowi. Weźmy za przykład choćby wahacz. Niby klasyczny, podparty na dwóch amortyzatorach, ale wyglądający obłędnie, z wygiętymi w kształt banana ramionami, ażurowym użebrowaniem i biegnącym przez całą szerokość designerskim i pokaźnych rozmiarów otworem. Takiego rozwiązania nie widziałem jeszcze w żadnym motocyklu. Kolejny przykład? Chowane podnóżki pasażera, które po złożeniu praktycznie znikają w liniach nadwozia. Takich przykładów jest tu z resztą więcej, a większość z tych dodatków ma za zadanie stworzyć wrażenie obcowania z motocyklem napędzanym silnikiem o znacznie większej pojemności. Trzeba przyznać, że ten zabieg całkiem się udał, bo sprzęt raczej kreuje się wizualnie na klasę 500-600 cm³.

Zontes 310V: Ergonomia premium

Znajduje to odzwierciedlenie także w ergonomii, bo pomimo 186 cm wzrostu i dość długich kończyn dolnych, czuję się na tym motocyklu komfortowo. W tym miejscu warto podkreślić, że Zontes 310V oferuje bezkonkurencyjne możliwości dostosowania warunków jazdy do anatomii kierującego. Już regulowane płynnie klamki hamulca i sprzęgła można by uznać za bardzo miły dodatek w tej klasie. Szeroka i dość wysoka stożkowa kierownica sprawia, że wystarczy lekko przestawić ją w półkach by zmienić jej ustawienie pod siebie. Projektanci poszli jednak znacznie dalej. Sety podnóżków można ustawić w jednej z trzech pozycji, co zwłaszcza tym długonogim pozwoli znaleźć więcej miejsca na pokładzie. Chcesz nieco podnieść maszynę i zmienić jej charakter? Specjalnie na tę okazję przygotowano dodatkowe otwory obok fabrycznego górnego mocowania tylnych amortyzatorów. Te parę centymetrów potrafi dużo zmienić w geometrii maszyny.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Czy jeździ tak dobrze jak wygląda?

A jak jeździ się Zontesem 310V? Sprzęt odpycha się zaskakująco dobrze. Do setki ciężko o niedostatek mocy, a elastyczność także jest na nie najgorszym poziomie. Oczywiście jak na tę klasę pojemnościową. Dynamiczne wyprzedzanie czasem wymaga zbicia dwóch biegów w dół, a jeśli ktoś lubi kręcić po obrotach, to w takich warunkach jednocylindrowy silnik z czterozaworową głowicą czuje się jak ryba w wodzie. Jedyne co wtedy może niektórym doskwierać to zwiększona intensywność generowanych przez singla wibracji. Nie są one jednak na irytującym za każdym razem poziomie. Powiedzmy, że są mocniej wyczuwalne. Zawieszenie dobrze sobie radzi z mniejszymi nierównościami, kanapa jest dość twarda, ale wciąż komfortowa, a przełączniki są tam gdzie być powinny i działają bez zarzutu.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Kokpit to spory kolorowy ekran TFT, który potrafi pokazać całą masę informacji i może to robić w różnych konstelacjach graficznych. Pachnie to luksusem, tak samo jak oświetlenie fullLED, czy podświetlane przyciski i elektrycznie otwierane siedzenie czy wlew paliwa. Zwieńczeniem tych wszystkich bajerów jest bezkluczykowa obsługa zapłonu.

Hamulce mogłyby być bardziej kąśliwe. Przedni dwutłoczkowy zacisk robi co może, by wykazać się skutecznością. Nie jest w tej kwestii źle i po prostu do bardziej dynamicznych opóźnień warto używać obydwóch dźwigni. Klamka hamulca nie ma jednak tendencji do zapadania i mam wrażenie, że wystarczyłoby pobawić się ze zmianą okładzin klocków hamulcowych na bardziej wydajne, by osiągnąć zadowalające optimum. Za to ABS zdaje się robić naprawdę dobrą robotę. Działa szybko i z dużą czułością, a jego pracy nie towarzyszą irytujące odgłosy. Największą moim zdaniem wadą Zontesa 310V, i tyczy się to najprawdopodobniej wszystkich czterech modeli z rodziny 310, jest nerwowa reakcja na gaz przy delikatnym otwarciu przepustnicy. Czuć to np. podczas manewrów z prędkościami parkingowymi, czy podczas jazdy ze stałą prędkością, gdy układ wtrysku paliwa sam reguluje jego dawki. Jestem niemal pewien, że wystarczyłoby pogmerać nieco w mapach komputera, by złagodzić ten efekt. Nie jest to jednak rzecz dyskwalifikująca ten motocykl, bo jest wyczuwalna okazjonalnie, a to, że jej czepiam się najbardziej świadczy o poziomie dopracowania tego motocykla. Będąc jeszcze przy wadach, muszę wspomnieć o fabrycznych oponach CST. Z pewnością sprawdziłyby się wystarczająco dobrze na hiszpańskich szorstkich asfaltach, ale w polskich warunkach brakuje im trochę kleju.

Zontesem 310V miałem okazję pojeździć głównie po mieście. Tutaj jazda to tym sprzętem to dziecinna prostota. Nisko umiejscowione siodło, bardzo umiarkowana masa i więcej niż wystarczające osiągi, pozwalają na bezstresową i bardzo sprawną komunikację. Jazda z pasażerem również nie stwarza żadnych problemów. Plecaczek szybko doceni fabryczne oparcie, które sprawia, że podczas startów spod świateł nie trzeba kurczowo trzymać się kierowcy. Na trasie także jest nieźle o ile będziemy trzymać się dozwolonych prędkości. Powyżej 120 km/h po prostu obroty silnika są już dość spore, co mnie osobiście nie przypada do gustu. Ale, jak wspomniałem, jeśli ktoś lubi kręcić, to trzysetkę można spokojnie przegonić do prędkości zakazanych na polskich autostradach. Trasa rzędu 300-400 km z marszu również nie będzie stanowić dla niego problemu. Jego żywiołem jest jednak jazda miejska i po okolicznych winklach z prędkościami do 100-120 km/h. To z resztą bardzo rozsądne parametry, zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak łatwo obecnie stracić lejce (a niebawem ma być o to jeszcze łatwiej).

Zontes 310V: Konkurencja nie ma lekko

Ogólne wrażenia z jazdy Zontesem 310V są pozytywne. Sprzęt jest bardzo bogato wyposażony, czym kładzie na łeb nie tylko konkurencję w swojej klasie. Prezentuje także nienaganne maniery podczas jazdy, która jest precyzyjna i może dać sporo radości. Trzysetka okazuje się także bardzo sprawnym i skutecznym pojazdem do codziennego transportu, a spalanie na poziomie poniżej 3,5 litra zdecydowanie dodaje w tej kwestii kolejnych punktów. I jeszcze jedna kwestia. Ten sprzęt naprawdę wzbudza zainteresowanie przechodniów. Nie wiem czy to jego dość unikalny design, czy ten wściekle żółty zbiornik paliwa, ale działa na oczy jak magnes. Na przejażdżkę po miejskich bulwarach jak znalazł.

 

Szczegóły
Cena

18 499 zł

Dane techniczne

SILNIK
Jednocylindrowy, 4T, chłodzony cieczą, wtrysk Delphi

MOC I MOMENT OBROTOWY (MAX)
35 KM@9500 RPM / 30 Nm@7500 RPM

PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
160 km/h

POJEMNOŚĆ
312 ccm

SPALANIE
3.2 L /100 km

DŁ./ SZER./ WYS. (MM)
2051/755/1227

KOŁA PRZÓD/TYŁ
110x70R17 / 180x55R17

HAMULCE
Hydrauliczne tarczowe z ABS Bosch

ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Odwrócony widelec teleskopowy

ZAWIESZENIE TYLNE
Monoabsorber

WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
System bezkluczykowy, ABS Bosch, Wtrysk elektroniczny Delphi, Kolorowy wyświetlacz TFT, Światła full LED

WERSJE KOLORYSTYCZNE
Biały, Czarny, Żółty

DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE (KG)
159

ILOŚĆ CYLINDRÓW
1

KONSTRUKCJA SILNIKA
aluminiowa

MASA WŁASNA
147

POJ. ZBIORNIKA PALIWA
19

PRZEŚWIT (MM)
186

RODZAJ NAPĘDU
łańcuch napędowy

RODZAJ RAMY
rurowa rama stalowa

SKRZYNIA BIEGÓW
skrzynia biegów manualna 6-stopniowa

SPRZĘGŁO
sprzęgło mokre z antyhoppingiem

ŚREDNICA X WYSOKOŚĆ TŁOKA
80 x 62

ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA (L/KM)
3.2 /100

STOPIEŃ SPRĘŻANIA
12.5:1

SYSTEM OŚWIETLENIA
Full LED

SYSTEM ROZRZĄDU
DOHC

SYSTEM ZAPŁONU
zapłon elektroniczy

WYSOKOŚĆ SIEDZENIA (MM)
720

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%