Nowa norma ECE 22.06 nadchodzi: Zmiany w bezpieczeństwie kasków motocyklowych

W czerwcu 2020 r. Komitet Transportu Lądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej (EKG) zatwierdził proponowane zmiany do regulaminu ONZ nr 22 w sprawie kasków ochronnych. Zmiany stworzą nową normę dla kasków motocyklowych ECE 22.06, zastępując obecną ECE 22.05. Nowa norma wejdzie w życie w 2023 roku. Co konkretnie ma się zmienić?

O tym, że świat kasków motocyklowych jest podzielony pomiędzy różne normy bezpieczeństwa, pisaliśmy już wielokrotnie. ECE, DOT, SNELL – ciężko się w tym połapać, ale najważniejszą kwestią jest posiadanie kasku, który spełnia normy na danym terytorium – posiada homologację. Ściśle mówiąc, jeśli jesteś motocyklistą w Stanach Zjednoczonych, normy ECE dotyczące kasków nie mają zastosowania, przynajmniej z punktu widzenia mandatu prawnego. Normą, która ma w USA zastosowanie, jest federalna norma bezpieczeństwa pojazdów silnikowych (FMVSS) Departamentu Transportu (DOT) 218. Na szczęście większość renomowanych kasków posiada więcej niż jedną homologację. Oznacza to, że można nie tylko bezpiecznie, ale i zgodnie z lokalnymi przepisami użytkować dany kask w różnych miejscach świata. Dla podróżników może to mieć ogromne znaczenie. Jednak wróćmy do Europy, której większość z nas (zwłaszcza ostatnio) nie opuszcza. Z resztą nie tylko Europy, bo na świecie są 64 kraje, które wprowadziły europejską normę jako obowiązująca na swoim terenie.

Nowe zapisy dotyczące konstrukcji kasków motocyklowych skupiają się głównie na ich wyposażeniu. Dotyczy to np. wizjerów, które muszą być w stanie wytrzymać uderzenie stalowej kulki o średnicy 6 mm i 0,86 g poruszającej się z prędkością 60 metrów na sekundę bez przebicia, rozbicia lub wyrwania osłony przez urządzenie uderzające. Wizjer także musi mieć możliwość demontażu, oraz mieć taką możliwość uchylenia, by zniknąć całkowicie z pola widzenia. Czynność ta musi być możliwa do wykonania jedną ręką. To ostatnie wymaganie ma nie mieć zastosowania względem kasków nie posiadających szczęki, jednak o braku możliwości odchylania wizjera ma wówczas informować stosowna wlepka na kasku.

Co jeszcze? Np. konstrukcja blendy przeciwsłonecznej ma pozwalać na jej łatwą obsługę jednym ruchem a sama blenda musi mieć możliwość obsługiwania niezależnie od wizjera i nie przeszkadzać w jego obsłudze. Określona została także maksymalna wartość przyciemnienia wizjerów oraz blend przeciwsłonecznych. W obydwóch przypadkach musze przepuszczać przynajmniej 80% światła. Nowa norma ma określać również które wizjery będą mogły być opisywane jako odporne na parowanie – “anti fog”. To kilka z głównych tematów jakim przyjrzała się komisja podczas opracowywania nowych wytycznych.

Jak zadbać o kask motocyklowy po sezonie?

Norma ECE 22.06 ma zacząć obowiązywać dopiero od 2023 roku, więc na razie nic się w kwestii homologacji kasków motocyklowych nie zmienia.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Miałem wrażenie, że kaski a dokładniej ich szybki, powinny już spełniać normy EN166 dotyczące ochrony wzroku. Przynajmniej w klaie F a może nawet B lub A. Tak czy tak, dobry pomysł. Tojednak nie zastąpi pomyślunku i ostrożności kierowcy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button