Zakup używanego motocykla 125 ccm 2T: Na co uważać?

Kwestia wymogów homologacyjnych motocykli 125 ccm wciąż budzi wiele wątpliwości. Czy każdy motocykl 125 ccm z silnikiem dwusuwowym można kupić? Co i gdzie należy sprawdzić, aby nie wydać pieniędzy w błoto?

Tomek pyta w liście przesłanym do Skuterowo.com (pisownia oryginalna):

Witam, Przepraszam najmocniej za zawracanie głowy jednak im więcej czytam tym mniej wiem

Czy mogą państwo odpowiedzieć mi na pytanie związane z motocyklem 125 cm3

Chciałem zakupić taki motocykl, jest to Aprilia 125 RS z 2002 roku. W dowodzie ma 11k w, ( pytałem się właściciela telefonicznie), czy powinienem coś jeszcze sprawdzić przed zakupem aby spokojnie jeździć za parę dni ???? Mówił też, że jakąś blokadę jeszcze ma.

Wiem że temat jest wałkowany ale zależy mi bardzo dlatego postanowiłem napisać bezpośrednio do państwa.

Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź i z góry dziękuje.

Odpowiedź jest dość prosta, wcześniej jednak przytoczymy treść znowelizowanej ustawy o kierujących pojazdami:

4) (…) (prawo jazdy) (…) kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.”

W tym przypadku autor pytania zapomniał o stosunku mocy do masy własnej motocykla 125 ccm. Wynosi on maksymalnie 0.1 kW/kg. Gdzie sprawdzić tę wartość? Najlepiej, dla 100% pewności w wyciągu z homologacji konkretnego egzemplarza. Zdarza się (dosyć często), że starsze konstrukcje wyposażone w silnik 2T o pojemności 125 ccm wykraczają poza ramy prawa.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button