Opony motocyklowe – jak czytać oznaczenia i dopasować ogumienie do motocykla

Jak ważne są opony w jednośladzie nie należy chyba nikomu przypominać. Jest to jedyny kontakt między motorem i Twoim ciałem a asfaltem po którym się poruszasz. To jakich używasz opon, jakie masz w nich ciśnienie i czy one pasują do Twojego stylu jazdy jest tak samo ważne jak to czy masz w baku paliwo.

Jak w każdej dziedzinie… jeśli zrozumiesz podstawy wszystko stanie się jasne. Kiedy ostatnio spojrzałeś na napisy na bocznej stronie swojej opony ? Właściwie kiedy w ogóle ostatnio spojrzałeś na koła? Prawdopodobnie wtedy kiedy złapałeś gumę. Masz dwa wyjścia: Pierwsze to korzystać z usług swojego serwisu nie wiedząc nic o oponach lub… drugie nauczyć się trochę podstaw i samemu ocenić co tak naprawdę jest dla Ciebie najlepsze w niezmierzonej ofercie sprzedawców ogumienia.

Opony obecnie produkowane są zazwyczaj bezdętkowe. Co za tym idzie samodzielna wymiana jest możliwa ale dość kłopotliwa. Związane jest to z mocniej przylegającym kordem opony do powierzchni felgi. Nie jest to jednak aż taki problem aby nie dało się go przeskoczyć. Opony posiadają rozmiary zgodne ze średnicą felgi na którą pasują. Jest to dość proste. Dla przykładu jeśli twoje felgi mają 16 cali to musisz szukać opony właśnie o tym rozmiarze. W oponie można także wyróżnić tak zwany stosunek wysokości do szerokości ścianek bocznych. Powiedzmy, że opona ma rozmiar 160/70. Oznacza to, że stosunek wysokości do szerokości ścianek bocznych wynosi 70%.

Rozumując dalej szerokość opony ma 160 mm a zatem wysokość ścianek bocznych to 112 mm (czyli 70% szerokości). Opony sportowe zazwyczaj mają ten stosunek na poziomie około 50% np. 190/50. Daje to mniejsze przemieszczanie się ścian bocznych i efektywnie czyni oponę mniej podatną i utrzymuje jej kształt przy ostrych skrętach gdzie działają duże siły.Bardzo ważnym jest odpowiedni skład gumy użytej do produkcji opony.

Miękkie gumy zapewnią lepszą przyczepność jednak z powodu swoich właściwości zużywają się znacznie szybciej. Obecnie opony zawierają zarówno elementy twarde (które znajdują się w środkowej części czoła opony zapewniając mniejsze ścieranie podczas jazdy i przyspieszania) jak i elementy miękkie które znajdują się na zewnętrznych stronach bieżnika opony (zapewniają lepszą przyczepność do podłoża podczas jazdy w zakrętach).

Kolejną cechą charakterystyczną dla opon są indeksy prędkości. Indeks ten jest to parametr informujący użytkownika z jaką maksymalną prędkością bezpieczną może poruszać się używając danych opon.Im bardziej zagłębiać będziesz się w zagadnienia dotyczące ogumienia tym więcej odkryjesz rzeczy nowych. Oczywiście można zawsze powiedzieć że w każdej dziedzinie są specjaliści i to oni powinni się znać. Nie można być jednak całkowitym ignorantem.

Archiwum Jednoślad.pl

Archiwum portalu Jednoślad.pl 2005-2010.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button