Aktualnie czytasz:
Triumph Rocket 3 R oraz Rocket 3 GT 2020: Najwi臋kszym motocyklem po Teneryfie
0

Najnowszy聽Triumph Rocket 3 2020 jest motocyklem abstrakcyjnym. 2500 ccm z trzech cylindr贸w. 167 koni聽i dieslowski moment obrotowy na poziomie聽221 Nm. Do tego ponad 300 kg masy i detale doprowadzone do perfekcji. To wszystko w ramach test贸w po wulkanicznej Teneryfie. To nie mokry sen motocyklisty.

W pierwszej chwili uwa偶a艂em, 偶e testowanie聽Triumph Rocket 3 w tym miejscu to nieporozumienie. Wsz臋dzie g贸ry, ciasne nawroty... Teneryfa to kraina, kt贸r膮 powinno si臋 zwiedza膰 na Tigerze albo niewielkim聽Bonneville. Dzisiejszy podmiot liryczny mo偶na por贸wna膰 do przepastnego聽Royce Rolls'a, b臋d膮cego egocentrycznym聽pokazem si艂 Brytyjczyk贸w, a nie maszyn膮 s艂u偶膮c膮 do technicznej jazdy po milionie zakr臋t贸w. Przecie偶 300 kilogramowy kolos zapowiada bardziej walk臋 z prawami fizyki, ni偶 czerpanie przyjemno艣ci ze zwiedzania wyspy.

Da艂em si臋 ulec danym technicznym.

Na papierze聽Triumph Rocket 3 wywo艂a艂 u mnie przera偶enie. Nie jestem sympatykiem cruiser贸w, w nieznanym terenie wr臋cz si臋 ich boj臋. Wymagaj膮 wje偶d偶enia si臋, a manewrowanie z niskimi pr臋dko艣ciami to koszmar. Tutaj mamy 300 kg masy i gigantyczny rozstaw osi.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Jednak po przejechaniu pierwszych 10 kilometr贸w zacz膮艂em odszczekiwa膰 swoje pierwsze my艣li. L臋k przemienia艂 si臋 w fascynacj臋. Niska pozycja, niezwykle szerokie tylne ogumienie, mistrzowski balans pozwala zapomnie膰 o masie. Nie tylko na prostej, ale tak偶e podczas pokonywania winkli, cho膰 w z艂o偶eniu pewniej si臋 czuj臋 na odmianie Rocket R, ni偶 GT. Wynika to jedynie z pozycji set贸w oraz kierownicy. Zdecydowanie w tych warunkach wol臋 skompaktowan膮 geometri臋 cia艂a ni偶 cruiserowe wyci膮gni臋cie. Nie mniej odmiana Gran Tourismo oka偶e si臋 du偶o bardziej komfortowa podczas uprawiania typowej turystyki. Tym bardziej, 偶e istnieje tutaj mo偶liwo艣膰 zakupu dziesi膮tek akcesori贸w zwi臋kszaj膮cych praktyczno艣膰 Triumpha.

To co 艂膮czy obie konstrukcje to bardzo rozs膮dnie zestrojone zawieszenie. Dobry kompromis pomi臋dzy przewidywalno艣ci膮 a typow膮 艂贸dk膮. To tak偶e wp艂ywa na subiektywne wyczucie maszynerii wsz臋dzie tam, gdzie wymagana jest technika pokonywania zakr臋t贸w.聽Triumph Rocket 3 jest niezwykle pos艂uszny, nie wymaga walki i karnie sk艂ada si臋 w zakr臋tach.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Kilogramy elektroniki.

Triumph zawsze kojarzy mi si臋 z motocyklow膮 ortodoksyjno艣ci膮 pod wzgl臋dem stylistycznym. Na poz贸r nagi motocykl skrywa ogrom uk艂ad贸w scalonych. To mi臋dzy innymi nowej generacji, w pe艂ni elektroniczny kokpit TFT2. To niemal tablet daj膮cy dowolno艣膰 customizacji wszystkich wskaza艅. Stylistyka jest dostojna i nie b臋dzie razi艂a konserwatyst贸w. W nowej odmianie systemu dostajemy teraz mo偶liwo艣膰 sparowania motocykla z aplikacj膮 zainstalowan膮 na telefonie. W tym dost臋p do wskaza艅 nawigacji.

Triumph Rocket 3 otrzyma艂 tak偶e tempomat, kt贸rego nie jestem przeciwnikiem na d艂ugiej trasie. Co wa偶ne jest on w pe艂ni zintegrowany z kontrol膮 trakcji i w razie jakiegokolwiek zagro偶enia automatycznie zostanie zdezaktywowany (sprawdzone).

Bydle to posiada r贸wnie偶 zmienne tryby pracy map zap艂onu (reakcja na gaz), kontroli trakcji oraz systemu ABS. Dost臋pne s膮 presety Sport - Road - Rain. Jest tak偶e mo偶liwo艣膰 utworzenia w艂asnego profilu.聽Dzi臋ki tej maszynie聽pierwszy raz spotka艂em si臋 w motocyklu z uk艂adem聽Hill Hold Control, wspomagaj膮cym ruszanie na wzniesieniu.聽Rocket otrzyma艂 tak偶e system bezkluczykowy.

Wyposa偶enie zatem jest kompletne, a ka偶de zapytanie o wsp贸艂cze艣nie znany bajer brzmi "tak".

Rozp臋dzanie i hamowanie.

Motocykl z kuli masy i swoich rozmiar贸w oszukuje umys艂. Setka na kokpicie pojawia si臋 po 3 sekundach. Subiektywnie jednak mamy wra偶enie, 偶e wynik ten jest nieco gorszy. To by膰 mo偶e te偶 kwestia dyskretnego warkotu silnika do kt贸rego wr贸c臋 za moment.

Nie mniej bardzo wysoki i p艂aski wykres momentu obrotowego sprowadza si臋 do natychmiastowej reakcji na ka偶dym biegu. Nie piszemy poda艅 o zmian臋 pr臋dko艣ci. Pod zbiornikiem paliwa znajduje si臋 potw贸r generuj膮cy moc, kt贸rej nie powstydzi si臋 Passat kombi w dieslu z ca艂膮 rodzin膮 na pok艂adzie. Ten zapas energii daje nies艂ychane poczucie psychicznego komfortu. Jednocze艣nie wiesz, 偶e nie musisz na drodze nikomu nic udowadnia膰. Rocket 3 wci膮ga 95% tego co je藕dzi wsp贸艂cze艣nie po naszych drogach. Bez wzgl臋du na to czy kto艣 b臋dzie si臋 pr贸bowa膰 z nami mierzy膰 od 艣wiate艂 do 艣wiate艂 czy na autostradzie.

Z trzeciej strony nowy聽Triumph Rocket, podobnie jak Rolls nie s艂u偶y do emanowania osi膮gami. Od tego jest szczeniackie,聽stare M3 z importu w malowaniu fluo.

Pochwali膰 trzeba te偶 Brytyjczyk贸w za skrzyni臋 bieg贸w, kt贸ra pracuje zar贸wno lekko, jak i prezyzyjnie nawet bez u偶ycia sprz臋g艂a. Dost臋pnych jest 6 prze艂o偶e艅 co przy tej elastyczno艣ci jednostki daje fantastyczn膮 rado艣膰 z operowania biegami. Mo偶esz przejecha膰 ca艂e miasto zar贸wno na tr贸jce jak i sz贸stce. Bez b贸lu.

Za hamowanie odpowiada Brembo Stylema. Dwie gigantyczne tarcze z przodu i jedna na tylnej osi. Przy 300 kg uk艂ad ma co robi膰, nie mniej zatrzymywanie si臋 nie daje wra偶enia toczenia bitwy z Newtonem. Na suchym uk艂ad ABS da si臋 sprowokowa膰 do dzia艂ania dwoma palcami na klamce.

Detale.

One sprzedadz膮 ten motocykl. Ka偶dy jeden element, ka偶dy mechanizm pracuje jakby by艂 zrobiony w zak艂adach Victorinox w Szwajcarii. Tutaj dopieszczono absolutnie wszystko. Od felg, szprych, przez kolektor wydechowy po os艂ony termiczne, kanap臋 czy sk艂adane sety. Totalna abstrakcja i anankastyczny kunszt. Do tego design - z jednej strony przesadnie podkre艣laj膮cy ob艂o艣ci i monstrualno艣膰. Z drugiej wywa偶ony i nawi膮zuj膮cy do konserwatyzmu marki. Zn贸w przy艂apuj臋 siebie do por贸wna艅 z Rollsem. Do tych malutkich, wsp贸lnych mianownik贸w odwo艂uj膮cych si臋 do historii.

Najwi臋ksze rozczarowanie.

Normy emisji spalin, a dok艂adnie Euro 5 skanibalizowa艂y brzmienie tej jednostki nap臋dowej. Potr贸jny wydech zdecydowanie 艂adniej wygl膮da ni偶 rozmawia z otoczeniem. Nie przechodz膮 ciarki po plecach. Czu膰 dostoje艅stwo trzech pot臋偶nych cylindr贸w, ale jest jego zdecydowanie za ma艂o. Od najwi臋kszego seryjnego silnika wymaga艂bym wi臋cej charakteru. Jedyn膮 nadziej膮 b臋dzie dost臋pny w przysz艂o艣ci akcesoryjny wydech o wy偶szym poziomie testosteronu. Fabryczny zestaw okazuje si臋 rozczarowaniem.
To samo tyczy si臋 kultury pracy jednostki w zakresie powy偶ej 4000 obrot贸w. Czy to kwestia niskiego przebiegu testowych egzemplarzy? By膰 mo偶e silnik musi si臋 jeszcze u艂o偶y膰, aby zapewni膰 wi臋cej komfortu wtedy, kiedy postanowimy przeci膮gn膮膰 Triumpha na wy偶szym biegu. Sprawdz臋 innym razem.

Triumph Rocket 3

Na pewno b臋dzie przeze mnie zapami臋tany jako motocykl prze艂amuj膮cy moj膮 nie艣mia艂o艣膰. To pierwszy cruiser, kt贸ry bior臋 tu i teraz. Motocykl przejmuj膮cy ca艂膮 uwag臋 na drodze. Maszyna absolutnie egocentryczna. Jednak nie przejaskrawiona do b贸lu. Jednocze艣nie unikatowa i maniakalnie dopracowana pod ka偶dym wzgl臋dem.

Szczeg贸艂y
Cena

99 900 PLN (GT)
95 900 PLN (R)

Dane techniczne

SILNIK
Rodzaj Rz臋dowy 3-cylindrowy, ch艂odzony ciecz膮, DOHC
Pojemno艣膰 2458 cm鲁
艢rednica 110,2 mm
Suw 85,9 mm
Stopie艅 spr臋偶ania 10.8:1
Maksymalna moc 167PS /165 bhp (123 kW) przy 6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 221Nm przy 4000 obr./min.
Uk艂ad zasilania Elektroniczny Ride-by-Wire, z wtryskiem paliwa
Uk艂ad wydechowy Kolektor 3-w-1 ze stali nierdzewnej z t艂umikiem z 3-ko艅c贸wkami / katalizator
Uk艂ad nap臋dowy Z wa艂em nap臋dowym, sto偶kowa
Sprz臋g艂o Hydrauliczne, ze wspomaganiem slip-assist
Skrzynia bieg贸w 6-biegowa
PODWOZIE
Rama W pe艂ni aluminiowa
Wahacz Jednostronny, odlew aluminiowy
Przednia opona 17 x 3,5 cala, odlew aluminiowy
Tylne ko艂o 16 x 7,5 cala, odlew aluminiowy
Przednia opona 150/80 R17 V
Tylna opona 240/50 R16 V
Przednie zawieszenie Showa 47 mm odwr贸cone 1 1 przedni widelec kasetowy, regulacja kompresji i odbicia. Skok 120 mm
Tylne zawieszenie W pe艂ni regulowane Showa ze zbiornikiem piggyback RSU ze zdalnym hydraulicznym regulatorem obci膮偶enia wst臋pnego, skok tylnego zawieszenia 107 mm.
Przedni hamulec Podw贸jne tarcze 320 mm, Brembo M4.30 Stylema庐 4-tlokowe typu monoblok , zaciski promieniowe, ABS reguluj膮cy si艂臋 hamowania w zakr臋tach
Tylni hamulec Pojedyncza tarcza 300 mm, Brembo M4.32 4-t艂okowe typu monoblok, ABS reguluj膮cy si艂臋 hamowania na zakr臋tach
Przyrz膮dy Wielofunkcyjny zestaw przyrz膮d贸w TFT z cyfrowym pr臋dko艣ciomierzem, komputerem pok艂adowym, cyfrowym tachometrem, wska藕nikiem pozycji biegu, wska藕nikiem poziomu paliwa, wska藕nikiem planowego serwisu, wska藕nikiem temperatury otoczenia, zegarem i wska藕nikiem tryb贸w jazdy (Deszcz/Droga/Sport/Konfigurowany przez kierowc臋) 鈥 mo偶liwo艣膰 dodania systemu 艂膮czno艣ci TFT Triumph z opcjonalnie montowanym modu艂em Bluetooth
WYMIARY ORAZ MASA
Szeroko艣膰 kierownicy 889 mm
Wysoko艣膰 bez lusterek 1065 mm
Wysoko艣膰 siedzenia 773 mm
Rozstaw osi 1677 mm
K膮t pochylenia g艂贸wki ramy 27,9 潞
Wyprzedzenie 134,9 mm
Masa bez p艂yn贸w 291 kg
Pojemno艣膰 zbiornika paliwa 18 L
ZU呕YCIE PALIWA
Zu偶ycie paliwa 6.82 l/100km (41.45 MPG)
Emisja CO2 EURO 5 Standard: 158g/km

Jaka jest Twoja reakcja?
80%
20%
0%