125 ccm
Aktualnie czytasz:
Test socjologiczny przy okazji testu Junaka 123 i Kymco Agility 16+

Na co dzie艅 je偶d偶臋 du偶ymi motocyklami. Najcz臋艣ciej dosiadam CBR 1100 XX - czyli du偶ego sportowego turystyka. Leszek poprosi艂 mnie o pomoc przy te艣cie dw贸ch ma艂ych sprz臋t贸w kategorii 125 - Kymco Agility 16+ i Junaka 123. To by艂o dla mnie bardzo ciekawe prze偶ycie...

Jazda motocyklem pojemno艣ci 125 ccm w ruchu miejskim jest ca艂kowicie innym do艣wiadczeniem od jazdy du偶ym sprz臋tem. Wsiadaj膮c na kilkukonnego sprz臋ta musia艂em schowa膰 w kiesze艅 swoje motocyklowe przyzwyczajenia i przewarto艣ciowa膰 swoje zachowanie. Jad膮c ma艂ym motocyklem jeste艣my bardzo blisko samochod贸w, du偶o bli偶ej ni偶 na du偶ym sprz臋cie. Je偶d偶膮c XXem cz臋sto nawet w godzinach szczytu zdarza mi si臋 jecha膰 po pustej drodze - doje偶d偶am do 艣wiate艂, ustawiam si臋 jako pierwszy pod sygnalizatorem, zapala si臋 zielone, ruszam dynamicznie i... jestem sam. Na 125 jest to niemo偶liwe. Przyspieszenie jakim dysponujemy jest przyspieszeniem samochodowym, a wiele jest aut, kt贸re rusz膮 szybciej od nas. W艂膮czanie si臋 do ruchu na trasie wymusza od nas ust膮pienie pierwsze艅stwa wszystkim autom, nawet tym, kt贸re znajduj膮 si臋 w du偶ej odleg艂o艣ci od nas.

Sprytna jazda w zat艂oczonym mie艣cie na 125tce jest zupe艂nie inna od tej na wi臋kszym motocyklu. Trzeba perfekcyjnie zaplanowa膰 ka偶dy manewr, gdy偶 nie b臋dzie mo偶liwa poprawka przez przyspieszenie, a tylko b臋dziemy mie膰 mo偶liwo艣膰 rezygnacji z wykonania manewru wykorzystuj膮c nasze hamulce.

Zupe艂nie inaczej traktowali mnie kierowcy aut. Podczas jazdy w korku 125tk膮 nie zanotowa艂em ani jednej sytuacji, w kt贸rej zjechaliby mi z drogi robi膮c miejsce. Na du偶ym sprz臋cie zdarza mi si臋 to bardzo cz臋sto - cho膰 oczywi艣cie nie zawsze - nawet jad膮c do redakcji聽XXem trafi艂em na nieogara w BMW, kt贸ry udawa艂, 偶e mnie nie widzi.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Motocykli艣ci na du偶ych sprz臋tach ca艂kowicie mnie ignorowali, jakbym jecha艂 rowerem. Przez w sumie 1,5h jazdy po mie艣cie zosta艂em pozdrowiony raptem jeden raz. LWG od du偶ych w kierunku ma艂ych praktycznie wcale nie dzia艂a... Kolesie na Hayabusach, na CBR 600 RR czy Varadero przelatywali obok mnie zupe艂nie mnie ignoruj膮c. Przykre...

My艣l臋, 偶e jazda na 125tce w艣r贸d pojazd贸w du偶o szybszych i wi臋kszych od naszego to zupe艂nie inny, niebezpieczny 艣wiat, w kt贸rym musimy nie tylko ufa膰 swoim umiej臋tno艣ciom i w艂asnemu rozs膮dkowi, ale te偶 innym u偶ytkownikom drogi, du偶o bardziej ni偶 na du偶ym motocyklu. To trudna sztuka, potrzeba do tego nie tylko umiej臋tno艣ci ale te偶 odwagi. Nie wiem, czy na co dzie艅 dobrze bym si臋 czu艂 je偶d偶膮c takim ma艂ym pojazdem. Co tu du偶o m贸wi膰 - podziwiam was je偶d偶膮cych maluchami.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Jaka jest Twoja reakcja?
67%
0%
33%
14 Komentarze
1 2
  • Zdj臋cie profilowe grzesieq
    3 lipca 2016 at 09:53

    Bales sie jezdzic na jakims skuterku w zwyklych ubraniach? O.o

  • Zdj臋cie profilowe serpent
    3 lipca 2016 at 10:06

    Ja ostatnio widzia艂em kilku skuterzyst贸w bez 偶adnego sprz臋tu, nawet bez kasku. W tym i jednego co jecha艂 nawet bez koszulki.
    Je艣li chodzi o LWG, pierwszy raz jak motocyklista mi machn膮艂 (w zasadzie motocykli艣ci, wszyscy trzej w kolumnie) by艂o jeszcze kiedy je藕dzi艂em 50cc, tuz po tym jak kupi艂em kurtk臋 spodnie i kask z prawdziwego zdarzenia, zdziwi艂em si臋 wtedy bardzo.
    Zwykle motocykli艣ci nie inicjuj膮 pozdrowienia, z wiadomych przyczyn, nie ma sensu macha膰 do kogo艣 kto raczej nie odpowie. Ale kiedy macha艂em pierwszy zwykle odzew by艂. Czasem tylko zdarzy艂 si臋 jaki艣 \”lord\” na harleyu czy plastikowym litrze co nie chcia艂 si臋 miesza膰 z \”posp贸lstwem\”. Ale to tak maksymalnie 10% przypadk贸w, prawdopodobnie mniej.

  • Zdj臋cie profilowe anonim
    3 lipca 2016 at 10:13

    Tu nie chodzi o sam strach, tylko o dyskomfort psychiczny. Nasza jazda na skuterach, to nie przejazd po lody do sklepu za rogiem. Codziennie przeciskamy si臋 mi臋dzy samochodami, to s膮 mocne przy艣pieszenia, ostre hamowania, nag艂e i zdecydowane manewry, czasem zawadzanie lusterkami (w korku latam ze z艂o偶onymi, inaczej bym si臋 nie mie艣ci艂), wyjazdy na ekspres贸wk臋 (czyli 120km/h). 艢lizg mo偶e si臋 zawsze zdarzy膰, zawadzenie kolanem lub r臋k膮 o otwarte drzwi, kostkami o lusterko puszki. A pracujemy i mamy rodziny na utrzymaniu, mo偶liwo艣膰 jakiej艣 przygody eliminujemy na ile si臋 da. Str贸j jest troch臋 jak zapi臋te pasy w samochodzie – oby si臋 nie przyda艂. Ale po locie Druida nad dachem smarta dokupi艂em do bluzy ochraniacz na kr臋gos艂up. Jak jestem ubrany, lubi臋 sprawdzi膰 jak mocno mog臋 si臋 na moim skucie pochyli膰 w skr臋cie. Jad膮c bez ochraniaczy unikam tych zabaw.

  • Zdj臋cie profilowe ughr
    4 lipca 2016 at 05:57

    Dok艂adnie tak jak Zulus napisa艂 tutaj nie chodzi o strach a raczej o dyskomfort psychiczny. Jednak str贸j motocyklowy daje poczucie ochrony i zabezpieczenia. Jest jeszcze jedna sprawa dotycz膮ca u偶ywania stroju motocyklowego, m贸j str贸j bardzo si臋 brudzi po je藕dzie przez miasto, mam wra偶enie 偶e ten ca艂y syf z jedni osadza si臋 na moim stroju, opony, py艂 z hamulc贸w spaliny itp., w przypadku jazdy w strojach cywilnych to chyba te偶 mo偶e by膰 problemem.

Podziel si臋 opini膮

lub