Aktualnie czytasz:
Obowiązkowe wyposażenie motocykla. O kilku kwestiach na pewno nie wiedziałeś!
0

Czy zgłębialiście kiedyś wiedzę dotyczącą definicji słowa motocykl? Czym on jest i jakie normy musi spełniać, aby w świetle prawa mógł być pojazdem jednośladowym, uczestniczącym w ruchu drogowym?

Na pierwszy rzut oka to kwestia mało istotna. Mam motocykl, który przechodzi przegląd więc nic więcej mnie nie interesuje. Oczywiście, pełna zgoda. Problem zaczyna się jednak w momencie, w którym chcesz dokonać jakiś przeróbek, albo po prostu od podstaw budujesz customa. W takim przypadku Twoje dzieło musi (przynajmniej jeśli zamierzasz na nim być czynnym uczestnikiem ruchu drogowego) spełniać odpowiednie normy.

Wszelkie normy, dzięki którym Twój motocykl może zostać dopuszczony do ruchu drogowego rozbijają się o niezbędne wyposażenie, akcesoria lub po porostu urządzenia przykręcone do ramy Twojego jednośladu lub jego elementów.

Przegląd techniczny. O tym musisz wiedzieć!

Co ciekawe istnieje podstawa prawna, która reguluje warunki techniczne pojazdów oraz precyzuje listę niezbędnego wyposażenia motocykla. W tymże rozporządzeniu znajdziemy wszystkie informacje, dotyczące wymaganych elementów nie tylko w trakcie obowiązkowego przeglądu technicznego na stacji kontroli pojazdów, ale i w trakcie nawet rutynowej kontroli policyjnej.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

E-USŁUGI DLA KIEROWCÓW. PROSTO, WYGODNIE I PRZYJEMNIE

Zdajemy sobie sprawę, że takie elementy jak lusterka wsteczne, prędkościomierz, licznik, tablica rejestracyjna mogę psuć wizję twórcy motocykla i będą zaburzać obraną stylistykę, ale są to elementy niezbędne do poruszania się po drogach publicznych - przynajmniej względem przepisów. Należy również pamiętać, że licznik przez cały czas jazdy musi znajdować się w polu widzenia kierowcy. Natomiast dobra informacja jest taka, że Twój motocykl nie musi być wyposażony w obrotomierz - to docenią konstruktorzy motocykli, nawiązujących do stylu retro. Aby nie narazić się na odprawienie z kwitkiem w trakcie przeglądu technicznego, jednoślad musi być wyposażony w klakson drogowy. Według ustalonych norm sygnał dźwiękowy musi generować 87 dB,w odległości pomiarowej 3 m.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Większość nowych motocykli posiada dwa lusterka wsteczne. Jazda motocyklem z takim wyposażeniem jest łatwiejsza i bezpieczniejsza - szczególnie w mieście. Prawo natomiast przewiduje wyposażenie motocykla tylko w jedno lusterko, znajdujące się po lewej strony kierownicy. I teraz najważniejsze: jeżeli motocykl, którym dysponujesz rozpędza się do prędkości powyżej 100 km/h, to jesteś zobligowany do posiadania również prawego lusterka wstecznego. Dlatego jeśli w Twoim garażu stoi leciwy Junak M-10, którego prędkość maksymalna wynosi (według źródeł) 125 km/h, to jesteś zobligowany do posiadania obu lusterek wstecznych.

Bardzo istotnymi przepisami dla wszystkich customowców są regulacje dotyczące błotników. KAŻDY motocykl poruszający się po drogach publicznych musi być wyposażony w błotnik tylny oraz błotnik przedni, nawet jeśli nie zamierzasz się poruszać nim w gorszych warunkach atmosferycznych. Jeśli jesteś w trakcie projektowania motocykla, musisz wiedzieć, że istnieją specjalne rozporządzenia definiujące czym on jest, jaki powinien mieć rozmiar i w jakim miejscu ma być on umiejscowiony. Jesteśmy prawie pewni, że wielu z Was właśnie łapie się za głowę, ale nic z tym nie zrobimy. Ale może to i dobrze, wciśnięty w bieżnik opony kamień może wyskoczyć z opony pod działaniem siły odśrodkowej i narobić sporego bałaganu.

Opony. To może skończyć się problemami

Skoro już jesteśmy przy oponach, to bardzo ciekawy jest fakt, że motocykl, którym chcesz poruszać się po drogach publicznych musi posiadać... opony pneumatyczne. A więc zwykłe opony, do których pompowane jest powietrze atmosferyczne. Guma musi spełniać wartości podane przez producenta (nośność czy prędkość maksymalna). Poza tym liczy się grubość bieżnika.

No i tutaj dochodzimy do małego problemu logicznego. O ile jesteśmy w stanie zrozumieć, że nikt z nas na nie zamierza poruszać się na oponach wyposażonych w tzw. mus, to wyobraźcie sobie sytuację, że jeden z czołowych producentów opon patentuje i wdraża do produkcji nowe rozwiązanie oponiarskie, które sprawia, że nie trzeba już pompować powietrza do opon. Według założenia takie rozwiązanie jest tańsze i daje zdecydowanie lepszą przyczepność. Jest tylko jedno małe "ale". Prawo polskie nie dopuszcza takiego rozwoju sytuacji, co może sprawić, że przez dłuższy czas lepsze i tańsze rozwiązanie nie będzie mogło znaleźć zastosowania na polskich drogach. Oczywiście to zwykła sfera marzeń i gdybanie, ale jeśli spojrzymy na zagadnienie opon z szerszej perspektywy, to może się okazać, że pomimo zastosowania najnowszych technologii w produkcji, to samo rozwiązanie jest niezwykle archaiczne.

To jednak nie koniec. Praktycznie każdy rozpoczyna tuning motocykla od zmiany wydechu. Ta przeróbka może okazać się niezbyt droga i bardzo łatwa w realizacji. Musimy jednak pamiętać, że tłumik musi spełniać odpowiednie normy głośności. Dla motorowerów jest to 90 dB, dla jednośladów klasy to 125 94 dB, a dla reszty motocykli to 96 dB.

W rozdziale czwartym, pt.  "Hamulce - Warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia." czytamy, że motocykl musi być wyposażony w dwa niezależne hamulce. Jeden tylny, drugi przedni. To zrozumiałe. Jednakże zapis:

Motocykl powinien być wyposażony w dwa niezależne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło (koła), a drugi - co najmniej na tylne koło (koła).

Utwierdza nas w przekonaniu, że zapisy te są już dawno przeterminowane i prawodawca powinien jest zaktualizować pod kątem działania układów CBS oraz ABS i podwójnych układów hamulcowych występujących w niektórych motocyklach. W tego typu rozwiązaniach nie ma mowy o "niezależnych" hamulcach osi tylnej oraz przedniej.

Na sam koniec informujemy Was, że motocykl musi posiadać światła: drogowe, pozycyjne, mijania, hamowania oraz kierunkowskazy i oświetlenie tablicy rejestracyjnej, ale o tym chyba wie każdy...
Nie każdy wie natomiast, że posiadanie zabezpieczenia przed odpaleniem pojazdu przez osoby nieuprawnione również definiowane jest odpowiednim zapisem prawnym. W praktyce oznacza to, że Twój motocykl powinien posiadać stacyjkę wymagającą do odpalenia np. kluczyka.

Jesteśmy praktycznie pewni, że większość zapisów jest dla większości osób zrozumiała. Z drugiej pewne zawiłości prawne dot. np. układu hamulcowego oraz miejsca i wymiarów błotników potrafi spędzić sen z powiek budowniczego. Jednak czego się nie robi dla pasji...

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
100%
0%