Aktualnie czytasz:
Jak wybrać idealny motocykl? Odpowiedz na 5 pytań! 
1

„Jaki byłby idealny motocykl dla mnie?” – często dostajemy takie pytania na redakcyjną szynkę. Rozwiążmy ten problem raz a porządnie!

Poniżej przygotowaliśmy serię pytań. Należy na nie odpowiedzieć szczerze przed samym sobą i może nawet warto spisać swoje odpowiedzi. Do tematu podchodzimy praktycznie, więc jeśli ktokolwiek szuka odpowiedzi: „Tak, kup tego 400-kilogramowego Harley’a na pierwsze moto” to może czuć się zawiedziony. Nasze porady będą praktyczne, zdroworozsądkowe i może, cóż, nieco nudne. 

Zaczynamy! 

 
Czytaj
REKLAMA

Planujesz wakacje na motocyklu? Dominar 400 gwarantuje nieograniczoną przyjemność z jazdy.

Skorzystaj z oferty na zakup pakietu turystycznego w promocyjnej cenie 1999zł

1. Jakie mam prawo jazdy?

Jeżdżenie motocyklami to aż 4 kategorie prawa jazdy: AM, A1, A2, A. W zależności od tego czy i jaką kategorię posiadasz zależy jakiego motocykla będziesz szukał. 

Odpowiedź: Posiadam prawo jazdy kategorii A
Tu sprawa jest prosta, przejdź do następnego punktu! 

 
Czytaj
REKLAMA

ILUSTROWANY KATALOG CZĘŚCI ROMET PONY M1/M2 (MOTORYNKA)

Coś co warto posiadać w swojej bibliotece. Pełen katalog zawierający ilustracje i schematy w formie wykazu wszystkich części wraz z oryginalnymi numerami. Miękka oprawa. 44 strony.

Odpowiedź: Posiadam prawo jazdy kategorii A2
Kategoria A2 ogranicza maksymalną moc naszego idealnego motocykla do 35 kW. To nic strasznego i nie oznacza, że już jutro należy ubiegać się o kategorię A. Co więcej – może nigdy „wyższej” kategorii nie będziesz potrzebować. Spełniających nasze wymogi motocykli jest masa, każdy typ i każda marka. 

Odpowiedź: Posiadam prawo jazdy kategorii A1
Czyli szukamy motocykla do pojemności 125 ccm, mocy 11 kW i stosunku mocy do masy 0,1 kW / kg. Mogłoby się wydawać, że to poważne ograniczenia. I tutaj każdy producent oferuje kilka rozwiązań. Rynek jest nasycony używanymi sprzętami przeróżnej maści, a i nowych nie brakuje. 

Odpowiedź: Posiada prawo jazdy kategorii AM
Czyli jesteś nastolatkiem i szukasz motoroweru o pojemności do 50 ccm i mocy nie większej niż 4 kW. Jest ich dużo mniej, głównie z powodu małego popytu i norm emisji spalin, które zmniejszyły rynek. Ale nic straconego – na pewno coś się znajdzie.

Odpowiedź: Posiadam prawo jazdy kategorii B
Dobra wiadomość, możesz jeździć 125-ką o ile posiadasz prawo jazdy kategorii B od minimum 3 lat. Patrz: prawo jazdy kategorii A1. Kolejna dobra wiadomość: od grudnia 2018 roku możesz jeździć legalnie trójkołowymi motocyklami bez ograniczenia pojemności i mocy (pod warunkiem, że sprzęt posiada homologację L5e).

Odpowiedź: Posiadam dowód osobisty
Jeśli masz skończone 18 lat możesz bez dodatkowych uprawnień jeździć motorowerami. Patrz: prawo jazdy kategorii AM.

2. Jak będę używał motocykla? 

Konfiguracji może być sporo, ale użytkowanie motocykla sprowadza się do dwóch podstawowych sposobów użytkowania: rekreacyjnego i praktycznego. W przypadku tego pierwszego sprawa jest często trudniejsza, bo kierujemy się sercem – nie rozumiem. Omijamy szerokim łukiem sport, ponieważ osoby nim zainteresowane z reguły wiedzą jaki motocykl potrzebują. 

Rekreacyjnie
Wycieczki po mieście i poza nim. Przynależność do społeczności, zloty, spotkania, lifestyle. Wszystko to co niepraktyczne, ale tak bardzo ruszające nasze serce! Oczywiście turystyka motocyklowa, która jest bardzo praktyczna, też podchodzi pod tą kategorię. Ale moto-turyście z reguły nie potrzebują rad zakupowych, bo wiedzą jaki motocykl spełni ich specyficzne potrzeby.

Użytkowo
Czyli, najczęściej, jako środek transportu używany na dojazdy do pracy. W odróżnieniu od motocykla jako hobby, użytkowe walory są bardzo ważne, ponieważ często będziemy z nich korzystać codziennie. Zbyt wysoka kanapa, grzejący się silnik, wysokie koszty utrzymania – wszystko musimy wziąć pod uwagę.

Tutaj warto uzupełnić swoją odpowiedź jeszcze o „gdzie będę jeździł?”. W mieście czy w trasie? W terenie czy po szosie. To ważne, ale wpada pod rekreacyjno-użytkowe kategorie.

3. Ile kilometrów w roku zrobię? 

Tutaj bez podpunktów. Ile rocznie kilometrów pokonasz na swoim wymarzonym motocyklu? 1000 km, jak przeciętny niemiecki motocyklista, czy kilkanaście a nawet kilkadziesiąt tysięcy jak moto-podróżnicy. 

Dlaczego to ważne? Bo sprzęt, którym „nawija się kilometry” musi być znacząco bardziej niezawodny niż pokazowa maszyna do weekendowego zaprezentowania się na mieście. Dodatkowo, informacja ta w połączeniu z poprzednimi odpowiedziami daje nam pogląd na ważne zagadnienie – czy prawo jazdy które posiadam mi wystarczy? Jeśli planujesz zrobić 15 000 km rocznie na motocyklu o pojemności 125 ccm, ponieważ nie posiadasz uprawnień A / A2, w takiej sytuacji warto w nie zainwestować. 

Z drugiej strony jeśli planujesz zrobić 2000 km i masz prawo jazdy kategorii A i marzysz o miejskim cafe racerze – nic nie stoi na przeszkodzie. 

4. Jaki mam budżet?

Określenie budżetu na zakup motocykla jest niezmiernie ważne. Ale główny powód będzie zupełnie inny niż ten, który przychodzi do głowy. W budżecie przede wszystkim trzeba wliczy:

  1. Koszty ubezpieczenia i rejestracji.
  2. Ewentualne koszty serwisowe.
  3. Odzież motocyklową!
  4. Ewentualne dodatkowe szkolenie!

Wydawanie „ostatnich pieniędzy” na wymarzony motocykl i jazda w kasku za 200 zł bez homologacji nie ma sensu. Należy jasno określić: mam X zł do przeznaczenia na całą operację, z tego np. około 1500 zł wydam na odzież, 400 zł na ubezpieczenie i rejestrację i 500 zł na dodatkowy serwis. 

Zawsze warto zostawić sobie mały bufor bezpieczeństwa i nie dać się zaskoczyć dodatkowymi kosztami. Lepiej jeździć tańszym niż nie jeździć w ogóle. Tyczy się to zwłaszcza pojazdów używanych.

5. Nowy czy używany?

Dopiero teraz, może nieco późno, dochodzimy do pytania mocno związanego z punktem powyższym. Nowy motocykl to oczywiście wygoda i spokój ducha. Gwarancja producenta sprawia, że w pierwszych dwóch latach nie musimy się specjalnie przejmować stanem technicznym motocykla, a serwisy gwarancyjne – mimo że często drogie – sprawią, że zawsze będziemy jeździć sprawnym i bezpiecznym motocyklem. Dodatkowo w przypadku nowego motocykla ciężko „wpaść na minę”, co jest plagą zakupów motocykli używanych.

Właśnie… zakup motocykla używanego w Polsce to ruletka. Oszustwa, cofanie liczników, dramatyczny stan techniczny. Na rynku wtórnym jest sporo jednośladów, ale przebicie się przez importowanych z zachodu złom graniczy z cudem. W takiej sytuacji najważniejsze, żeby uzbroić się w cierpliwość i zawsze zabierać ze sobą specjalistę na oględziny. 

Jak wybrać idealny motocykl? Odpowiedzi

Moje przykładowe odpowiedzi są następujące:

  • Posiadam prawo jazdy kategorii A
  • Będę jeździć w trasie, głównie użytkowo do swoich partnerów / klientów
  • Rocznie zrobię około 15 000 km
  • Chciałbym wziąć leasing w granicach 30 000 zł, mam odzież motocyklową
  • Interesuje mnie nowy motocykl

Trywialne? To tylko pozory! Powyższe 5. odpowiedzi może pomóc w wyborze każdemu, kto do tej pory nie sprecyzował swoich potrzeb. Np. z mojego przykładu wynika jasno, że potrzebuję użytkowy motocykl uniwersalny. Najlepiej z wysoką szybą, wygodną kanapą. Praktyczny i nie za drogi, więc szukamy pewnie klasy średniej. Do głowy przychodzi mi Honda CB500X.

Ale odpowiedzi mogą być zupełnie inne. Chociażby:

  • Posiadam prawo jazdy kategorii A2
  • Będę jeździć po mieście, głównie do pracy
  • Rocznie zrobię do 7000 km
  • Interesuje mnie motocykl do 12 000 zł, 2000 zł przeznaczę na odzież i serwis
  • W grę wchodzi używany sprzęt

Taki motocyklista powinien szukać na portalach aukcyjnych miejskiego naked bike’a spełniającego wymogi kategorii A2 lub… praktycznego maxi skutera. W sumie lista ta jest nie pełna. Znacie swoje potrzeby, ale nie rozwiązania.

Dlatego: Piszcie w komentarzach swoje odpowiedzi, będziemy pomagać w wyborze!

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
11%
Interesujące
67%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
11%
Smutne
11%
  • jas13
    14 lutego 2019 at 11:20

    Z artykułu wynika, że jeśli nie mam działalności gospodarczej, to mam kupować używany motocykl.