Zakup motocykla używanego: Jak rozpoznać motocykl powypadkowy?

Tym razem przyglądamy się kwestii zakupu motocykla używanego i skontrolowaniu go pod kątem jego ewentualnej bujnej historii. Jak rozpoznać motocykl powypadkowy? To wbrew pozorom nie takie proste jak może się wydawać

Niestety nadal żyjemy w czasach, w których zakup motocykla używanego nie jest prostą sprawą. Cofane liczniki, naprawy motocykli, których stan wskazywał na to, że już nigdy nie powinny być naprawiane to zmora naszych czasów. Jak się ustrzec tego typu problemów i nie zakończyć procesu nabywania motocykla ogromnym kacem?

Jeśli jesteś zainteresowany zakupem konkretnego modelu, to zanim zdecydujesz się na jego zakup, powinieneś udać się na oględziny z zaprzyjaźnionym mechanikiem. Jeśli takiego nie masz to po prostu zajrzyj do serwisu, który cieszy się dobrymi opiniami klientów i popytaj mechaników czy nie mają ochoty na wycieczkę w celu obejrzenia sprzętu. Z namówieniem nie powinno być większych problemów, przecież to ich zarobek!

Honda CB 750 Seven Fifty

Jeśli jednak z jakiś powodów nie masz szansy pojechać na oględziny z osobą znającą się na motocyklach, to swoje zakupy powinieneś zacząć od domniemania,  że motocykl, który właśnie oglądasz na pewno ma historię wypadkową. Nie łudź się, że jest inaczej – szczególnie w przypadku kilkuletnich motocykli, które przyjechały z zachodu. Oczywiście sprzedający będzie Cię zapewniać, że jest inaczej, a Ty wkrótce sam w to uwierzysz, ale pierwszy serwis w dobrym warsztacie może szybko ostudzić Twoje emocje. Oczywiście jesteśmy dalecy od uogólniania, ale takie założenie może uchronić nas od wtopienia pokaźnej kwoty w nic nie warty złom.

Jak rozpoznać motocykl powypadkowy? Zacznijmy od najprostszych spraw

Pierwszą kwestią, którą należy sprawdzić to stan elementów aluminiowych oraz stalowych tj. wydech, podnóżki, klamki pokrywy boczne silnika. To właśnie na nich najczęściej znajdują się ślady bujnej historii motocykla. Podobne znaki mogą na sobie nosić lagi przednie. Do zarysowań najczęściej dochodzi w ich dolnej części – to miejsce również warto skontrolować. Oczywiście musimy pamiętać, że każdy z tych elementów można wymienić i tak naprawdę jeśli motocykl nie nosi śladów upadku, a właściciel nie kryje, że sprzęt leżał, ale wymienił uszkodzone elementy, to świadczyć może o dbałości właściciela o stan techniczny pojazdu. A to ważne. Przecież wiele usterek możemy naprawić. W tym przypadku liczy się jakość części użytych do naprawy i zachowanie odpowiedniej staranności w trakcie prac.

Kolejnym elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę to zawieszenie przednie oraz przednie koło. To własnie te elementy najczęściej podlegają uszkodzeniom w trakcie najróżniejszych wypadków. Jeśli “dzwon” był spory to uszkodzeniu najprawdopodobniej uległ również kolektor wydechowy. Warto zatem przyjrzeć się feldze przedniej czy jakoś szczególnie nie odznacza się na tle całego motocykla i czy data jej wyprodukowania nie odstaje znacząco od daty znajdującej się na tylnym kole (nie na każdej obręczy znajdziemy informację o dacie produkcji). Do myślenia może nam dać również fakt, że przednia opona została zmieniona, a tylna nadal jest oryginalna. W klasycznym zużyciu opon, to własnie tylna opona powinna być zmieniona jako pierwsza.

Czas na owiewki oraz sprawdzenie stanu czachy. Tutaj powinniśmy przyjrzeć plastikom znajdującym się wokół wyświetlacza (licznika) oraz  dokładnie sprawdzić czy elementy plastikowe lampy, wypełnienia nie noszą śladów spawania. Jeśli są spawane lub popękane tzn. że sprzęt był naprawiany po najtańszej linii oporu i ma bujną historię wypadkową. Jeśli natomiast plastiki są w porządku, to przyjrzyj się ogranicznikom skrętu (to taki kawałki stali lub innego materiału) przyspawanym w okolicy główki ramy. Jeśli doszło do uderzenia przodem, to prawie na pewno na nich znajduje się ślad tej przygody. Całkiem rozsądne wydaje się zajrzenie “pod owiewkę”. Utarło się, że tanie, chińskie zamienniki od spodu są białe – sprawdź to.

Zbadaj dokładnie ramę

Nie możemy zapomnieć o tylnej części motocykla. Tutaj najczęściej dochodzi do skrzywień ogona w przypadku nieudolnej próby jazdy na tylnym kole czy rolowaniu po wywrotce. Rama pomocnicza w takim przypadku może ulec nawet skręceniu przez co konieczna będzie jej wymiana, a w polskich warunkach zakończy się to najprawdopodobniej prostowaniem. Dlatego przyjrzyj się dokładnie śrubom mocującym, jeśli będziesz widzieć na nich ślady używania to oznaczać może, że ktoś przy nich majstrował. Bardzo rzadko zachodzi potrzeba wykręcania ramy pomocniczej w trakcie podstawowego serwisu.

Suzuki DL 650 V-Strom

No i rama. To najważniejszy element motocykla. Jeśli jej kolor w poszczególnych miejscach różni się od całości, to może oznaczać, że ktoś przy niej coś robił, a to jednoznaczny powód do odpuszczenia sobie konkretnej sztuki. Oględzinom należy poddać spawy i sprawdzić czy obok nich nie ma pęknięć – nawet pęknięcia lakieru mają w tym przypadku znaczenie.

Tak naprawdę najważniejszą kwestią w trakcie oględzin pojazdu używanego jest wiedza jak dokładnie wyglądał dany model w momencie, w którym opuszczał fabrykę. Warto zatem poszukać w sieci dobrej jakości zdjęć i porównać czy kierownica, lusterka, malowanie, kolor felg nie różnią się względem oryginalnego modelu. Z kolei internet będzie również doskonałą wiedzą dotyczącą klasycznych usterek występujących w danym modelu – to informacje na wagę złota, ale o tym rozpiszemy się kolejnym razem…

[Trending]

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button