Honda obchodzi 75. urodziny – od przydomowego warsztatu do pioniera na rynku światowym [HISTORIA]

Niezwykła historia Hondy na przestrzeni lat, ale jaka czeka ją przyszłość?

W skrócie
  • Honda świętuje swoje 75. urodziny! Pierwszy egzemplarz Dream D-Type opuścił fabrykę 24 września 1948 roku
  • Kultowe modele motocykli, niesamowite samochody, szybki rozwój i udane starty w motosporcie - taką przeszłością może pochwalić się japoński producent
  • Które modele i momenty w swojej historii Honda wspomina jako najważniejsze?

Japoński producent motocykli w tym roku obchodzi swoje 75. urodziny i w związku z tym przedstawił kluczowe momenty swojej historii, które wpłynęły bezpośrednio na rozwój marki. Prezentując pierwszy motocykl w 1948 roku z pewnością nikt nie był w stanie wymarzyć sobie takiej przyszłości, aby niewielkie przedsiębiorstwo w takim szybkim tempie urosło do miana pioniera na światowym rynku motocykli.

Czterdziestoletni japoński inżynier i wynalazca, Soichiro Honda, jesienią 1946 roku zakłada Instytut Badań Honda. Jeszcze przed wojną posiadał on dwie fabryki prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, jednakże obie zostały zniszczone w wyniku amerykańskiego nalotu i trzęsienia ziemi. Fundusze uzyskane ze sprzedaży tego, co udało się ocalić, wystarczyły na zatrudnienie kilkunastu pracowników w warsztacie mieszczącym się w ciasnej szopie. Początkowo firma zajmuje się produkcją niewielkich motorowerów, a wszystko za sprawą sporego zapasu kilkuset silników z demobilu. Jednakże, gdy magazyny zaczęły świecić pustkami, konieczne było wprowadzenie kolejnego modelu o nazwie A-Type. Były to konstrukcje oparte na rowerach klientów. Następnie pojawił się pomysł na stworzenie B-Type, czyli trójkołowca służącego do przewozu ładunków, a później C-Type, który posiadał pedały i silnik generujący moc 3 KM. Żaden z tych jednośladów nie jest jednak uznawany za pierwszy, który został w pełni wyprodukowany przez Hondę.

Najważniejsze informacje:

  1. Pierwszy motocykl marki Honda opuścił fabrykę 24 września 1948 roku. Model Dream D-Type szybko zyskał sporą popularność i rozpoczął tym samym niesamowitą historię japońskiego producenta, który w tym roku obchodzi 75. urodziny.
  2. Założycielem przedsiębiorstwa jest japoński inżynier i wynalazca, Soichiro Honda.
  3. Na przestrzeni 75 lat Honda raczyła nas niesamowitymi modelami motocykli oraz samochodów, a także sporymi emocjami i sukcesami motorsporcie. Jaka przyszłość czeka przedsiębiorstwo z Tokio?

Oficjalna data premiery pierwszego motocykla Hondy do 24 września 1948 roku. Dream D-Type to już zupełnie nowa konstrukcja, która pozbawiona jest pedałów, a silnik o pojemności 98 cm3 i mocy 3 KM odpalany jest za pomocą rozrusznika nożnego. Doskonale widać, że system konstrukcji ramy oraz tłoczenia zaczerpnięty został z motocykli BMW z lat 20. i 30., ale nowe rozwiązania sprawiły, że najnowszy jednoślad zdobył spore zainteresowanie. Legenda głosi, że w trakcie wznoszenia toastów za sukces, jakim było stworzenie prototypu nowego motocykla jeden z zatrudnionych pracowników powiedział: „To jak sen!”. Te słowa zainspirowały Hondę do nadania nowemu modelowi pełnej nazwy handlowej Dream D-Type. Po debiucie Dream D-Type, Sochrio Honda poznał swojego partnera biznesowego – Takeo Fujisawę, który został dyrektorem zarządzającym i firma szybko rozwijała swój kapitał. Obaj panowie mieli dokładnie ten sam cel, który był gwarancją powodzenia – Honda ma być największym przedsiębiorstwiem motoryzacyjnym na świecie.

W 1952 roku zaprezentowany został Cub F-Type, który był rowerem z dwusuwowym silnikiem o pojemności 50 cm3. Nie była to innowacyjna konstrukcja z nowymi rozwiązaniami, jednakże Fujisawa wiedział, że konieczne są zmiany w marketingu, aby kolejny model również odniósł sukces. Wobec tego dystrybucja odbywała się za pośrednictwem sklepów rowerowych, a w materiałach reklamowych i broszurach znajdowały się kobiety, co było potwierdzeniem łatwości prowadzenia oraz prostoty konstrukcji. Ależ to była świetna decyzja, gdyż finalnie sprzedało się aż 15 000 egzemplarzy.

Zaledwie po 11 latach, czyli w 1959 roku Honda stała się największym producentem motocykli na świecie i w tym momencie trzeba przyznać, że nieco pomogła w tym wojna koreańska, która spowodowała spory wzrost zamówień na silniki. Efektem tak szybkiego rozwoju i sporych sukcesów było także zaprezentowanie kolejnego modelu Super Cub C100, który od 1958 roku bez przerwy jest produkowany. W 2017 roku fabrykę opuścił milionowy egzemplarz. Reklamowano go słynnym hasłem “W Hondzie spotkasz najsympatyczniejszych ludzi”. Był prosty w konstrukcji, stosunkowo tani i przede wszystkim łatwy w obsłudze. Te trzy czynniki sprawiły, że japoński producent ponownie idealnie trafił w rynek. Dodatkowo w 1959 roku Honda postanowiła oficjalnie zadebiutować w serii wyścigowej Isle of Man Tourist Trophy, gdzie zawodnicy startujący motocyklem RC142 zakończyli rywalizację zajmując miejsca od szóstego do dziesiątego włącznie. W 1961 r. Honda zdobyła pierwsze międzynarodowe tytuły w klasach 125 i 250 cm3.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Nie zapominajmy jednak, że idei powstawania Hondy nie towarzyszyły jedynie motocykle, ale także samochody osobowe. Pierwsze modele samochodów, czyli S360, S500 i minivan T360, zaprezentowano w 1962 roku. W tym samym okresie powstał także słynny tor testowy Hondy – Suzuka. Później historia tworzyła się już samoistnie i była efektem dobrych decyzji, a także przede wszystkim udanych konstrukcji. Rok później Honda rozpoczęła przygodę w Formule 1. Zespół zadebiutował z modelem RA271 w 1964 r. podczas Grand Prix Niemiec na torze Nurburgring, a już w 1965 r. Richie Ginther zdobył dla Hondy pierwsze zwycięstwo w F1. Szybko poszło.

Również w 1962 roku podjęta została decyzja o wybudowaniu pierwszej fabryki poza Japonią i wybór padł na Belgię. Zaledwie 7 lat później ruszyła sprzedaż kultowego już modelu CB750 Four, który był najbardziej zaawansowanym motocyklem dostępnym wtedy w sprzedaży i na dobre zapisał się na kartach historii. Na jego bazie powstał także CR750, który stał się fabrycznym motocyklem wyścigowym Hondy. Na efekty nie trzeba było długo czekać, ponieważ w marcu 1970 r. Dick Mann wygrał wyścig Daytona 200, a w czerwcu zadebiutował na Wyspie Man. Tommy Robb i John Cooper zdobyli kolejno 8. i 9. miejsce.

W lutym 1978 roku powstała Honda of America Manufacturing, a pierwszy model, czyli CR250R, zjechał z taśmy produkcyjnej zaledwie 18 miesięcy później. Nieco później dołączyła do niej także fabryka samochodów osobowych, a w 1982 roku fabrykę opuścił pierwszy egzemplarz dobrze znanego Accorda. Każdy kolejny przepracowany miesiąc to pokaz kunsztu i wiedzy pracujących dla Hondy inżynierów, którzy raczyli nas chociażby VF750F, RC30, CX500 Turbo, NSR250 oraz Africą Twin. W 1992 r. swój debiut miała ultrasportowa Honda CBR900RR.

1991 rok zapisał się jednak tragicznie na kartach historii, gdyż w wieku 84 lat zmarł założyciel marki, Soichiro Honda. Na ulicach Tokio żegnało go ponad 62 000 tysiące osób, a ceremonia pogrzebowa trwała 3 dni. Wówczas nastąpił kolejny przełomowy moment i pokaz siły, doświadczenia i wiedzy japońskich inżynierów, którzy zaprezentowali światu NR750 z silnikiem V4 z owalnymi tłokami i 8 zaworami na cylinder. Dalsza historia jest już wam doskonale znana, gdyż tworzyła się wraz z waszym dorastaniem. Przez kilkanaście ostatnich lat Honda nadal prężnie rozwijała się nie tylko na rynku motocykli, wyścigów, ale również samochodów osobowych i co rusz prezentowane były jeszcze nowsze, bardziej zaawansowane i dopracowane modele, które wychowały całe rzesze motocyklistów.

Historia Hondy jest nam doskonale znana, ale warto jeszcze na chwilę zatrzymać się i przyjrzeć się jej przyszłości, która niejako została już zaplanowana przez nadchodzącą elektromobilność i co rusz zaostrzające się normy emisji spalin. Wszystko wskazuje na to, że Honda już za kilkanaście lat będzie zielona i ślad po ogromnych jednostkach spalinowych oraz hukiem z układów wydechowych będzie przeszłością, do której powrót może być niemożliwy. Władze firmy jasno zadeklarowały, że do 2040 roku wszystkie pojazdy będą elektryczne, a wszystkie jej produkty i działalność korporacyjna będą neutralne pod względem CO2 do 2050 roku. To nieunikana przyszłość, która nie tylko czeka Hondę, ale również innych producentów pojazdów oraz jednośladów.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button