Honda CB500 – motocykl dla ludu stał się ikoną: Przegląd modelu z lat 1993-2003 [zdjęcia, opis, dane techniczne]

Najlepszy średniak w historii motocykli?

W skrócie
  • Honda CB 500, to motocykl, który przerósł w pewien sposób swoje czasy
  • Najbardziej dynamiczna w klasie, a przy tym niezawodna. Taka była i jest po dziś dzień Honda CB 500
  • Moc 58 KM, prostota serwisowania i obsługi, ładny i wciąż świeży wygląd oraz niezatapialna konstrukcja. Czy najlepsza nieobudowana pięćsetka wszechczasów?

Jeśli szukasz motocykla, który łączy w sobie moc, niezawodność i łatwość w utrzymaniu, Honda CB500 wydaje się być idealnym wyborem. Ten model produkowany w latach 1993-2003 zachwyca swoimi właściwościami jezdnymi i niezawodnością, a jego serwisowanie jest proste i przystępne dla każdego. Przeczytaj nasz przegląd, aby dowiedzieć się więcej o tym niezwykłym w swej klasie motocyklu.

Honda CB 500 to motocykl, który zadebiutował w 1993 roku. Stało się to zapewne na fali popularności, jaką od paru lat niezmiennie notował nikt inny jak największy konkurent przez lata, czyli Suzuki GS 500. Jest to maszyna typu nakedbike produkowana właściwie bez większych zmian do 2003 roku. Wtedy zastąpiona została modelem Honda CBF 500, który z resztą był napędzany tym samym, nieco tylko odświeżonym silnikiem. To najlepiej świadczy o tym, jak udana była to konstrukcja oraz o fakcie, że w 1993 roku, pięćsetka Hondy była po prostu bezkonkurencyjna w swej klasie. Inni producenci mogli jedynie konkurować ceną.

Honda CB500 jest bezpośrednim następcą modelu CB450S i produkowana była przez Japończyków w latach 1993-2003. Jest to maszyna średniej klasy, która zyskała popularność zarówno wśród początkujących, jak i doświadczonych motocyklistów. Zarówno Honda CB450S, jak i CB500 były motocyklowymi golasami, które jednak całkiem zmyślnie nawiązywały do motocykli sportowych. W przypadku modelu poprzedniego, najlepiej było to zauważalne po kształcie i charakterystycznym czerwonym wykończeniu ramy oraz nowoczesnej i dynamicznej sylwetce. Między tymi motocyklami powstała luka, bo minęły aż cztery lata od momentu zakończenia produkcji modelu 450 do premiery nowej pięćsetki. Warto było jednak czekać – nie tylko ze względu na świeży i dopracowany wygląd Hondy CB500.

Honda CB500 – niezawodność i moc w jednym

Honda CB500 wyróżnia się solidną konstrukcją i niezawodnym silnikiem, który jest łatwy w użytkowaniu i utrzymaniu. Motocykl jest wyposażony w dwucylindrowy silnik o pojemności 499 cm³, który rozwija moc 58 KM i jest w stanie rozpędzić maszynę do prędkości nawet ponad 180 km/h. To, jak na uniwersalną pięćsetkę, naprawdę znakomite osiągi. Wystarczy dodać, że Suzuki GS 500 generowało jedynie 46 KM, a mogące konkurować pod względem osiągów Kawasaki ER-5 Twister, pojawiło się dopiero w 1997 roku. Honda CB500 szybko więc objęła prym w klasie dwucylindrowych uniwersalnych półlitrówek.

Przeczytaj też:

Honda CB 450 S (1986-1989). Pierwszy nowoczesny naked bike [historia, dane techniczne, opinie, zdjęcia]

Codzienna przydatność Hondy CB500 jest na wysokim poziomie. Pozycja za kierownicą jest odprężona, a utrzymana na rozsądnym pułapie waga oraz dobry kąt skrętu kierownicy pozwalają na bardzo łatwe manewrowanie. Komfort jazdy również nie rozczarowuje. Tutaj Honda postawiła na bardziej budżetowe niż w przypadku Suzuki, czy Kawasaki rozwiązanie w postaci klasycznego tylnego zawieszenia z dwoma amortyzatorami podpierającymi wahacz. Ten element nieco kłóci się z jak na tamte czasy nowoczesną i sportową sylwetką.  Dzięki wygodnemu siedzeniu i odprężonej pozycji kierowcy, ten motocykl sprawdza się nie tylko podczas codziennej jazdy “wkoło komina”. Jest również wyposażony w układ hamulcowy, który zapewnia dobre wyhamowanie w różnych warunkach drogowych, zwłaszcza po wprowadzeniu hamulca tarczowego również przy tylnym kole. Starsza wersja z bębnem trochę trąciła wizualnie myszką. Wyglądało to tak, jakby ktoś przełożył tylną cześć z innego, klasycznego motocykla. Honda CB 500

CB500 jest popularny wśród motocyklistów ze względu na swoją uniwersalność i elastyczność. Może być używany jako codzienny środek transportu, ale również jako maszyna do jazdy po trasach i na dalsze wyprawy. Motocykl jest również atrakcyjny cenowo, co czyni go dostępnym dla szerokiego grona klientów. Choć, trzeba też przyznać, że motocykle te przestały już dawno temu tanieć. Za Hondę CB500 w przyzwoitym stanie trzeba zapłacić około 8-9 tysięcy złotych. To mniej więcej tyle samo, ile kilkanaście lat temu. Poczciwa “cebula” trzyma cenę, choć inflacja też ma oczywiście wpływ na taki stan rzeczy. Jednak właściciele Hondy CB500 dobrze znają jej walory i nie rozstają się zbyt chętnie z ciągle konkurencyjną konstrukcją. Z reszta, obecnie w klasie “500” można właściwie spotkać jedynie maszyny dostosowane do kategorii A2 motocyklowego prawa jazdy. CB500 z generowanymi niemal 60 konikami to w tym wypadku już inna liga.

Dobra elastyczność, wysoka dynamika i umiarkowany apetyt na paliwo to cechy, które pozwoliły i nadal pozwalają Hondzie CB 500 być lubianym środkiem transportu – zarówno w podróży, codziennym transporcie, jak i rekreacji.

Największa zaletą Hondy CB 500 jest jednak jej niezawodność. Motocykl jest uznawany za bezawaryjny, a jej żywiołowy napęd potrafi znosić bezproblemowo nawet bardzo ostre traktowanie. Silnik to nowoczesna jak na swoje czasy konstrukcja z cylindrami odlewanymi razem z blokiem. Do zalet należą także doznania akustyczne związane z jego pracą. Zwłaszcza po wyposażeniu w akcesoryjną końcówkę wydechu.

Warto zauważyć, że Honda CB500 jest często modyfikowana przez swoich właścicieli, co pozwala im na dostosowanie motocykla do własnych potrzeb i upodobań. Turystyczne szyby, kufry, pełne owiewki i sportowe układy wydechowe, to najczęściej spotykane akcesoria w jakie ubierana jest Honda CB 500.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Honda CB 500: bestseller przez długie lata

Sama Honda CB 500 produkowana była w dwóch wersjach – do 1996 roku w Japonii, z oznaczeniem PC 26 i od 1996 do 2003 roku we Włoszech (oznaczenie PC 32).  Maszyny różniły się hamulcami. Pierwszy model posiadał przedni hamulec tarczowy, produkcji firmy Nissin z przodu oraz tylny – bębnowy.

W nowszej wersji zarówno przedni jak i tylny hamulec był tarczowy i produkowany był przez firmę Brembo. Honda CB 500 napędzana jest dwójką w rzędzie o klasycznej konstrukcji, czyli bez przestawionego wykorbienia. Silnik charakteryzuje się przez to płynną pracą oraz liniowym oddawaniem mocy. Jest to przez użytkowników najczęściej wymieniana zaleta, ponieważ jednoślad bardzo szybko reaguje na „polecenia” motocyklisty i jest bardzo elastyczny. Maksymalna moc jednostki napędowej wynosi aż 58 KM przy 9500 obr./min. Dodatkową zaletą silnika jest jego trwałość, która została potwierdzona wieloma testami. Najlepiej potwierdzają ją tysiące zadowolonych użytkowników, którzy wciąż używają swych maszyn na co dzień. W wielu krajach – jak na przykład w Wielkiej Brytanii, Honda CB500 wybierana była także przez motocyklowych kurierów. O lepszą rekomendację już ciężko zatem. Honda CB 500

Maksymalna prędkość maszyny wynosi 180 km/h, zaś czas przyspieszenia do 100 km/h – 4,7 sekundy. Budując zawieszenie, konstruktorom zależało na zniwelowaniu drgań podczas jazdy po nierównościach oraz zapewnienie maksymalnego komfortu użytkownikowi w czasie jazdy po nierównym terenie. Mimo tego Honda prowadzi się wystarczająco precyzyjnie by cieszyć także podczas bardziej sportowej jazdy. I to pomimo zastosowania klasycznego stalowego wahacza wleczonego, podpartego na dwóch amortyzatorach. Motocykl posiada klasyczny wygląd, ma stylistykę bez żadnych zbędnych udziwnień ani nadmiernych nawiązań do wyścigowych sprzętów. Mimo wszystko czuć w nim sportową nutkę i po dziś dzień wygląda wciąż dobrze i ciągle całkiem świeżo. Wszystko dzięki ponadczasowej linii nakeda, z gustownymi i nieprzewymiarowanymi osłonami chłodnicy. To maszyna łatwa do opanowania, trwała i bardzo komfortowa. Pięćsetki Hondy po dziś dzień cieszą się popularnością, Najnowsze wydanie Hondy CB500F już w niczym nie przypomina pięćsetki z 1993, jednak bez niej, po prostu nie było tak dużej popularności klasy 500. Honda CB 500S

Przez kilka ostatnich lat produkcji Honda CB 500 była dostępna także w wersji CB 500S ze zintegrowaną półowiewką, która może nie upiększyła tego motocykla, ale na pewno poprawiła jego walory turystyczne. Hondę CB 500 można dość często spotkać z akcesoryjnym zestawem pełnych owiewek. Wygląda wtedy jak rasowy motocykl sportowo-turystyczny i może z powodzeniem pod tym względem konkurować z Suzuki GS 500F.

Warto pamiętać, że w czasach produkcji, była to najmocniejsza i najbardziej dynamiczna pięćseta w stawce. Suzuki GS 500 nie miało startu ze swoją archaiczną jednostką napędową. Kawasaki GPZ 500S także odstawało z mocą o 8 KM mniejszą, a Yamaha XJ 600 była zwyczajne znacznie cięższa i mniej poręczna.

Wśród wad Hondy CB 500 można wymienić przeciętne oświetlenie, a także kiepską ergonomię dla wyższych osób. Nie zmienia to jednak faktu, że był to bardzo udany motocykl, a o pancerności jego silnika najlepiej świadczy fakt, że po niewielkich modyfikacjach zasilania, służył z powodzeniem do napędu kolejnego modelu, będącego następca CB 500, czyli Hondy CBF 500. W dzisiejszych czasach tak dobra jednostka napędowa z pewnością posłużyłaby do napędu wielu innych modeli motocykli.

Honda CB 500 jest nadal lubianym motocyklem i wciąż często można go spotkać na naszych drogach. Wśród ogłoszeń dotyczących sprzedaży wciąż można znaleźć zaszanowane egzemplarze w rozsądnej cenie. Honda CB 500 często była wybierana na pojazd przez miejskich kurierów w dużych miastach Europy Zachodniej. Wysłużone w takich warunkach egzemplarze mimo wszystko lepiej ominąć, bo będą na pewno wymagać większego wkładu finansowego pod względem wymiany zużytych podzespołów.

Przeczytaj także:

HONDA CB500 Hornet – mały szerszeń dla każdego na rok 2024 [EICMA, DANE TECHNICZNE, OPIS, GALERIA ZDJĘĆ]

 

Prosty serwis, prosta eksploatacja

Serwisowanie Honda CB500 jest stosunkowo proste i nie wymaga specjalistycznej wiedzy mechanicznej. Części zamienne są łatwo dostępne na rynku, a ich ceny są umiarkowane. Wiele części można również znaleźć na popularnych platformach sprzedażowych, co pozwala na zaoszczędzenie pieniędzy przy serwisowaniu motocykla.

Rutynowe konserwacje, takie jak wymiana oleju i filtrów, można wykonać samodzielnie, co pozwala na znaczne oszczędności. Jeśli jednak nie masz doświadczenia w serwisowaniu motocykli, warto skorzystać z usług specjalistycznego serwisu, który zapewni wysokiej jakości usługi i zagwarantuje, że motocykl będzie działał prawidłowo.

Ponadto, warto pamiętać, że Honda CB500 jest wciąż popularnym modelem, co oznacza, że jest wiele serwisów i sklepów, które specjalizują się w naprawie i serwisowaniu tego modelu motocykla. Dostępność do fachowej pomocy i informacji jest więc bardzo dobra, co ułatwia utrzymanie motocykla w dobrym stanie przez wiele lat.

Ogólnie rzecz biorąc, serwisowanie Honda CB500 jest prostym i przystępnym procesem, który można dostosować do własnych potrzeb i upodobań. Motocykl jest łatwy w utrzymaniu i można go łatwo naprawić, co pozwala na cieszenie się jazdą na nim przez wiele lat.

Honda CB 500: Dane techniczne

Dane techniczne: Honda CB 500
Marka Honda
Model CB 500
Pojemność 499 cm3
Silnik Dwucylindrowy, rzędowy
Przeniesienie napędu Łańcuch
Moc maksymalna 58 KM
Ilość miejsc 2
Hamulec przód/tył tarczowy / tarczowy
Rozruch elektryczny
Wymiary 2090/720/1055 mm
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 18 litrów
Masa własna 170 kg

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button