HONDA CB500 Hornet – mały szerszeń dla każdego na rok 2024 [EICMA, DANE TECHNICZNE, OPIS, GALERIA ZDJĘĆ]

Ten kultowy model sprzed lat wychował całe rzesze motocyklistów

W skrócie
  • Honda CB500 Hornet dołącza do roju!
  • Nowy model z silnikiem o pojemności 471 cm3 został zaprezentowany podczas targów EICMA
  • Japoński producent do stworzenia CB500 Hornet wykorzystał sprawdzoną recepturę - żwawą jednostkę zamontował w sprawdzonym podwoziu gwarantującym świetne prowadzenie

Naked CB500F został wprowadzony na rynek w 2013 roku wraz z modelem w stylu Adventure, CB500X (obecnie NX500) i w pełni obudowanym modelem CBR500R. Motocykle te dowiodły, że jedna ze sprawdzonych receptur Hondy na popularny motocykl zyskuje na aktualności. Panie i panowie, przed wami CB500 Hornet na 2024 rok!

Recepta na sukces? Włożyć dający frajdę z jazdy, dwucylindrowy silnik w lekkie, sportowe opakowanie. Maksymalna moc silnika wynosząca 48 KM (35 kW) umożliwiła korzystanie z tego modelu posiadaczom prawa jazdy kategorii A2, a przy tym CB500F zawsze oferował o wiele więcej, niż tylko osiągi na typowym, podstawowym poziomie. Była to maszyna łatwa do opanowania, nadająca się zarówno dla doświadczonych motocyklistów, jak i do nauki. Jednocześnie dawała wiele frajdy z jazdy tym, którzy przesiadali się z motocykla klasy 125, czy też ze znacznie większego jednośladu. Atrakcyjność modelu znacznie zwiększyły też rozsądne koszty eksploatacji.

Model CB500F na rok 2019 otrzymał odważne linie, które dodatkowo podkreśliły jego techniczne i mechaniczne detale, a w modelu na rok 2022 motocykl otrzymał wysokiej jakości zawieszenie wykorzystujące widelec USD Showa 41mm (SFF-BP), podwójne przednie tarcze hamulcowe, nowe lekkie koła i lekki wahacz. Recepta Hondy na Streetfightera klasy 500 nadal ewoluuje. Dołączając do kultowej rodziny Hondy, nowy CB500 Hornet podąża śladami modelu CB750 Hornet, z nową, odważną stylizacją, zaawansowaną techniką i szeregiem ulepszonych detali, które z pewnością uczynią go jednym z najpopularniejszych motocykli w Europie.

Najważniejsze informacje:

  • Aerodynamika poprawiająca sterowność i zwinność motocykla „wbudowana” w nowy styl streetfightera
  • Reflektor i światła tylne wykonane w technice LED
  • Nowy, pełnokolorowy ekran TFT o przekątnej 5 cali oferujący łączność poprzez aplikację Honda RoadSync umożliwiającą nawigację i dostęp do innych funkcji smartfona
  • Nowy, łatwiejszy w obsłudze, podświetlany 4-pozycyjny przełącznik

Nowa nazwa i nowy wygląd nadają rynkowej świeżości modelowi CB500 Hornet na rok 2024. Zaawansowana technologia wbudowana w nowy 5-calowy ekran TFT oferuje łączność ze smartfonem poprzez aplikację Honda RoadSync, obsługiwaną za pomocą uproszczonego, podświetlanego 4-pozycyjnego przełącznika. Dwucylindrowy silnik, zestrojony pod kątem potrzeb kierowców posiadających prawo jazdy A2, wyposażony w sprzęgło antyhoppingowe, korzysta z funkcji Honda Selectable Torque
Control (HSTC), a także z aktualizacji ECU dokonanych w celu poprawy przyspieszeń. Specyfikacja podwozia obejmuje widelec Showa 41 mm SFF-BP USD, tak jak poprzednio, z podwójnymi czterotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi montowanymi promieniowo.

CB500 Hornet na rok 2024 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:

  • Matowy Gunpowder Black Metallic
  • Grand Prix Red
  • Perłowy Himalayas White

Wyposażenie i stylistyka

Stylistykę modelu CB500 Hornet, zaprojektowanego pod hasłem “Cyfrowa Dynamika”, wzorowano na jego większych braciach. Ekspresyjna forma widoczna jest w każdym detalu jego sylwetki. Kontrast masy podkreślono kształtem przesuniętego do przodu „klina”, z bardzo smukłą sekcją tylną, muskularnym zbiornikiem paliwa i ostrą nową stożkową owiewką reflektora. Atrakcyjnej formie towarzyszy ważna funkcja: geometria owiewki reflektora obejmuje również kanały boczne, które płynnie kierują przepływ powietrza w stronę górnej części zbiornika paliwa. Rozwiązanie to przyczynia się do liniowego wyczucia układu kierowniczego i łatwości zmiany kierunku jazdy. Nowa konstrukcja reflektora LED pozwoliła na zachowanie jasności oświetlenia na wprost, ale zapewnia też szerszy kąt świecenia, poprawiając widoczność podczas jazdy nocnej, szczególnie po krętych drogach. Reflektor i nowa, opływowa tylna lampa są spójne stylistycznie, a całe oświetlenie wykonano w technice LED.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Rozwiązaniem Premium w nowym, 5-calowym, pełnokolorowym ekranie TFT, zapożyczonym z modelu CB1000R, jest zastosowanie dodatkowego ochronnego szkła na wyświetlaczu celem poprawy widoczności w jasnym świetle słonecznym. Między szkłem ochronnym a ekranem TFT występuje szczelina wypełniona żywicą, co zmniejsza odblaski i poprawia kontrast podświetlenia. Grafikę wyświetlacza można dostosować  do upodobań kierowcy, wybierając między trybami Bar (wskazania słupkowe), Circle (wskazania zegarowe) i Simple (tryb prosty). Ekran zapewnia też łączność z systemami operacyjnymi telefonów IOS lub Android za pomocą technologii Honda RoadSync.

Ta nowa funkcja, wraz z łatwiejszym w obsłudze, podświetlanym 4-pozycyjnym przełącznikiem po lewej stronie kierownicy, umożliwia prostą nawigację za pośrednictwem ekranu, a także opcję prowadzenia rozmów lub słuchania muzyki przy użyciu zestawu słuchawkowego w kasku, połączonego przez Bluetooth. Wystarczy pobrać aplikację Honda RoadSync ze sklepu Play lub App Store, połączyć się z CB500 Hornet i można ruszać w drogę.

Stożkowa kierownica pozwala na intuicyjne wyczucie motocykla i kontrolę jazdy. Wysokość siedziska wynosi 785 mm, dzięki czemu CB500 Hornet jest bardzo łatwy do opanowania, a neutralna pozycja kierowcy zapewnia wygodną jazdę, niezależnie od jego wzrostu. Aluminiowe podnóżki o bardziej wyrazistym wyglądzie są lekkie i dodają sportowego charakteru. Ogólne wymiary to 2080 mm x 800 mm x 1060 mm, z prześwitem 145 mm. Zbiornik paliwa mieści 17,1 litra benzyny łącznie z rezerwą, a dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa – 3,5 l/100 km – oferuje zasięg rzędu 485 km.

Podwozie kluczem do sukcesu

Niezmieniona w modelu na rok 2024 rama główna ze stalowych rur o średnicy 35 mm jest lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością, dającą wiele informacji zwrotnych kierowcy przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy minimalizuje też przenoszone na nią drgania. Rozstaw osi wynosi 1410 mm, z pochyleniem główki ramy 25,5° i wyprzedzeniem 102 mm. Procentowy rozkład masy na przód i tył to idealne 50/50. Masa własna wynosi 188 kg.

Najważniejsze informacje:

  • Regulowane zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP)
  • Podwójne tarcze 296 mm hamowane przez czterotłoczkowe zaciski Nissin z radialnym mocowaniem
  • Lekka konstrukcja kół i wahacza

Podobnie jak CB750 Hornet, CB500 Hornet jest wyposażony w widelec Showa 41 mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD, który dzieli funkcje – amortyzator z separacją ciśnienia Big Piston w jednej goleni i mechanizm sprężynowy w drugiej – dzięki czemu reakcje zawieszenia i jakość jazdy są na najwyższym poziomie. Zbudowany ze stali o grubości 2 mm wahacz, wykorzystujący wydrążoną poprzeczkę, jest sztywniejszy skrętnie, natomiast bardziej elastyczny poprzecznie, co poprawia prowadzenie. Jednorurowy tylny amortyzator Showa z tłokiem o dużej średnicy zapewnia doskonałą reakcję i kontrolę temperatury oraz posiada 5-stopniową regulację napięcia wstępnego.

Podwójne przednie tarcze o średnicy 296 mm są obsługiwane przez radialnie montowane, czterotłoczkowe zaciski Nissin, a tylna tarcza o średnicy 240 mm hamowana jest przez jednotłoczkowy zacisk hamulcowy. Lekkie obręcze posiadają 5 ramion w kształcie litery Y, przednia opona o szerokości 3,5 cala ma rozmiar 120/70-ZR17, a 4,5-calowa tylna opona – 160/60-ZR17.

Żwawa jednostka napędowa

Silnik, zestrojony pod względem mocy maksymalnej z myślą o posiadaczach prawa jazdyckategorii A2, to chłodzona cieczą dwucylindrowa, 8-zaworowa, rzędowa jednostka napędowa o pojemności 471 cm 3. Oferuje ona dobrze przemyślaną równowagę między gabarytami i osiągami i charakterystykę gwarantującą przyjemną jazdę, entuzjastycznie wkręcająca się na wysokie obroty, aż po obroty maksymalne. To silnik, którego ogólne osiągi i charakter przeczą jego umiarkowanej pojemności skokowej – moc maksymalna 48 KM (35 kW) pojawia się przy 8 600 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 43 Nm występuje przy prędkości obrotowej 6 500 obr/min. Dodatkowym atutem służącym spokojowi ducha kierowcy jest HSTC – system regulacji momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control), którego zadaniem jest kontrolowanie przyczepności tylnego koła. System kontroluje różnicę prędkości między kołem przednim i tylnym, wykrywa stopień uślizgu tylnego koła, a następnie steruje wtryskiem paliwa, aby płynnie zmniejszyć moment obrotowy. System HSTC może zostać całkowicie wyłączony przez kierowcę.

Najważniejsze informacje:

  • Żwawa dwucylindrowa jednostka napędowa wyposażona w system Honda Selectable Torque Control (HSTC)
  • Lepsze przyspieszenie przy niskich obrotach i dostarczanie mocy w całym zakresie obrotów dzięki nowym ustawieniom PGM-FI
  • Sprzęgło antyhoppingowe – łatwiejsze zmiany biegu na wyższy, zapobiegnie blokowaniu tylnego koła przy redukcjach biegów

Wtrysk paliwa systemu PGM-FI wykonuje mniej więcej prosty strzał w strumień powietrza przepływającego przez komorę powietrzną i korpusy przepustnic. Optymalizacja kąta wyprzedzenia zapłonu i składu mieszanki paliwowo-powietrznej oznacza mocniejsze przyspieszenia już od niskich obrotów silnika, liniowe dostarczanie mocy i precyzyjne wyczucie działania przepustnicy. Tłumik wydechu ma podwójne rury wylotowe, które nadają każdemu impulsowi sportowy charakter i ostry świst przy wysokich obrotach.

Średnica cylindra i skok tłoka nadal wynoszą odpowiednio 67 mm i 66,8 mm, a stopień sprężania wynosi 10,7:1; Wykorbienia wału korbowego są przesunięte o 180°, a wałek wyrównoważający siły pierwszego rzędu znajduje się za cylindrami, blisko środka masy motocykla. Oba koła zębate napędzające wałek wyrównoważający wykonano jako dwuczęściowe, redukując w ten sposób wytwarzany przez nie hałas. Przeciwciężary wału korbowego zaprojektowano do współpracy z wałkiem wyrównoważającym, więc ich
niewielka masa pozwala silnikowi łatwiej wchodzić na wyższe obroty, dzięki zmniejszonej bezwładności.

Silnik, działając jako element przenoszący naprężenia, uzupełnia sztywność ramy dzięki czterem mocowaniom do ramy motocykla. W głowicy cylindrów użyto popychaczy rolkowych, a regulacja zaworów za pomocą podkładek pozwala ograniczyć masę rozrządu, zmniejszając obciążenia sprężyn zaworowych i ograniczając siły tarcia.

Cichy łańcuch rozrządu (SV) ma sworznie z zewnętrzną warstwą z dodatkiem wanadu, co zmniejsza tarcie i zwiększa odporność na zużycie. Średnica zaworów ssących wynosi 26,0 mm, a wylotowych – 21,5 mm. Kształt tłoka został zaprojektowany z myślą o redukowaniu hałasu pracy tłoka przy wysokich obrotach. Tarcie jest niższe dzięki prążkom na płaszczu tłoka. Takie wykończenie zwiększa powierzchnię płaszcza, wprowadzając szczeliny, które zostają wypełnione olejem, co służy lepszemu smarowaniu w układzie tłok-cylinder. „Trójkątne” proporcje wału korbowego, wałka głównego i wałka zdawczego są zwarte. W
skrzyni korbowej użyto odśrodkowo odlewanych, cienkościennych tulei, których konstrukcja wewnętrzna redukuje straty „pompowania” występujące przy przesunięciu zapłonu w cylindrach o 180 stopni. Głęboka miska olejowa redukuje przemieszczanie oleju przy szybkim przejeżdżaniu zakrętów i przy hamowaniu. Pojemność układu smarowania wynosi 3,2 l.

Akcesoria

Elementy z oferty oryginalnych akcesoriów Hondy, przeznaczonych do modelu CB500 Hornet, dostępne są zarówno osobno, jak i w gotowych do montażu pakietach.

Pakiet Style 

By maksymalnie wzmocnić sportowy wygląd, pakiet Style oferuje osłonę wyświetlacza i dodatkową osłonę przed wiatrem, ochronną podkładkę na zbiornik zapobiegającą uszkodzeniom lakieru i osłonę siedzenia pasażera, która pasuje do koloru tylnych paneli motocykla, a także zestaw pasków na koła jako dodatkowy barwny akcent.
 
Pakiet Comfort 

Dojazdy do pracy w chłodniejsze dni są przyjemniejsze dzięki podgrzewanym manetkom, gniazdu ACC do wygodnego ładowania urządzeń elektronicznych przechowywanych pod siedzeniem oraz podpórce centralnej, która ułatwia obsługę łańcucha napędowego i bezpieczniejsze parkowanie na nierównym podłożu.

Pakiet Travel

Pakiet obejmuje torbę na zbiornik o pojemności 3 l z przezroczystą kieszenią na smartfon i pokrowcem przeciwdeszczowym oraz torbę na tylne siedzenie o pojemności 15 l z możliwością powiększenia do 22 l, która zapewnia elastyczną pojemność i wygodę przenoszenia podczas weekendowych wycieczek.

Poza głównymi pakietami, dostępny jest również kufer centralny o pojemności 35 litrów i tylny bagażnik niezbędny do jego instalacji. Wszystkie akcesoria znajdujące się w pakietach można również zakupić indywidualnie.

Dane techniczne Honda CB500 Hornet:

SILNIK   Rzędowy, czterosuwowy, dwucylindrowy, DOHC, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa 471 cm3
Średnica cylindra i skok tłoka 67 mm x 66,8 mm
Stopień sprężania 10,7: 1
Moc maksymalna 35 kW przy 8 600 obr/min
Maks. moment obrotowy 43 Nm przy 6 500 obr/min
Pojemność układu smarowania 3,2 l
Zasilanie Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Zbiornik paliwa 17,1 l (z rezerwą)
Emisja CO 2 (WMTC) 80 g/km
Zużycie paliwa (cykl WMTC) 3,5 l/100 km
Pojemność akumulatora 12 V 7,4 Ah
Moc alternatora (ACG) 23,4 A/2000 obr/min
Typ sprzęgła Mokre wielopłytkowe, antyhopping
Typ skrzyni biegów 6-biegowa
Ramą typ Stalowa dwubelkowa rurowa zamknięta
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2080 mm x 800 mm x 1060 mm
Rozstaw osi 1410 mm
Kąt pochylenia główki ramy 25,5°
Wyprzedzenie 102 mm
Wysokość siedziska 785 mm
Prześwit 145 mm
Masa własna 188 kg
Przedni Widelec Showa SFF-BP USD 41 mm
Zawieszenie tył System Pro-Link z pojedynczym, amortyzatorem, 5-stopniowa regulacja, napięcia wstępnego, wahacz stalowy o drążonym przekroju
Opona przednia 120/70ZR17M/C (58W)
Opona tylna 160/60ZR17M/C (69W)
Układ ABS Dwukanałowy
Hamulce przód Podwójne tarcze 296 mm x 4 mm, hamowane przez czterotłoczkowe zaciski, Nissin z radialnym mocowaniem,
Hamulce tył Tył Pojedyncza tarcza 240 mm x 5 mm z jednotłoczkowym zaciskiem

Galeria zdjęć:

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button