Hondę Forza 125 porównałbym do Mercedesa wśród skuterów klasy 125. Bezwzględnie ciężko w tym segmencie znaleźć coś oferującego aż tyle bez konieczności posiadania prawa jazdy na motocykl. Na rynku tak naprawdę są tylko dwa tego typu rollery. Dlatego z taką ekscytacją przemierzałem Warszawę za kierownicą tej maszynerii.
Jednak nim doceniłem design, komfort czy ilość miejsca zaaferowałem się zapomnianym przeze mnie systemem stop - start. Coś co w moim samochodzie mnie wkurza, tutaj wzbudza zaciekawienie. Dlaczego? Bo tu działa to bezszelestnie i bez wibracji. Posłuchajcie... i jeszcze raz... Silnik jest ponownie przywracany do życia poprzez alternator a nie rozrusznik. Stąd mamy wrażenie jakby ktoś po prostu włączał i wyłączał pauzę. Niesamowite wrażenie.
Oczywiście w przypadku silnika 125 stop - start to nie wymóg ekologów, a jedynie kolejny z gadżetów, choć być może ktoś, kto wydał 20 000 na skuter będzie tak oszczędny, że ucieszy się obniżeniem średniego spalania o 0.1 L na setkę. Zawsze coś. Jednak myślę, że tutaj głównie chodzi o komfort na postoju z wyłączonym silnikiem i względy braku emisji spalin na światłach.
Schodząc jednak na ziemię nie sposób docenić wyglądu. Design jest adekwatny do klasy Hondy - mnóstwo ostrych cięć, światła LED i to co bardzo mi się spodobało, to nawiązanie do obecnej linii modelowej samochodów tej marki. W Forzie mam wrażenie, jakby był pierwiastek sportowych emocji Civica. Fajne jest też to dwukolorowe matowe malowanie i czarne logo na profilu. Widać, że ktoś się napracował i przemyślał każdy jeden detal.
To też zauważam podczas jazdy. To chyba najbardziej komfortowo zestrojony skuter 125 jakim miałem okazję jeździć. To zasługa nie tylko szerokiego ogumienia, ale też zawieszenia o ogromnym zakresie pracy jak na maszynę szosową. Przy tym nie trudno złapać balans za kierownicą. Czuję się tutaj pewnie pomimo 160 kg pod tyłkiem.
A propos czterech liter to pozycja przeze mnie zajmowana jest maksymalnie zrelaksowana. Siedzisko jest szerokie, posiada duże podparcie lędźwi i mam sporo miejsca na nogi. Jeśli chodzi o ergonomię to wkurza mnie tylko to, że co zmianę pasa trąbię myląc tidka z kierunkowskazami. Przyzwyczajenie się do nietypowej pozycji lewych przełączników zajęło mi cały dzień.
Za to szybko przywykłem do silnika. Posiada maksymalną moc na jaką pozwalają przepisy w przypadku 125 na kategorię B, czyli 15 KM. Ma 4 zawody, oczywiście wtrysk, chłodzenie cieczą i lekkie ADHD. Ono wynika z fajnego momentu obrotowego, dobrze sprzężonego z konfiguracją skrzyni CVT. Efekt końcowy jest taki, że podczas sprintu do 60 km/h mam wrażenie, że pod kanapą siedzi dwusetka. Bez problemu też można pozbyć się tutaj prawka w terenie zabudowanym, bo maszyneria potrafi rozpędzić się po negocjacjach do 127 km/h, czego nie mogę Wam niestety pokazać.
To co jest najbardziej imponujące w tym skuterze to wyposażenie. Mnogość i wielkość schowków, system bezkluczykowy, gniazdo 12 V, elektryczna regulacja przedniej szyby, bardzo rozbudowany komputer pokładowy, wspomniany stop - start czy światła full led z przodu i z tyłu. Mam wrażenie, że opowiadam nie o 125 a o Burgmanie w odmianie Executive. Do pełni szczęścia brakowałoby jeszcze tylko podgrzewanej kanapy i gripów.
Honda Forza 125 nie bierze jeńców i razem z X-Maxem jest jednym z dwóch liderów w tej klasie, oferując nie tylko masywny design trzysetki, ale przede wszystkim przepastne wyposażenie, komfort i super osiągi mimo dużej masy. Oczywiście wadą Japończyka będzie cena. Na wyprzedaży rocznika minimum jakie musimy wydać to 19.300 PLN. Jednak czy warto? Tak, ten sprzęt jest wart tej kasy.
- Silnik:
- Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 52,4 x 57,9 mm
- Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
- Stopień sprężania 11.05:01
- Emisja C02 52 g/km
- Pojemność skokowa (cm³) 124,9 cm3
- Typ silnika Chłodzony cieczą, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 4-zaworowy, SOHC
- Moc maksymalna (KM) 15 KM (11 kW) / 8500 obr./min.
- Maks. moment obrotowy (Nm) 12,5 Nm / 8250 obr./min.
- Pojemność miski olejowej (Litres) 0,9L
- Rozrusznik Elektryczny, funkcja AutoStop
- Hamulec przedni 256 mm, pojedynczy tarczowy, ABS
- Hamulec tylny 240 mm, pojedynczy tarczowy, ABS
- Zawieszenie przednie Widelec teleskopowy
- Zawieszenie tylne Wahacz z dwoma amortyzatorami
- Opona przednia 120/70-15
- Rozmiar opony tylnej 140/70-14
- Koło przednie 15M/C x MT3.50
- Koło tylne 14M/C x MT4.00
- Wymiary i Waga
- Pojemność akumulatora (Ah) 12V / 7Ah MF
- Kąt pochylenia główki ramy 26°5
- Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) 2135 x 750 x 1450 mm
- Typ ramy Rurowa, stalowa typu underbone
- Pojemność zbiornika paliwa (litry) 11,5 l
- Zużycie paliwa (l / 100 km) 2,3 l/100km (WMTC)
- Prześwit (mm) 150 mm
- Lampa przednia LED
- Masa własna pojazdu (kg) 159kg
- Wysokość siedzenia (mm) 785mm
- Wyprzedzenie (mm) 89 mm
- Rozstaw osi (mm) 1490 mm
- Skrzynia Biegów
- Sprzęgło Suche, automatyczne, odśrodkowe
- Przełożenie końcowe Pas napędowy (V-belt)
- Skrzynia biegów Przekładnia bezstopniowa CVT
- Typ skrzyni biegów Bezstopniowa (CVT)
Świetny skuter! Kiedy porównanie z X-MAX 125, Burgmanem i Kymco?