Honda ST125 DAX 2023: kultowy motocykl powraca do Europy!

41 lat rozłąki - informacja prasowa

W skrócie
  • Legendarna już i jedyna w sowim rodzaju: Honda DAX powraca do Europy!
  • Niewielki i bardzo sympatyczny motocykl klasy 125, który podobno potrafi zaskoczyć przyjemnością z jazdy
  • 41 - aż tyle lat nie było Hondy DAX w ofercie europejskich salonów
  • Prosta, ponadczasowa konstrukcja oraz nowoczesne wyposażenie i oszczędny silnik. Honda DAX powraca w wielkim stylu

Niewielki motorek z ramą z wytłoczek stalowych oraz bez klasycznego zbiornika paliwa? To musi być Honda DAX. Tak, Honda ST125 DAX powraca do Europy by uzupełnić modele MSX 125 GROM oraz Monkey w kategorii sympatycznych i bardzo zwinnych motocykli na prawo jazdy kategorii B.

Po 41 latach nieobecności w europejskiej ofercie Hondy, nowy Dax dołącza do modeli Monkey i MSX125 Grom w gamie małych motocykli Hondy. Oryginalny, solidny, a zarazem dostarczający przyjemności z jazdy motocykl zbudowano na tłoczonej, stalowej ramie i wyposażono w odwrócony widelec z rurami o średnicy 31 mm, 12-calowe koła i chłodzony powietrzem, dwuzaworowy silnik SOHC oraz czterobiegową przekładnię i sprzęgło odśrodkowe. Pełne oświetlenie LED, kompaktowy kontrastowy wyświetlacz LCD i uchwyt przy siedzeniu pasażera uzupełniają listę wyposażenia, natomiast czymś, czego nie oddaje żadna specyfikacja, jest niezaprzeczalny i uniwersalny urok rozpoznawalnej sylwetki Daxa.

Honda DAX: mała, wielka legenda

Dzięki nietypowej ramie w kształcie litery T, wykonanej z wytłoczek stalowych, żaden inny motocykl, duży czy mały, nie przypomina Daxa. W właściwie to właśnie DAX nie przypomina żadnego innego jednośladu, będąc stylistyczną klasą samą dla siebie. Wydłużona rama kojarzy się z jamnikiem, z krótkimi nogami i długim tułowiem. Właśnie to skojarzenie było inspiracją do nadania nazwy Dax oryginalnemu modelowi ST50 w 1969 roku.

Dax na rok modelowy 2023 zachowuje niepowtarzalny, kultowy wygląd oryginału, a rama, w której mieści się również zbiornik paliwa, zapewnia wystarczającą wytrzymałość, by można było jeździć z pasażerem. O prowadzenie kół dba 31-milimetrowy widelec USD z przodu i podwójne amortyzatory z tyłu. Klasyczny wygląd uzupełniają zaczernione, 12-calowe koła do mini motocykli, z grubymi balonowymi oponami, które pozwalają na komfortowe poruszanie się po mieście. Dax wyposażony jest w diodowe oświetlenie, efektowny, kompaktowy wyświetlacz LCD oraz chromowaną kierownicę i uchwyt dla pasażera.

Chłodzony powietrzem, dwuzaworowy silnik SOHC o pojemności 124 cm3, spełniający normę EURO 5, zapewnia płynną charakterystykę mocy i momentu obrotowego, a sprzęgło odśrodkowe i czterobiegowa przekładnia dbają o relaksującą i przyjemną jazdę solo lub z pasażerem.

Dax na rok modelowy 2023 będzie dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych: Pearl Nebula Red i Pearl Cadet Grey, w komplecie z klasycznym logo Honda Wing oraz logo modelu z jamnikiem.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Honda DAX: prosta, wierna i ponadczasowa

Dax zachował swoją prostotę, jakiej należy oczekiwać od takiego pojazdu. Stalowa rama zapewnia odpowiednią wytrzymałość i mieści w sobie dodatkowo “niewidzialny” zbiornik paliwa, a 31-milimetrowe golenie widelca USD, podwójne amortyzatory tylne i 12-calowe koła z grubymi oponami zapewniają lekkość prowadzenia i dobry komfort jazdy. Hamowanie odbywa się dzięki zaciskom hydraulicznym i tarczom hamulcowym z przodu i z tyłu i wspomagane jest pracą systemu ABS. Tego w DAX-ie jeszcze nie było!

Całkiem mocny i oszczędny, dwuzaworowy silnik SOHC o pojemności 124 cm3 charakteryzuje się liniową charakterystyką mocy i łagodnym przebiegiem krzywej momentu obrotowego. Sprzęgło odśrodkowe skutecznie radzi sobie z przełączaniem pomiędzy czterema dostępnymi przełożeniami, więc nie ma potrzeby stosowania dźwigni sprzęgła montowanej na kierownicy. Dax oferuje prostotę obsługi w stylu “twist-and-go” z możliwością zmiany biegów za pomocą tradycyjnej dźwigni pod lewą stopą.

Całe oświetlenie Daxa wykonano w technice LED, a okrągły wyświetlacz LCD pokazuje dokładnie to, co kierowca musi wiedzieć. Dla pasażera przewidziano chromowany uchwyt.

Honda twierdzi, że pomimo filigranowej postury, proporcje Daxa zapewniają wystarczającą ilość miejsca, aby wygodnie mogły nim podróżować dwie dorosłe osoby. Aż pragniemy to sprawdzić!

Przeczytaj również:

Honda ADV 350 2022: nowy skuter w stylu Adventure wjeżdża na salony [zdjęcia, cena, dane techniczne]

Głównym elementem stylistycznym Daxa jest rama nadająca temu modelowi niepowtarzalny charakter retro. Pozostałe elementy są do niej przymocowane lub w niej umieszczone. Do przeszłości nawiązują też niemal wszystkie inne części: grube, podwójne siedzenie (jego wysokość wynosi zaledwie 775 mm), chromowana kierownica o wysokim profilu oraz inspirowany motocyklami terenowymi z lat 70-tych, tłumik z nawiercaną, szczelinową, chromowaną osłoną termiczną. W środkowej części ramy – tuż obok klasycznego logo Hondy, które podkreśla szczególne dziedzictwo Daxa – umieszczono czarny pasek z napisem “Dax”, wykonany nietypową czcionką. Wyjątkowym akcentem wykończenia jest graficzna podobizna jamnika.

Chromowany błotnik umieszczono poniżej rzucającego się w oczy, okrągłego reflektora. Aby nadać reflektorowi dodatkowy urok, zastosowano koliście rozmieszczone diody LED, a przednie kierunkowskazy i światła pozycyjne umieszczono pomiędzy światłami mijania i drogowymi. Niewielkich rozmiarów zestaw wskaźników to okrągły, negatywowy ekran LCD, natomiast tylna lampa i kierunkowskazy wzorowane są na przednich reflektorach i również wykonane w technice LED.

Dwukołowy jamnik dla dwojga

Pasażer ma do dyspozycji zgrabny chromowany uchwyt, a osłona chroni łańcuch napędowy przed wpływem warunków atmosferycznych i uszkodzeniem luźnych ubrań użytkowników. Tylny bagażnik i podgrzewane manetki są dostępne jako wyposażenie dodatkowe.

Charakterystyczna rama w kształcie litery T, wykonana z wytłoczek stalowych z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy inżynierskiej, mieści w sobie zbiornik paliwa i jest starannie dopracowana pod względem szczegółów estetycznych. Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 24,9°/84 mm, przy rozstawie osi 1020 mm. Masa pojazdu z płynami wynosi 107 kg.

Widelec USD z goleniami 31 mm zapewnia płynne reakcje zawieszenia i – w połączeniu z szeroką, uniesioną kierownicą – ułatwia kierowanie motocyklem. Podwójne tylne amortyzatory są zestrojone tak, by zapewnić płynność jazdy, także z pasażerem. Na czarnych, 12-calowych obręczach (zapożyczonych z bezpretensjonalnego modelu MSX125 Grom) zamontowano grube, balonowe opony o szerokości 120 mm z przodu i 130 mm z tyłu. Zapewniają one dobrą przyczepność do nawierzchni i zwinność przy manewrowaniu.

Jednokanałowy układ ABS zarządza siłą hamowania. Hydrauliczne przednie i tylne zaciski hamulcowe współpracują z tarczami o średnicy odpowiednio 220 mm i 190 mm.

Przeczytaj też:

Honda Monkey 125 2022: Japońska motorynka powraca i ma teraz 5 biegów!

Opracowany na bazie nowej, wyjątkowo elastycznej, wydajnej i trwałej jednostki modelu Super Cub C125, chłodzony powietrzem silnik modelu Dax, o pojemności 124 cm3, posiada dwuzaworową głowicę cylindra SOHC oraz charakteryzuje się stosunkowo długim skokiem i wysokim stopniem sprężania: średnica cylindra wynosi 50 mm, skok tłoka 63,1 mm, a stopień sprężania, to 10,0:1. Moc maksymalna 9,4 KM osiągana jest przy 7000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 10,8 Nm – przy 5000 obr/min.

Takie parametry silnika oznaczają, że – podróżując nawet we dwójkę – można osiągnąć prędkość przelotową 90 km/h i uzyskać dynamiczne przyspieszania przy niskich prędkościach, czyli dokładnie to, co jest potrzebne do energicznej i przyjemnej jazdy w mieście.

Po lewej stronie motocykla znajduje się charakterystyczny owalny air box, filtr i kanał doprowadzający powietrze, co umożliwia płynny i wydajny przepływ powietrza dolotowego, zapewniając ostrą reakcję na otwarcie przepustnicy i dobre właściwości jezdne. Odchylony do góry tłumik i osłona termiczna nawiązują do złotej ery motocykli z lat 70. Dzięki precyzyjnym ustawieniom elektronicznego modułu ECU, efektywności zużycia paliwa i zastosowaniu pojedynczego katalizatora, osiągnięto zgodność z normą EURO 5.

4 biegi i 1,6 litra na setkę?

Zgodnie z założeniem, że motocykl ma być wzorem spokojnej i łatwej jazdy, zastosowano 4-biegową skrzynię biegów (z biegiem neutralnym na dole), obsługiwaną za pomocą sprzęgła odśrodkowego, bez konieczności używania dźwigni sprzęgła. Podczas postoju kierowca wybiera jedynie wymagany bieg za pomocą lewej dźwigni, a po otwarciu przepustnicy, sprzęgło działa automatycznie, podobnie jak robi to przy każdej zmianie przełożenia w górę lub w dół.

W silniku zastosowano szereg rozwiązań służących redukcji tarcia, jak przesunięcie osi cylindra czy rolkowe popychacze w głowicy, dzięki czemu uzyskano imponująco niskie zużycie paliwa na poziomie 1,6 l/100km (tryb WMTC). Dzięki temu Dax ma zasięg około 240 km przy zbiorniku paliwa o pojemności zaledwie 3,8 l. Ten parametr także bardzo chcielibyśmy sprawdzić!

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button