Honda Monkey, to kolejny po modelu Super Cub japoński bestseller, który stał się kultowym pojazdem na całym świecie. Wystarczy spojrzeć na ten pojazd, by od razu się uśmiechnąć. Monkey jest maszynką do generowania pozytywnych emocji i pewnie dlatego tak niepozorny i śmieszny motorek zyskał sobie tak ogromną popularność w wielu zakątkach globu. Bo jak nie pokochać takiego ślicznego urwisa?
Jazda na malutkim motocyklu niosła tak dużo radości i była tak banalnie łatwa, że Honda Monkey spopularyzowała ideę motocykla skuteczniej, niż jakakolwiek inna maszyna. Z masywnymi oponami, wysoką mini-kierownicą, miniaturowym zbiornikiem paliwa i nieproporcjonalnie dużym siedzeniem, Monkey niewątpliwie pasuje wyglądem do swoich najwspanialszych czasów, jednak jest ponadczasowy – jak uczucie sympatii, które natychmiast budzi.
Honda Monkey 125 2022: Zabawa na jeszcze lepszym poziomie!
Jego popularność opierała się na bezpretensjonalnym, budzącym pozytywne emocje wzornictwie, małych rozmiarach i wyjątkowo niskiej masie. Wszystko to sprawiło, że ten niepozorny motocykl stał się wspaniałą miejską zabawką. Do roku 1969 koła urosły do średnicy 8 cali, a od 1970 roku małpka zyskała jeszcze większą popularność, gdy wyposażono ją w szybko demontowany widelec. Monkey można było dzięki temu zmieścić do bagażnika nawet niewielkiego samochodu.
W 2018 roku Monkey kolejny raz zyskał swój czas. Wtedy to pojawił się w Europie kompletnie nowy Monkey o pojemności 125 cm3, inspirowany protoplastą tego modelu, ale jakże użyteczny i pasujący do XXI wieku. Ten sprzęt wszędzie gdzie się pojawiał, wiózł ze sobą radość. Nie inaczej stało się na drogach Europy. Obecnie, w roczniku modelowym 2022, Monkey otrzymuje zmodernizowany silnik, nową 5-biegową skrzynię biegów, udoskonalenia zawieszenia, nowy lakier i usprawnienia elementów, które zwiększają frajdę z eksploatacji i codzienną użyteczność.
Motocykl Honda Monkey jest chyba najbardziej znany jako ikona stylu lat 70-tych, choć pojazd po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1961 roku. Pierwotnie stworzony jako zabawka dla dzieci, napędzana silnikiem 49 cm3 i przeznaczony dla Tama Tech, parku rozrywki w Tokio, okazał się tak popularny, że opracowano wersję drogową, której eksport do Ameryki i Europy rozpoczęto w 1963 roku, wyposażając motocykl w charakterystyczny chromowany zbiornik paliwa, składaną kierownicę i sztywno montowane koła o średnicy 5 cali.
Rok 1978 wyznacza kolejny przełom i początek prawdziwej popularności Monkey. Motocykl został przekonstruowany – zyskał zbiornik paliwa w kształcie łzy – by przemówić do rynku samochodów kempingowych (RV), których właściciele potrzebowali poręcznego środka transportu, gdy ich jeżdżący dom parkował po dotarciu do celu podróży. I to właśnie były miejsce i czas, w których zawadiacki Monkey podbił serca milionów ludzi, dzięki 3-biegowej przekładni i sprzęgłu odśrodkowemu (które nie wymaga „tradycyjnych” motocyklowych umiejętności), dając użytkownikom pierwsze doświadczenia z obracaniem manetki przepustnicy na kierownicy jednośladu.
Współczesna Honda Monkey 125 w specyfikacji 2022, otrzymała nowy, dwuzaworowy, chłodzony powietrzem silnik SOHC o pojemności 124 cm3 (pochodzący z MSX Grom), o średnicy cylindra 50 mm i skoku tłoka 63,1 mm. Stopień sprężania wynosi 10,0:1. Maksymalną moc 9,4 KM (6,9 kW) osiąga przy 6 750 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 11 Nm przy 5500 obr./min.
I to powoduje, że Monkey to jeszcze łatwiejsza w użyciu zabawka. Przeprojektowany został układ dolotowy, oraz kształt airboxa, aby ułatwić przepływ powietrza, zwiększyć moment obrotowy i dzięki temu poprawić właściwości jezdne. Aby uzyskać zgodność z normą EURO5 zmieniono katalizator – choć jest mniejszy, skutecznie radzi sobie z gazami spalinowymi. Długość rury wydechowej została dopasowana do zmian w układzie dolotowym, natomiast tłumik trzykomorowy zastąpiono jednokomorowym, co pozwoliło poprawić osiągi i uzyskać charakterystyczną barwę dźwięku.
Stalowa rama grzbietowa Monkey została skonstruowana tak, by zapewnić odpowiednią równowagę między sztywnością i poczuciem elastyczności, co wpływa na idealne zachowanie się motocykla w szerokim zakresie warunków drogowych, w jakich taki pojazd jest używany. Owalny przekrój wahacza nawiązuje do motywu zaokrąglonych kształtów, które zastosowano w całym motocyklu. Przedni widelec USD o średnicy goleni 110 mm jest pokryty wysokiej jakości powłoką Alumite. Podwójne tylne amortyzatory z dwustopniowymi sprężynami i zmodyfikowanymi tłumikami hałasu, co poprawia kulturę jazdy po wyboistych drogach i ogranicza dobijanie. Amortyzatory dysponują skokiem 102 mm; maksymalny prześwit wynosi 175 mm. Pojedyncza przednia tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm i tylna tarcza o średnicy 190 mm zapewniają bezpieczne hamowanie, także przy wsparciu systemu ABS powiązanego z modułem pomiaru przeciążeń IMU. Masywne opony z blokowym wzorem bieżnika zapewniają płynną jazdę, a ich wymiary, to 120/80-12 65J z przodu i 130/80-12 69J z tyłu. Rozstaw osi, to 1145 mm, kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 25° i 82 mm, a minimalny promień skrętu, to zaledwie 1,9 metra. Masę własną wraz z płynami ograniczono do 104 kg, wysokość siedzenia ustalono na 775 mm. Pluszowe siedzisko wykonano z uretanu o wysokiej gęstości podnosząc w ten sposób komfortu kierowcy. Klasyczny styl Monkey (kierownica typu mini-ape, chromowane błotniki, pochylony wydech z wytłoczoną osłoną termiczną, grube opony, miękkie siedzenie i zbiornik paliwa w kształcie orzeszka) oddaje wiernie ducha pierwowzoru i wysyła odpowiednie wizualne sygnały, które powinny trafić zarówno do klientów w dojrzałym wieku, jak i do znacznie młodszego pokolenia.
Starsi kierowcy kojarzą go z bezpruderyjnością lat 70-tych – być może wiążą ten wygląd ze wspomnieniem pierwszego poczucia motocyklowej swobody – wpisanej w jego stylistykę, podczas gdy młodsi motocykliści, poszukujący wszystkiego, co retro, otrzymują zarówno klasyka oraz coś niezaprzeczalnie funky, co odróżnia ich od przyjaciół. Czymś, co łączy zarówno tych, którzy na nim jadą, jak i mijających go, jest wewnętrzny uśmiech, zwany w Hondzie „smile factor”. Takie odczucia wywołuje właśnie ten rodzaj motocykla.
Masa własna Hony Monkey 125 z płynami wynosi 104 kg, rozstaw osi 1 145 mm, a wysokość siedzenia 775 mm
Nowa 5-biegowa skrzynia biegów, która zastąpiła starszą 4-biegową, ma dłuższe przełożenia, co jest atutem na dłuższych trasach i zapewnia bardziej relaksującą charakterystykę jazdy. Maksymalna prędkość to 91 km/h. Ręcznie sterowane sprzęgło daje wrażenie jazdy pełnowymiarowym motocyklem, podczas gdy 12-calowe koła zapewniają żywą reakcję w czasie jazdy miejskiej. Naturalnie, niewielkie gabaryty Monkey i łatwość utrzymania równowagi przy niskich prędkościach, pozwalają na swobodne przemieszczanie się w korkach. Jazda po mieście jest dziecinnie prosta i daje mnóstwo frajdy, bo moc silnika jest świetnie dopasowana do niskiej masy jednośladowej małpki. Honda deklaruje, że silnik jest do tego bardzo oszczędny – zadowalając się 1,5 l na 100 km (tryb WMTC), dzięki zastosowaniu rozwiązań redukujących tarcie, jak wzajemne przesunięcie osi wału korbowego i osi cylindra oraz użycie rolkowych dźwigienek zaworowych. Wyrafinowany autorski system PGM-FI Hondy gwarantuje bardzo wydajne spalanie.
W modelu 2022 standardowym wyposażeniem jest stylowy tylny bagażnik z rur stalowych, nadający się do przewożenia ładunków o masie do 3 kg. Lśniący zbiornik paliwa o pojemności 5,6 litra, wykończony w tym samym kolorze lakieru co rama, wahacz i tylne amortyzatory, zwieńczono dumnie, trójwymiarowym historycznym skrzydełkiem Classic Wing Hondy. Nowoczesna technika jest jednak w pełni obecna pod osłoną klasycznego stylu: cyfrowy okrągły zestaw wskaźników LCD zawiera prędkościomierz (który mruga żartobliwie po włączeniu zapłonu), licznik kilometrów z dwoma licznikami dziennymi i sześciosegmentowym wskaźnikiem poziomu paliwa. Całe oświetlenie jest wykonane w technice LED. Kluczyk zapłonu, który również ozdobiono motywem skrzydełka Classic Wing, posiada funkcję zdalnej komunikacji z pojazdem, dzięki czemu światła motocykla migają po naciśnięciu przycisku, umożliwiając łatwą lokalizację na zatłoczonych parkingach. Jednokanałowy układ ABS współpracuje z modułem pomiaru przeciążeń IMU, aby złagodzić unoszenie tyłu przy silnym hamowaniu.
Honda Super Cub 125 2022: Jak ja marzyłem kiedyś o tym sprzęcie! [zdjęcia, dane techniczne]
Kamienie milowe w historii Hondy Monkey
1961 Z100
Pierwszy model, z 5 calowymi kołami, sztywnym zawieszeniem, składaną kierownicą, ramą typu backbone, trójkątnym zbiornikiem paliwa i silnikiem Super Cub (C50) o mocy 4,2 KM (3,1 kW) i pojemności 49 cm3, był przeznaczony do użytku w parkach rozrywki.
1963 CZ100
Pierwszy model dopuszczony do ruchu na drogach – eksportowany do Ameryki Północnej i Europy.
1967 Z50M
Pierwszy model sprzedawany w Japonii – ze składanym siedzeniem i kierownicą wpasowującymi się w tylną część samochodu. Dodano również korek wlewu paliwa, aby zapobiec wyciekom paliwa podczas transportu. Na wyposażeniu sprzęgło odśrodkowe.
1969 Z50A
Teleskopowy przedni widelec, 8-calowe przednie koło, nisko zawieszony wydech i po raz pierwszy kierunkowskazy.
1970 Z50Z
Szybko odłączane przednie zawieszenie pozwalało na przewożenie go w bagażniku małego samochodu. Stopka centralna służyła wsparciu motocykla przy wyjmowaniu widelca.
1974 Z50J
Tylne zawieszenie i niezależny wahacz. Pierwszy trapezowy zbiornik paliwa oraz opony terenowe.
1978 (Z50J-I)
Pierwszy model z motocyklowym zbiornikiem paliwa typu łezka, w stylu customa, o zwiększonej pojemności do 5L.
1979 (Z50J-I)
Wersja chromowana
1984 (Z50J-I)
Limitowana edycja modelu „Gold”
1985 A-Z50J
Pierwsze pojawienie się ręcznego sprzęgła
1987 A-AB22
Model ‘R’ z podwójną ramą rurową, tylnym zawieszeniem z pojedynczym amortyzatorem i hydraulicznym tarczowym hamulcem z przodu. 10-calowe koła Comstar.
1988 A-Z50J
Podwójne lusterka po raz pierwszy.
1991 A-Z50J
Stylizowany na off-road model „Baja” z podwójnymi reflektorami
2000
Model milenijny
2004 wersja specjalna Freddie Spencer
W kolorach wzorowanych na CB750F, na którym Freddie Spencer zwyciężył w Daytona 100.
2006
40. rocznica
2009 Wersja limitowana Monkey JBH-AB27
Pierwsza wersja z wtryskiem paliwa. Zbiornik paliwa w kształcie trapezu.
2017 Wersja na 50. rocznicę
Nowa wersja upamiętniająca 50. rocznicę sprzedaży w Japonii
Honda Monkey 125 2022: dane techniczne
SILNIK | |
Typ | Chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder |
Pojemność skokowa | 124 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 50 x 63,1 mm |
Stopień sprężania | 10,0:1 |
Moc maksymalna | 9,4 KM (6,9 kW) przy 6750 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 11 Nm przy 5500 obr./min. |
Pojemność układu smarowania | 1,1 litra |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Zbiornik paliwa | 5,6 l. |
Zużycie paliwa | 1,5 litra na 100 km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Rozrusznik | Elektryczny |
Akumulator | 12 V – 3.5 AH |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | |
Typ sprzęgła | Mokre, wielopłytkowe |
Typ skrzyni biegów | 5-biegowa |
RAMA | |
Typ | Rama stalowa typu backbone |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 1710 x 755 x 1030 mm |
Rozstaw osi | 1145 mm |
Kąt pochylenia kolumny | 25° |
Wyprzedzenie | 82 mm |
Wysokość siedziska | 775 mm |
Prześwit | 175 mm |
Promień skrętu | 1,9 m |
Masa własna | 104 kg |
ZAWIESZENIE | |
Przód | Odwrócony widelec teleskopowy typu upside down, skok 100 mm |
Tył | Podwójny amortyzator, skok 102 mm |
KOŁA | |
Przód | Aluminiowe 10-ramienne |
Tył | Aluminiowe 10-ramienne |
Opona przednia | 120/80-12M/C 65J |
Opona tylna | 130/80-12M/C 69J |
HAMULCE | |
Przód | Pojedyncze pływające tarcze 220 mm z ABS opartym na module IMU. |
Tył | Pojedyncze pływające tarcze 190 mm |
OŚWIETLENIE | |
Reflektor | LED |
Światła tylne | LED |