Honda Super Cub 125 2022: Jak ja marzyłem kiedyś o tym sprzęcie! [zdjęcia, dane techniczne]

Motocykl? Skuter? A może najpopularniejszy jednoślad świata, czyli Honda Super Cub?

W skrócie
  • Honda Super Cub 125 - kultowy pojazd tworzący sam dla siebie swoją klasę, powraca w najnowszej specyfikacji 2022
  • Najczęściej kupowany jednoślad na świecie dostępny będzie teraz w dwuosobowej wersji oraz z nowoczesnym wyposażeniem

Chyba każdy kto choć trochę interesuje się motoryzacją kojarzy ten jednoślad. Honda Cub/Super Cub to pojazd, bez którego świat nie wyglądałby tak samo. I nie są to puste słowa, bo ten niepozorny sprzęt zmotoryzował wiele regionów świata, będąc najlepiej sprzedającym się pojazdem silnikowym ever!

Sam marzyłem o Hondzie Super Cub, bo w latach mojej młodości była to po prostu o całe kosmosy lepsza wersja naszych Jawek, Simsonów i innych sprzętów, które były wówczas dostępne dla przeciętnego Kowalskiego w wersji Junior. Honda Super Cub, po dziś dzień, jest synonimem mobilności i niezawodności, a jej charakterystyczne kształty – tak jak włoska Vespa – są dziś uważane za japońską ikonę sztuki użytkowej.

Pierwszy Super Cub C100 miał premierę w 1958 roku, w 10 rocznicę istnienia Hondy. Stworzony przez samego Soichiro Hondę i jego wieloletniego partnera biznesowego Takeo Fujisawę, miał prosty cel: dawać właścicielom radość, wynikającą z użyteczności w życiu codziennym i umożliwić jak największemu gronu osób sprawne przemieszczanie się. Prawie 60 lat później, w 2017 roku z taśmy produkcyjnej zjechał 100-milionowy Super Cub, ugruntowując status modelu jako najpopularniejszego pojazdu silnikowego na świecie. W ciągu tych lat proste atrybuty Super Cub’ów – unikatowy styl, niezawodność, oszczędność i funkcjonalność – nigdy nie wyszły z mody. Osiągnięto cel, jaki postawili Soichiro i Takeo – dać ludziom mobilność i sprawić, by z tej mobilności korzystali. Ten pojazd dostępny był w 160 krajach, produkwany jest nieprzerwanie od 63 lat, i wytwarzany jest w aż 16 fabrykach na całym świecie. Żaden inny przedstawiciel rynku motoryzacyjnego nie może pochwalić się takimi liczbami. A to tylko “zwykły – niezwykły” lekki i sympatyczny motorek.

Honda Super Cub: jednoślad jak żaden inny!

Nowsze generacje tego więcej niż kultowego modelu były dostępne aż do 2018 roku jedynie na rynku japońskim. Wtedy to zdecydowano o ponownym wysłaniu Super Cub`a na podbój świata. I tak trafiły do Europy, gdzie od razu spotkały się z ciepłym przyjęciem. Po powrocie na europejskie ulice jako Super Cub 125, najlepiej sprzedający się pojazd silnikowy na świecie został w wersji na rok 2021 dostosowany do normy EURO5 dzięki nowemu, mocniejszemu i oszczędniejszemu silnikowi chłodzonemu powietrzem. A w modelu na rok 2022 siedzisko i podnóżki dla pasażera są wyposażeniem standardowym, a nowe nastawy zawieszenia poprawiają komfort jazdy.

22YM HONDA SUPER CUB 125

 

Ikona zmieniona od wewnątrz, by jeździć jeszcze lepiej

Nowa konstrukcja chłodzonego powietrzem silnika SOHC, z dopasowanymi ustawieniami ECU oraz z odpowiednimi układami dolotu i wydechu pozwoliła Super Cub 125 spełnić normę EURO5. Przy okazji nowy silnik ma nieco więcej mocy i jest bardziej oszczędny, zapewniając zużycie paliwa na poziomie 1,5 l/100 km (tryb WMTC). Zwiększono również moc alternatora.

Klasyczny styl pozostał bez zmian, dodano jedynie seryjnie montowane siedzenie dla pasażera i podnóżki. Zmienione charakterystyki sprężyn w przednim i tylnym zawieszeniu ułatwiają jazdę po nierównych miejskich ulicach.

Honda Super Cub: 100 milionów sprzedanych motocykli. Tak wygląda motoryzacyjny cud!

Wydajny i trwały, chłodzony powietrzem silnik Super Cub 125 o pojemności 124 cm3 łączy w sobie dolną część (z przeprojektowaną skrzynią korbową) obecnego na rynku japońskim modelu C110 wyposażonego w dwuzaworową głowicę cylindra SOHC, z głowicą z najnowszego silnika modelu MSX Grom. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 50 x 63,1 mm, a stopień sprężania, to 10,0:1. Moc maksymalna 9,8 KM (7,2 kW), wzrost o 0,1 kW, osiągana jest przy 7 500 obr./min., a maksymalny moment obrotowy wynosi 10,4 Nm przy 6 250 obr./min. Airbox o bardziej wyrównanym przepływie powietrza przekonstruowano tak, by pasował do nowego silnika. Jest mniejszy, niż poprzednio, ale w połączeniu z nowym kanałem powietrznym i nowym położeniem wtryskiwaczy pozwala na uzyskanie przyjaźniejszej charakterystyki silnika.

Zewnętrzny wygląd tłumika wydechu – jeden z wielu elementów „mitologii” Super Cuba – pozostaje bez zmian, podczas gdy wnętrze tłumika zmodyfikowano. W poprzedniej wersji układu wydechowego stosowano dwa katalizatory, teraz dzięki zwiększeniu sprawności spalania w celu spełnienia normy EURO5, można było skorzystać z pojedynczego, bardziej wydajnego katalizatora. Elektroniczny moduł sterujący pracą silnika (ECU) oprogramowano na nowo, aby zmaksymalizować osiągi i sprawność, zwiększono też moc wyjściową alternatora (ACG).

Skrzynia biegów jest 4-biegowa (z biegiem jałowym na dole) i zgodnie z tradycją Super Cub, zmiany biegów odbywają się z pomocą automatycznego sprzęgła odśrodkowego, bez potrzeby stosowania dźwigni sprzęgła. Podczas postoju kierowca po prostu wybiera bieg za pomocą lewej dźwigni nożnej, a gdy otwiera przepustnicę, sprzęgło wykonuje swoją pracę automatycznie i robi tak przy każdej zmianie przełożenia, w górę lub w dół. Przełożenie końcowe wynosi 2,50, z zębatką przednią 14T i zębatką tylną 35T. Przekładnia główna o zębach skośnych redukuje hałasy mechaniczne. Honda twierdzi, że silnik tego klasycznego w formie sprzęcika niezwykle oszczędnie gospodaruje paliwem, zużywając 1,5 l/100km (tryb WMTC), co ma z kolei pozwolić na przejechanie około  250 km po zatankowaniu do pełna zbiornika o pojemności (zaledwie) 3,7 litra.

Ponadczasowa, sugestywna stylizacja Super Cub 125, rozpoznawalnego natychmiast po osłonach nóg, z całkowicie schowanymi częściami mechanicznymi, pozostaje niezmieniona. Jest to konstrukcja, którą tworzono mając na myśli jedno słowo: „uniwersalność”. Innymi słowy, taki pojazd musi być łatwy w użyciu dla niemal wszystkich. Kluczową częścią tej filozofii jest wyciągnięta do przodu sylwetka w kształcie litery “S”, która biegnie od obniżenia ramy przed siedzeniem w kierunku tylnego błotnika, ułatwiając wsiadanie i zsiadanie. Nowością w modelu roku 2022 jest dodanie siedzenia i podnóżków dla pasażera do listy wyposażenia standardowego. Inną natychmiast rozpoznawalną cechą Super Cub jest układ „unit”, który łączy oddzielne elementy (widelec, kierownicę i osłony nóg) w jedną spójną całość. W oryginalnym modelu sprzed ponad 60 lat kierownica o kształcie przypominającym rozpostarte ptasie skrzydła stała się magnesem przyciągającym klientów, a współczesny model Super Cub C125 z kutą, zwężającą się stożkowo kierownicą, opakowaną w przestrzenną, gustownie wystylizowaną epoksydową obudowę zawierającą przełączniki i wskaźniki, wyraźnie nawiązuje do oryginału. Manetki są umieszczone w naturalnej, łatwej do trzymania pozycji i skłaniają do zajęcia wyprostowanej pozycji za kierownicą, co zapewnia doskonałą orientację i widoczność we wszystkich kierunkach. W siedzisku zastosowano grubą piankę uretanową o wysokiej gęstości, która zwiększa komfort jazdy. Z przodu siedzenie zwęża się, co ułatwia wygodny kontakt stóp z podłożem.

 

Wszystkie elementy oświetlenia zostały wykonane w nowoczesnej technice LED, a instrumenty z dwoma zegarami oddzielonymi podwójnymi chromowanymi pierścieniami, uzupełniają ogólny zamysł projektu. Zewnętrzny pierścień tworzą: analogowy prędkościomierz ze wskazówką i kontrolki ostrzegawcze, w wewnętrznym umieszczono dyskretny, cyfrowy wyświetlacz. Nowoczesnym elementem wyposażenia jest bezkluczykowy system Honda Smart Key, który steruje również immobilizerem jako dodatkowym zabezpieczeniem przed kradzieżą i jest wyposażony w funkcję “odpowiedz”, dzięki której kierunkowskazy będą migać po naciśnięciu przycisku na pilocie, co ułatwi odnalezienie pojazdu na zatłoczonym parkingu.
Ukłonem w stronę protoplastów serii i historii Hondy jest klasyczne, trójwymiarowe logo, klasyczne skrzydełko na breloku kluczyka Smart Key.

Honda CRF450R 2022: mistrzyni świata z kontrolą trakcji?

 

Piękna klasyka w przyjemnej i bardzo użytkowej formie

Przyjemność i łatwość prowadzenia zawsze były mocnymi stronami motocykli Super Cub. W tym właśnie celu sztywność rurowej stalowej ramy starannie dopracowano w rejonie główki ramy, a także pomiędzy punktami mocowania silnika, by lepiej wykorzystać osiągi silnika 124 cm3. Przeprojektowana skrzynia korbowa silnika otrzymała nowe wsporniki mocujące ją do ramy. Zarówno kierownica jak i siedzenie są zamontowane na gumowych podkładkach, także w podnóżkach zastosowano gumowe wstawki. Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 26,5° i 71 mm, przy rozstawie osi kół wynoszącym 1245 mm. Masa pojazdu z płynami wynosi 110 kg. Widelec teleskopowy o skoku 100 mm wyposażono w nowe sprężyny, poprawiające kontrolę nad pojazdem. Podwójne tylne amortyzatory (malowane w kolorze motocykla) również korzystają z nowych sprężyn, co zapewnia płynniejszą jazdę na wyboistych drogach, a eleganckie 17-calowe aluminiowe, odlewane ciśnieniowo koła (z obręczami i szprychami obrabianymi mechanicznie) dodają stabilności i precyzji prowadzenia. Motocykl wyjeżdża z fabryki na oponach bezdętkowych w rozmiarze 70/90-17 z przodu i 80/90-17 z tyłu. Przednia tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm współpracuje z jednotłoczkowym zaciskiem hamulcowym, tylną oś wyhamowuje bęben o średnicy 110 mm.

Honda Super Cub 125 2022: dane techniczne

SILNIK
Typ Chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder
Pojemność skokowa 124 cm3
Średnica x skok tłoka 50 x 63,1 mm
Stopień sprężania 10,0:1
Moc maksymalna 9,8 KM (7,2 kW) przy 7 500 obr./min.
Maks. moment obrotowy 10,4 kW przy 6 250 obr./min.
Pojemność układu smarowania 1,1 litra
SYSTEM PALIWOWY
Zasilanie PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
Zbiornik paliwa 3,7 litra
Zużycie paliwa 1,5 l/100 km (wg cyklu pomiarowego WMTC)
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Akumulator 12 V – 3,5 AH
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Typ sprzęgła Mokre, wielopłytkowe, automatyczne sprzęgło odśrodkowe
Typ skrzyni biegów 4-biegowa
RAMA
Typ Rama stalowa typu backbone
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 1 915 x 720 x 1 000 mm
Rozstaw osi 1 245 mm
Kąt pochylenia kolumny 26.5°
Wyprzedzenie 71 mm
Wysokość siedziska 780 mm
Prześwit 125 mm
Masa własna 110 kg
ZAWIESZENIE
Przód Widelec z amortyzatorami 26 mm
Tył Podwójny amortyzator
KOŁA
Przód Odlew aluminiowy
Tył Odlew aluminiowy
Opona przednia 70/90-17M/C 38P
Opona tylna 80/90-17M/C 50P
HAMULCE
Typ układu ABS Jednokanałowy ABS
Przód Pojedyncza tarcza pływająca 220 mm
Tył Bęben 110 mm
OŚWIETLENIE
Reflektor LED
Światła tylne LED

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button