- Honda Super Cub 125 - kultowy pojazd tworzący sam dla siebie swoją klasę, powraca w najnowszej specyfikacji 2022
- Najczęściej kupowany jednoślad na świecie dostępny będzie teraz w dwuosobowej wersji oraz z nowoczesnym wyposażeniem
Chyba każdy kto choć trochę interesuje się motoryzacją kojarzy ten jednoślad. Honda Cub/Super Cub to pojazd, bez którego świat nie wyglądałby tak samo. I nie są to puste słowa, bo ten niepozorny sprzęt zmotoryzował wiele regionów świata, będąc najlepiej sprzedającym się pojazdem silnikowym ever!
Sam marzyłem o Hondzie Super Cub, bo w latach mojej młodości była to po prostu o całe kosmosy lepsza wersja naszych Jawek, Simsonów i innych sprzętów, które były wówczas dostępne dla przeciętnego Kowalskiego w wersji Junior. Honda Super Cub, po dziś dzień, jest synonimem mobilności i niezawodności, a jej charakterystyczne kształty – tak jak włoska Vespa – są dziś uważane za japońską ikonę sztuki użytkowej.
Pierwszy Super Cub C100 miał premierę w 1958 roku, w 10 rocznicę istnienia Hondy. Stworzony przez samego Soichiro Hondę i jego wieloletniego partnera biznesowego Takeo Fujisawę, miał prosty cel: dawać właścicielom radość, wynikającą z użyteczności w życiu codziennym i umożliwić jak największemu gronu osób sprawne przemieszczanie się. Prawie 60 lat później, w 2017 roku z taśmy produkcyjnej zjechał 100-milionowy Super Cub, ugruntowując status modelu jako najpopularniejszego pojazdu silnikowego na świecie. W ciągu tych lat proste atrybuty Super Cub’ów – unikatowy styl, niezawodność, oszczędność i funkcjonalność – nigdy nie wyszły z mody. Osiągnięto cel, jaki postawili Soichiro i Takeo – dać ludziom mobilność i sprawić, by z tej mobilności korzystali. Ten pojazd dostępny był w 160 krajach, produkwany jest nieprzerwanie od 63 lat, i wytwarzany jest w aż 16 fabrykach na całym świecie. Żaden inny przedstawiciel rynku motoryzacyjnego nie może pochwalić się takimi liczbami. A to tylko “zwykły – niezwykły” lekki i sympatyczny motorek.
Honda Super Cub: jednoślad jak żaden inny!
Nowsze generacje tego więcej niż kultowego modelu były dostępne aż do 2018 roku jedynie na rynku japońskim. Wtedy to zdecydowano o ponownym wysłaniu Super Cub`a na podbój świata. I tak trafiły do Europy, gdzie od razu spotkały się z ciepłym przyjęciem. Po powrocie na europejskie ulice jako Super Cub 125, najlepiej sprzedający się pojazd silnikowy na świecie został w wersji na rok 2021 dostosowany do normy EURO5 dzięki nowemu, mocniejszemu i oszczędniejszemu silnikowi chłodzonemu powietrzem. A w modelu na rok 2022 siedzisko i podnóżki dla pasażera są wyposażeniem standardowym, a nowe nastawy zawieszenia poprawiają komfort jazdy.
Ikona zmieniona od wewnątrz, by jeździć jeszcze lepiej
Nowa konstrukcja chłodzonego powietrzem silnika SOHC, z dopasowanymi ustawieniami ECU oraz z odpowiednimi układami dolotu i wydechu pozwoliła Super Cub 125 spełnić normę EURO5. Przy okazji nowy silnik ma nieco więcej mocy i jest bardziej oszczędny, zapewniając zużycie paliwa na poziomie 1,5 l/100 km (tryb WMTC). Zwiększono również moc alternatora.
Klasyczny styl pozostał bez zmian, dodano jedynie seryjnie montowane siedzenie dla pasażera i podnóżki. Zmienione charakterystyki sprężyn w przednim i tylnym zawieszeniu ułatwiają jazdę po nierównych miejskich ulicach.
Honda Super Cub: 100 milionów sprzedanych motocykli. Tak wygląda motoryzacyjny cud!
Wydajny i trwały, chłodzony powietrzem silnik Super Cub 125 o pojemności 124 cm3 łączy w sobie dolną część (z przeprojektowaną skrzynią korbową) obecnego na rynku japońskim modelu C110 wyposażonego w dwuzaworową głowicę cylindra SOHC, z głowicą z najnowszego silnika modelu MSX Grom. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 50 x 63,1 mm, a stopień sprężania, to 10,0:1. Moc maksymalna 9,8 KM (7,2 kW), wzrost o 0,1 kW, osiągana jest przy 7 500 obr./min., a maksymalny moment obrotowy wynosi 10,4 Nm przy 6 250 obr./min. Airbox o bardziej wyrównanym przepływie powietrza przekonstruowano tak, by pasował do nowego silnika. Jest mniejszy, niż poprzednio, ale w połączeniu z nowym kanałem powietrznym i nowym położeniem wtryskiwaczy pozwala na uzyskanie przyjaźniejszej charakterystyki silnika.
Zewnętrzny wygląd tłumika wydechu – jeden z wielu elementów „mitologii” Super Cuba – pozostaje bez zmian, podczas gdy wnętrze tłumika zmodyfikowano. W poprzedniej wersji układu wydechowego stosowano dwa katalizatory, teraz dzięki zwiększeniu sprawności spalania w celu spełnienia normy EURO5, można było skorzystać z pojedynczego, bardziej wydajnego katalizatora. Elektroniczny moduł sterujący pracą silnika (ECU) oprogramowano na nowo, aby zmaksymalizować osiągi i sprawność, zwiększono też moc wyjściową alternatora (ACG).
Skrzynia biegów jest 4-biegowa (z biegiem jałowym na dole) i zgodnie z tradycją Super Cub, zmiany biegów odbywają się z pomocą automatycznego sprzęgła odśrodkowego, bez potrzeby stosowania dźwigni sprzęgła. Podczas postoju kierowca po prostu wybiera bieg za pomocą lewej dźwigni nożnej, a gdy otwiera przepustnicę, sprzęgło wykonuje swoją pracę automatycznie i robi tak przy każdej zmianie przełożenia, w górę lub w dół. Przełożenie końcowe wynosi 2,50, z zębatką przednią 14T i zębatką tylną 35T. Przekładnia główna o zębach skośnych redukuje hałasy mechaniczne. Honda twierdzi, że silnik tego klasycznego w formie sprzęcika niezwykle oszczędnie gospodaruje paliwem, zużywając 1,5 l/100km (tryb WMTC), co ma z kolei pozwolić na przejechanie około 250 km po zatankowaniu do pełna zbiornika o pojemności (zaledwie) 3,7 litra.
Ponadczasowa, sugestywna stylizacja Super Cub 125, rozpoznawalnego natychmiast po osłonach nóg, z całkowicie schowanymi częściami mechanicznymi, pozostaje niezmieniona. Jest to konstrukcja, którą tworzono mając na myśli jedno słowo: „uniwersalność”. Innymi słowy, taki pojazd musi być łatwy w użyciu dla niemal wszystkich. Kluczową częścią tej filozofii jest wyciągnięta do przodu sylwetka w kształcie litery “S”, która biegnie od obniżenia ramy przed siedzeniem w kierunku tylnego błotnika, ułatwiając wsiadanie i zsiadanie. Nowością w modelu roku 2022 jest dodanie siedzenia i podnóżków dla pasażera do listy wyposażenia standardowego. Inną natychmiast rozpoznawalną cechą Super Cub jest układ „unit”, który łączy oddzielne elementy (widelec, kierownicę i osłony nóg) w jedną spójną całość. W oryginalnym modelu sprzed ponad 60 lat kierownica o kształcie przypominającym rozpostarte ptasie skrzydła stała się magnesem przyciągającym klientów, a współczesny model Super Cub C125 z kutą, zwężającą się stożkowo kierownicą, opakowaną w przestrzenną, gustownie wystylizowaną epoksydową obudowę zawierającą przełączniki i wskaźniki, wyraźnie nawiązuje do oryginału. Manetki są umieszczone w naturalnej, łatwej do trzymania pozycji i skłaniają do zajęcia wyprostowanej pozycji za kierownicą, co zapewnia doskonałą orientację i widoczność we wszystkich kierunkach. W siedzisku zastosowano grubą piankę uretanową o wysokiej gęstości, która zwiększa komfort jazdy. Z przodu siedzenie zwęża się, co ułatwia wygodny kontakt stóp z podłożem.
Wszystkie elementy oświetlenia zostały wykonane w nowoczesnej technice LED, a instrumenty z dwoma zegarami oddzielonymi podwójnymi chromowanymi pierścieniami, uzupełniają ogólny zamysł projektu. Zewnętrzny pierścień tworzą: analogowy prędkościomierz ze wskazówką i kontrolki ostrzegawcze, w wewnętrznym umieszczono dyskretny, cyfrowy wyświetlacz. Nowoczesnym elementem wyposażenia jest bezkluczykowy system Honda Smart Key, który steruje również immobilizerem jako dodatkowym zabezpieczeniem przed kradzieżą i jest wyposażony w funkcję “odpowiedz”, dzięki której kierunkowskazy będą migać po naciśnięciu przycisku na pilocie, co ułatwi odnalezienie pojazdu na zatłoczonym parkingu.
Ukłonem w stronę protoplastów serii i historii Hondy jest klasyczne, trójwymiarowe logo, klasyczne skrzydełko na breloku kluczyka Smart Key.
Honda CRF450R 2022: mistrzyni świata z kontrolą trakcji?
Piękna klasyka w przyjemnej i bardzo użytkowej formie
Przyjemność i łatwość prowadzenia zawsze były mocnymi stronami motocykli Super Cub. W tym właśnie celu sztywność rurowej stalowej ramy starannie dopracowano w rejonie główki ramy, a także pomiędzy punktami mocowania silnika, by lepiej wykorzystać osiągi silnika 124 cm3. Przeprojektowana skrzynia korbowa silnika otrzymała nowe wsporniki mocujące ją do ramy. Zarówno kierownica jak i siedzenie są zamontowane na gumowych podkładkach, także w podnóżkach zastosowano gumowe wstawki. Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 26,5° i 71 mm, przy rozstawie osi kół wynoszącym 1245 mm. Masa pojazdu z płynami wynosi 110 kg. Widelec teleskopowy o skoku 100 mm wyposażono w nowe sprężyny, poprawiające kontrolę nad pojazdem. Podwójne tylne amortyzatory (malowane w kolorze motocykla) również korzystają z nowych sprężyn, co zapewnia płynniejszą jazdę na wyboistych drogach, a eleganckie 17-calowe aluminiowe, odlewane ciśnieniowo koła (z obręczami i szprychami obrabianymi mechanicznie) dodają stabilności i precyzji prowadzenia. Motocykl wyjeżdża z fabryki na oponach bezdętkowych w rozmiarze 70/90-17 z przodu i 80/90-17 z tyłu. Przednia tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm współpracuje z jednotłoczkowym zaciskiem hamulcowym, tylną oś wyhamowuje bęben o średnicy 110 mm.
Honda Super Cub 125 2022: dane techniczne
SILNIK | |
Typ | Chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder |
Pojemność skokowa | 124 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 50 x 63,1 mm |
Stopień sprężania | 10,0:1 |
Moc maksymalna | 9,8 KM (7,2 kW) przy 7 500 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 10,4 kW przy 6 250 obr./min. |
Pojemność układu smarowania | 1,1 litra |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Zbiornik paliwa | 3,7 litra |
Zużycie paliwa | 1,5 l/100 km (wg cyklu pomiarowego WMTC) |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Akumulator | 12 V – 3,5 AH |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | |
Typ sprzęgła | Mokre, wielopłytkowe, automatyczne sprzęgło odśrodkowe |
Typ skrzyni biegów | 4-biegowa |
RAMA | |
Typ | Rama stalowa typu backbone |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 1 915 x 720 x 1 000 mm |
Rozstaw osi | 1 245 mm |
Kąt pochylenia kolumny | 26.5° |
Wyprzedzenie | 71 mm |
Wysokość siedziska | 780 mm |
Prześwit | 125 mm |
Masa własna | 110 kg |
ZAWIESZENIE | |
Przód | Widelec z amortyzatorami 26 mm |
Tył | Podwójny amortyzator |
KOŁA | |
Przód | Odlew aluminiowy |
Tył | Odlew aluminiowy |
Opona przednia | 70/90-17M/C 38P |
Opona tylna | 80/90-17M/C 50P |
HAMULCE | |
Typ układu ABS | Jednokanałowy ABS |
Przód | Pojedyncza tarcza pływająca 220 mm |
Tył | Bęben 110 mm |
OŚWIETLENIE | |
Reflektor | LED |
Światła tylne | LED |