Honda CRF450R 2022: mistrzyni świata z kontrolą trakcji?

Zwycięska maszyna Tima Gajsera w najnowszej specyfikacji z nowymi bajerami

W skrócie
  • Honda CRF450R 2022: lepsze wrogiem mistrzowskiego?
  • Ewolucja flagowego motocykla crossowego wprowadza sporo istotnych choć niepozornych zmian

Honda prezentuje swoją flagową crossówkę, czyli CRF250R w wersji modelowej 2022. Ewolucja zawiera sporo zmian, a wśród nich zmienne coś na modłę offroadowej kontroli trakcji.

W 2021 roku przeprojektowany CRF450R był oparty na motywie rozwojowym „RAZOR-SHARP CORNERING”, skupiającym się na mocniejszym momencie obrotowym w niskim / średnim zakresie, bardzo dokładnym prowadzeniu i ergonomii przyjaznej dla kierowcy. Nowa (lżejsza o 2 kg) rama i lepiej dobrana sztywność wahacza zostały uzupełnione węższą geometrią podwozia i zwiększonym prześwitem, aby osiągnąć najlepsze osiągi w zakrętach. Wiedza działu HRC zaowocowała dostarczeniem silnika z wysokim momentem obrotowym w niskim i średnim zakresie, a poprawiony system dekompresora zapewnił łatwiejszy rozruch. Nowe sprzęgło hydrauliczne i wszechstronny pakiet elektroniki sprawiły, że ergonomia nowego motocykla ułatwiła kierowcy jazdę konsekwentnie szybko przez cały wyścig – pomagając nie tylko motocyklistom MXGP, ale także entuzjastom MX na każdym poziomie umiejętności, stale utrzymywać optymalne czasy okrążeń.

 

Opierając się na tych solidnych podstawach z nowego modelu z roku 2021, CRF450R w 2022 roku otrzyma lepsze właściwości jezdne z nowym ECU oraz zmienione ustawienia przedniego i tylnego zawieszenia Showa, zwiększając wydajność tłumienia.

 

 Rama i zawieszenie

  • W modelu 2022 twardsze tłumienie zawieszenia zapewnia bardziej zrównoważone działanie zawieszenia
  • Wkład zespołu HRC w konstrukcję ramy, wahacza, rozkładu sztywności i geometrii zapewnił wyjątkową zdolność pokonywania zakrętów i łatwość użytkowania
  • Kompaktowe, wąskie plastiki zapewniają kierowcy swobodę

W przypadku roku modelowego 2022 podwozie CRF450R pozostało niezmienione, poza wewnętrznymi regulacjami przedniego i tylnego zawieszenia Showa. Celem ewolucji na rok 2022 jest zapewnienie lepszego utrzymania motocykla – zwiększenie zakresu tłumienia amortyzatora przy dobiciu zarówno z przodu, jak i z tyłu – optymalizacja rozkładu między przodem a tyłem maszyny.

 

Widelec Showa 49 mm USD ze sprężyną śrubową AF2 jest oparty na wersji „factory”, czyli elemencie dostarczanym zespołom wyścigowym MX w mistrzostwach Japonii. Dzięki aktualizacji w 2021 roku widelec uzyskał o 5 mm większy skok, powiększony do 310 mm, i zwiększoną sztywność zacisków osi. W modelu 2022 został zmieniony zestaw podkładek odpowiadających za tłumienie małych ruchów amortyzatora, aby wygenerować twardsze ustawienia zarówno dla tłumienia dobicia, jak i odbicia. Objętość oleju zmniejsza się o 8 cm3 do 380 cm3; jest teraz 13 pozycji regulacji (zamiast 15) dla odbicia i 15 dla dobicia, jak poprzednio.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Całkowicie zmienione ustawienia tylnego amortyzatora Showa MKE AF2 i pakietu podkładek regulujących wolne, średnie i szybkie, zapewniają sztywniejsze ogólne ustawienie tłumienia dobicia. Teraz jest 11 pozycji regulacji odbicia (wzrost z 8) i 6 dla dobicia przy szybkich i wolnych ruchach (z 12). Objętość oleju wzrasta o 1 cm3 do 422 cm3.

 

Skok ewolucyjny w 2021 roku sprawił, że części motocyklowe i ergonomia znacznie się poprawiły. Dzięki węższym dźwigarom głównym masa ramy głównej została zmniejszona o 700 g, a przeprojektowana rama pomocnicza zaoszczędziła dodatkowe 320 g. Dynamika podwozia również była nowa; przy zachowanej sztywności skrętnej sztywność poprzeczna zmniejszona o 20%, aby zwiększyć prędkość na zakrętach, przyczepność i dokładność kierowania. Zarówno górne, jak i dolne jarzma zostały przeprojektowane, aby zapewnić większą elastyczność, szybsze sterowanie i lepsze wyczucie, a aluminiowy wahacz Pro-Link otrzymał wyważoną sztywność, dopasowaną do ramy.

 

Aby ułatwić poruszanie się wokół maszyny, siedzenie zostało skrócone, jest lżejsze i o 10 mm niższe z tyłu w porównaniu z poprzednim modelem. Ułatwiono również demontaż i instalację, a konserwację uprościły tylko cztery śruby 8 mm, mocujące nadwozie z każdej strony.

 

Zaprojektowane z wykorzystaniem obliczeniowej dynamiki przepływu (CFD) dla maksymalnego przepływu powietrza, osłony chłodnicy są zbudowane z jednego kawałka plastiku i zawierają dolny otwór wentylacyjny, podczas gdy kratki chłodnicy są zoptymalizowane pod kątem przepływu powietrza. Tytanowy zbiornik paliwa ma pojemność 6,3 l.

 

Standardowa, lekka kierownica Renthal Fatbar dla optymalnego komfortu; górna półka ma dwa miejsca do zamocowania uchwytów kierownicy, co pozwala przesuwać kierownicę do tyłu i do przodu o 26 mm. Dodatkowo obracanie uchwytów kierownicy o 180 °, powoduje przesunięcie o dodatkowe 10 mm od pozycji podstawowej, co łącznie daje cztery pozycje ustawienia kierownicy do jazdy.

 

Z przodu, dwutłoczkowy zacisk hamulca zawiera tłoki o średnicy 30 i 27 mm oraz tarczę typu Wave o średnicy 260 mm; wraz z przewodem hamulcowym o niskim współczynniku rozszerzalności zapewnia zarówno mocne wyczucie, jak i stałą wytrzymałość. Tylny zacisk jednotłoczkowy jest dopasowany do 240-milimetrowej tarczy typy Wave.

 

Aluminiowe felgi DID, z bezpośrednio przymocowanymi szprychami, są wykończone w kolorze czarnym; przód ma wymiary 21 x 1,6 cala, a tył 19 x 2,15 cala. Tylne koło zostało wzmocnione i jest lżejsze dla modelu 2021, a opony Dunlop MX33F / MX33 do terenów miękkich są montowane jako standardowe wyposażenie.

 

Pochylenie i ślad pozostają na poziomie 27,1 ° / 114 mm z rozstawem osi 1481 mm i prześwitem 336 mm. Sucha masa wynosi 105,8 kg.

Całkowicie czerwona szata dopełnia agresywne linie CRF450R 2022.

Zmiany w napędzie

  • Zmienione mapowanie ECU dla modelu ulepsza płynniejsze dostarczanie mocy
  • Sprzęgło hydrauliczne zapewnia równomierne i lekkie wyczucie dźwigni
  • Układ dekompresji zapewnia lepszą odporność na zdławienie

 

W modelu 2022 czterozaworowy silnik Unicam o pojemności 449,7 cm3 nie został zmieniony, z wyjątkiem zaktualizowanego mapowania ECU, które dodatkowo promuje liniowe sterowanie przepustnicą, zwiększając doładowanie otrzymane w modelu 2021.

 

Zmiany dla modelu 2021 były bardzo znaczące. Wzrost (do 0,6 kW) mocy maksymalnej powyżej 5000 obr./min. –  któremu towarzyszył silniejszy odczuwalny moment obrotowy przy niskich obrotach – był wynikiem dodatkowej objętości 1,8 l (wzrost do 4,1 l) obudowy filtra po „czystej” stronie. Kąt wtryskiwacza również zmienił się z 30 ° do 60 °, co poprawiło wydajność dolotu, chłodzenie doładowania i najważniejsze: wyczucie przepustnicy.

Nowością był również układ dekompresji: jego przeciwwaga przesunęła się z prawej strony wałka rozrządu w lewo, zapewniając bardziej stabilną pracę przy niskich obrotach i zwiększoną odporność na zdławienie.

 

Największa zmiana dotyczyła bliźniaczych otworów wydechowych: podobnie jak w przypadku CBR1000RR-R Fireblade, ich wylot stał się raczej owalny niż okrągły, co poprawiło wydajność. Dolna rura silnika została schowana o 74 mm bliżej linii środkowej, podczas gdy pojedynczy tłumik był wyposażony w dwa rezonatory, aby zmniejszyć hałas i zwiększyć moc.

 

Bezpośrednio z motocykla Gajsera zaczerpnięto 8-tarczowe sprzęgło hydrauliczne. Daje to doskonałą kontrolę i wyczucie dźwigni, a także zapewnia stały prześwit dźwigni w ciężkich warunkach jazdy. Poślizg został również zmniejszony o 85% przy mocy szczytowej.

Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 96 x 62,1 mm, a stopnień sprężania 13,5: 1. Czujnik położenia biegu umożliwia zastosowanie trzech oddzielnych map zapłonu dla 1-ego i 2-ego, 3-ego i 4-ego oraz 5-ego biegu. Niezawodność zawsze była ważnym czynnikiem sukcesu CRF450R, pięciootworowa dysza chłodząca dno tłoka zapewnia perfekcyjne smarowanie silnika, a pompa oleju o podwójnych, 12-milimetrowych tłoczkach gwarantuje optymalną wydajność.

Honda CRF450R 2022: Rozbudowana elektronika

  • System sterowania momentem obrotowym Honda Selectable Torque Control (HSTC) z 3 trybami jazdy (i trybem wylączenia OFF)
  • System kontroli startu HRC 3 opcje startu
  • Przycisk wyboru trybu silnika Engine Mode Select Button (EMSB) oferuje 3 mapy do regulacji charakterystyki wyjściowej
  • Narzędzie HRC Setting tool dostosowuje tryby Agresywny oraz Płynny

 

HSTC w CRF450R działa w celu zminimalizowania poślizgu tylnego koła i maksymalizacji przyczepności. Nie wykorzystuje czujnika prędkości koła i dobitnie utrzymuje wyczucie przepustnicy, jednocześnie zarządzając mocą; zmiana/opóźnianie czas zapłonu, a wtrysk paliwa PGM-FI jest kontrolowany, gdy wykryje się, że szybkość zmiany obrotów przekroczyła ustaloną wartość.

 

Trzy tryby różnią się poziomem zarządzania mocą dla różnych warunków jazdy:

 

Tryb 1 interweniuje najlżej i po najdłuższym czasie – przydatny przy zmniejszaniu poślizgu kół i utrzymywaniu kontroli na ciasnych zakrętach.

Tryb 3 pozwala systemowi interweniować szybciej i silniej, dlatego jest przydatny w bardziej śliskich, błotnistych warunkach.

Tryb 2 naturalnie oferuje wypośrodkowanie między 1 a 3 pod względem szybkości i siły interwencji.

 

Wskaźnik kontroli startu, ostrzeżenie EFI, przycisk systemu HSTC i EMSB oraz wskaźnik LED znajdują się po lewej stronie kierownicy. Naciśnięcie i przytrzymanie przycisku HSTC przez 0,5 s spowoduje przełączenie systemu do następnego trybu, ze wskazaniem zielonej diody – 1 mignięcie dla trybu 1, 2 dla trybu 2 i 3 dla trybu 3 – w celu potwierdzenia wyboru.,

System HSTC można również całkowicie wyłączyć. Po włączeniu silnika system wykorzystuje ostatnio wybrane ustawienie.

System kontroli startu HRC zapewnia każdemu kierowcy najlepszą opcję na mocny start, a dodatkowo ma 3 tryby do wyboru:

Poziom 3 – 8250 obr / min, błotniste warunki / nowicjusz.

Poziom 2 – 8500 obr / min, suche warunki / standard.

Poziom 1 – 9.500 obr / min, suche warunki / ekspert.

Aktywacja kontroli startu HRC jest łatwa: włącz, pociągnij sprzęgło i naciśnij przycisk Start po prawej stronie. Fioletowa dioda LED zamiga raz, aby wybrać poziom 1. Ponownie naciśnij przycisk Start na 0,5 s lub dłużej, a dioda LED zamiga dwukrotnie dla poziomu 2. Powtórz ten proces, a dioda LED zamiga 3 razy, wskazując, że został wybrany poziom 3.

Przycisk wyboru trybu pracy silnika (EMSB) zmienia charakterystykę silnika, a dostępne są trzy mapy dostosowane do warunków jazdy lub preferencji kierowcy:

Tryb 1 – Standardowy.

Tryb 2 – Płynny.

Tryb 3 – Agresywny.

Dioda LED również wyświetla wybrany tryb, ale z niebieskim światłem.

Narzędzie HRC może dostarczyć mapę ECU ze znacznie łatwiejszym trybem, mniej agresywnym trybem oddawania mocy, z łagodniejszą reakcją przepustnicy dla mniej doświadczonych jeźdźców. Może również zmodyfikować tryb agresywny z niezwykle czułą reakcją przepustnicy i reakcją silnika na warunki wyścigowe.

Honda CRF450R 2022: Specyfikacja techniczna

 

SILNIK
Typ Chłodzony cieczą 4-suwowy jednocylindrowy uni-cam
Pojemność 449,7 cm3
Średnica x Skok 96,0 mm x 62,1 mm
Stopień sprężania 13,5 : 1
UKŁAD PALIWOWY
Dawkowanie paliwa Wtrysk paliwa
Pojemność zbiornika paliwa 6,3 litra
UKŁAD ELEKTRYCZNY
Zapłon Cyfrowy CDI
Rozrusznik Self-Starter
UKŁAD NAPĘDOWY
Typ sprzęgła Mokre, wielotarczowe
Typ skrzyni biegów Sekwencyjna, 5-biegowa,manualna
Napęd Łańcuch
RAMA
Typ Aluminiowa, podwójna, rurowa
WYMIARY
Dł. x Szer. x Wys. 2182 x 827 x 1267 mm
Rozstaw osi 1481 mm
Kąt pochylenia główki ramy 27.1°
Wyprzedzenie 114 mm
Wysokość siedzenia 965 mm
Prześwit 336 mm
Masa własna Na sucho 105,8 kg – na mokro 110,6  kg
ZAWIESZENIE
Przednie Widelec Showa 49mm USD
Tylne Amortyzator Showa z układem Honda Pro-Link
KOŁA
Przednie Aluminiowe, odlew
Tylne Aluminiowe,  odlew
Opona przednia 80/100-21-51M Dunlop MX33F
Opona tylna 120/80-19-63M Dunlop MX33
HAMULCE
Przednie 260mm, pojedynczy, tarczowy
Tylne 240mm, pojedynczy, tarczowy

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button