Honda CBR500R – piećsetka z wyścigowym DNA [EICMA, DANE TECHNICZNE, OPIS, GALERIA ZDJĘĆ]

Niewielki sportowiec o wyglądzie Fireblade

W skrócie
  • Najnowsza Honda CBR500R została zaprezentowana podczas trwających właśnie targów EICMA w Mediolanie
  • CBR - trzy bardzo wyjątkowe litery o doniosłej historii

Szybka, oszczędna, przystępna cenowo i – co najważniejsze – gwarantująca frajdę z jazdy, Honda CBR500R, wyposażona w komplet owiewek pojawiła się na rynku w 2013 roku wraz z nieobudowanym modelem CB500F (obecnie CB500 Hornet) i modelem w stylu Adventure CB500X (obecnie NX500), zapewniając najwięcej sportowej energii w gronie dwucylindrowego trio, reprezentującego klasę lekkich motocykli Hondy średniej pojemności.

Model ten jest niezwykle popularny wśród motocyklistów, którzy dojrzeli do przesiadki z mniejszych jednośladów. CBR500R dostarcza emocji, jakie płyną z korzystania ze sportowego motocykla na co dzień, jednocześnie zapewniając rozsądne koszty eksploatacji, dzięki czemu jest świetną opcją zarówno do codziennych dojazdów do pracy, jak i do weekendowej rozrywki. W 2016 r. CBR500R otrzymał bardziej drapieżną stylizację, oświetlenie LED i zmiany w przednim zawieszeniu, a model na rok 2020 stał się jeszcze bardziej agresywny. Udoskonalenia wprowadzono również w silniku, który zyskał lepsze osiągi w dolnym zakresie prędkości obrotowych i łatwiej wkręca się aż do maksymalnych obrotów, zapewniając przy tym niepowtarzalne brzmienie wydechu.

Po potwierdzeniu rynkowej reputacji, własnej i modeli siostrzanych, model CBR500R na rok 2022 otrzymał wysokiej jakości zawieszenie wykorzystujące widelec USD Showa 41mm (SFF-BP), podwójne przednie tarcze hamulcowe i nowe lekkie koła oraz lekki wahacz. CBR500R na rok modelowym 2024 zyskuje kolejne zalety. Nowa, ostrzejsza stylistyka RR-R, aktualizacje oprogramowania silnika, nowa technologia ekranu klasy Premium oraz wygodna łączność ze światem sprawiają, że “kieszonkowa rakieta” Hondy będzie jeszcze bardziej pożądana.

Najważniejsze informacje:

  1. Nowy supersportowy styl inspirowany CBR1000RR-R Fireblade, poprawiona aerodynamika, sterowność i wyczucie motocykla.
  2. Nowy podwójny reflektor i światła tylne.
  3. Nowy, pełnokolorowy ekran TFT o przekątnej 5 cali oferujący łączność poprzez aplikację Honda RoadSync umożliwiającą nawigację i dostęp do innych funkcji smartfona
  4. Nowy, podświetlany, łatwiejszy w obsłudze przełącznik, umieszczony po lewej stronie kierownicy

Wyrazista, nowa stylizacja inspirowana modelem CBR1000RR-R, wraz z reflektorami LED, nadaje ostrości charakterowi modelu CBR500R na rok 2024. Nowy 5-calowy ekran TFT oferuje łączność ze smartfonem poprzez aplikację Honda RoadSync, obsługiwaną za pomocą uproszczonego, podświetlanego 4-pozycyjnego przełącznika. Dwucylindrowy silnik, odpowiedni dla posiadaczy prawa jazdy kat. A2 wyposażono w sprzęgło antyhoppingowe, system Honda Selectable Torque Control (HSTC),
zaktualizowano też oprogramowanie ECU w celu poprawy przyspieszeń. Specyfikacja podwozia obejmuje widelec Showa 41 mm SFF-BP USD, tak jak poprzednio, z podwójnymi czterotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi montowanymi promieniowo. Po aktualizacji grafiki, którą wzorowano na CBR1000RR-R Fireblade i nowym CBR600RR.

Wyposażenie i stylistyka

Agresywne nowe linie CBR500R inspirowane wyścigowym DNA większego brata – modelu Fireblade – projektowano pod hasłem “Kształty Prędkości”. Ostre krawędzie całego motocykla emanują esencją tego, co sprawia, że modele Hondy oznaczane literami CBR są natychmiast rozpoznawalne. Atrakcyjna forma wnosi także funkcjonalną treść – w aerodynamicznie ukształtowane owiewki wbudowano “skrzydełka”, które dodatkowo kierują przepływem powietrza. Taki pakiet aerodynamiczny przyczynia się do liniowego wyczucia układu kierowniczego, z dokładniejszą informacją zwrotną dla kierowcy i lepszym wyczuciem przyczepności przedniej opony.

Nowy podwójny reflektor LED zachował jasność oświetlenia na wprost, a przy tym zapewnia szerszy kąt świecenia, poprawiając widoczność podczas jazdy nocnej, szczególnie po krętych drogach. Reflektory i nowa tylna lampa są spójne stylistycznie, a całe oświetlenie zostało wykonane w technice LED. Rozwiązaniem Premium w nowym, 5-calowym, pełnokolorowym ekranie TFT, zapożyczonym z modelu CB1000R, jest zastosowanie dodatkowego ochronnego szkła na wyświetlaczu celem poprawy widoczności w jasnym świetle słonecznym. Między szkłem ochronnym a ekranem TFT występuje szczelina wypełniona żywicą, co zmniejsza odblaski i poprawia kontrast podświetlenia. Grafikę wyświetlacza można dostosować  do upodobań kierowcy, wybierając między trybami Bar (wskazania słupkowe), Circle (wskazania zegarowe) i Simple (tryb prosty). Ekran zapewnia też łączność z systemami operacyjnymi telefonów IOS lub Android za pomocą aplikacji Honda RoadSync. Ta nowa funkcja, wraz z łatwiejszym w obsłudze, podświetlanym 4-pozycyjnym przełącznikiem po lewej stronie kierownicy, umożliwia prostą nawigację za pośrednictwem ekranu, a także opcję prowadzenia rozmów lub słuchania muzyki przy użyciu zestawu
słuchawkowego w kasku, połączonego przez Bluetooth. Wystarczy pobrać aplikację Honda RoadSync ze sklepu Play lub App Store, połączyć się z CBR500R i można ruszać w drogę. Wysokość siedziska wynosi 785 mm, dzięki czemu motocykl jest bardzo łatwy do opanowania, a pozycja kierowcy zapewnia wygodną jazdę niezależnie od jego wzrostu. Ogólne wymiary to 2080 mm x 760 mm x 1145 mm, z prześwitem 130 mm. Zbiornik paliwa mieści 17,1 litra benzyny łącznie z rezerwą, co dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa 3,5 l/100 km, zapewnia zasięg rzędu 485 km.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Podwozie

Niezmieniona w modelu na rok 2024 rama główna ze stalowych rurek o średnicy 35 mm jest lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością, dającą wiele informacji zwrotnych kierowcy przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy minimalizuje też przenoszone na nią drgania. Właśnie dynamiczne reakcje są cechą charakterystyczną CBR500R. Widok zza kierownicy jest typowy dla motocykla sportowego. Kierownica typu clip-on została umieszczona pod górną półką, dzięki czemu prowadzący jest pochylony do przodu. Podnóżki o bardziej
wyrazistym wyglądzie wykonano z lekkiego aluminium.

Najważniejsze informacje:

  • Regulowane zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP)
  • Podwójne tarcze 296 mm hamowane przez czterotłoczkowe zaciski Nissin z
    radialnym mocowaniem
  • Lekkie koła i wahacz

Rozstaw osi wynosi 1410 mm, z pochyleniem główki ramy 25,5° i wyprzedzeniem 102mm. Rozkład masy na przód i tył wynosi 50,7%/49,3%. Masa własna, to 191 kg. W modelu zastosowano przedni widelec USD Showa Big Piston z goleniami o średnicy 41 mm, z rozdzielonymi funkcjami – tłumieniem dobicia i odbicia (SFF-BP) w jednym oraz regulacją napięcia wstępnego sprężyny w drugim. Amortyzator z separacją tłumienia w jednej rurze widelca i mechanizmem sprężynowym w drugiej, zapewnia zarówno wysoką
skuteczność reakcji motocykla na zmiany nawierzchni, jak i jakość jazdy. W czterocylindrowej Hondzie CBR650R zastosowano dokładnie taki sam układ. Zbudowany ze stali o grubości 2 mm wahacz, wykorzystujący wydrążoną poprzeczkę, jest sztywniejszy skrętnie, natomiast bardziej elastyczny poprzecznie, co poprawia prowadzenie. Jednorurowy amortyzator tylny Showa, z tłokiem o dużej średnicy, zapewnia doskonałą reakcję zawieszenia i kontrolę temperatury, dysponuje też 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego.

Podwójne tarcze przednie o średnicy 296 mm są hamowana za pomocą 4-tłoczkowego zacisku NISSIN, tylna tarcza 240 mm współpracuje z zaciskiem jednotłoczkowym. Lekkie obręcze wyposażone są w 5 ramion o profilu Y. 3,5-calowa opona przednia ma rozmiar 120/70-ZR17, a 4,5-calowa opona tylna – 160/60-ZR17.

Dobra jednostka napędowa to podstawa

Zestrojony z myślą o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2 silnik, to chłodzona cieczą, dwucylindrowa, 8-zaworowa rzędowa jednostka napędowa o pojemności 471 cm3, zapewniająca dobrze przemyślaną równowagę między gabarytami i wydajnością. Gwarantuje przyjemną jazdę, entuzjastycznie wkręcając się na wysokie obroty, aż po obroty maksymalne. Jego osiągi i charakter przeczą jego umiarkowanej pojemności skokowej – moc maksymalna 48 KM (35 kW) pojawia się przy 8 600 obr/min, a maksymalny
moment obrotowy 43 Nm występuje przy prędkości obrotowej 6 500 obr/min.

Najważniejsze informacje:

  • Żwawa dwucylindrowa jednostka napędowa wyposażona w system Honda Selectable Torque Control (HSTC)
  • Lepsze przyspieszenie przy niskich obrotach i dostarczanie mocy w całym zakresie obrotów dzięki nowym ustawieniom PGM-FI
  • Sprzęgło antyhoppingowe – łatwiejsze zmiany biegu na wyższy, zapobiegnie blokowaniu tylnego koła przy redukcjach biegów

Dodatkowym atutem służącym spokojowi ducha kierowcy jest HSTC – system regulacji momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control), którego zadaniem jest kontrolowanie przyczepności tylnego koła. System kontroluje różnicę prędkości między kołem przednim i tylnym, wykrywa stopień uślizgu tylnego koła, a następnie steruje wtryskiem paliwa, aby płynnie zmniejszyć moment obrotowy. System HSTC może zostać całkowicie wyłączony. Wtrysk paliwa systemu PGM-FI wykonuje mniej więcej prosty strzał w strumień powietrza przepływającego przez komorę powietrzną i korpusy przepustnic. Optymalizacja kąta wyprzedzenia zapłonu i składu mieszanki paliwowo-powietrznej oznacza mocniejsze
przyspieszenia już od niskich obrotów silnika, liniowe dostarczanie mocy i precyzyjne wyczucie działania przepustnicy.

Tłumik wydechu ma podwójne rury wylotowe, które nadają każdemu impulsowi sportowy charakter i ostry świst przy wysokich obrotach. Średnica cylindra i skok tłoka nadal wynoszą odpowiednio 67 mm i 66,8 mm, a stopień sprężania wynosi 10,7:1. Wykorbienia wału korbowego są przesunięte o 180°, a wałek
wyrównoważający siły pierwszego rzędu znajduje się za cylindrami, blisko środka masy motocykla. Oba koła zębate napędzające wałek wyrównoważający wykonano jako dwuczęściowe, redukując w ten sposób wytwarzany przez nie hałas. Przeciwciężary wału korbowego zaprojektowano do współpracy z wałkiem wyrównoważającym, więc ich niewielka masa pozwala silnikowi łatwiej wchodzić na wyższe obroty dzięki zmniejszonej bezwładności. Silnik, działając jako element przenoszący naprężenia, uzupełnia sztywność ramy dzięki czterem mocowaniom głowicy cylindrów do ramy. W głowicy cylindrów użyto popychaczy
rolkowych, a regulacja zaworów za pomocą podkładek pozwala ograniczyć masę rozrządu, zmniejszając obciążenia sprężyn zaworowych i ograniczając siły tarcia.

Cichy łańcuch rozrządu (SV) ma sworznie z zewnętrzną warstwą z dodatkiem wanadu, co zmniejsza tarcie i zwiększa odporność na zużycie. Średnica zaworów ssących wynosi 26,0 mm, wylotowych – 21,5 mm. Kształt tłoka został zaprojektowany z myślą o redukowaniu hałasu pracy tłoka przy wysokich obrotach. Tarcie jest niższe dzięki prążkom na płaszczu tłoka. Takie wykończenie zwiększa powierzchnię płaszcza, wprowadzając szczeliny, które zostają wypełnione olejem, co służy lepszemu smarowaniu w układzie tłok-cylinder. „Trójkątne” proporcje wału korbowego, wałka głównego i wałka zdawczego są zwarte. W
skrzyni korbowej użyto odśrodkowo odlewanych, cienkościennych tulei, których konstrukcja wewnętrzna redukuje straty „pompowania” występujące przy przesunięciu zapłonu w cylindrach o 180 stopni. Głęboka miska olejowa redukuje przemieszczanie oleju przy szybkim przejeżdżaniu zakrętów i przy hamowaniu. Pojemność układu smarowania wynosi 3,2 l.

Sześciobiegowa skrzynia biegów, zapewniająca błyskawiczną zmianę przełożeń, współpracuje ze sprzęgłem antyhoppingowym, które zapobiega szarpnięciom tylnego koła przy silnym hamowaniu i redukcjach biegów.

Dodatki i akcesoria

Elementy z oferty oryginalnych akcesoriów Hondy przeznaczonych do modelu CBR500R, dostępne są zarówno osobno, jak i w gotowych do montażu pakietach.

Pakiet Racing

Sportowy styl podkreśla dopasowana kolorystycznie nakładka tylnego siedzenia, która zgrabnie zastępuje siedzisko pasażera, wyróżnia się ostrym kształtem harmonizującym ze stylistyką motocykla. Paski naklejane na koła zwracają uwagę na kształt felg, karbonowa naklejka na zbiornik z logo CBR chroni lakier, a wyższa przyciemniana szyba 400 mm poprawia opływ powietrza i komfort podczas jazdy z dużą prędkością.
 
Pakiet Comfort 

Pakiet Comfort sprawdza się podczas dłuższych podróży, dzięki podgrzewanym manetkom z 5-stopniową regulacją temperatury, funkcją pamięci i pełną integracją z ekranem TFT. Pod siedzeniem znajduje się gniazdo 12V do ładowania smartfona oraz praktyczna torba na zbiornik o pojemności 3 l z przezroczystą kieszenią, a także pokrowiec przeciwdeszczowy. Asortyment akcesoriów uzupełniają: praktyczna torba na tylne siedzenie o pojemności 15 l i 35-litrowy kufer górny ze stelażem. Wszystkie akcesoria znajdujące się w pakietach można również zakupić indywidualnie.

Model CBR500R na rok 2024 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:

  • Grand Prix Red (Tricolour)
  • Matt Gunpower Black Metallic

Dane techniczne Honda CBR500R:

Silnik Rzędowy, czterosuwowy, dwucylindrowy, DOHC, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa 471 cm3
Średnica cylindra i skok tłoka 67 mm x 66,8 mm
Stopień sprężania 10,7: 1
Moc maksymalna 35 kW przy 8 600 obr/min
Maks. moment obrotowy 43 Nm przy 6 500 obr/min
Pojemność układu smarowania 3,2 l
Zasilanie Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Zbiornik paliwa 17,1 l (z rezerwą)
Emisja CO 2 (WMTC) 80 g/km
Zużycie paliwa (cykl WMTC) 3,5L/100 km
Pojemność akumulatora 12 V 7,4 Ah
Typ sprzęgła Mokre wielopłytkowe, antyhopping
Typ skrzyni biegów 6-biegowa
Przełożenie główne Łańcuch
Rama Typ Stalowa dwubelkowa rurowa zamknięta
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2080 mm x 760 mm x 1145 mm
Rozstaw osi 1410 mm
Kąt pochylenia główki ramy 25,5 stopni
Wyprzedzenie 102 mm
Wysokość siedziska 785 mm
Prześwit 130 mm
Masa własna 191 kg
Zawieszenie przód Widelec Showa SFF-BP USD 41 mm
Zawieszenie tył System Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego, wahacz stalowy o drążonym przekroju
Opona przednia 120/70ZR17M/C (58W)
Opona tylna 160/60ZR17M/C (69W)
Układ ABS Dwukanałowy
Hamulce przód Podwójne tarcze 296 mm x 4 mm hamowane przez czterotłoczkowe zaciski Nissin z radialnym mocowaniem
Hamulce tył Pojedyncza tarcza 240 mm x 5 mm z jednotłoczkowym zaciskiem

Galeria zdjęć:

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button