Nowości Hondy w pigułce na 2024 rok – nowy CB1000 Hornet, powrót CBR600RR i innowacyjne sprzęgło Honda E-Clutch

Najważniejsze nowości w europejskiej ofercie Hondy na rok modelowy 2024

W skrócie
  • EICMA 2023 - czym zaskoczyła nas Honda podczas trwających targów?
  • Nowy CB1000 Hornet, powrót CBR600RR i innowacyjne sprzęgło Honda E-Clutch
  • Podsumowanie najważniejszych nowości w europejskiej ofercie Hondy na rok modelowy 2024

Honda w końcu ruszyła z kopyta i znacznie odmłodziła swoją gamę, a wszystkie nowości zostały zaprezentowane podczas trwających właśnie targów EICMA w Mediolanie. Japończycy zaprezentowali cztery zupełnie nowe modele, a kolejne cztery zostały zmodernizowane. Dodatkowo dwa z nich na liście wyposażenia będą posiadały układ Honda E-Clutch. 

Targi EICMA trwają w najlepsze, a wraz z nimi niemalże wszyscy producenci chwalą się swoimi najnowszymi modelami przygotowanymi na nadchodzący sezon. Honda w tym roku nie próżnuje i nieco odchodzi od swojej dotychczasowej filozofii. Gamą japońskiego producenta po wielu latach stagnacji i ostrożności przy projektowania wraca do korzeni, a wraz z nią w końcu pojawiły się ostre i agresywne linie, a także piekielnie mocne silniki.

Czas w tym zbiorczym artykule zebrać zatem wszystkie nowinki, aktualizacje, nowe modele, ale także te, które będą zmodernizowane na rok 2024 i podsumować wszystkie informacje, z którymi podzieliła się z nami Honda w przeciągu kilku ostatnich dni.

Najważniejsze informacje:

  • Nowy flagowy bezowiewkowy model CB1000 Hornet dołącza do europejskiej gamy Hondy na 2024 rok
  • CBR600RR powraca do Europy po sześcioletniej przerwie, ze zmienionym silnikiem, nową stylistyką i pełnym pakietem elektroniki
  • CB500 Hornet i NX500 – dwie kolejne nowości w serii motocykli klasy 500, odpowiednie dla posiadaczy prawa jazdy kat. A2, wraz ze zaktualizowanym modelem CBR500R
  • Honda E-Clutch – pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie, dostępne w zmodernizowanych CB650R i CBR650R
  • CBR1000RR-R Fireblade i jego wersja SP z ulepszoną ramą i zmianami w nadwoziu, a także w silniku i skrzyni biegów celem poprawy osiągów w średnim zakresie prędkości obrotowych
  • Debiut modeli CRF1100L Africa Twin i CRF1100L Africa Twin Adventure Sports na rok modelowy 2024
  • Koncepcyjny skuter SC e: Concept przypomina o planach Hondy na wprowadzenie co najmniej 10 elektrycznych jednośladów na całym świecie do 2025 roku
  • Wszystkie nowe Hondy na rok modelowy 2024 zgodne z wymogami normy EURO5+

Nowy Hornet CB1000

W centrum uwagi znalazł się się nowy, największy z rosnącej rodziny Hornetów – CB1000 Hornet. Nowy flagowy bezowiewkowy motocykl będzie napędzany zmodernizowaną wersją rzędowej, czterocylindrowej jednostki napędowej, wprowadzonej w modelu CBR1000RR Fireblade na rok 2017, o mocy maksymalnej ponad 150 KM (110 kW) i maksymalnym momencie obrotowym – ponad 100 Nm. Silnik ten umieszczono w nowej podwójnej stalowej ramie, która gwarantuje wyjątkowe połączenie dynamicznych osiągów w zakrętach i stabilności, dzięki zawieszeniu Showa z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP) z regulacją zarówno dobicia, jak i odbicia. Zawieszenie przednie zestrojono z tylnym amortyzatorem Showa Pro-link.

Design jest agresywny i czysty. Przeszywające spojrzenie bardzo zwartych podwójnych reflektorów projektorowych LED, współgra z charakterystycznym dla Horneta zbiornikiem paliwa, przypominającym złożone do przodu skrzydła. Model jest szeroki z przodu, ale zwęża się wyraźnie ku tyłowi, co podkreśla minimalistyczne siedzenie i tradycyjnie wąski tył Horneta. Nowa rama została również użyta jako element projektu stylistycznego, ale subtelnie ją przyciemniono, podobnie jak tylną ramę pomocniczą, wykonaną w stylu kratownicy rurowej. Elektroniczne systemy wspomagające realizują swoje funkcje poprzez elektronicznie sterowaną przepustnicę i pozwalają kierowcy wybrać jeden z 3 trybów jazdy wyświetlanych na 5-calowym kolorowym ekranie TFT. Łączność jest dostępna zarówno dla urządzeń z systemem Android, jak i iOS za pośrednictwem aplikacji Honda RoadSync.

Nowy Hornet CB500

Rodzina Hornetów będzie miała nowego, trzeciego członka w gamie Hondy na rok modelowy 2024 – będzie to CB500 Hornet, z nową, agresywną stylistyką, inspirowaną większym rodzeństwem oraz wydajnością aerodynamiczną pasującą do kultowej nazwy Hornet. Geometria owiewki czołowej CB500 Hornet obejmuje boczne kanały umieszczone obok reflektora, kierujące powietrze w stronę górnej części zbiornika paliwa, co przyczynia się do liniowego wyczucia kierownicy i wyjątkowej zwinności prowadzenia. Nowa konstrukcja reflektora LED pozwoliła na szerszy kąt świecenia, co poprawia widoczność.

Moc i moment obrotowy silnika o pojemności 471 cm3 – 48 KM (35 kW) i 43 Nm – pozwalają na prowadzenie motocykla przez posiadaczy prawa jazdy kat. A2. Udoskonalone oprogramowanie wtrysku paliwa poprawia wyczucie przyspieszenia w niskim zakresie obrotów, a Honda Selectable Torque Control zwiększa pewność prowadzenia. Wysokiej jakości seryjne wyposażenie podwozia obejmuje 41-milimetrowy widelec Showa SFF-BP USD, tylny amortyzator Showa i podwójne tarcze z przodu z czterotłoczkowymi zaciskami. Pełnokolorowy 5-calowy ekran TFT pozwala na łączność ze smartfonem poprzez aplikację Honda RoadSync.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Nowy CBR600RR

Po sześciu latach nieobecności w europejskiej ofercie Hondy, uwielbiany i ostry jak brzytwa CBR600RR powraca w roku modelowym 2024, by ożywić kategorię supersportowych motocykli średniej pojemności. Wyposażony w najnowocześniejszą elektronikę i aerodynamikę inspirowaną MotoGP, nowy CBR600RR jest rzadką i piękną maszyną napędzaną czterocylindrowym wysokoobrotowym, jedynym w swoim rodzaju silnikiem, znacznie zmodernizowanym w stosunku do zastosowanego w poprzednim wcieleniu modelu. Generuje on moc maksymalną 121 KM (89 kW) przy 14 250 obr/min i 63 Nm momentu obrotowego przy 11 500 obr/min.

Podwozie gwarantuje świetne prowadzenie motocykla – zarówno błyskawiczne zmiany kierunku jazdy, jak i stabilność – dzięki podwójnej aluminiowej ramie z aluminiowym wahaczem, 41-milimetrowym przednim widelcem Showa Big Piston USD, tylnym amortyzatorem Unit Pro-Link Showa oraz owiewkami z wingletami rodem z MotoGP. Nowy, kompleksowy pakiet elektroniki CBR600RR korzysta z 6-osiowego bezwładnościowego modułu pomiarowego (IMU), który można znaleźć w CBR1000RR-R Fireblade i obejmuje elektroniczne sterowanie przepustnicą (TBW), 5 trybów jazdy, aktywny w czasie pokonywania zakrętów system ABS (Cornering ABS), 9-poziomową kontrolę momentu obrotowego (HSTC), kontrolę unoszenia przedniego koła, kontrolę unoszenia tylnego koła i sygnał awaryjnego hamowania. Elektroniczny amortyzator skrętu Hondy, sprzęgło antyhoppingowe i quickshifter są również wyposażeniem standardowym.

Nowy NX500

Legendarny emblemat „NX” powraca do linii Hondy w postaci nowego NX500, którego oznaczenie wywodzi się z “New X-over” (nowy crossover), został zaprojektowany tak, by można było cieszyć się nim w każdych warunkach, od szutrowej ścieżki czy krętej bocznej drogi po długie autostradowe przejazdy. NX500 bazuje na popularności poprzedniego modelu CB500X, jednak oferuje nową stylistykę oraz szereg ulepszeń specyfikacji i osiągów.

Dynamika prowadzenia i wyczucie motocykla uległy poprawie dzięki zmniejszeniu masy własnej o 3 kilogramy do 196 kg (z czego 1,5 kg przypada na nowe lekkie, 5-ramienne odlewane aluminiowe koła), zmienionemu współczynnikowi sztywności sprężyny zawieszenia i nowej charakterystyce tłumienia odwróconego widelca Showa 41mm SFF-BP oraz ostrzejszemu przyspieszaniu dzięki nowym ustawieniom wtrysku paliwa. W wyposażeniu seryjnym znalazł się również nowy 5-calowy ekran TFT z łącznością ze smartfonem poprzez aplikację Honda RoadSync, a także system HSTC. Linie stylistyczne zostały odświeżona, poczynając od nowego przedniego reflektora, poprzez nowe elementy z tworzyw od przodu do tyłu, łączące kompaktową użyteczność w stylu przygodowym z imponującą sylwetką i solidnością formy.

CBR500R

Podstawowa maszyna z rodziny modeli supersport Hondy, oznaczanych symbolem CBR, również została znacznie zmodernizowana na rok modelowy 2024. Wyrazista i kompleksowo dopracowana stylizacja inspirowana modelem Fireblade obejmuje nowy reflektor i nowe tylne światła, a także zmienione nadwozie z wingletami, służącymi lepszemu wyczuciu przodu motocykla. Nowa grafika i kolory podkreślają wygląd CBR500R “baby Blade”, a nowe ustawienia wtrysku paliwa poprawiają przyspieszenia przy niskich obrotach. Nowy 5-calowy pełnokolorowy ekran TFT jest obsługiwany za pomocą łatwego w obsłudze, podświetlanego przełącznika i stanowi interfejs dla nowego systemu łączności Honda RoadSync.

CB650R i CBR650R

Bezowiewkowy motocykl średniej pojemności, CB650R i jego bliski krewniak, CBR650R, otrzymały w roczniku modelowym 2024 odświeżony styl i nowe rozwiązania techniczne. Unikatowy wygląd modelu CB650R w stylu Neo Sports Café przeszedł ewolucję, czyniąc go maszyną o zwinnym, bardziej dynamicznym i wyrazistym charakterze. Z przodu znalazł się nowy pochylony reflektor LED, nowe są też osłony chłodnicy i ostrzejsza tylna owiewka wraz z nowym tylnym światłem.

Z kolei w modelu CBR650R zmodernizowano podwójny reflektor LED, dopasowując go do przestylizowanych górnych i dolnych owiewek, które wraz z przeprojektowaną owiewką tylną łączą muskulaturę z ostrymi, smukłymi liniami i atrakcyjnymi kątami, aby wzmocnić jego czysto sportowy wygląd. Oba motocykle są wyposażone w łączność Honda RoadSync i nowy 5-calowy kolorowy ekran TFT, zaprojektowany z myślą o optymalnej czytelności w jasnym świetle słonecznym.

System Honda E-Clutch

CB650R i CBR650R są również pierwszymi motocyklami dostępnymi z innowacyjną technologią Honda E-Clutch, pierwszym na świecie w pełni automatycznym sprzęgłem dla motocykli z przekładniami manualnymi, zaprojektowanym, by jazda motocyklem, tak dla początkującego kierowcy, jak i dla eksperta, była jeszcze przyjemniejsza i bardziej ekscytująca.

Honda E-Clutch eliminuje potrzebę używania dźwigni sprzęgła do zmiany biegów w górę i w dół. Kierowca po prostu obsługuje pedał zmiany biegów, by uzyskać ultraszybkie, spójne zmiany przełożeń, dokładnie tak, jakby używał quickshiftera. Podczas zmiany biegów w nowym rozwiązaniu wykorzystano skoordynowane połączenie działania półsprzęgła, odcięcia wtrysku paliwa i kontroli zapłonu, aby wyeliminować szarpnięcia podczas zmiany biegów, zapewniając w ten sposób wyjątkowo płynną jazdę. Dźwignia sprzęgła nie jest również potrzebna podczas ruszania lub zatrzymywania się. System Honda E-Clutch, aktywując się natychmiast po włączeniu silnika, płynnie zarządza obydwoma scenariuszami działania, więc jeśli kierowca sobie tego życzy, może normalnie obsługiwać dźwignię sprzęgła. Jeśli kierowca chce wyłączyć system na czas jazdy, jest to również możliwe za pośrednictwem zestawu wskaźników.

CBR1000RR-R Fireblade i CBR1000RR-R Fireblade SP

W roku modelowym 2024 model CBR1000RR-R Fireblade i jego wersja SP są dalej rozwijane, dzięki szeregowi udoskonaleń silnika i skrzyni biegów, które zapewniają znaczny wzrost osiągów w średnim zakresie prędkości obrotowych silnika i lepszą reakcję na zmiany położenia manetki przepustnicy. Wykorzystano ogromny dorobek rozwojowy i know-how HRC, dzięki czemu generowanie momentu obrotowego 113 Nm i mocy 218 KM (160 kW) w CBR1000RR-R Fireblade SP zostało znacznie poprawione, by uzyskać jeszcze większe przyspieszenia na wyjściu z zakrętu, wraz z niesamowitą mocą rozwijaną przy wysokich obrotach. Efekt ten jest dodatkowo wzmacniany przez nowe, krótsze przełożenia biegów i przełożenia głównego, a także przez przeprojektowaną środkową owiewkę z nowymi wingletami oraz udoskonaloną, lżejszą i bardziej elastyczną ramę.

Wprowadzenie elektronicznie sterowanej przepustnicy z dwoma silniczkami wykonawczymi zwiększa kontrolę przy częściowym otwarciu przepustnicy, a także umożliwia bardziej intensywne hamowanie silnikiem. Lżejsza skrzynia korbowa, wał korbowy i korbowody, wraz ze zmienionym rozrządem i zwiększonym stopniem sprężania, zapewniają CBR1000RR-R Fireblade SP większą sprawność każdego cyklu spalania, a zmiany w standardowym tłumiku Akrapovič zmniejszają głośność wydechu o 5 dB.

CBR1000RR-R Fireblade SP jest pierwszym motocyklem na świecie, w którym zastosowano nową, trzecią generację widelców Öhlins Smart Electronic 43mm S-EC3.0 (SV) NPX USD. Motocykl posiada cyfrowy instruktaż dotyczący regulacji napięcia wstępnego sprężyny, dostępny na wyświetlaczu zespołu wskaźników, opracowanym, by umożliwić motocyklistom przejrzysty i łatwy sposób na idealne dopasowanie reakcji Fireblade’a do potrzeb kierowcy. Nowe czterotłoczkowe zaciski Brembo Stylema R zapewniają niezmienną i wysoką skuteczność hamowania.

CRF1100L Africa Twin i Africa Twin Adventure Sports

Targi EICMA będą również okazją do debiutu CRF1100L Africa Twin na rok modelowy 2024 i jego wariantu Adventure Sports, które zyskały szereg udoskonaleń osiągów i walorów praktycznych. W obu modelach o 7% wzrósł maksymalny moment obrotowy – dostarczany o 750 obr/min niżej, a to dzięki zmianom stopnia sprężania, czasów zaworowych, kanałów dolotowych i oprogramowania ECU. Zmiany w skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem (DCT) zapewniają wcześniejsze redukcje biegów, dopasowane do nowej charakterystyki silnika, ulepszone wykrywanie zakrętów i bardziej naturalne wyczucie przy ruszaniu z miejsca oraz przy zmianie biegów z pierwszego na drugi.

Podniesiono praktyczność dzięki wprowadzeniu opon bezdętkowych, co ułatwia naprawy na drodze oraz większej, regulowanej na 5 sposobów szybie.  Sam model CRF1100L Africa Twin będzie teraz dostępny po raz pierwszy z opcjonalną elektronicznie sterowaną regulacją tłumienia zawieszenia Showa EERA™, która oferuje poprawione tłumienie w każdych warunkach jazdy, a także możliwość zmiany napięcia wstępnego tylnej sprężyny w czasie jazdy za pośrednictwem 6,5-calowego ekranu dotykowego.

Możliwości drogowe modelu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports zostały zwiększone dzięki wprowadzeniu 19-calowego przedniego koła i szerszej przedniej opony, zastosowaniu szerszej przedniej owiewki i większej szyby gwarantujących lepszą ochronę przed warunkami atmosferycznymi oraz bardziej komfortowemu siedzisku z grubszą warstwą wyściółki.

Model koncepcyjny SC e:

Na stoisku Hondy na targach EICMA zaprezentowano również SC e: Concept. Jest to koncepcyjna wersja drugiego elektrycznego jednośladu Hondy – po skuterze EM1 e: wprowadzonym na kluczowe rynki w 2023 roku – przeznaczonego dla klientów europejskich.

SC e: Concept wyróżnia się ultranowoczesnymi liniami, dużą płaską podłogą i długim, szerokim siedziskiem. Będzie on wyposażony w dwa wymienne akumulatory Honda Mobile Power Pack e: zapewniające większy zasięg jazdy, dedykowany klientom poszukującym bezemisyjnej, cichej, kompaktowej mobilności miejskiej z dodatkową korzyścią w postaci możliwości ładowania akumulatorów w domu. Skrót “SC” oznaczający skuter zapowiada, że każdy posiadacz prawa jazdy kategorii A1 będzie mógł jeździć masowo produkowaną wersją, która ma pojawić się do 2025 roku.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button