BMW R 1300 GS 2024: Wiemy już wszystko! [cena, zdjęcia, dane techniczne]

9 KM więcej, 12 kg mniej! Nadjeżdża nowy wyznacznik dla klasy dużych motocykli adventure

W skrócie
  • Nadjeżdża długo wyczekiwana i chyba najważniejsza premiera motocyklowa w ostatnim czasie
  • Oto zupełnie nowe BMW R 1300 GS 2024
  • Lżejsze, mocniejsze, z bardziej sportowym nadwoziem i bogatą elektroniką. Jest grubo

I stało się. BMW oficjalnie zaprezentowało zupełnie nowy motocykl klasy adventure, należący do ikonicznej serii GS. Mowa oczywiście o flagowym bokserze R1300GS, który zastępuje niezmiennie najlepiej sprzedającego się BMW R1250GS i ma na celu ustanowienie nowego punktu odniesienia w klasie jednośladów, którymi można dojechać wszędzie. Jak dużo zmienia się w BMW R 1300 GS względem poprzednika?

Trzeba powiedzieć, że prace nad nowym wcieleniem królewskiego BMW GS nie miały na celu odświeżenia konstrukcji. Tutaj lista zmian w konstrukcji powoduje, że trzeba ocierać się o słowo przełom. To właściwie całkowicie nowa konstrukcja, w której modyfikacje objęły nawet mniejsze detale.

„Nowym BMW R1300GS po raz kolejny zaskoczymy konkurencję” – powiedział Thilo Fuchs, szef działu motocykli opartych na chłodzonych cieczą bokserach. „Definiuje go jeszcze szersze rozmieszczenie treści produktu (cokolwiek to znaczy), podczas gdy zmniejszenie złożoności i masy pojazdu w połączeniu z ukierunkowanym wyposażeniem umożliwia jeszcze bardziej uderzające zaprezentowanie istoty boksera GS”. Kontynuował: „Dzięki nowemu silnikowi, wyjątkowemu prowadzeniu i imponującym właściwościom jezdnym Nowe BMW R 1300 GS nada nowe tempo zarówno na drodze, jak i poza nią”.

Najważniejsze cechy nowego BMW R 1300 GS:

  • Całkowicie nowo zaprojektowany silnik typu bokser z dolną skrzynią biegów i technologią BMW ShiftCam do zmiany rozrządu zaworowego i skoku zaworów po stronie dolotowej
  • Najmocniejszy silnik typu bokser BMW w historii
  • Mocna reakcja w całym zakresie prędkości obrotowych silnika, wzorowe zużycie paliwa, poziomy emisji, płynność i wyrafinowanie pracy
  • Moc i moment obrotowy: 107 kW (145 KM) przy 7 750 obr./min oraz 149 Nm przy 6500 obr./min
  • System czujników stukowych zapewniający optymalną przydatność w podróży
  • Całkowicie przeprojektowane zawieszenie z ramą główną z blachy i tylną ramą z odlewanego ciśnieniowo aluminium. Jeszcze większa precyzja kierowania i stabilność jazdy dzięki nowemu EVO Telelever z elementem elastycznym i poprawioną prowadnicą tylnego koła EVO Paralever
  • Redukcja masy o 12 kg w porównaniu do poprzedniego modelu
  • BMW Motorrad Full Integral ABS Pro w standardzie
  • Cztery tryby jazdy w standardzie
  • Sterowanie momentem oporu silnika (MSR), dynamiczne wspomaganie hamowania (DBC) i asystent jazdy (HSC) w standardzie
  • Tryby jazdy Pro z dodatkowymi trybami jazdy jako wyposażenie opcjonalne
  • Dynamiczna kontrola trakcji DTC w standardzie
  • Elektroniczna dynamiczna regulacja zawieszenia (DSA) jako wyposażenie fabryczne, z dynamiczną regulacją tłumienia i sztywności sprężyny, a także kompensacją obciążenia
  • Adaptacyjna kontrola wysokości pojazdu i sportowe zawieszenie jako wyposażenie opcjonalne
  • Nowy reflektor matrycowy LED w standardzie
  • Reflektor Pro z adaptacyjnym światłem skrętu jako wyposażenie opcjonalne
  • Ochraniacze dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami w standardzie
  • Akumulator litowo-jonowy z zabezpieczeniem akumulatora (funkcja serwisowa za pośrednictwem aplikacji BMW Motorrad) w standardzie
  • Dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania w standardzie
  • Asystent jazdy z aktywnym tempomatem (ACC), Ostrzeganie przed kolizją czołową (FCW) i ostrzeganie o zmianie pasa ruchu (SWW) zapewniające bezpieczną i wygodną jazdę motocyklem jako wyposażenie opcjonalne
  • Komora ładowania smartfona ze zintegrowanym gniazdem USB i dodatkowym gniazdem pokładowym 12 V w standardzie
  • Ogrzewanie foteli kierowcy i pasażera w celu zwiększenia przydatności w trasie jako wyposażenie opcjonalne
  • Podwyższenie kierownicy o maksymalnie 30 mm jako wyposażenie opcjonalne
  • Szeroka gama wariantów wysokości siedziska jako wyposażenie opcjonalne
  • Łączność: wielofunkcyjny zestaw wskaźników z pełnokolorowym ekranem TFT o przekątnej 6,5 cala i licznymi funkcjami w standardzie
  • RDC, Keyless Ride, podgrzewane manetki w standardzie
  • Inteligentne połączenie alarmowe jako wyposażenie opcjonalne dostępne fabrycznie
  • Atrakcyjny wariant podstawowy wraz z wariantami modelu
    Triple Black, GS Trophy i Option 719 Tramuntana
  • Szeroka gama wyposażenia opcjonalnego, oryginalne akcesoria BMW Motorrad

Nowe BMW R 1300 GS: Nowy motocykl, zupełnie nowe serce

Sercem nowego BMW R 1300 GS jest praktycznie nowy silnik typu bokser, który jest nie tylko mocniejszy i ma większy moment obrotowy niż poprzednio, ale co niezmiernie istotne, jest także lżejszy i bardziej kompaktowy.

Mimo że zachowano kombinowany układ chłodzenia powietrzem i cieczą swojego poprzednika, zwiększona średnica cylindra, pomimo krótszego skoku (dla wyższych obrotów) daje w rezultacie większą pojemność wynoszącą 1300 cm3 – o 46 cm3 więcej niż poprzedni R1250GS. Zmniejszony skok z pewnością wpłynie na charakterystykę napędu zwiększając jego wysokoobrotowość i bardziej bezpośrednią reakcję na gaz. Patrząc na dane same szczytowe, jest jednak bardzo podobnie. Nowy układ korbowo-tłokowy, w połączeniu z czterozaworowym układem DOHC z większymi zaworami, zaktualizowanym systemem zmiennych faz rozrządu „ShiftCam” i podwyższonym stopniem sprężania do 13,3:1 (z 12,5:1), daje deklarowaną moc szczytową na poziomie 145 KM (R 1250 GS – 136 KM) przy niezmienionych 7750 obr./min. Tymczasem maksymalny moment obrotowy wynosi 149 Nm przy 6500 obr./min, w porównaniu z 143 Nm przy 6250 obr./min. BMW twierdzi również, że zużycie paliwa przez nowy silnik pozostaje prawie niezmienione – osiągając sugerowane 4.8 L/100km przy standardowym wyposażeniu, co wystarcza na teoretyczne przejechanie 300,0 km między tankowaniami.

Przeczytaj też:

Nowe technologie BMW: Motocykl wykrywający rodzaj nawierzchni już niebawem

Z kolei nowy silnik o pojemności 1300 cm3 jest również znacznie lżejszy i bardziej kompaktowy. Skrzynia biegów znajduje się teraz pod silnikiem, a nie za silnikiem, co zmniejsza długość całkowitą, a tym samym masę o 3,9 kg. To naprawdę sporo, biorąc pod uwagę zwiększenie pojemności. Ponadto całkowicie przeprojektowano także zespół przeniesienia napędu wałem, co dodatkowo zmniejszyło wagę o 2,6 kg. Wyścig zbrojeń trwa i w ostatnich latach widać go chyba dobitniej w motocyklach klasy adventure niż w sprzętach supersportowych.

Łącznie, w porównaniu do poprzednika, BMW R 1300 GS schudło aż o 12 kg!

BMW R 1300 GS 2024: Zupełnie inne podwozie

Jak można było się także spodziewać, rama również została prawie całkowicie zmieniona – tym razem z naciskiem na zmniejszenie masy, rozmiaru i złożoności. Duże BMW GS to motocykle oparte o tzw. ramę szczątkową, w której silnik pełni funkcję głównego elementu nośnego.

BMW twierdzi, że chciało odwrócić widoczny trend, zgodnie z którym motocykle przygodowe stają się coraz większe i bardziej złożone, i twierdzi, że udało się to osiągnąć dzięki nowej stalowej ramie typu „shell” zapewniającej kompaktowe opakowanie oraz tylnej jej części. Będzie to rama pomocnicza z odlewanego ciśnieniowo aluminium. To prawdziwa rewolucja w konstrukcji dużego podróżnego boksera.

Zwiększona gama wyposażenia standardowego w nowym BMW R 1300 GS w porównaniu do poprzedniego modelu:

  • Podgrzewane manetki
  • Jazda bez kluczyka (blokada układu kierowniczego, zapłonu i zbiornika paliwa)
  • RDC
  • MSR
  • W pełni zintegrowany ABS Pro BMW Motorrad
  • Tempomat DCC z funkcją hamowania
  • Akumulator LiO
  • Ochraniacze dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami

Za zawieszenie odpowiada zaktualizowany system „EVO Telelever” z przodu i „EVO Paralever” z tyłu, oba rzekomo sztywniejsze i bardziej responsywne. Hamulce zostały ulepszone dzięki nowo opracowanym promieniowym zaciskom czterotłoczkowym – co tu jeszcze można było ulepszyć? Mamy nadzieję sprawdzić podczas jazd testowych.

Wygląd: Kontrowersja, czy pojście z duchem czasu?

To co z oczywistych względów najbardziej przykuwa uwagę to zupełnie nowy wygląd BMW R 1300 GS. Motocykl został nie tylko odchudzony konstrukcyjnie, ale chyba jeszcze bardziej optycznie. Takiej sportowej, wręcz rajdowej dynamiki w liniach nadwozia jeszcze w tym modelu nie było. Kończy się także długa era niesymetrycznych przednich świateł. Dla wielu z pewnością litera, czy też po prostu znak “X” wkomponowany w układ przedniego reflektora to przegięcie. Inni z kolei klaszczą uszami na fakt, że jest właśnie tak nowocześnie i “rajdowo”? Patrząć na przygotowane przez BMW materiały foto, nowy R 1300 GS, w wersji bez kufrów, wygląda bardziej jak 900 niż duży 1300. Mówcie co chcecie, do mnie przemawia zupełnie nowe, świeże, zdecydowanie bardziej dynamiczne nadwozie. BMW R 1300 GS wygląda bardzo na czasie, wręcz agresywnie. Ja to kupuję, brawo za odważny ruch projektantów. Patrząc na niektóre fotki, aż chce się wykrzyknąć, że flagowiec upodobnił się do najmniejszego w serii G 310 GS. Czy właśnie rozpocząłem internetową burzę?

Naturalnie stylizacja nowego R 1300 GS jest także całkowicie nowa, smuklejsza i bardziej agresywna. W centrum uwagi znajdują się nowy, w pełni diodowy reflektor „Matrix” z motywem „X”, kierunkowskazy są zmyślnie wkomponowane w nadwozie. Wszystko to wygląda nowocześnie, sportowo, znacznie bardziej lekko i może (ale nie musi) się podobać. Wygląda też na to, że w niektóych wersjach wyposażenia przednie kierunkowskazy wylądowały w handguardach. Nie wróżę im długiego życia podczas przepraw enduro, więc to raczej opcja dla asfaltowych GS-owców. Na szczęście dla wyznawców modelu, BMW zachowało tradycyjne dla dużego GS-a cechy takie jak charakterystyczny, choć teraz bardziej zagięty i wysmuklony „dziób ” oraz srebrne panele boczne.

W przypadku flagowego odróżnego motocykla BMW, nie mogło zabraknąć nowoczesnej elektroniki z najwyższej półki. Po prostu nie mogło. To co ma zawierać standardowy jej pakiet, to cztery przełączalne tryby jazdy (poprzednio trzy), dostępny jest nowy aktywny tempomat sterowany przednim radarem, który posiada systemy ostrzegania przed kolizją z przodu i ostrzegania o zmianie pasa ruchu. W kokpicie pozostaje 6,5-calowym wyświetlaczem TFT ze znanym z BMW urządzeniem z kółkiem przewijania. Dobra wiadomość dla osób przesiadających się z poprzedniej wersji: Nie trzeba będzie uczyć się obsługi ustrojstwa na nowo.

Morze dodatków BMW

Nie od dziś wiemy, że fani podróżnych BMW to customizerzy nie mniejsi niż ci dłubiący swoje choppery w warsztatach po nocach. Nie mogło więc zabraknąć przepastnego katalogu mniej, lub bardziej zbędnych i pożądanych dodatków i akcesoriów. Wśród nich oczywiście opcjonalne dodatki obejmujące dynamiczne sterowanie zawieszeniem (DSA) – nowy system, który może zmieniać charakterystykę zawiasu w ciągu milisekund, będzie można ustawić sobie preświt maszyny nie tylko przy parkowaniu, ale także podczas jazdy. O światła doświetlające zakręty chyba nie trzeba wspominać. Będzie dostępna także sportowa wersja zawieszenia i pakiety trzech rodzajów kół. Będzie w czym wybierać. Nowe BMW R 13000 GS zadebiutuje w aż czterech wariantach: Standard (Racing Blue), Triple Black, GS Trophy i Option 719 Tramuntana – wraz z czterema pakietami dodatkowymi oraz standardową dla BMW bogatą gamą opcji dodatkowych. Dodaj do tego imponującą redukcję masy o 12 kg, ostrzejszy, bardziej kompaktowy wygląd i mnóstwo zaawansowanych technologii, a wynik układanki mającej na celu wyłonienie króla segementu w 2024 roku zdaje się być tylko jeden.

BMW R 1300 GS 2024: cena

Nie nzamy jeszcze oficjalnej ceny noweg BMW R 1300 GS, ale patrząc na zagraniczne – podkreślam, nieoficjalne – źródła, można pokusić się o estymacje na poziomie około 86 tysięcy złotych za wersję podstawową. Oczywiście ta zapewne nigdy nie opuści linii produkcyjnej fabryki BMW Motorrad w Berlinie. Enigmatyczny goły R 1300 GS 2024 w wersji Standard do znalezienia tylko w oficjalnym cenniku!

BMW R 1300 GS 2024; dane techniczne:

Silnik

Moc znamionowa
107 kW (145 KM) przy 7750 obr./min
Oczyszczanie spalin
Regulowany katalizator 3-drożny
Typ
Chłodzony powietrzem/cieczą czterosuwowy silnik typu flat twin z podwójnymi górnymi wałkami rozrządu napędzanymi łańcuchem (BMW ShiftCam) i wyważanymi kołami zębatymi.
Średnica cylindra x skok tłoka
106,5 mm x 73 mm
Pojemność skokowa
1300 cm3
Maks. moment obrotowy
149 Nm przy 6500 obr./min
Stopień sprężania
13,3 : 1
Wzbogacenie mieszanki
Elektroniczny wtrysk do kolektora dolotowego
Norma spalin
EU 5

Parametry jazdy / zużycie paliwa

Prędkość maksymalna
ponad 200 km/h
Zużycie na 100 km według WMTC
4,8 l
Emisja CO2 wg WMTC
110 g/km
Rodzaj paliwa
Super bezołowiowa, 95 ROZ/RON; adaptacyjna regulacja jakości paliwa, 91-98 ROZ/RON

Instalacja elektryczna

Alternator
Trójfazowy alternator o mocy 650 W (moc nominalna)
Akumulator
12 V / 10 Ah, bezobsługowy akumulator litowo-jonowy

Przeniesienie siły

Sprzęgło
Sprzęgło mokre, Anti-Hopping, uruchamiane hydraulicznie
Skrzynia biegów
6-biegowa skrzynia biegów
Napęd wtórny
Wał Kardana
Kontrola trakcji
BMW Motorrad DTC

 

BMW R 1300 GS 2024; galeria zdjęć:

 

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button