BMW F 800 GS (2008-2012): turystyczny motocykl wyprawowy dla każdego – główny bohater Motul Tour [DANE TECHNICZNE, CENA, OPINIE, WADY, ZALETY]

Solidny i dobry motocykl turystyczny? A może BMW F 800 GS?

W skrócie
  • BMW F 800 GS zadebiutowało w roku 2008 i zastąpiło wysłużony model F 650 GS, który napędzał jednocylindrowy silnik.
  • Nowy motocykl turystyczny miał być pomostem między wielkim R 1200 GS, a nieco zbyt słabym na na ówczesne warunki modelem F 650 GS (jednocylindrowym).
  • Wraz z wprowadzeniem modelu F 800 GS na rynku pojawił się dwucylindrowy F 650 GS. Była to bardziej budżetowa wersja nowego motocykla turystycznego.
  • Więcej o motocyklach przeczytasz na naszej stronie, jednoślad.pl

BMW F 800 GS to jeden z najbardziej znanych motocykli turystycznych w historii bawarskiej marki, ale i nie tylko. Motocykl ten docenili motocykliści na całym świecie, czego potwierdzeniem są słupki sprzedażowe. Co ciekawe w sieci nie ma zbyt wielu artykułów na temat tego motocykla, opinii o nim i historii modelowej. Nadrabiamy zatem. Oto BMW F 800 GS!

Model BMW F 800 GS, to jednoślad, który po wielu latach dominacji ciężkich motocykli turystycznych produkowanych w monachijskiej fabryce, połączył świat bokserów z klasycznymi motocyklami turystycznymi. Tak naprawdę BMW do roku 2008 posiadało w swoim portfolio BMW R 1150/1200 GS, czyli ciężkie motocykle wyprawowe z dwucylindrowym silnikiem w układzie boksera oraz jednocylindrowego F 650 GS, który chociaż dawać solidne możliwości turystyczno/wyprawowe, to nadal był singlem, a to niekoniecznie sprawdzało się na autostradowych przelotach. To mogło oznaczać jedno: rozbudowanie rodziny GS o nowego członka – dwucylindrowy motocykl, który mógł pochwalić się cechami większego i mniejszego brata. W ten sposób BMW rozbiło turystyczną świnkę skarbonkę.

Pomimo już długiej obecności na rynku to właśnie na F 800 GS uczestnicy tegorocznej edycji Motul Tour przemierzają najpiękniejsze trasy Chile oraz Argentyny, aby finalnie dotrzeć do malowniczej Patagonii. Wyprawa trwa w najlepsze, a test przeze mnie napisany po pokonaniu kilku tysięcy kilometrów będzie najlepszym, a zarazem najbardziej wiarygodnem sprawdzianem dla tego modelu.

BMW F 800 GS. Najważniejsze informacje:

  1. BMW F 800 GS zadebiutowało w roku 2008 i produkowane w tej wersji było do roku 2012,
  2. W ramie motocykla znalazł się dwucylindrowy silnik rzędowy, który wcześniej zastosowano w modelu F 800 S oraz F 800 ST.
  3. Obok motocykla BMW F 800 GS produkowano równolegle model F 650 GS. Motocykl posiadał dokładnie taki sam silnik, ale dysponował mniejszą mocą i bardziej miejskim osprzętem.
  4. F 800 GS to dosyć oszczędny motocykl spalanie na poziomie 4,5 litra na setkę, to dosyć standardowa wartość.
  5. Zakup używanego F 800 GS nie powinien być większym problemem. W momencie pisania tego artykułu na najpopularniejszym serwisie aukcyjnym znajdowały się do sprzedana aż 52 motocykle w najróżniejszych wersjach.
  6. W związku z dużą popularnością modelu na rynku znajduje się cała masa firm oferujących akcesoria wyprawowe oraz tuningowe.

Dzisiaj rzędowe dwucylindrowce nie robią na nikim większego wrażenia. Mamy przecież Tenere z silnikiem CP2, mamy Hondę Afrykę Twin, mamy jeszcze ciepłą Aprilię Tuareg oraz KTMa 890 Adventure, mamy również Hondę CB 500X oraz Benelli TRK 502X. Klasa turystycznych średniaków pęka w szwach i naprawdę jest w czym wybierać. W roku 2008 było nieco inaczej. Motocykle wyprawowe były zdecydowanie mniej uniwersalne, tzn. oczywiście mogliśmy nimi jeździć wszędzie, ale jeśli chciałeś zdecydować się na zakup turystyka wagi średniej, to w większości przypadków byłeś skazany na singla, albo musiałeś porzucić marzenia o średniaku i zdecydować się na turystycznego spaślaka.

Wons o wyprawie Motul Tour, problemach na granicy i BMW F 800 GS:

Wprowadzenie dwucylindrowego BMW F 800 GS stało się dla wielu osób spełnieniem mokrych snów i zakończeniem problemów z wyborem motocykla uniwersalnego. BMW pogodziło wszystkich i zaproponowało światu motocykl, który nadawał się na wyprawę kończącą się na wschodnim wybrzeżu Rosji, południowym Afryki czy każdym innym miejscu świata, a przy tym świetnie nadawał się do jazdy po mieście, do dojeżdżania do pracy czy do szybkich przelotów autostradowych. Tego potrzebowali wszyscy.

BMW F 800 GS: całkowite poplątanie z pomieszaniem

Tak naprawdę F 800 GS powstał w oparciu o bazę silnikową przygotowaną dla modeli F 800 S oraz F 800 ST. Były to zupełnie nowe, szosowe motocykle, które wyróżniał właśnie dwucylindrowy silnik. Jednostka obu motocykli osiągała moc 85 KM przy 8000 obr./min i napędzała tylne koło za pomocą pasa transmisyjnego. Oba motocykle zaprezentowano w roku 2006. Czy zrobiły jakąś wybitną karierę? Jakąś zrobiły, ale nie była to kariera motocykla, który dopiero miał mieć swoją premierę. Dwa lata później, w roku 2008 Bawarczycy zaprezentowali model F 650 GS. Nazwa myliła totalnie, ponieważ do roku 2007 produkowano jednocylindrowy motocykl, o nazwie F 650 GS. Teraz światło dzienne ujrzał motocykl dwucylindrowy o pojemności 800 cm3 i mocy 71 KM przy 7000 obr./min. Mniej więcej w tym czasie pojawił się inny motocykl, który zapamiętaliśmy wszyscy: BMW F 800 GS. Nowy sprzęt posiadał dokładnie taki sam piec jak F 650 GS, ale miał zwiększoną moc do 85 KM i bardziej terenowe zawieszenie. Różnic było więcej, ale to tak naprawdę temat na odrębny artykuł. Zajmijmy się tymczasem modelem F 800 GS.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Bardzo ciekawym aspektem sprzedaży motocykli BMW jest fakt, że do dalekich podróży motocykliści bardzo często wybierali model R 1200 GS, który miał dysponować większą mocą i możliwościami jezdnymi. Życie jednak bardzo szybko weryfikuje marketing – okazało się, że choć R 1200 GS sprzedawał się znakomicie, to motocykliści bardzo często zamiast flagowca bawarskiej marki wybierali model F 800 GS. Przyczyn było kilka. Pierwszą była waga eFka była lżejsza, co przekładało się na właściwości terenowe – tym motocyklem po prostu łatwiej jeździło się po bezdrożach, których nie brakuje np. w azjatyckich krajach. Była tańsza niż R 1200 GS, a rynek akcesoriów wyprawowych szybko obrodził przez co podróżowanie było naprawdę przyjemne i bezproblemowe.

Dlaczego F 800 GS, a nie R 1200 GS?

Zresztą najważniejszym aspektem dzielności terenowej było zastosowanie typowo terenowego rozmiaru kół: z przodu mogliśmy znaleźć obręcz w rozmiarze 21 cali, a z tyłu klasyczną 17-kę. W R 1200 GS z przodu znajdowało się koło w rozmiarze 19 cali, a to robiło różnice w przypadku pokonywania trudniejszych partii trasy. To jednak nie wszystko, F 800 GS posiadał klasyczne zawieszenie, do którego przyzwyczajeni są wszyscy i które doskonale radziło sobie z próbami terenowymi. Z kolei brat-mastodont posiadał zawieszenie z wahaczem przednim i jednym amortyzatorem przymocowanym do wahacza. To rozwiązanie ma sporo zalet, jednak nie każdy motocyklista je polubił i często w trakcie jazdy terenowej stanowiło ono swojego rodzaju ograniczenia, o których należy pamiętać.

 

Zresztą gabaryty średniaka były bardziej przyjazne motocyklistom, którzy poszukiwali z jednej strony wiernego towarzysza podróży, a z drugiej strony chcieli wykorzystywać motocykl w mieście. Mniejszy zbiornik niż dużym R 1200 GS, nie ograniczał jakoś szczególnie faktycznego zasięgu motocykla – 16 litrów Vs 20 litrów , cylindry ustawione w rzędzie nie wystawały na boki i nie sprawiały, że sprzęt wyglądał jak okręt wojenny. Motocykl prezentował się lekko, nieco zadziornie i na pewno solidnie. To musiało zagrać.

Wszystko co należy wiedzieć o międzynarodowym prawie jazdy:

Prawo jazdy międzynarodowe. Jak wyrobić i po co komu ten dokument? [PRZEPISY, PRAWO, WYMAGANIA, WIEK, KOSZT]

Oczywiście, jeśli ktoś potrzebował większego zasięgu, mógł zakupić wersję Adventure, wtedy zbiornik motocykla posiadał 24 litry, podczas gdy R 1200 GS Adventure dysponował zbiornikiem paliwa, w którym można było pomieścić 30 litrów. Owszem to spore różnice, pamiętajmy jednak o różnicy w spalaniu obu motocykli. BMW F 800 GS był zdecydowanie bardziej oszczędnym motocyklem. Według wielu testów, jednostka potrafiła zadowolić się zaledwie nieco ponad 4 litrami na setkę. Użytkownicy wspominają, że w wielu przypadkach 5 litrów jest maksymalnym spalaniem z jakim mieli możliwość się spotkać. Duży GS potrzebuje na setkę zdecydowanie więcej paliwa.

Silnik, serce motocykla wyprawowego

BMW G 800 GS otrzymał dwucylindrowy, rzędowy silnik czterosuwowy chłodzony cieczą o pojemności 798 cm3  – piec był cechą wspólną wszystkich modeli serii F. Dzisiaj BMW nie może pochwalić się rzędówką, która jest oszukanym silnikiem widlastym, gdyż w konstrukcji BMW przesunięcie korb wynosi zero stopni. Oznacza to, że oba tłoki są zamontowane na tej samej wysokości, a zapłon odbywa się za każdym obrotem wału korbowego – raz na jednym cylindrze, raz na drugim. Dlaczego tak?

 

Charakterystyka pracy tego silnika przypomina pracę silnika montowanego w kulowym modelu R 1200 GS – chociaż tam użyto silnika o przeciwsobnym ruchu tłoków. Chociaż w silniku zastosowano wałki wyrównoważające, to drgania jednostki wliczone są w charakterystykę silnika i często w sieci możemy spotkać się z narzekaniami na ten temat. Za zasilanie jednostki napędowej odpowiada wtrysk paliwa. W głowicy znajdziemy dwa wałki rozrządu napędzane łańcuchem zębatym. Wałki sterują 0śmioma zaworami za pośrednictwem popychaczy. Całość połączona jest wielotarczowym sprzęgłem w kąpieli olejowej z 6-stopniową skrzynią biegów.

Dwie strony estetyki

Zgodzę się z tym, że F 800 GS nie każdemu musi się podobać. BMW stworzyło motocykl “jakiś”, bardzo charakterystyczny i skomplikowany z punktu widzenia estetyki. Trzeba jednak specom z Bawarii oddać, F 800 GS zestarzał się godnie i dzisiaj nie budzi obrzydzenia czy śmiechu. Owszem, tak jak wspomniałem wcześniej, nie musi się podobać każdemu, ale charakter tego motocykla broni się sam.

Asymetryczne lampy oczywiście nawiązują do R 1200 GS, ale w czasach produkcji motocykli F 800 o różnych wcieleniach BMW stosowało ten wzór nawet w takich motocyklach jak K1200. Trzeba przyznać, że w połączeniu z kultowym dziobem i dość acetyczną budową względem R 1200 GS ten motocykl prezentuje się dość okazale. Uwagę zwraca na siebie rzędowy silnik i kratownicowa rama. Smukłość podkreśla przednie koło w rozmiarze 21 cali i niedzielona długa kanapa.

BMW F 800 GS: wady i zalety. Nasza opinia

Jeśli chcecie doszukiwać się egzotyki w F 800 GS to znajdziecie ją bez problemu: wałek zdawczy wraz z kołem zębatym wychodzi na prawą stronę silnika, a tarcza hamulcowa osi tylnej znajduje się z lewej strony – odwrotnie niż najczęściej ma to miejsce w konstrukcjach np. japońskich. Ciekawostką jest również ułożenie zbiornika paliwa. Ten znajduje się pod siedzeniem, a wlew znajdziesz z prawej strony motocykla na wysokości siedzenia pasażera. W klasycznym miejscu zbiornika znajduje się po prostu zaślepka. Ulokowanie zbiornika paliwa w tej części motocykla było związane bezpośrednio z dopracowaniem rozkładu masy oraz maksymalnym obniżeniem środka ciężkości – nisko położony środek ciężkości ma ogromy wpływ na prowadzenie motocykla w ciężkim terenie.

Finalnie BMW opracowało motocykl, który idealnie sprawdzał się w warunkach wyprawowych, nawet tych ciężkich, w mieście i w trakcie weekendowych szaleństw offroadowych. Dwucylindrowa rzędówka chociaż mniej offroadowa niż dzisiejsze jednostki (przez brak przesunięcia korb), to sprawdzała się świetnie podczas długich wypraw motocyklowych. Dobre wyposażenie  oraz wytrzymałość całości sprawiała, że F 800 GS nader często był wybierany jako kompan długich podróży. To też sprawiło, że na rynku jak grzyby po deszczu wyrosły firmy oferujące najróżniejsze akcesoria wyprawowe. To oznacza, że dzisiaj dostosowanie motocykla do swoich potrzeb nie będzie żadnym problemem. Problemem również nie będzie dostępność do części zamiennych czy tuningowych.

To kawał solidnego motocykla!

 

 

 

 

  • Silnik
  • Rodzaj Chłodzony cieczą, dwucylindrowy 4-suwowy, czterozaworowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, układ smarujący z suchą miską olejową
  • Średnica cylindra/skok tłoka 82 mm x 75.6 mm
  • Pojemność 798 cm3
  • Moc znamionowa 63 kW (85 KM) przy 7,500 obr/min (opcjonalnie wersja: 35 kW (48 KM) przy 7,000 obr/min.)
  • Maks. moment obrotowy 83 Nm przy 5,750 obr/min (opcjonalnie wersja: 63 Nm przy 4,000 obr/min.)
  • Stopień sprężania 12.0 : 1
  • Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem Elektroniczny wtrysk w kanale wlotowym
  • Norma emisji spalin EU-4
  • Osiągi/Zużycie paliwa
  • Prędkość maksymalna Ponad 200 km/h
  • Zużycie paliwa wg WMTC na 100 km 4,3 l
  • Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa o minimalnej LO 95, opcjonalne dostosowanie do LO 91
  • Instalacja elektryczna
  • Alternator Alternator trójfazowy 400 W
  • Akumulator Typ 12 V/12 Ah, bezobsługowy
  • Przeniesienie napędu
  • Sprzęgło Wielotarczowe mokre, sterowane mechanicznie
  • Skrzynia biegów 6-stopniowa z kołami zębatymi o stałym zazębieniu zintegrowana ze skrzynią korbową
  • Napęd Zamknięty łańcuch O-ring z amortyzatorem wstrząsów w piaście tylnego koła
  • Zawieszenie/Hamulce
  • Rama Rurowa rama przestrzenna z silnikiem przenoszącym obciążenie
  • Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła Widelec teleskopowy Upside-down, średnica 43 mm
  • Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Odlewany wahacz aluminiowy z tłumieniem progresywne,z regulacją napięcia wstępnego sprężyny pokrętłem. Regulowane tłumienie odbicia.
  • Skok zawieszenia przód/tył 230 mm /215 mm (dla niskiego zawieszenia* 192 mm / 192 mm)
  • Rozstaw kół 1573 mm (dla niskiego zawieszenia* 1575 mm)
  • Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 117 mm
  • Kąt nachylenia główki ramy 64°
  • Koła szprychowe
  • Rozmiar obręczy, przód 2.15 x 21"
  • Rozmiar obręczy, tył 4.25 x 17"
  • Opony, przód 90/90 - 21 54V
  • Opony, tył 150/70 - 17 69V
  • Hamulce, przód Dwie pływające tarcze, średnica 300 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy, ABS
  • Hamulce, tył Jedna tarcza, średnica 265 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy, ABS
  • ABS BMW Motorrad ABS w standardzie (wyłączalny)
  • Wymiary/masy
  • Długość 2300 mm
  • Szerokość (z lusterkami) 945 mm
  • Wysokość (bez lusterek) 1345 mm
  • Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia 880 mm (obniżone siedzenie: 850 mm, obniżone zawieszenie: 820 mm, siedzenie Comfort: 895 mm, siedzenie Rallye: 920 mm)*
  • Długość łuku krokowego na pusto 1930 mm (obniżone siedzenie: 1880 mm, obniżone zawieszenie 1790 mm, siedzenie Comfort: 1960 mm, siedzenie Rallye: 1990 mm)*
  • Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1) 217 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita 444 kg
  • Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) 227 kg
  • Użytkowa pojemność zbiornika paliwa 16.0 l
  • Rezerwa paliwa Około 2.7 l

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Moto do wszystkiego, zwłaszcza na wyprawy. Obuty w opony dual z prawdziwego zdarzenia potrafi dużo. Nie meczy w długich trasach. Bardzo poreczny i komfortowy, przy niedużych predkośćiach bardzo ekonomiczny , dlatego mały zbiornik nie przeszkadza.Abs z przodu tylko na dobrym asfalcie, na złej nawierzchni koło podskakuje i wcale nie ma hamowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button