Honda Dream D-Type – pierwszy motocykl japońskiego producenta, który dał początek pięknej historii [DANE TECHNICZNE, OPIS, HISTORIA]

"To jest jak sen!" - tak brzmiały komentarze przy wznoszeniu pierwszego toastu za model D-Type

W skrócie
  • Honda Dream D-Type - ten motocykl rozpoczął panującą do dziś historię Hondy
  • D-Type zaprezentowany został jesienią 1948 roku i napędzany był przez dwusuwową jednostkę o pojemności 98 cm3, która generowała moc 3 KM
  • W tym roku Honda obchodzi swoje 75. urodziny

Wielu producentów motocykli swoją przygodę z produkcją i konstruowaniem rozpoczynało w przydomowym garażu, nie mając jeszcze najnowocześniejszych maszyn, potężnych kredytów i rozpoznawalności na całym świecie. Bardzo podobnie rozpoczęła się budowa marki Honda, którą rozsławił zaprezentowany 24 września 1948 roku Dream D-Type.

Po zakończeniu II Wojny Światowej przemysł rozpoczął bardzo mozolną drogę do powrotu do funkcjonowania, ale to nie brak funduszy na rozwój kolejnych pomysłów był problemem, ale raczej kompletnie zniszczona infrastruktura w wyniku działań zbrojnych, bombardowań i w przypadku Japonii trzęsień ziemi. Życie powoli jednak wracało do normy, a ludzie po wielu latach wojny w końcu chcieli w końcu zacząć się nim cieszyć, dlatego był to idealny moment na zaprezentowaniu światu swoich projektów, które dotychczas przetrzymywane były na dnie szuflady.

Soichiro Honda, czterdziestoletni japoński inżynier i wynalazca, w 1946 roku zakłada Instytut Badań Honda. Jeszcze w okresie międzywojennym prowadził on własne przedsiębiorstwo, jednakże obie hale, które były jego własnością zostały kompletnie zniszczone w wyniku amerykańskich nalotów bombowców. Wszystko, co udało się ze zgliszczy uratować, sprzedał, aby finalnie wynająć niewielką szopę i zatrudnić kilku pracowników. Odważna decyzja jak na tak niepewne czasy, ale jak pokazała przyszłość, bardzo trafna.

Honda posiadał zapas sporej liczby silników z demobilu, dlatego jego firma rusza pełną parą, aby przy ich użyciu konstruować niewielkie motorowery. Zapotrzebowanie na pojazdy różnego typu były jednak ogromne, dlatego magazyny szybko zaczęły świecić pustkami i konieczne było rozpoczęcie prac nad nowym modelem A-Type. To prosta konstrukcja, która tak naprawdę opierała się na rowerach klientów, na których montowany był niewielki silnik. Później pojawił się B-Type, czyli trójkołowiec służący do przewozu ładunków, a później C-Type, który posiadał pedały i silnik generujący moc 3 KM. Żaden z nich nie był jednak oficjalnym startem firmy, którą znamy dziś.

Najważniejsze informacje:

  1. Honda świętuje swoje 75. urodziny! Pierwszy egzemplarz Dream D-Type opuścił fabrykę 24 września 1948 roku
  2. Założycielem przedsiębiorstwa jest japoński inżynier i wynalazca, Soichiro Honda.
  3. “To jest jak sen!” – taki toast wznoszono świętując sukces sprzedażowy nowego D-Type.

Dream D-Type początek pięknej historii

Rynek był głodny zmian i nowości, a dotychczasowe rozwiązania przestały spełniać swoją funkcję. Honda wraz z zatrudnionymi inżynierami zmuszony był rozpocząć prawy nad zupełnie nowym, a zarazem przełomowym modelem, który będzie w stanie podbić rynek. W 1948 powstaje spółka Honda Motor, a już jesienią, a dokładniej mówiąc 24 września 1948 roku z taśmy produkcyjnej zjeżdża pierwszy egzemplarz D-Type, który konstrukcyjnie jest zupełnie czymś nowym dla firmy z Tokio. Silnik to jednostka o pojemności 98 cm3 znana już z wersji C-Type, która generowała moc 3 KM, a napęd przekazywany był za pomocą łańcucha, a nie za pomocą pasa jak w poprzednikach. Motorek posiadał w końcu pełne oświetlenie zarówno z przodu, jak i z tyłu, ale wielu zachwycało się także tłoczoną ramą, w której widać było inspirację motocyklami marki BMW z lat 20. i 30. Porzucono zatem konstrukcję rurową i zamiast tego postawiono na tłoczoną ramę kanałową wykonaną z tłoczonej stali. Metoda ta nie tylko wymagała mniej spawania, ale także pozwoliła na większą spójność w procesie produkcyjnym. Ramy były następnie malowane na kolor bordowy, w przeciwieństwie do standardowego czarnego koloru, co dodatkowo wyróżniało model D-Type na tle konkurencji, pomagając w osiągnięciu imponujących początkowych wyników sprzedaży.

Jednostka napędowa

Typ D był wyposażony w podobny jednocylindrowy, chłodzony powietrzem, dwusuwowy silnik, jak ten montowany w typie C, ale pojemność skokowa została zwiększona z 96 cm3 do 98 cm3, chociaż moc pozostała na poziomie 3 KM. Zrezygnowano z pedałów rowerowych, podobnie jak z napędu pasowego na rzecz łańcucha, a zmiana biegów odbywała się za pomocą rewolucyjnego dwubiegowego półautomatu, który łączył sprzęgło i pedał zmiany biegów – innowacyjna funkcja, która wyeliminowała potrzebę montażu ręcznej dźwigni sprzęgła na kierownicy.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Niestety dla Hondy, nowoczesny mechanizm sprzęgła, który wyeliminował dźwignię ręczną, przyczynił się do otrzymania sporej fali krytyki. Japończycy chciali stworzyć przystępny motocykl, który byłby łatwy w obsłudze i na którym każdy mógłby jeździć. Naciśnięcie pedału zmiany biegów do przodu ustawiało pierwszy bieg, a naciśnięcie do tyłu ustawiało drugi bieg. Początkowo ludzie negowali tę metodę, ponieważ aby kontynuować jazdę na pierwszym biegu, trzeba było trzymać wciśnięta dźwignię sprzęgła, co okazało się bardzo problematyczne i męczące. Wymagało także również sporej wprawy i umiejętności, aby ruszyć i uniknąć zgaszenia silnika.

Zawieszenie i hamulce

Z przodu motocykla pracował teleskopowy widelcem natomiast tył był sztywny. Zamiast tylnego zawieszenia pojawiło się jednak amortyzowane siodło, które miało znacznie poprawić komfort jazdy i tym samym nadać D-Typowi wygląda prawdziwego jednośladu. Poprzednie modele, które opuszczały firmę Hondy raczej wyglądały jak prosta rurowa ramą, która posiadała silnik. Za hamowanie odpowiedzialne były hamulce bębnowe z przodu i z tyłu, a wprowadzenie takich rozwiązań sprawiły, że Model D stał się natychmiastowym hitem.

Model D był po prostu przypadkiem ambicji przewyższającej rzeczywiste możliwości, a inżynieria Hondy nie była na tym samym poziomie, co wyobraźnia Soichiro. Samo społeczeństwo pomimo tego, że również chciało powiewu nowości na rynku nie było również gotowe na nowe rozwiązania, które wymagały konieczności ponownej nauki lub bardzo często zmian dotychczasowych nawyków. Nawet docierające sceptyczne głosy nie sprawiły, że Soichiro chociaż na moment zastanowił się czy warto nadal konstruować jednoślady, a nawet wręcz przeciwnie – rozpoczął prace nad nowymi modelami. D-Type szybko osiągnął sukces, jednakże szybko pojawiły się skutki okupacyjnego programu oszczędności budżetowych Generalnej Kwatery Głównej (GHQ) Stanów Zjednoczonych, zwanego Dodge Line, które zaczęły wpychać japońską gospodarkę w recesję i wywierać presję na Hondę.

Honda obchodzi 75. urodziny – od przydomowego warsztatu do pioniera na rynku światowym [HISTORIA]

No to za udany model!

Pomimo jednak kilku wtop finalnie model D-Type okazał się strzałem w dziesiątkę i szturmem podbijał rynki sprzedażowe. Był czymś nowym, a za sprawą stosunkowo niskiej ceny dostępnym dla zwykłych Japończyków, którzy podnosili się z kolan po zakończeniu się II Wojny Światowej. Przedsiębiorstwo zaczęło się rozwijać w błyskawicznym tempie i legenda głosi, że w trakcie wznoszenia toastów za sukces, jakim było stworzenie prototypu nowego motocykla jeden z zatrudnionych pracowników powiedział: „To jak sen!”. Te słowa zainspirowały Hondę do nadania nowemu modelowi pełnej nazwy handlowej Dream D-Type. Po debiucie Dream D-Type, Sochrio Honda poznał swojego partnera biznesowego – Takeo Fujisawę, który został dyrektorem zarządzającym i firma szybko rozwijała swój kapitał. Obaj panowie mieli dokładnie ten sam cel, który był gwarancją powodzenia – Honda ma być największym przedsiębiorstwiem motoryzacyjnym na świecie.

Wojna motorem napędowym

Wojna koreańska wybuchła 25 czerwca 1950 r., a specjalne zakupy amerykańskiego wojska na potrzeby konfliktu pobudziły gospodarkę w ogóle, a w szczególności fortunę Hondy. Jesienią 1950 r. Honda kupiła dawną fabrykę maszyn do szycia w okręgu Kita w Tokio i przygotowała ją do produkcji D-Type’ów. Zainstalowany został  system przenośników, który pozwalał na przyspieszenie montażu. Dodatkowo w październiku 1950 r. Honda otrzymała od japońskiego Ministerstwa Handlu Międzynarodowego i Przemysłu (MITI) dotację w wysokości 400 000 jenów, a w grudniu dodatkową dotację na innowacje w wysokości 100 000 jenów, co umożliwiło Hondzie zwiększenie produkcji modelu D-Type do 167 sztuk miesięcznie do końca roku i 300 sztuk miesięcznie później. Pod koniec 1950 roku produkcja modelu D-Type przekroczyła 3500 sztuk. Honda D-Type produkowana była jedynie w latach 1949-1951 i została zastąpiona przez model Cub F-Type.

Konkurencja również nie pozostała bierna na zaprezentowanie modelu D-Type i szybko na tynku pojawiły się motocykle z silnikami czterosuwowymi, a także lepszym rozwiązaniem dotyczącym samej skrzyni biegów oraz sprzęgła. To właśnie te rozwiązania były piętą Achillesową tego modelu, dlatego konieczne było wprowadzenie sporych zmian i tak o to Dream D-Type został zastąpiony w 1951 roku przez Cub F-Type.

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button