BMW R 1200 GS: najlepszy motocykl turystyczny? Historia modelu, opinie, ceny, dane techniczne

Zabierze Cię w trasę, do miasta i w teren. Taki jest popularny BMW R 1200 GS

BMW R 1200 GS to jeden z najbardziej znanych motocykli na świecie. Wszystko za sprawą niesamowitej historii oraz ogromnych możliwości turystycznych okraszonych najnowszymi technologiami. Poznajcie historię motocykla BMW R 1200 GS!

Zanim opowiemy Wam o samym R 1200 GS skupmy się przez chwilę na historii, bo ta jest niezwykle ważna dla tego modelu. Wszystko zaczęło się w roku 1978. Inżynierowie oraz mechanicy BMW zaprojektowali motocykle, którymi później sami wystartowali w mistrzostwach świata Six Days, czyli popularnej sześciodniówce. Ich wyniki przerosły oczekiwania wszystkich a zainteresowanie motocyklem, który z powodzeniem radził sobie w zawodach terenowych było ogromne – kwestią czasu było wprowadzenie go do sprzedaży. Tak powstał model R 80 G/S, który był protoplastą modelu R 1200 GS. Jego założeniem było połączenie wydawać się może totalnie wykluczających się cech: miał sobie poradzić zarówno w ciężkim terenie, jak i na zwykłych drogach. To właśnie definiuje skrót G/S: Gelände/Straße, co oznacza terenowy/asfaltowy. Przyznacie, że nazewnictwo godne niemieckich filozofów. Warto nadmienić, że już R 80 G/S posiadał jednostronny wahacz (monolever), który do dzisiaj możemy spotkać w bawarskich turystykach (chociaż w zmienionej formie i pod inną nazwą).

Legendarni prekursorzy modelu R 1200 GS

Po R 80 G/S w roku 1987 pojawił się model R 100 GS. Motocykl nie tylko posiadał większy i mocniejszy silnik niż poprzednik, ale stał się zupełnie nowym wcieleniem motocykli BMW. Za sprawą rozbudowanej owiewki stał się bardziej asfaltowy, co doceniły tysiące motocyklistów na całym świecie. W modelu tym wyeliminowaną największą wadę zawieszenia monolever, a więc twarde i nieco dokuczliwe reakcje motocykla na zmianę obciążenia. Monolever został zastąpiony Paraleverem. Z drugiej strony sprzęt nadal posiadał wiele cech terenowca – to był przepis na sukces, ogromny sukces.

BMW R 100 G/S

Jaki motocykl turystyczny kupić? 5 najlepszych i najwygodniejszych

Doświadczenie nabyte przy konstrukcji BMW R 100 G/S oraz badania rynkowe potwierdziły, że ludzie coraz częściej chcą kupować motocykle terenowe i jeździć nimi po asfalcie, cóż taka fanaberia. Zresztą jeżdżenie takim motocyklem dawało sporo możliwości, szczególnie podczas szeroko pojętych wypraw motocyklowych, kiedy liczył się komfort podróży oraz możliwość zwinnego pokonywania odcinków, w których o asfalt było ciężko. Tak oto dochodzimy do sytuacji, w której BMW zaprezentowało w roku 1993 całkowicie nowy motocykl, BMW R 1100 GS.

BMW R 1100 GS (
W 1994 na rynku pojawił się R 1100 GS; pierwszy enduro z silnikiem czterozaworowym. Urzeka on lekkością prowadzenia w terenie w połączeniu z wyjątkową charakterystyką turystyczną na drodze. Jego następca, model R 1150 GS, to kontynuacja historii sukcesu motocykli BMW Motorrad podwójnego przeznaczenia, podobnie jak R 1150 GS Adventure, który pojawił się w 2002 roku i jest dostosowany do wymogów podróżujących po długich trasach.

Była to konstrukcja absolutnie innowacyjna. Nowy, czterozaworowy silnik zasilany był wtryskiem paliwa, w układzie hamulcowym mogliśmy znaleźć tarcze hamulcowe (również z tyłu) wspomagane układem ABS. Z przodu  natomiast pojawiło się nowe zawieszenie z wahaczem w roli głównej (telelever). Tak naprawdę ciężko porównywać ten model z jego poprzednikiem – był to absolutny skok rozwojowy – poświęciliśmy temu motocyklowi cały artykuł, który znajdziesz w linku poniżej.

R 1100 GS produkowany był do roku 1999. Zastąpił go model R 1150 GS, który od poprzednika nie tylko różnił się wielkością silnika, ale i charakterystyką. W skrzyni biegów mogliśmy znaleźć szóste przełożenie, zmodernizowano ramę dzięki czemu pozbyto się problemu z pękającymi uchwytami skrzyni biegów.

BMW R 1150 GS Adventure

Jednak najważniejszą zmianą był nowy, bardziej akceptowalny wygląd, chociaż trzeba jasno powiedzieć, że asymetryczne lampy w tamtych czasach były nadal czymś zaskakującym. Z kolei w roku 2002, BMW zaprezentowało rozwinięcie R 1150 GS, w postaci R 1150 GS Adventure – był to motocykl dostosowanych do najtrudniejszych wypraw i podróży. Jemu również poświęciliśmy cały tekst, znajdziesz go w linku poniżej:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

BMW R 1150 GS/Adventure (1999-2004). Turystyczna forteca

Nadszedł w końcu rok 2003. Nieco przełomowy, bo właśnie w tym roku Bawarczycy zaprezentowali kolejne wcielenie swojego motocykla turystycznego, BMW R 1200 GS. Motocykl szybko zdobył serca fanów serii. Był lżejszy, smuklejszy i łatwiejszy w obyciu. Cała masa elektroniki wspomagała zarówno komfort jazdy jak i bezpieczeństwo. Nowy GS po raz pierwszy został wyposażony w czujnik spalania stukowego, dzięki czemu nie trzeba było już manualnie dostosowywać map zapłonu do jakości paliwa (taką opcję posiadał R 1150 GS Adventure. Jednak największą zmianą był spadek masy i zwiększenie mocy. R 1200 GS ważył o 30 kg mniej niż poprzednik i rozwijał moc na poziomie 100 KM. To z kolei wpływało na prędkość maksymalną, która teraz wynosiła 210 km/h, znakomity wynik jak na turystę pochodzącego od motocykla enduro. R 1200 GS nadal posiadał zawieszenie w technologii Paralever/ Telelever.

BMW R 1150 GS Adventure

Zawias zapewniał niezwykłą skuteczność działania w trakcie jazdy asfaltowej, ale potrafił gubić się w trakcie jazdy po bezdrożach. Coś za coś. Na szczęście R 1200 GS nie stracił zwrotności. Dzięki zastosowaniu telelevera motocykl był niezwykle zwinny jak na swoje gabaryty i praktycznie nie nurkował przy hamowaniu, co z jednej strony było olbrzymią zaletą, ale i wadą. Taki system w pewien sposób pozbawiał kierowcę czucia przedniego koła. Można jednak przyzwyczaić się do tego i naprawdę go polubić. Ci którzy jeździli poprzednikami, na pewno pamiętają siermiężnie pracujące sprzęgła. W R 1200 GS nie znajdziemy tego problemu. Klasyczny układ linkowy został zastąpiony hydrauliką – od teraz obsługa sprzęgła była lekka i przyjemna.

Silnik R 1200 GS. Kwestia kluczowa

BMW R 1200 GS, to motocykl, którego elementem nośnym jest silnik. To do niego przykręcona jest reszta podzespołów i to właśnie ten element stanowi o sztywności konstrukcji. Sam silnik to dwucylindrowa jednostka o przeciwsobnym ruchu cylindrów (tzw. bokser) z czterema zaworami na cylinder, chłodzona olejem i powietrzem o pojemności 1170 cm3. Silnik rozwija moc na poziomie 98 KM (przy 7000 obr./min.) i dysponuje ogromnym momentem obrotowym, wynoszącym 115 Nm (przy 5500 obr./min.).

BMW R 18: liczy się dusza! Opinie, galeria zdjęć, dane techniczne

Jazda R 1200 GS to dosyć ciekawe przeżycie. Niektórzy harmonijne lub jak kto woli do bólu liniowe oddawanie mocy nazywają nudnym, wszystko przez to, że GS 1200 naprawdę lubi wolne obroty. Docenimy to w trakcie jazdy z dużym ładunkiem czy pasażerem. Ten sprzęt nawet tego nie poczuje.

BMW R 1200 GS

W roku 2007 zaprezentowano zmodernizowanego GSa. Nowy turystyk trzymał mocniejszy silnik (105 KM) i dopracowaną skrzynię biegów. Konstruktorzy poprawili również kanapę, osłony dłoni, czy owiewkę, wprowadzono również aluminiową kierownicę. Jednak najbardziej zaskakującą nowością był system ESA (Electronic Suspension Adjustment). Dzięki temu bajerowi, kierowca w trakcie jazdy mógł zmieniać charakterystykę pracy zawieszenia przedniego oraz tylnego – to było coś!

BMW F 850 GS 2020: Jeden motocykl do wszystkiego?

Kolejnym elementem wyróżniającym model R 1200 GS na tle konkurentów jest układ przeniesienia napędu. Silnik sprzężony jest z 6-stopniową skrzynią biegów za pomocą suchego, jednotarczowego sprzęgła o średnicy 180 mm. Ze sprzęgła napęd przekazywany jest za pomocą wału pędnego do przekładni kątowej i trafia na koło. Kultowy turystyk waży w stanie suchym  205 kg, zaś w stanie gotowym do jazdy 238 kg. To sporo, chociaż nisko położony środek ciężkości sprawia, że jazda tym motocyklem jest miła, łatwa i przyjemna.

BMW R 1200 GS

Warto zaznaczyć, że w roku 2013 pojawił się nowy model motocykla R 1200 GS. Jednoślad ten różnił się nieco od poprzednika wyglądem i wyposażeniem, jednak największą różnicą była modernizacja silnika. Piec nie tylko otrzymał chłodzenie cieczą, ale i mokre sprzęgło wielotarczowe. Zmian było sporo, jednak o tym napiszemy innym razem.

Kolejną sprawą wartą zaznaczenia jest fakt, że R 1200 GS przez 10 lat produkcji pojawiał się na rynku w najróżniejszych wersjach wyposażenia. Mieliśmy wersje zwykłą, wersję na aluminiowych kołach oraz wersję Adventure. Jest w czym wybierać!

Finalnie BMW serią GS rozbiło świnkę skarbonkę. Opracowali najpierw motocykle specjalistyczne, typowo terenowe, aby w kolejnych odsłonach szczególnie rozwijać walory jezdne. Świat oszalał na punkcie R 1200 GS i stało się to całkiem zasłużenie. Co prawda GS 1200 praktycznie w żadnym aspekcie nie jest najlepszym motocyklem na rynku, ale ocenili liczbowo 0d 1 do 10 każdy z elmentów, to mogłoby się okazać, że finalnie wygrywa zestawienia ze wszystkimi konkurentami na rynku. To zupełnie tak jak istnieje szansa wygrania sezonu MotoGP bez odniesienia jednego zwycięstwa…

Zalety:

– mocny, wytrzymały i oszczędny silnik
– niezłe właściwości jezdne
– System ESA (po 2007 roku)
– komfort jazdy
– niezawodność i trwałość
– duża ilość miejsca, w tym przestrzeni ładunkowej

Wady:

– duża masa własna
– wysoka cena
– słabe właściwości terenowe

BMW R 1200 GS. Dane techniczne

Typ czterosuwowy, chłodzony powietrzem i olejem
Układ dwucylindrowy bokser
Rozrząd OHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa 1170 ccm
Średnica x skok tłoka 101 x 73 mm
Stopień sprężania 12:01:00
Moc maksymalna 105 KM przy 7500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 115 Nm przy 5750 obr./min
Zasilanie wtrysk paliwa, 47 mm
Smarowanie z mokrą miską olejową
Rozruch elektryczny
Alternator 600 W
Sprzęgło suche, jednotarczowe
Skrzynia biegów sześciostopniowa
Rama silnik i skrzynia biegów jako element nośny, ramy pomocnicze: aluminiowa z przodu, stalowa z tyłu
Zawieszenie przednie: wahacz wzdłużny, widelec teleskopowy 41 mm, skok 190 mm
Zawieszenie tylne jednoramienny wahacz wleczony podparty centralną kolumną resorująco-tłumiącą, skok 200 mm
Hamulec przedni tarczowy, podwójny, 305 mm, stałe zaciski czterotłoczkowe
Hamulec tylny tarczowy, 265 mm, dwutłoczkowy zacisk pływający
Opony przód / tył 110/80 R 19 / 150/70 R 17
Wysokość siedzenia 850-870 mm
Rozstaw osi 1519 mm
Kąt pochylenia główki ramy 62,9°
Masa pojazdu gotowego do jazdy 225 kg
Dopuszczalna masa całkowita 425 kg
Zbiornik paliwa 20 l

Zobacz również:

  • Silnik
  • Rodzaj Chłodzony cieczą/powietrzem, dwucylindrowy, czterosuwowy silnik typu bokser, dwa wałki rozrządu w głowicy, jeden wałek wyrównoważający
  • Średnica cylindra/skok tłoka 101 mm/73 mm
  • Pojemność 1170 cm3
  • Moc znamionowa 92 kW (125 KM) przy 7,750 obr/min.
  • Maks. moment obrotowy 125 Nm przy 6,500 obr/min.
  • Stopień sprężania 12.5 : 1
  • Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem Elektroniczny wtrysk do rury ssącej / cyfrowy sterownik silnika: BMS-X z systemem gazu elektronicznego (e-gas)
  • Kontrola emisji spalin Regulowany katalizator trójdrożny, norma emisji spalin Euro 3
  • Osiągi/Zużycie paliwa
  • Prędkość maksymalna Powyżej 200 km/h
  • Zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h 4.1 l/100 km
  • Zużycie paliwa przy stałej prędkości 120 km/h 5.5 l/100 km
  • Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa 95 (LO)
  • Instalacja elektryczna
  • Alternator Alternator trójfazowy 580 W (moc znamionowa)
  • Akumulator Typ 12 V/11,8 Ah, bezobsługowy
  • Przeniesienie napędu
  • Sprzęgło Hydrauliczne sprzęgło mokre z funkcją antyhoppingu
  • Skrzynia biegów Sześciobiegowa z uzębieniem skośnym
  • Napęd Wał Kardana
  • Zawieszenie/Hamulce
  • Rama Dwuczęściowa konstrukcja ramy, złożona z ramy głównej i przykręconej do niej ramy tylnej, silnik nośny
  • Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła BMW Motorrad Telelever, średnica rury nośnej 37 mm, centralna kolumna resorująca
  • Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Jednoramienny wahacz z odlewu aluminiowego BMW Motorrad Paralever, kolumna resorująca WAD, płynna hydrauliczna regulacja napięcia wstępnego sprężyny pokrętłem, regulacja tłumienia pokrętłem
  • Skok zawieszenia przód/tył 190 mm/200 mm
  • Dynamic ESA Układ elektronicznej regulacji zawieszenia (Dynamic Electronic Suspension Adjustment) z czujnikami układu jezdnego na kołach przednim i tylnym, *WD
  • Rozstaw kół 1507 mm
  • Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 99,6 mm
  • Kąt nachylenia główki ramy 64,5°
  • Koła Odlew aluminiowy
  • Rozmiar obręczy, przód 3.00 x 19"
  • Rozmiar obręczy, tył 4.50 x 17"
  • Opony, przód 120/70 R 19
  • Opony, tył 170/60 R 17
  • Hamulce, przód Dwutarczowe, tarcze pływające, średnica 305 mm, 4-tłoczkowe promieniowe zaciski hamulcowe
  • Hamulce, tył Jednotarczowe, średnica 276 mm, dwutłoczkowy zacisk pływający
  • ABS Zintegrowany/półzintegrowany, wyłączalny, montowany standardowo
  • ASC i tryby jazdy Sytem kontroli trakcji ASC (Automatic Stability Control), 5 trybów jazdy *WD
  • Reflektory LED reflektor LED oraz reflektor LED z dodatkowym światłem do jazdy dziennej *WD
  • Wymiary/masy
  • Długość 2207 mm
  • Szerokość (z lusterkami) 952,5 mm
  • Wysokość (bez lusterek) 1412 mm
  • Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia 850 / 870 mm ( , obniżone zawieszenie*: 790/810 mm) *WD
  • Długość łuku krokowego na pusto 1870 / 1910 mm (niskie siedzenie kierowcy*: 1820/1860 mm, obniżone zawieszenie*: 1770/1810 mm) *WD
  • Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1) 238 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita 450 kg
  • Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) 212 kg
  • Użytkowa pojemność zbiornika paliwa 20.0 l
  • Rezerwa paliwa Około 4.0 l

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button