BMW Motorrad
Aktualnie czytasz:
BMW F 850 GS 2020: Jeden motocykl do wszystkiego?
0

Ka偶dy zna powiedzenie, 偶e jak co艣 jest do wszystkiego, to jest do niczego. C贸偶, tak jak wyj膮tek potwierdza regu艂臋, tak BMW modelem F 850 GS zdaje si臋 przeczy膰 wspomnianej zasadzie. Dlaczego?

Podobno poszczeg贸lne klasy motocykli powsta艂y w odpowiedzi na potrzeby samych motocyklist贸w. Patrz膮c jednak na niekt贸re modele jedno艣lad贸w, mam nieodparte wra偶enie, 偶e te potrzeby cz臋sto s膮 nam narzucane. Oczywi艣cie z r贸偶nym skutkiem. Jak jest z najnowsz膮 generacj膮 BMW F 850 GS? Ten motocykl wydaje si臋 by膰 pojazdem kompletnym. OK, s膮 maszyny, kt贸re daj膮 wi臋cej komfortu i ochrony przed wiatrem podczas jazdy turystycznej. S膮 tez motocykle, kt贸re pozwalaj膮 na jeszcze bardziej zwinne lawirowanie pomi臋dzy samochodami w g臋stym miejskim ruchu. S膮 wreszcie jedno艣lady, kt贸re maj膮 wi臋ksze zdolno艣ci off-roadowe i teoretycznie pozwol膮 wjecha膰 dalej osobie o tych samych umiej臋tno艣ciach. Ale ma艂o kt贸ry z motocykli nie do艣膰, 偶e potrafi wszystkie te rzeczy lepiej ni偶 dobrze, to jeszcze reprezentuje cechy tak charakterystyczne dla ka偶dego ze wspomnianych sposob贸w u偶ytkowania motocykla.

Turystyczne walory modeli GS znane s膮 ju偶 od dawna. W najnowszej ods艂onie mniejszego GS-a, ergonomia wydaje si臋 by膰 niemal dopracowana do perfekcji. Pozycja za sterami jest bardzo wygodna, nogi przyjmuj膮 bardzo rozs膮dny k膮t ugi臋cia, a kolana s膮 wystarczaj膮co blisko siebie. Ca艂o艣膰 uzupe艂nia dobrze wyprofilowana, szeroka kierownica oraz ca艂kiem intuicyjny rozk艂ad przycisk贸w przy jej manetkach. Cho膰 gdy nie mia艂e艣 do czynienia z pokr臋t艂em s艂u偶膮cym do przemieszczania si臋 po g膮szczu dost臋pnych funkcji to warto po艣wi臋ci膰 chwil臋 na postoju by nabra膰 w tym wprawy. R贸wnie偶 pasa偶er nie ma powod贸w do narzeka艅. Nie ma tu co prawda kanapy rodem z Gold Winga, ale jest wystarczaj膮co wygodnie. Zw艂aszcza, gdy zapniemy centralny kufer, pozwalaj膮cy na mniej kurczowe trzymanie si臋 wygodnych b膮d藕 co b膮d藕 uchwyt贸w podczas bardziej dynamicznej jazdy.

A do takiej 850 GS wr臋cz zaprasza, daj膮c do dyspozycji聽95 ca艂kiem t艂ustych konik贸w i niema艂y moment rz臋du 92 Nm z satysfakcjonuj膮c膮 krzyw膮 jego przebiegu. F 850 GS nie pozwoli na nud臋, szczeg贸lnie w dost臋pnym jako opcja trybie reakcji na gaz o nazwie Dynamic. Oddajmy jednak, 偶e ju偶 w standardzie nie brakuje mu charakteru i prawd臋 m贸wi膮c ci臋偶ko po przeja偶d偶ce na tym sprz臋cie o pow贸d, dla kt贸rego mia艂bym si臋ga膰 po mocniejsz膮 maszyn臋. Tym bardziej, 偶e mocniejsze maszyny w tej klasie najcz臋艣ciej kryj膮 pod wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 koni tak偶e nadwag臋 i niewp艂ywaj膮ce dodatnio na por臋czno艣膰 wi臋ksze gabaryty.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Je艣li o gabarytach mowa, to pomimo du偶ego 21-calowego ko艂a oraz zawiesze艅 o skoku odpowiednio 204 i 219 mm, F 850 GS jest motocyklem bardzo kompaktowym. Fajnie dobrana geometria pozwala na nieanga偶uj膮c膮 jazd臋. Motocykl sprawia wra偶enie jakby prowadzi艂 si臋 sam, cho膰 podczas jazdy po naprzemiennych ostrych zakr臋tach czu膰 偶e mamy do czynienia z maszynom mocno wzbogacon膮 genami enduro. Przednie zawieszenie lubi zanurkowa膰 przy ostrzejszym hamowaniu. Z drugiej strony taki charakter sprawia, 偶e czujemy si臋 jak na rasowej rajd贸wce, co dla fan贸w motocykli enduro jest przecie偶 wa偶nym aspektem. GS-a mo偶na tak偶e ucywilizowa膰. Je艣li kto艣 mo偶e mie膰 problem z wysoko艣ci膮 siedzenia na poziomie 860 mm, to kanap臋 mo偶na obni偶y膰 nawet do 815 mm. To spora r贸偶nica. R贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 zmniejszenia skoku zawieszenia w zamawianej sztuce do 184 mm z przodu oraz 199 mm z ty艂u jest uk艂onem w stron臋 mniej d艂ugonogich os贸b, kt贸re nie chc膮 rezygnowa膰 z potencja艂u jaki oferuje ten model. Wysoko艣膰 kanapy mo偶na tak偶e podnie艣膰 montuj膮c kanap臋 Rallye - wtedy poszybuje do 890 mm.

 

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

>>BMW F 850 GS: Jak motocyklowy SUV radzi sobie w mie艣cie?<<

 

Czy jest to motocykl idealny? Oczywi艣cie, 偶e nie. Ale to raczej tylko dlatego, 偶e takie motocykle nie istniej膮. GS-owi z pewno艣ci膮 bardzo blisko do miana najbardziej wszechstronnej maszyny w swojej klasie. Do plus贸w mo偶na tak偶e zaliczy膰 bezkonkurencyjnie bogat膮 ofert臋 akcesoryjn膮, co z kolei pozwala podstawow膮 wersj臋 utrzyma膰 na bardzo rozs膮dnym pu艂apie cenowym. Nie ka偶dy te偶 potrzebuje tych wszystkich wodotrysk贸w. Mo偶na wi臋c sztuk臋 skonfigurowa膰 zgodnie z w艂asnymi preferencjami i w ten spos贸b 艣wiadomie dobra膰 najbardziej potrzebne dodatki.

Podczas jazdy w offroadowym stylu jest ca艂kiem wygodnie a zawieszenie, je艣li nie planujesz naprawd臋 hardkorowych przejazd贸w terenowych, te偶 dobrze sobie poradzi. Brakuje tu jedynie mo偶liwo艣ci regulacji przedniego zawiasu. W takim sprz臋cie a偶 si臋 o to prosi. Niemniej pozycja podczas jazdy na stoj膮co jest wygodna, kolana daj膮 dobre czucie maszyny i jedynie kierownica mog艂aby by膰 nieco wy偶sza. Dotyczy to jednak wy艂膮cznie os贸b o d艂ugich nogach. Spraw臋 powinny rozwi膮za膰 akcesoryjne "risery".

Jakie艣 wady? Przyda艂aby si臋 regulacja wysoko艣ci szyby owiewki. Podczas jazdy z autostradowymi pr臋dko艣ciami chcia艂oby si臋 nieco bardziej odchyli膰 strug臋 powietrza od ramion. W ci臋偶szym terenie zapewne odezwie si臋 nieub艂agana skali wagi. F 850 GS swoje wa偶y, cho膰 nie odstaje w tej kwestii na tle konkurencji. R贸wnie偶 15 litr贸w pojemno艣ci zbiornika paliwa, pomimo umiarkowanego apetytu (zej艣cie na trasie poni偶ej 5 litr贸w na setk臋 nie jest 偶adnym rekordem), nie powala. Na szcz臋艣cie dla os贸b mierz膮cych stricte w dalekie podr贸偶e jest dost臋pna wersja 850 GS Adventure z 23-litrowym bakiem, bardziej rozbudowan膮 owiewk膮 oraz zawieszeniem o zwi臋kszonym skoku.

Jedno na pewno trzeba przyzna膰 F 850 GS ma sw贸j klimat, a jego bardzo wszechstronna konstrukcja pozwala wjecha膰 niemal wsz臋dzie i niezale偶nie od warunk贸w zrobi膰 to bardzo skutecznie. Je艣li chcecie pozna膰 klimat BMW F 850 GS, to najlepiej to zrobi膰 podczas jazdy testowej u najbli偶szego dealera BMW. Zach臋camy tak偶e do zerkni臋cia do naszego materia艂u wideo.

Szczeg贸艂y
Cena

od 49.200 z艂
(od 480 PLN netto/m-c w BMW 3asy Ride)

Dane techniczne

Silnik
Rodzaj
Ch艂odzony wod膮, dwucylindrowy rz臋dowy silnik czterosuwowy, cztery zawory na cylinder, z dwoma wa艂kami rozrz膮du w g艂owicy, uk艂ad smaruj膮cy z such膮 misk膮 olejow膮
艢rednica cylindra x skok t艂oka 84 mm x 77 mm
Pojemno艣膰 skokowa 853 cm sze艣c.
Moc znamionowa
70 kW (95 KM) przy 8250 obr/min
opcjonalne ograniczenie mocy do 35 kW (48 KM hp) przy 6500 obr/min
opcja na benzyn臋 bezo艂owiow膮 RON91: 66 kW (90 KM) przy 8000 obr/min

Maks. moment obrotowy
92 Nm przy 6250 obr/min
opcjonalne ograniczenie momentu: 63 Nm przy 4500 obr/min
opcja na benzyn臋 bezo艂owiow膮 RON91: 86 Nm przy 6250 obr/min

Stopie艅 spr臋偶ania 12.7 : 1
Kontrola mieszanki
Elektroniczny wtrysk paliwa
Kontrola emisji spalin
Katalizator tr贸jfunkcyjny z zamkni臋t膮 p臋tl膮, emisja zgodna z norm膮 EU-4

Osi膮gi/zu偶ycie paliwa
Pr臋dko艣膰 maksymalna Ponad 200 km/h
Zu偶ycie paliwa wg WMTC na 100 km 4,1 l
Rodzaj paliwa
Benzyna bezo艂owiowa super, minimalna liczba oktanowa 95 (RON)
opcja na benzyn臋 bezo艂owiow膮 o minimalnej liczbie oktanowej 91 (RON)

Instalacja elektryczna
Alternator
Alternator z magnesem trwa艂ym 416 W (moc znamionowa)

Akumulator
12 V / 10 Ah, bezobs艂ugowy

Przeniesienie nap臋du
Sprz臋g艂o
Sprz臋g艂o wielotarczowe w k膮pieli olejowej z funkcj膮 antyhoppingow膮, sterowane mechanicznie

Przek艂adnia
6-stopniowa z ko艂ami z臋batymi o sta艂ym zaz臋bieniu zintegrowana ze skrzyni膮 korbow膮

Nap臋d
Zamkni臋ty 艂a艅cuch O-ring z amortyzatorem wstrz膮s贸w w pia艣cie tylnego ko艂a

Podwozie / hamulce
Rama
Stalowa rama mostkowa

Osadzenie przedniego ko艂a / zawieszenie
Widelec teleskopowy typu upside-down, 脴 43 mm

Osadzenie tylnego ko艂a / zawieszenie
Podw贸jny wahacz z odlewu aluminiowego, centralna kolumna amortyzuj膮ca, p艂ynna hydrauliczna regulacja napi臋cia wst臋pnego spr臋偶yny pokr臋t艂em, regulacja t艂umienia odbicia

Skok zawieszenia, prz贸d / ty艂
204 mm / 219 mm (z opcjonalnym zestawem obni偶aj膮cym zawieszenie - 184 mm / 199 mm)

Rozstaw k贸艂
1,593 mm

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 126 mm
K膮t nachylenia g艂贸wki ramy 62掳
Ko艂a
Ko艂a szprychowe typu 鈥瀋ross-spoke鈥

Obr臋cz, prz贸d
2,15 x 21""

Obr臋cz, ty艂
4,25 x 17""

Opony, prz贸d 90/90 21
Opony, ty艂 150/70 R17
Hamulce, prz贸d
Dwie tarcze, 艣rednica 305 mm, p艂ywaj膮cy zacisk dwut艂oczkowy

Hamulce, ty艂
Jedna tarcza, 艣rednica 265 mm, p艂ywaj膮cy zacisk jednot艂oczkowy

ABS
BMW Motorrad ABS (wy艂膮czany)

Wymiary/masy
Wysoko艣膰 siedzenia
860 mm (z opcjonalnym zestawem obni偶aj膮cym zawieszenie : 815 mm, z opcjonalnym siedzeniem obni偶onym: 835 mm, z opcjonalnym siedzeniem komfortowym: 875 mm, z opcjonalnym siedzeniem Rallye: 890 mm)

D艂ugo艣膰 wewn臋trznego 艂uku n贸g
1910 mm (z opcjonalnym zestawem obni偶aj膮cym zawieszenie : 1830 mm, z opcjonalnym siedzeniem obni偶onym: 1870 mm, z opcjonalnym siedzeniem komfortowym: 1950 mm, z opcjonalnym siedzeniem Rallye: 1980 mm)

U偶ytkowa pojemno艣膰 zbiornika paliwa 15 l
Rezerwa ok. 3,5 l
D艂ugo艣膰
2305 mm

Wysoko艣膰 (bez lusterek)
1356 mm

Szeroko艣膰 (z lusterkami) 922 mm
Masa bez obci膮偶enia, gotowo艣膰 do jazdy, pe艂ny zbiornik paliwa 229 kg 1)
Dopuszczalna masa ca艂kowita 445 kg
Dopuszczalne obci膮偶enie (z wyposa偶eniem standardowym) 216 kg

Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%